بازدید 1973

اقدامي‌براي‌مهار گرد و غبار نشده است

کد خبر: ۱۰۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۴ 16 June 2010
مدير کل دفتر آب و خاک سازمان محيط زيست با تاکيد بر اينکه تاکنون هيچ اقدام عملي براي کاهش گرد و غبار در کانون هاي گرد و غبار نشده است ، گفت: کار گروه مشترکي ميان کشورهاي کانون گرد و غبار به منظور کاهش اين توفان ها ايجاد شده است که در صورت توافق پروژه هاي تحقيقاتي اجرا مي شود.

به گزارش مهر ، سروش مدبري سه شنبه در حاشيه همايش سه روزه زمين شناسي پزشکي در جمع خبرنگاران با تاکيد اينکه از دو سال قبل به دليل خشکسالي ميزان توفان هاي گرد و غبار افزايش يافته است ، افزود: کانون گرد و غبارها کشورهاي سوريه ، اردن ، عراق ، عربستان و بخشي از صحراي آفريقا است و از آنجايي که جريانهاي جغرافيايي به سمت ايران (غرب به شرق) است کشور ما دچار آسيبهاي جدي شده است.

وي با اشاره به عوارض ريز ذرات غبار بر روي سلامت انسان خاطرنشان کرد: زماني که باد گرد و غبار را از منطقه اي بلند مي کند ذرات درشت تر به دليل سنگيني ريزش مي کند و آن چيزي که وارد کشور ما مي شود ذرات بسيار ريز گرد و غبار است که خطر آنها به مراتب بيش از ذرات درشت است.

مدير کل دفتر آب و خاک سازمان محيط زيست ايجاد اختلال در سيستم تنفسي را از مهمترين خطرات اين ريز ذرات در کشور دانست و اظهار داشت: بر اين اساس سازمان محيط زيست با بخش هاي محيط زيست کشورهاي کانون گرد و غبار کار گروهي را در اين زمينه تشکيل دادند که اولين جلسه آن در ترکيه برگزار و در زمينه جوانب مختلف اين پديده بحث و بررسي شد.

وي از برگزاي دومين جلسه اين کارگروه در ايران خبر داد و يادآور شد: اين جلسه در شهريور ماه جاري برگزار خواهد شد و در صورت توافق کليه کشورها، نتايج پروژه هاي تحقيقاتي در اين حوزه براي جلوگيري از توفان هاي گرد وغبار اجرايي مي شود.

مدبري با تاکيد بر اينکه تاکنون هيچ اقدام عملي براي کاهش گرد و غبار در هيچ يک از کشورهاي مورد نظر اجرايي نشده است ، گفت: با برگزاري نشست تهران اميدواريم با همکاري کشورهاي حاضر بتوانيم راهکارهاي علمي کاهش ريز ذرات گرد و غبار را اجرايي کنيم.

وي به بيان روشهاي پيشنهادي در اين زمينه پرداخت و اضافه کرد: يکي از روش هايي که براي جلوگيري از گرد و غبار استفاده مي شود مالچ پاشي است. مالچ ترکيبات نفتي است که آلودگي هاي زيست محيطي زيادي را ايجاد مي کند و پيشنهاد ما استفاده از مواد پليمري و سازگار با محيط زيست است چرا که اين مواد دوستدار محيط زيست است.

مدير کل دفتر آب و خاک سازمان محيط زيست درختکاري را از ديگر راهکارهاي پيشنهادي در اين زمينه ذکر کرد و گفت: با توجه به ميزان آسيبهايي که کشور در زمينه توفانهاي گرد و غبار متحمل شده است خواستار اجراي راهکارهاي زودبازده و کوتاه مدت هستيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل