بازدید 8958

جلسه فرماندهان پلیس قبل از انتخابات

وی در آن جلسه گفته که" یا این انتخابات به نفع آقای موسوی تمام می‌شود که یک غائله داریم به اسم جشن پیروزی و فتح سنگرهای بعدی یا آقای احمدی‌نژاد برنده می‌شود و آن‌ها بحث تقلب را پیش می‌کشند."
کد خبر: ۱۰۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲ 17 June 2010
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که نیروی انتظامی از یک هفته قبل از انتخابات به فرماندهان سرتاسر کشور اعلام آماده‌باش داده بود.

به گزارش «فردا»، سردار احمدی مقدم به جلسه فرماندهان استان‌ها در دفتر وی، یک هفته قبل از انتخابات اشاره می‌کند که به آنان گفته بود که "حداقل تا پایان هفته اول تیرماه شما با حوادثی روبه‌رو خواهید بود."

وی در آن جلسه گفته که" یا این انتخابات به نفع آقای موسوی تمام می‌شود که یک غائله داریم به اسم جشن پیروزی و فتح سنگرهای بعدی یا آقای احمدی‌نژاد برنده می‌شود و آن‌ها بحث تقلب را پیش می‌کشند."

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که "نمی‌توانستیم حجم مشکلات را دقیقاً تخمین بزنیم، ولی گفتیم که قطعاً مشکلاتی خواهیم داشت" و از این رو دستور آماده‌باش صادر شد.

وی می‌گوید که وظیفه ناجا، ارائه اطلاعات برای "اتخاذ تصمیمات بالاتر و اصلی‌تر در سطح سیاسی" بود. وی معتقد است که نیروی انتظامی، این وظیفه را " به خوبی" انجام داده و در غیر این صورت، عمق خسارت‌ها بسیار بیش‌تر بود.

در همین حال، وی اذعان دارد که کنترل نیروی انتظامی در حوادث اخیر "ایده‌آل" نبوده و می‌افزاید "اگر واحدهای ما حرفه‌ای‌تر بودند ما می‌توانستیم عمق مسئله را دقیق‌تر تشخیص داده و خسارات را کاهش دهیم."

بحران سلاح‌های ناشناس

سردار احمدی‌مقدم، با اشاره به وقایع پس از انتخابات و کشته شدن عده‌ای چون ندا آقاسلطان، یکی از بحران‌های امنیتی شهر تهرا ن را مسئله سلاح‌های ناشناس می‌داند.

وی با بیان اینکه "همه جا هم هست"، وضعیت مرزهای کشور را "صد درصد مطلوب" ارزیابی نمی‌کند و می‌افزایدهنوز جاهایی هست که کامیون و تریلی هم ب‌تواند داخل بیاید، مثل مرز سراوان، اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که شده، خیلی سخت است و ماشین دیگر عبور نمی‌تواند بکند اما اینکه کسی با چند سلاح به داخل بیاید و قاچاق کند این هست. در عراق و افغانستان و پاکستان سلاح به‌وفور وجود دارد.

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال از "نیاز به قوانین سخت‌گیرانه" در رابطه با سلاح‌های مجاز خبر می‌دهد.

احمدی مقدم با اشاره به ترور بی‌نظیر بوتو با سلاح غیرمجاز در پاکستان، می‌گوید که این مسئله از دست همه کشورها در رفته است، حتی در کشورهای پیشرفته هم وضع بدتر است، اگر کار به اغتشاش در آنجا بکشد شما می‌بینید که از سلاح چقدر استفاده می‌شود. حتی در سوئیس هم شما دیدید وقتی درگیری شد چه حجمی از درگیری‌ها و تخریب‌ها رخ داد.

وی می‌گوید که باید "کار امنیتی و جدی" روی سلاح‌های غیرمجاز صورت گیرد.

به گفته سردار احمدی مقدم، این نیست که هر کسی سلاح غیرمجاز دارد از آن، در این مواقع استفاده می‌کند بلکه نیات سازماندهی‌شده هم باید پشت این مسائل باشد، ولی بالاخره تا حدی نباشد که وزیر سابق مخابرات را فردی با تصمیم شخصی مضروب بکند، نه هیچ گروهی پشتش است و نه هیچ کسی. یک آدم است و خیلی راحت رفته و با چاقو زده. وقوع این حوادث در دنیای امروز ممکن است؛ با این فیلم‌های اکشن و سلاح های غیرمجاز.

وی با اشاره به جریاناتی مانند انجمن پادشاهی، منافقین و یا تندر، می‌گوید که نوع سازمان‌یافتگی این حرکات را دستگاه‌های امنیتی باید کنترل کنند.

سردار احمدی مقدم می‌افزاید گروهک‌ها را شما دیدید که در بلوچستان و شرق ایران بودند، اما می‌خواستند به تهران بیایند. یا پژاک را شما دیدید که در تهران دستگیر شدند، چرا که در تهران اقدام عملیاتی کردند. اقدام در تهران برای‌شان سخت است، اما غیرممکن نیست ما باید سیستم‌های امنیتی‌مان را برای مقابله با حرکات آن‌ها تقویت کنیم.

ورود بسیج

سردار احمدی مقدم معتقد است که باید از ظرفیت بسیج در چارچوب قانون استفاده کرد.

فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید در حادثه کوی دانشگاه که شب ۲۵ یا عصر ۲۵ خرداد بود، بچه‌های بسیج شب‌ها در مقابله با اغتشاش به ما کمک می‌کردند که به مرور این مناطق کم شدند. نیروی انتظامی کفاف این همه جا را نمی‌داد باید درخواست کمک می‌کرد.

وی می‌افزاید زمانی پیش می‌آید که مدیریت به سپاه داده می‌شود، زمانی هم هست که مدیریت با ماست. در عمده موارد بچه‌های بسیج در کنترل ما بودند و با ما هماهنگ بودند. ضمن اینکه در مورد عزیزان بسیجی باید گفت آن‌ها بچه‌هایی هستند غیرتی، متدین، پرشور و برای دفاع از نظام و احساس تکلیف می‌کنند، اگر ما باید دریچه قانونی را برای آن‌ها باز کنیم و از این ظرفیت در چارچوب قانون استفاده کنیم.

به عقیده فرمانده نیروی انتظامی، اگر بسترهای لازم را برای حضور صحیح بسیج فراهم نکنیم، امکان عمل خودسرانه خسارت‌بار تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه "بسیج نیرویی حرفه‌ای و سازمان‌یافته با ضوابط کامل و قاطع نیست، یک نیروی مردمی است و در مواقع خطر می‌آید و باید از او ممنون باشیم". می‌افزاید همیشه هم خودسر و حزب‌اللهی و بسیجی و این مفاهیم قاطی می‌شود و آسیب‌ می‌زند، چون این فرد خودسر عمل می‌کند و به مجموعه آسیب می‌زند.

وی در ادامه گفت‌وگو با نشریه سروش، در مورد حوادث بعد از انتخابات نیز می‌گوید که نمی‌خواستیم درگیر شویم اما می‌دیدیم برخی بسیجی‌ها با موتور می‌آمدند اما سازمان بسیج نیامده بود چون به آن‌ها اجازه داده نشده بود.

کوی دانشگاه

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، حادثه روی داده در کوی دانشگاه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را "قابل پیش‌بینی" می‌داند.

وی در این رابطه می‌گویداز روزهای انتخابات لشکری دنبال آقای کروبی بودند. بعضاً افرادی از جریانات منحرف دانشگاه مانند کمونیست‌ها و نئومارکسیست‌ها و تحکیمی‌های افراطی بودند، تعجب می‌کنم از آقای کروبی که این‌ها هوادارشان بودند، این‌ها هر شب با یک وضعیت افتضاحی به خیابان می‌آمدند از کوی تا بلوار کشاورز، یعنی دانشجویی با زیرپیراهن رکابی و شلوارک و دمپایی و… صحنه‌های غیراخلاقی، انگار شوهای غربی بود و هیچ تناسبی با کشور ما نداشت برای کاندیدایی که ظاهری روحانی داشت، خود آقای کروبی هم متأسفانه در آنجا حاضر می‌شد.

وی این صحنه‌ها را باعث "ملتهب شدن جو" عنوان می‌کند.

احمدی مقدم با اشاره به فیلم بی‌بی‌سی فارسی از کوی دانشگاه، این فیلم را تائید می‌کند و می‌افزاید شما همان فیلم را اگر نگاه کنید می‌بینید آن فیلم را به نفع خودشان قطع و وصل کردند و صداگذاری روی آن با حوادث صحنه نمی‌خواند و می‌گوید در حالی که پلیس مردم را می‌زند لباس‌شخصی‌ها می‌گویند نزن، در حالی که صحنه برعکس است لباس شخصی‌ها می‌زنند، پلیس از دستشان می‌گیرد و می‌آورد. خب دستگیرشدگان هستند.

وی، ماجرای کوی دانشگاه را این‌گونه توصیف می‌کند "من صحنه آن شب را به شما بگویم؛ چند شب این‌ها از پشت بام‌های کوی سنگ و کوکتل می‌ریختند. شما اگر کف خیابان جلوی کوی را ببینید پر از سنگ است و چیزهایی که آتش گرفته است. ماشین‌های سلف کوی را هل می‌دادند و بیرون می‌آوردند و آتش می‌زدند. چند شب این حادثه بود. ما یگان ویژه را آنجا گذاشتیم و گفتیم تحریک نکنید، نگذارید بیرون بیایند و داخل هم نروید. این‌ها در آستانه کوچه‌ها می‌ایستادند کسی به آن‌ها ملحق نشود، آن‌ها هم می‌خواستند بیرون بیایند، هجوم می‌آوردند آن‌ها هم داخل می‌ر‌فتند. بعد دیدیم متأسفانه گروهی از نرده‌های پشت یعنی قسمت جنوبی و غربی وارد شدند؛ شاید پنجاه، شصت نفر."

وی تائید می‌کند که این افراد، "لباس شخصی" بوده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی ایران با اشاره به تماس رئیس دانشگاه تهران به وی و هماهنگی برای ورود به دانشگاه و پس از آن، تصویب شورای تامین استان تهران می‌گوید داخل کوی درگیری ایجاد شده بود و کتک‌کاری می‌کردند. گفتند این مسئله را جمع کنید. یک گروهان از یگان ویژه داخلی رفتند. عده‌‌ای را دستگیر کردند، آن شب حدود نود نفر را دستگیر کردند، هفتاد تایی از اغتشاش‌گرها و بیست‌ تایی از خودسرها بودند.

احمدی‌مقدم، خسارت‌های وارده به کوی دانشگاه را دویست میلیون تومان ارزیابی می‌کند.

وی با اشاره به درخواست چند تن از نمایندگان مجلس برای ایجاد احساس امنیت برای دانشجویان در کوی دانشگاه، از استقرار نگهبان در اطراف کوی دانشگاه خبر می‌دهد.

در همین حال وی معتقد است که می‌بایست یک واحد نیروی انتظامی درون کوی دانشگاه مستقر شود.

احمدی مقدم می‌گوید اگر از اول بیست نفر از نیروی انتظامی در داخل بود و در پاسگاهی مستقر می‌شدند هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. در حالی که ما حصاری چند کیلومتر در چند کیلومتر کشیدیم و منطقه آزاد برای درگیری مشخص کردیم. این خوب نبود. اگر از اول می‌گفتند یک واحد در کوی باشد بهتر بود، خیلی از افراد اغتشاشگر در کوی ساکن نبودند، بلکه از جاهای دیگر آمده بودند.

وی، این حضور پلیس در دانشگاه را "حضور پیش‌گیرانه و مفید" می‌داند که از خسارت‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

به گفته فرمانده پلیس، اعضای این واحدبا لباس نیروی انتظامی داخل می‌رود و با دانشجویان هم رفتار دوستانه داشته باشد این نیرو باید آموزش‌های خاص هم ببیند. این قانون نانوشته‌ای بود که بعد از تیر ۷۸ ورود نیروی انتظامی را به کوی و محیط دانشگاهی منع کرد. الان این قانون را نداریم. اما این قانون نانوشته خود را تحمیل کرد و این حوادث را به وجود آورد.

هاید پارک اسلامی؟

خبرنگار گفت‌وگو کننده با سردار احمدی مقدم، نظر وی در مورد تمهیدات پلیس برای بحث‌های آزاد سیاسی و مناظرات در اماکن عمومی مانند هاید پارک شهر لندن را جویا می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی با موافقت با این مسئله، در ابتدا می‌گوید که باید از اظهار نظر سیاسی خودداری کند ولی معتقد است که در امنیت مدرن، خفقان سیاسی نباید ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم وجود سوپاپ اطمینان، به کرسی‌های آزاداندیشی مد نظر رهبر انقلاب اشاره می‌کند و چنین مسائلی را لازم می‌داند.

در همین حال، احمدی‌مقدم از انتقادات نسبت به نیروی انتظامی استقبال می‌کند، گرچه "خیلی تلخ" باشد.

وی با اشاره به دیدار با خانواده برخی از آسیب‌دیدگان حوادث بعد از انتخابات، می‌گوید که در این دیدار به انتقادات آنان گوش داده و مسائلی را مطرح کرده که دیدگاه آنان را نیز تغییر داده است.

احمدی‌مقدم در پایان می‌گوید که اگر اشتباه کردیم، باید بپذیریم که اشتباه کردیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر