بازدید 22248

آیا «الاغ سواری» هم می‌تواند مخل نظم عمومی باشد؟

کلیپی از چند جوان که سوار بر الاغ و قاطر بودند و شبانه در خیابان‌های شهر گراش استان فارس در حال تردد بودند، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که این عمل به تشخیص مجریان قانون و دستگاه قضایی، حرکتی نامتعارف و خلاف محدودیت‌های کرونایی محسوب و دستور احضار و بازداشت آن‌ها صادر شد.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷ 22 April 2021

آیا «الاغ سواری» هم می تواند مخل نظم عمومی باشد؟

 

آیا «الاغ سواری» هم می تواند مخل نظم عمومی باشد؟کامیار سوران ـ کلیپی از چند جوان که سوار بر الاغ و قاطر بودند و شبانه در خیابان‌های شهر گراش استان فارس در حال تردد بودند، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که این عمل به تشخیص مجریان قانون و دستگاه قضایی، حرکتی نامتعارف و خلاف محدودیت‌های کرونایی محسوب و دستور احضار و بازداشت آن‌ها صادر شد.

به گزارش «تابناک»؛ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گراش اعلام کرد، تاکنون سه نفر از این افراد بازداشت شده اند و احضار هشت نفر دیگر در دستور کار دستگاه قضایی است. سعید کشاورز اضافه کرد پلیس اطلاعات شهرستان گراش نیز موظف شده که همه این افراد را در کمترین زمان ممکن دستگیر و به دادستانی احضار کند.

وی بیان کرد، حرکت این افراد که به نوعی ابراز نگرانی از مصوبه ستاد مدیریت کرونای شهرستان مبنی بر عدم تردد شبانه بنا به اظهاراتشان بوده، علاوه بر نقض قانون، در حقیقت حرکتی نامتعارف و بر خلاف عرف جامعه و شان مردم فهیم شهرستان گراش بوده است. کشاورز گفت: حرکات این افراد بر اساس ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، رفتاری غیرمتعارف شناخته شده و با مسببان نیز برابر قانون برخورد قاطع خواهد شد.

  • ماده ۶۱۸ می گوید: هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه اظهارات و دفاعیات این افراد به هیچ وجه قابل توجیه نیست، ابراز امیداواری کرد که برخورد قاطع با آنان درس عبرتی برای دیگران باشد که دست به حرکات و رفتارهای غیر متعارف و دور از شان و مصالح عمومی جامعه و منطقه نزنند.

لازم به ذکر است قانون، اخلال در نظم عمومي را تعريف نكرده، اما در برخي موارد مصاديق را عنوان کرده و گفته مجازات آن چيست. درباره‌ي تعريف قانون از اخلال در نظم عمومي می توان گفت، تعريف قانوني و مشخصي از اخلال در نظم عمومي وجود ندارد، اما مواد مختلف قانون مجازات اسلامي، مصاديق اخلال در نظم عمومي را تعيين كرده است. مثلا اگر كسي بر خلاف شعائر مذهبي عمل كرده يا عرف را زير پا بگذارد، مي‌تواند مصداق اخلال در نظم عمومي باشد.

نظم عمومي در هر كشور براساس عرف و قوانين آن كشور تعريف مي‌شود. اخلال در نظم عمومي تعريف وسيع و چندجانبه‌اي دارد كه برخی از حقوقدانان معتقدند اگر يك ماده قانوني براي آن تعريف كنيم شايد دست قضات بسته شود اما از طرف دیگر تعریف دقیق آن می تواند به پیشگیری از وقوع چنین رفتارهایی کمک کند.

تعريف و ماده قانوني كه بگويد مجازات اخلال در نظم عمومي چه ميزان است، وجود ندارد؛ قانون، اخلال در نظم عمومي را تعريف نكرده اما در برخي موارد مصاديق را عنوان کرده و گفته مجازات آن چيست.

عناوين مختلفي مانند مزاحمت براي نواميس، بر خلاف عرف عمل كردن، برهم زدن اجتماعات يا نظم دادگاه و ... را اخلال در نظم عمومي مي‌گويند اما همان‌طور كه گفته شد عنوان خاصي براي اخلال در نظم عمومي وجود ندارد و براي آن مجازات مشخصي هم در نظر گرفته نشده است.

درباره‌ي ريشه‌ي علمي جرم اخلال در نظم عمومي می توان گفت در برخي مكاتب حقوق، نظم بر عدل ترجيح دارد و در برخي ديگر جنبه‌ي عكس برقرار است. در اسلام تلفيق و تعديلي از اين دو ديدگاه وجود دارد. يعني فرد محترم و معتبر است تا جايي كه به جمع خلل وارد نكند و جامعه ارزشمند است تا جايي كه به حقوق فردي لطمه وارد نشود.

اخلال يعني خدشه وارد ساختن به نظم عمومي، نظمي كه منافع عموم جامعه را در بر مي‌گيرد؛ لذا بايد با توجه به تفسير محدود در امور جزايي، اين جرم بسيار محدود تفسير و به مواردي اشاره شود كه اخلال در آنها مستقيم به منافع كلي جامعه برمي‌گردد.

تعريف اخلال در نظم عمومي را نبايد توسعه داد و بايد به نفع متهم اين امر را تفسير كرد؛ ضمن آن‌كه بايد توجه شود كه نظم عمومي چيست و اگر با تعريف درست از اين مفهوم پيش رويم، موارد نادري از اين جرم را شاهد خواهيم بود.

وقتي گفته مي‌شود نظم عمومي مختل شده، بايد توصيف و توضيح داده شود كه بر اثر چه اقدام و عملي اخلال در نظم عمومي ايجاده شده و چه كسي از اين عمل زيان ديده است، زيرا وقتي گفته مي‌شود، نظم عمومي مختل شده طبعا يك منفعت و مصلحتي زير پا گذاشته شده و بايد مشخص شود، اين مصلحت چه بوده كه ناديده گرفته شده و نظم عمومي مختل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۴۰
حالا الاغ نه
با اسکوتر

چه فرقی میکنه؟!

اصل مطلب این که کسی پایبند قوانین دیرهنگام دولت نیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
طبق قانون ستاد فقط تردد با خودرو شخصی ممنوع است پس هیچ حرکت غیر قانونی صورت نگرفته است
اگر الاغها پلاک بگیرند تا در صورت خلاف جریمه شوند اشکالی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
دقیقا مشکل پلاک و جریمه راحت و درآمد است
در شهر در آنموقع خلوت معلوم نیست برچه کسی ترافیک و مزاحمتی تحمیل شده است خوب است این آقا ریاستش در حوزه شهر تهران باشد که طرف با پراید 50 تومانی و با باند قیمت بالاتر از ماشینش در نصفه های شب چه آرامشی از وقت خواب مردم سلب می کند حتی از مقابل کیوسک های انتظامی نیز با احساس امنیت کافی عبور می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
اتفاقا خوبه که برای اجرای شجاعانه قانون از همین موارد استفاده کرد حتی اگر قانونی برایش نوشته نشده باشد
افریین به این قاطعیت.اونایی که با ماشین هستند که پول میدهند اینا رو هم یه پلاک بدید بعد هم جریمه که حل بشه دیگه.مگه مشکل مملکت پول نیست؟
مشکل این کار چیه حتما باید با ماشین و موتور میامدن که هوا رو هم الوده کنند؟
پسرم پورش سوار بشید و در خیابان دور دور کنید ،با صدای اگزوزهای آنچنانی نیمه شب با روح و روان مردم بازی کنید ولی الاغ سوار نشوید .الاغ سواری نشانه پسرفت مملکت است و مسولین ناراحت میشوند.
پاسخ ها
majid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
من هرچه فكر كردم نفهميدم مصادق اخلال در نظم عمومي ر فكر كنم دوران كودكي تا نوجواني خودشون را فراموش كردن كه با همين وسايل نقليه تردد مي كردن
چرا خودمان را بە کوچە علی چپ میزنیم مگر در این مملکت روانشناس وجود ندارد کە تا هر کسی یک عملی را انجام می دهد فردایش بازداشت میشود؟ اینها در واقع بە سخرە گرفتن تصمیمات نابخردانە نهادهای تصمیم گیر هست چرا؟
وقتی در طول روز در سراسر کشور همە فعالیتها حتی با اعلام رسمی تعطیلی سراسری بدون کمترین اقدامات حمایتی دولت، بە روال عادی جریان دارد پس آیا واقعا محدودیت شبانە هدفی بجز پر کردن خزانە دولت میتواند داشتە باشد؟؟
دریغ از کمی تفکر در ادارە امور کشوری بە وسعت جغرافیای ایران....
نصف شب الاغ هاشون مزاحم کسب و کار شده‌اند و نظم و آسایش عمومی رو هم به هم ریخته اند، فقط چرا نیروی انتظامی همون نصف شبی جلبشون نکرده؟ ! نکند نیروی انتظامی نصف شب خواب بوده یا اینکه فقط بعد از پخش فیلمشون متوجه شده، پس کسی نصف شبی متوجه حضورشون نشده و شکایتی نکرده ...
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
پلیس ایران هر کاری را انجام می دهد بجز وظایف پلیسی را؟!
سوال
چطور چند جوان را روی الاغ و قاطر به این سرعت شناسایی کردین و دستگیرشون هم کردین
ولی با وجود چند دوربین نظارتی سر چهارراه نتونستین هنوز اسیدپاش های اصفهان را دستگیر کنید
ولشون کنید کاکو الاغ سوارو ک خلاف نیستو
خیر الاغ سواری جرم نیست ولی می تواند عقده های روانی برخی را التیام بخشد!
گزینه بدی نیست. ماشین که گرونه نمیشه خرید کرایه های تاکسی هم که بالا.
برخورد سلیقه ای با قانون، تفسیر به رای کردن قانون، یقیناً در قوانین جزایی و جرم انگاری تفسیر مضیق و تنها به نفع متهم باید انجام پذیرد، در غیر اینصورت نقص قانونگذاری وجود دارد و باید آن نقیصه برطرف شود
اون نماینده که زد تو گوش سرباز مملکت چی شد پس چه خبر
عجیبه کار پلیس! خوب پول ندارند ماشین بخرند! چه مشکلی ایجاد میکنه کسی وسیله نقلیه اش الاغ و قاطر باشد!؟ والا تا پانزده بیست سال پیش قاطر و گاری نقش اصلی حمل بار را در بازار مرکزی تهران داشت
البته اگه پلاک تقلبی و یا بدون پلاک در شهر رفت و امد میکردند مشکلی نبود امروزه موتورسبکلت‌ها هر جور دلشان خواست و هر ساعتی از شبانه روز بدون مشکل رفت و امد دارند اساسا مشکل الاغ سوارها دهن کجی به حکومت نظامی است
ماشالله سرعت عمل....
کاش تو همه زمینه ها اینطور دقت داشتید.

چجوری تشخیص میدید الاغ سواری مخل نظم عمومیه؟
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
احتمالا خره توی خیابان عرعر کرده باعث شده نظم عمومی بهم بخورد ایا در قانون چیزی به عنوان اینکه با خر بیایید بیرون جرم است هم داریم
majid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
آقا محسن در مدتي كوتاهي قانون تصويب مي كنن با هر حيوني بيايي برون جرمه از سگ شروع شد تا....ادامه پيدا مي كنه
جوانها پس به چی خوش باشند بروند مصرف مواد پلاکشون رو بر می داشتید جریمه اشان می کردید ضمنا کی شاکی بوده ستاد کرونا ؟اینها که فاصله اجتماعی رو رعایت کرده بودند شاید معاینه فنی نداشتند می گفتید افدام پیش از موعد انتخاباتی بهتر بود
فقط خودشان احضار شدند یا الاغ ها هم بازداشت و توبیخ شدند
مزایای الاغ سواری این است که خودرو نمی خواهد . تحریم روی ان اثر ندارد و الودگی محیط زیستی هم ندارد. پس راهکار خوبی است و برادران دلواپس باید ان را تشویق هم بکنند
مسئولین خیلی بیکارند که به خر سواران گیر می دهند. هیاهو ایجاد می کنند که موارد دیگر دیده نشود.
جند تا جوان ساده تفریح می کند
سخت نگیرید
مخل نیستن
اینکه قانون گذار خر سواری را مخل آسایش مردم می داند ولی طرف با مازراتی چند میلیاردی توی خیابانها ویراژ میده را مخل آسایش بقیه نمیبینن جای تعجب داره... اینکه که داماد فلان مسئول و یا دخترش و یا برادرش ملک غیر قانونی چند صد میلیاردی غیر مجاز میسازه فیلم شاخ و شونه کشیدنش پخش میشه و رفتار نامتعارف نیست و کسی ازش بازخواست نمیکنه و اونوقت خرسواری چند هموطن رفتاره نامتعارف هست و در عرض چند ساعت دستگیر میشن از اون اولی عجیبتره...
در کجای شرع و دین الاغ سواری ممنوع شده؟ هم برای مخاطبان شبکه های اجتماعی شادی بخشه؟ هم برای الاغ سواران.البته نباید موجب آزار و اذیت دیگران شوند یا خیابان را کثیف کنند. مردم را از دین گریزان نکنید. بگذارید کیف حلال بکنند.
مهم اينه كه ميشه از اين راه هم پول دراورد
خر سواری عملی مجرمانه هست ؟؟؟؟ اگه به خود خره هم بگید از خنده روده بر میشه
باید ااعدام بشن!!!!!!
دقیقا با دیدن این کلیپ پیش خدوم گفتم اگر به خاطر نقض قوانین تردد شبانه هست پس چرا موتورسوارها بازداشت نشدند؟ و به خودم جواب دادم چون حرکت الاغ سوارها خنده دار بوده و هر چیزی که باعث خنده مردم بشه از دیدگاه .. جرم هست.
موقعی که قیمت خودرو در ایران از دیه چند نفر هم بیشتر شده باید تردد الاغ و چهارپا آزاد شود
به نظر بنده به سرعت و قاطعیت الاغها رو مجازات و سواری کننده ها رو تبرئه کنند
وقتی دیگه نشه آرزوی خرید پراید را داشت به نظرم الاغ سداری اصلا جرم نیست .
شهرهای جنوبی روزها هوا گرم و رفت و آمد مردم بیشتر در هنگام شب هست.میطلبد که در این مناطق محدودیت تردد در شب دیرتر انجام بشه
تو می تونی بری معتاد شی و الکل الکی (مشروبات تقلبی) بخوری ، هرکاری می کنی بکن اما الاغ ساری نکن .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل