بازدید 25237

وقوع زلزله شديد در تهران حتمي است

برخي براين باورندبه طور متوسط 170 سال برگشت زلزله شديد در تهران بوده، در حالي كه در چند صد سال اخير زلزله عمده‌اي در تهران نيامده است/ساختمان‌هاي نوسازي كه سال‌هاي اخير ساخته شده‌اند حتي با زلزله كوچك مي‌ريزند.
کد خبر: ۱۰۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷ 16 June 2010
معاون پيشگيري و كاهش خطرپذيري سازمان مديريت بحران شهرداري تهران گفت: زمين‌شناسان با مطالعات و شواهد در دست مطمئن هستند كه وقوع زلزله در آينده شهر تهران حتمي است.

سعيد منتظر‌القائم در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: وقوع زلزله در تهران حتما رخ مي‌دهد همان‌طور كه در گذشته‌هاي تاريخي بارها رخ داده و شواهد لرزه‌شناسي حاكي از اين امر است.

وي در مورد زمان وقوع آن ادامه داد: فاصله وقوع زلزله‌هاي شديد در تهران بيشتر از صد يا گاهي چند صد سال طول مي‌كشد و برخي اعلام كرده‌اند كه به طور متوسط 170 سال برگشت زلزله شديد در تهران است و اين در حالي بوده كه در چند صد سال اخير زلزله عمده‌اي تهران را تحت تاثير قرار نداده است.

معاون پيشگيري و كاهش خطرپذيري مديريت بحران شهرداري در بيان اينكه آيا وقوع زلزله‌هاي خفيف درآمدي براي وقوع زلزله شديد در تهران است، گفت: ربط بين زلزله كوچك و بزرگ ارتباط روشن و قطعي شده‌اي نيست. برخي مي‌گويند اگر فعاليت لرزه‌خيزي شروع شود مي‌تواند مقدمه زلزله بزرگ باشد و برخي ديگر معتقدند فعاليت عادي زمين است. البته اين مسئله در محيط‌هاي مختلف فرق مي‌كند.

زلزله 5 ريشتري هم خسارات سنگين به تهران مي‌زند

منتظر‌القائم در رابطه با اينكه اين سازمان شدت ريشتري را كه به شهر خسارت مي‌زند چه ميزان پيش‌بيني كرده است، افزود: خسارت تابع شدت زلزله است و واحد بزرگي زلزله در كنار ساير دلايل بيشتر ريشتر است و چيزي كه اهميت دارد شدت آن است. اگر زلزله بزرگي در 80 كيلومتري تهران رخ بدهد خسارت كمتري را وارد مي‌كند تا زلزله‌اي كوچكتر اما در مجاورت شهر.

وي ادامه داد: بنابراين پيش‌بيني مي‌شود زلزله‌اي با قدرت پنج ريشتر نيز به شهر خسارت مي‌زند به شرطي كه در نزديكي تهران و يا كانون آن در تهران باشد.

ساختمانهاي نوسازي كه اخيرا ساخته شده‌اند با زلزله كوچك هم آسيب مي‌بينند

معاون سازمان مديريت بحران شهرداري تهران تصريح كرد: مطالعه‌اي توسط سازمان انجام شده و در آن ميزان خسارت ناشي از زلزله‌هاي سناريويي برآورد شده است اين مطالعه با هدف ايجاد آمادگي در شهر بوده تا تبعات متوسط و شديد زلزله در مناطق مختلف ارزيابي شود.

منتظر‌القائم افزود: در اين مطالعه مشخص شد هر چه كه ساختمان‌ها فرسوده‌تر باشند احتمال خسارت بيشتر مي‌شود و اين امر ارتباط زيادي با مناطق شمال و جنوب شهر ندارد چرا كه متاسفانه ساختمان‌هاي نوسازي كه سال‌هاي اخير ساخته شده‌اند حتي با زلزله كوچك ممكن است آسيب ببينند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی