عکس روز ناسا؛ انفجار ستارگان غول پیکر

دانشمندان قطعاتی از تیتانیوم(رنگ‌های آبی) را در حال خارج شدن از این ابرنواختر معروف پیدا کرده‌اند که این موضوع از ایده انفجار مبتنی بر نوترینو برای توضیح حداقل برخی ابرنواخترها پشتیبانی می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸ 27 April 2021

به گزارش تابناک ، ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری باشکوه از یک باقی مانده اَبَرنواختر منتشر کرده است.

این موضوع که اخیرا توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا کشف شده است می‌تواند گامی مهم در تعیین دقیق نحوه انفجار برخی از ستارگان غول پیکر باشد.

عکس روز ناسا؛ انفجار ستارگان غول پیکر

یکی از جوان‌ترین بقایای ابرنواختر به نام ذات الکرسی آ(Cassiopeia A) با حدود ۳۵۰ سال سن، در کهکشان ما و در صورت فلکی ذات الکرسی قرار دارد و در فاصله حدود ۱۱ هزار سال نوری از زمین واقع شده است.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای سه بعدی اخیر نشان می‌دهد که این نوترینوها یا ذرات زیر اتمی با جرم بسیار کم که در هنگام ایجاد ستاره نوترونی ساخته شده‌اند، نقشی اساسی در رانش حباب‌هایی دارند که از ستاره نوترونی دور می‌شوند. این حباب‌ها برای تحریک انفجار ابرنواختر امواج شوک را به سمت جلو سوق می‌دهند.

منبع: ایسنا