بازدید 36747

ورود یکی از مهم‌ترین محموله‌های واکسن کرونا به ایران و افزایش سوالات عمومی!

امروز پروازی از مبدا مسکو در تهران فرود آمد که حاوی محموله‌ای متفاوت بود. هواپیمایی که یکصد هزار دوز دیگر واکسن اسپوتنیک وی به ایران آورد تا مجموع واکسن وارد شده به کشورمان را از مرز دو میلیون دوز عبور دهد. البته این تفاوت پروازی که امروز که در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به زمین نشست، نیست!
کد خبر: ۱۰۴۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶ 23 April 2021
تابناک اجتماعی
طی ساعات گذشته یکی از مهم‌ترین محموله‌های مرتبط با واکسن کرونا به کشورمان وارد شد؛ محموله‌ای که می‌تواند جهشی در عرصه واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران پدید آورد.

به گزارش «تابناک»؛ امروز پروازی از مبدا مسکو در تهران فرود آمد که حاوی محموله‌ای متفاوت بود. هواپیمایی که یکصد هزار دوز دیگر واکسن اسپوتنیک وی به ایران آورد تا مجموع واکسن روسی تحویل شده به ایران ۶۲۰ هزار دوز برسد و مجموع واکسن وارد شده به کشورمان را از مرز دو میلیون دوز عبور دهد. البته این تفاوت پروازی که امروز که در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به زمین نشست، نیست.

محموله ویژه‌ای که امروز به کشورمان رسید و به واکسن کرونا یا به عبارت درست تر، واکسن بیماری کووید ۱۹ مرتبط است، بانک سلولی تولید واکسن است که از روسیه و موسسه گامالیا رسیده است؛ همان موسسه‌ای که واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده و می‌کند و از مدتی پیش برای تولید مشترک واکسن در برخی کشور‌ها از جمله ایران اعلام آمادگی کرده و حالا گام اصلی در این همکاری با ایران را برداشته است.
 
ورود یکی از مهم‌ترین محموله‌های واکسن کرونا به ایران و افزایش سوالات عمومی!

بانک سلولی مجموعه‌ای از سلول‌های زیستی خاص است (مثل سلول‌های کلیه حیوانی مانند میمون) که برای کشت ویروس استفاده می‌شود و در فرایند ساخت واکسن اسپوتنیک، به کشت آدنا ویروس اختصاص پیدا می‌کند. ویروسی که پایه ساخت بسیاری از واکسن‌ها قرار گرفته و جز روس ها، برخی دیگر از کشور‌ها هم برای ساخت واکسن کووید ۱۹ از آن بهره گرفته و برخی موفق شدند و بعضی شکست خورده اند.

از جمله کشور‌هایی که کوشید با آدنا ویروس به نبرد کرونا برود و شکست خورد، استرالیاست و از جمله کشور‌هایی که در این مسیر موفق شد، سوئد-انگلیس بودند که با شرکت آسترازنکا-آکسفورد در میان تولید کنندگان فعلی واکسن کرونا در جهان شناخته می‌شوند. مسیری که روس‌ها با تفاوتی خاص آن را پیش بردند و در نتیجه واکسنی به غایت ارزشمند و موفق‌تر از نمونه‌های مشابه به دست آوردند.

شاخصه ویژه واکسن اسپوتنیک، بهره مندی آن از دو تیپ متفاوت آدنا ویروس است که موجب شده دوز یادآور واکسن با دوز اولیه آن فرق داشته و ایمنی زایی ناشی از تزریق آن بسیار بالاتر باشد؛ بالغ بر ۹۲ درصد و شبیه به دو واکسن فایزر و مدرنا که بر پایه RNA پیام رسان ساخته شده اند و دستاوردی نوین محسوب می‌شوند. این در حالی است که واکسن آسترازنکا که آن هم از نوعی آدنا ویروس تهیه شده، بالغ بر ۷۰ درصد ایمنی زایی ایجاد می‌کند که قابل قیاس با اسپوتنیک نیست.

ورود یکی از مهم‌ترین محموله‌های واکسن کرونا به ایران و افزایش سوالات عمومی!البته فعلا مشخص نیست که آیا دو بانک سلولی (برای تولید دو تیپ آدناویروس ِ مورد استفاده در دو دوز واکسن اسپوتنیک) به ایران منتقل شده یا یکی و تنها می‌دانیم که این محموله در دمای منفی ۱۷۰ درجه به ایران حمل شده و به سرعت به خط تولید شرکت اکتوور منتقل شده تا فرایند تولید واکسن در آن آغاز شود؛ تولید در شرکتی خصوصی که روس‌ها مدتی پیش زیرساخت هایش را برای تولید واکسن را بازدید و تایید کرده بودند.

البته اکتوور پیش از غائله کرونا دست کم در یک نوبت با غائله‌هایی عجیب در صدر اخبار در کشورمان هم قرار گرفته و شائبه‌های فراوانی در خصوص آن مطرح شده که از جمله آنها، حضور غیرمستقیم وزیر فعلی بهداشت در صدر یکی از شرکت‌های مادر آن است؛ حاشیه‌هایی که به مرور زمان و بعد با ورود کرونا به محاق رفتند، اما کماکان بدون پاسخ هستند و ابهام آفرینی می‌کنند.

نکاتی که در مقابل امیدواری‌ها به موفقیت این شرکت در تولید ماهانه دو میلیون دوز واکسن قابل اغماض به نظر می‌رسد. تولیدی که گفته می‌شود از آخر اردیبهشت ماه به فرجام خواهد رسید و به توزیع این واکسن در شبکه بهداشت کشور در راستای اجرای برنامه ملی واکسیناسیون کووید منجر خواهد شد؛ هرچند باید امیدوار باشیم با تدابیری توسعه هم بیابد و با مراقبت و شفافیت در مراحل تولید و تخصیص منابع مالی همراه شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
تا انتخابات همه واکسن می زنند و همه جا سفید می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
سلول پایه دز دوم حواستون هست.ریشمون گرو نمونه
همین که اسم شرکت خصوصی اکتوور رو آوردن ینی ملت باید هزینه کنن تا واکسن داخلی رو به قیمت 10 برابر واکسن فایزر بدست بیارن.
روسيه ؟
روسيه داروسازي داىه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
بله جانم، و الان هم اكثر كشورهاي اروپايي از داروهاي روسي استفاده مي كنند.
هنوز نرسیده و نخیسیده(وزیر بهداشت) را متهم کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
وزیر بهداشت کلا زیر سوال است هم از لحاظ عملکرد هم از لحاظ مالی در مافیای دارو
حالا ما نفهمیدیم ممکن است ما نیز مثل استرالیا شکست بخوریم ؟ یا موفق شویم ؟
حالا هی داستان بگید، به عمل کار برآید نه به حرف
شما که می گفتید انگلیس واکسنش به درد نمی خورد الان استناد می کنید به کشور انگلیس
دیگه هیچی رو نمیشه قبول و باور کرد
واکسن ایرانی که آمد و زدیم.روسی هم به زودی تولید میسه اونم میزنیم!!!
خدا بداد مردم برسه که اگر از کرونا نمیرن قطعا با این واکسنهای قلابی روسی که در روسیه هم استفاده نمیشن به دیار اخرت و انهم بصورت تضمینی رهسپار خواهند شد
بزک نمیر بهار میاد!
برای منفی ۱۷۰ درجه یخچال دارین ولی برای فایزر ندارین؟ مشکل یخچال نیست.. مشکل منفعت شخصی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
انتقالش از روسیه بوده با زیرساخت خودشون یه بار با دقت بخون
ایران همه چیزش تکه توو دنیا
از روز اول بیش از صدها متخصص و کارشناس اعلام کرده اند که واکسن روسی ارزشی ندارند منتهی مسئولین با یک دندگی تمام اقدام به خرید هر چه بیشتر آن می کنند!
بابا بفهمید روسیه یک کشور جهان سومی است و فناوری لازم برای ساختن واکسن به این پیشرفتگی را ندارد!‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
و الان هم صدها متخصص و كارشناس كشورهاي صاحب نام به روسيه التماس مي كنند تا به آنها واكسن بدهد، آخرين آنها آلمان بود.
نوع جدیدی از ویروس کرونا پیدا شده که اینبار منشأ آن هند است. مواردی از ابتلا به این ویروس جهش یافته در آلمان و کانادا نیز دیده شده است. این ویروس جهش دوگانه یافته و توانایی دور زدن آنتی بادی سیستم ایمنی بدن و واکسن کرونا را دارد
واکسن ایرانی شکست خورد.چرا رک به مردم نمی گویید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
از اول هم قرار بود اولين واكسن ايراني اوايل تابستان به بازار بيايد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
اقا کشوری که واکسن انفلوزا رو نمیتونه تولید کنه بعد 10 سال میخواد واکسن جدید بسازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قلمتو گاز بگیر، نویسنده مقاله! یعنی چه که واکسن حیاتبخش روسی را شبیه واکسن های کشنده و فلج کننده ی فایزر و مدرنا ذکر کرده ای؟
صدا و سیمای میلی از امریکا و اسرائیل و انگلیس حرفی دیگر نمی زند. جرا؟ چون فایزر تقریبا 90 درصد جواب داده. اسرائیل شرط ماسک را هم برداشت.
اصن بیاید هرچی واکسن تو دنیا هست از هر کدومش یه دوز بزنیم بلکه ازدست ویروس حقه و فریب و اختلاس و.... ایمن شویم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر