بازدید 10700

آب جیره بندی می‌شود؟

با شروع فصل گرما و عطش سدها در پی کاهش بارندگی ها در ایران، زمزمه بحران آب و کمبود منابع آبی به گوش می رسد، هرچند که طبق گفته های معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برنامه ای برای جیره بندی آب در نظر گرفته نشده اما بیش از ۲۶۰ شهر امسال با تنش آبی مواجه خواهند بود.
کد خبر: ۱۰۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 26 April 2021

به گزارش «تابناک»، حمیدرضا کشفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: با توجه به کاهش ۴۲ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته ورودی سدها کاهش داشته و حجم ذخایر سدها در برخی مکان ها نیز افت پیدا کرده است بنابراین حدود ۲۶۰ شهر با تنش مواجه خواهند بود و ۷۰۰۰ روستا را با تانکر سیار آبرسانی خواهیم کرد.

سال سختی پیش رو داریم

وی با بیان اینکه سال بسیار سختی به لحاظ مسائل آبی خواهیم داشت و امیدواریم که بتوانیم این مساله را مدیریت کنیم، تاکید کرد: سال گذشته ۱۷۰ شهر درگیر تنش آبی بودند که امسال به دلیل کاهش بارندگی ها تعداد این شهرها افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: در سال آبی ۹۳-۹۴ تعداد شهرهای دارای تنش آبی حدود ۳۶۰ شهر بود که طی سه سال اخیر پروژه های زیادی در این راستا انجام شد که مساله آبرسانی را سریع تر کرد و اگر آن پروژه ها نبود و این حجم مخزن ساخته و آن تعداد چاه حفر نمی شد، قطعا امسال با شهرهای بیشتر دارای تنش آبی مواجه بودیم.

چه اقداماتی انجام شده است؟

کشفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این شرایط، گفت: در شهرهای اولویت دار در شش محور اقدام به انجام عملیات کردیم که شامل، اصلاح و بازسازی و ارتقای تجهیزات سامانه ها، ارتقای کیفی آب در مکان هایی که تامین آب به لحاظ کمی مشکل ندارد، پایدارسازی برق، تکمیل طرح های نیمه تمام، حفر و تکمیل چاه و ساخت مخزن می شود.

به گفته وی، بخش زیادی از این طرح ها شروع شده و به بهره برداری رسیده است و بخشی که باقی مانده نیاز اعتباری دارد که اگر ۷۰۰۰ میلیارد تومان از پیوست بودجه تخصیص یابد، می توانیم این طرح ها را تا شروع اول تابستان به بهره برداری برسانیم.

کلان شهرها دچار تنش آبی می شوند؟

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت منابع آبی در کلان شهر های کشور نیز، گفت: در برخی از کلان شهرها با کمبود منابع آبی مواجهیم، به طور مثال در سیستان و بلوچستان امسال تنها شاهد پنج میلیمتر بارندگی هستیم و این در حالی است که سال گذشته میزان بارندگی در این منطقه ۱۱۰ میلی متر بوده است به همین دلیل در زابل، زاهدان برای تامین آب دچار مشکل هستیم لذا تلاش شده تا برخی از پروژه ها برای بهبود شرایط وارد مدار شوند.

کشفی ادامه داد: هفته گذشته یک آب شیرین کن با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز را در زاهدان وارد مدار کردیم، در اصفهان وضعیت سد چندان مطلوب نیست، سامانه دوم آبرسانی را پیگیری میکنیم که تا اواسط خرداد وارد مدار شود و بتوانیم بخشی از کمبود را از آن طریق جبران کنیم. زمانی که وضعیت سد زاینده رود خوب نباشد، تعداد زیادی از شهرها همچون یزد و شهرهای مسیر از این مساله متاثر می شوند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در این بخش ها گفت: ما نیز با مدیریت فشار و اقدامات دیگر سعی بر مدیریت این مساله داریم و امیدواریم که با همکاری مشترکان با مشکل جدی مواجه نشویم و بتوانیم پیک را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

کدام شهرها با مشکلات جدی مواجه خواهند شد؟

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه برای تمام شهرها پروژه ها و برنامه های متعددی برای گذر از بحران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته در تبریز، اصفهان، یزد، آبیک در قزوین، بوشهر، زهدان، جنوب فارس میزان تنش آبی بیشتر خواهد بود اما در حال تلاش هستیم تا به صورت سر به سر تولید و مصرف را جلو ببریم اما در کل ۱۵ درصد کاهش تولید خواهیم داشت.

شاهد افت فشار آب خواهیم بود

وی با بیان اینکه قاعدتا در برخی از شهر ها برای جلوگیری از جیره بندی با تنظیم و مدیریت فشار این مساله را حل کنیم، گفت: امسال هیچ برنامه ای برای جیره بندی در نظر گرفته نشده است و امیدواریم این اتفاق نیز نیفتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
مسئولین محترم لطفا نذارید کارد به استخون برسه بعد به دنبال تشکیل قرارگاه مقابله با کم آبی و برگزاری جلسات و نهایت جیره‌بندی باشید. باور کنید اصلا عیب نیست که در جمهوری اسلامی ایران آب در فصل گرما جیره‌بندی بشه. از همین امسال به فکر باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
عیب نیست؟
آب بهداشتی و آب شرب رو جدا کنید
گناه داره با آبی که برای خوردن مهیا شده بری دست شویی، حمام، لباس بشوری، خودرو بشوری، لوله های گاز را برای آب شرب کنید و به جای گاز به مردم برق بدید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
تا حالا تو عمرم همچین نظر غیر کارشناسی نخونده بودم حتی از بهترین خیال پردازان
بعد بعضی دنیال افزایش جمعیت هستند ...
در منطقه ما که در شمال غرب کشور هستیم اردی بهشت شذه تیرماه
حدود 20 سال پیش یکی از مسئولین توی رادیو با آب تاب می گفت رفتم فلان کشور آب شرب را از شستشو جدا کرده بودند ولی ایشان پس از سالها که در راس بخشی از کشور بوده است هنوز در جایگاه خود نشنیدم اقدامی عملی کرده باشد، منظور از این حرف طعنه یا محکوم سازی و یا هو کردن نیست بلکه این است که چرا عمل در برخی کم است. به این جور افراد توصیه می شود از کاندیدای ریاست جمهوری شدن خواهشا خودداری ورزند و به کارهایی اشتغال یابند که با جلسه رفتن و حرف زدن بشود سپری کرد.
همین الان هم اگر آب به قیمت واقعی فروخته بشه نیازی به جیره بندی نیست. مقدار مصرف قابل قبول تعیین کنید و برای بیش از آن قیمت بدون سویسید اعمال کنید برای همه بدون استثنا و بدون تبصره. رمز موفقیت و مقبولیت آن است که بدون استثنا باشد و هیچ توجیهی برای استثنا پذیرفته نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
بايد براي همه واحدهاي آپارتمانها كنتور جداگانه نصب بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
هم وطن خودشان بلدند شما نمیخواهد راهکار بدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
مردم پول همینم ندارند. سوبسید آب تو جیب یک عده خاص میره. بیشتر از این نمی تونم بگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
حاجی راه حل همه مشکلات افزایش هزینه مردم یست ما الان در همه زمینه ها پیشنهادمون افزایش قیمتها است این که نشد مدیریت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
آب وبرق را به کشورهای دیگر ندهید تا دچار کمبود نباشیم.
اونوقت هنوز خيليها تو خونه هاشون استخر دارند و با آب شرب پرش ميكنند! چرا با اين افراد برخورد قاطع نميشه؟ و صاحب خونه ميگه پول آبشو ميدم! چرا اينجا هر كي پول داره ميتونه هر كاري بكنه؟!
يك كاري كه بايد از سالها قبل بصورت اجباري در آپارتمانها انجام ميشد نصب كنتور آب جداگانه براي هر واحد بود كه متاسفانه هنوزم اكثرا انجام نميشه. اينطوري واحدهاي پر مصرف و كم مصرف مشخص ميشدند و حق كم مصرفها ضايع نميشد
جلوی استخرهای خانه های شمال شهر را بگیرین
واقعا باغبانهای شهرداری که پارکها و فضای سبز رو آبیاری می کنند خیلی اسراف می کنند و کسی هم نیست رسیدگی کنه. آب چاه با چنان فشاری بیرون میاد و در سطح خیابان جاری میشه و دل انسان به درد میاد.تابناک اگر شما به مسئولین امر دسترسی دارید تو را بخدا رسیدگی کنید. هر قطره آب طلاست و بلکه بالاتر. در بی آبی و خشکسالی طلا کارساز نیستو فقط آب مایه حیات است
به جای دعوت به صرفه جویی باید با برنامه های جذاب راههای ساده صرفه جویی اب را به مردم یاد داد. برخی کارها بسیار ساده است مثل اینه وقتی می خواهیم دستما را بشوییم ان ار خیس کنیم و اب را ببندیم و بعد که کاملا صابون زدیم اب را با فشار کم باز کنیم و دستمان را بشوییم. یا برای ظرف شستن همین کار را انجام دهیم. فشار اب را به هنگام دوش گرفتن کم کنیم چون وقتی فشار زیاد است عملا بیشتر اب از اطراف ما روی زمین می ریزد . با همین کارهای بسیار راحت و بدون هزینه اگر هر خانواده ایرانی روزی ده لیتر و فقط ده لیتر صرفه جویی کند روزی 200 میلیون لیتر صرفه جویی می شود. باور کنید اگر فشار اب را هنگام حمام کردن کم کنیم به راحتی می توان با 40 تا 50 لیتر اب حمام کرد اما برخی چندین برابر این میزان استفاده می کنند. اب ارزشمند است و قابل واردات هم نیست.
خوب انشاا.. مرحله بعدی بعد از روغن و مایحتاج و اب نویت به هوا میرسه . بحران کم آبی از چندین سال قبل بوده ولی اینقدر به فکر محدود کردم اینترنت و فیلتر و .... و به فکر کشورهای دیگه بودند که مسئله اب فراموش شده بود
لازم است هرچه زودتر جانب احتیاط رعایت بشود و استانداران و شهرداران استانها با مردم گفتگو کنند و راه حل صرفه جویی را با مردم در میان بگذارند . لطفا تا دیر نشده اقدام کنید .
مصرف آب در صنایع، مخصوصا ذوب آهن و کارخانجات تولید بتن و از همه مهتر بخش فشل و سنتی کشاورزی را سرو سامان بدید مشکل حله. آبیاری زمینهای کشاورزی سیستم ده هزار سال قبل رو دارند. مخلص کلام اینکه با پول یک اختلاس میشه مشکل آب رو حل کرد ...
نگذارید پولدارها هرجور بخواهند اب مصرف کنند. استخرهای شمال تهران را کنترل کنید.
آبی زیاد و همیشگی که از ارتفاعات دارآباد تهران سرآزیر میشه رو دریابید .
این آب زلال که به بزرگی یک رودخانه میباشد ، در طی مسیر خود ، در نهایت ، داخل جوی ها و کانالهای فاضل آب میشود و متاسفانه هدر میشود . . .
وقتی آب وبرق را به کشورهای دیگر میفروشید میخواهید دچار کمبود نشویم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار