بازدید 12907

تایید «فروش آزاد» واکسن کرونا پس از تکذیب ماجرا؛ چه کسی راست می‌گوید؟!

موافقت شرکت‌ها و کارفرمایان با واکسینه کردن نیروی انسانی شان در مقابل کرونا چه معنایی دارد وقتی می‌دانیم واکسن برای واکسیناسیون گروه‌های اولویت دار هم نیست و اگر هم باشد، باید بنا بر اولویت‌ها توزیع و تزریق شود و کارگران و کارمندان در زمره اولویت‌های آخر واکسیناسیون هستند؟
کد خبر: ۱۰۴۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵ 20 April 2021
تابناک اجتماعیابتلای یک کارگر و احتمال سرایت آن به دیگر کارگران و توقف تولید یا پرداخت هزینه برای واکسیناسیون کارگران و جلوگیری از ضرر و زیان تعطیلی تولید؟

به گزارش «تابناک»؛ این دوگانه‌ای است که رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی مقابل دوربین‌های خبرنگاران بیان می‌کند و با بیان برخی نکات و ملاحظات پیرامون آن، نتیجه می‌گیرد که پرداخت هزینه برای واکسینه کردن کارگران در مقابل ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلای آن‌ها به بیماری مسری کووید ۱۹، اقدامی به شدت به صرفه و در راستای حفظ سرمایه کارآفرینان، یعنی نیروی انسانی شان است و از آن استقبال می‌کنند!

ناصر ریاحی می‌افزاید: «الان در تمام شرکت‌ها وقتی یک نفر آلوده و بیمار می‌شود، باید همه نیروهایشان را تست کنند تا مطئن شوند دیگران آلوده نشده اند. هزینه این کار چندین برابر هزینه واکسیناسیون است. در این باره نظرسنجی شده و با خیلی شرکت‌ها صحبت شده و مشخص و معلوم است که موافق انجامش هستند.»
 
اما موافقت شرکت‌ها و کارفرمایان با واکسینه کردن نیروی انسانی شان در مقابل کرونا چه معنایی دارد وقتی می‌دانیم واکسن برای واکسیناسیون گروه‌های اولویت دار هم نیست و اگر هم باشد، باید بر پایه اولویت‌ها توزیع و تزریق شود و کارگران و کارمندان در زمره اولویت‌های آخر واکسیناسیون هستند؟ آیا قرار است تغییری در برنامه واکسیناسیون صورت گیرد و برای تداوم تولید و فعالیت شرکت ها، کارگران زودتر از برنامه واکسینه شوند؟

این سوالی است که به نظر پاسخ آن منفی است، به ویژه اگر به یادآوریم که وزارت بهداشت تاکید کرده همه محموله‌های وارداتی واکسن از طریق ایشان و بر اساس برنامه ملی واکسیناسیون توزیع و تزریق خواهد شد؛ برنامه ای که دیروز هم متولیان بهداشت و درمان کشورمان بعد از انتشار خبر فروش آزاد واکسن وارداتی در داروخانه بر آن تاکید کردند و یادآور شدند که قرار نیست واکسن آزاد به فروش برسد.
 
تایید «فروش آزاد» واکسن کرونا بعد از تکذیب ماجرا؛ چه کسی راست می‌گوید؟!

البته رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی با این پاسخ موافق نیست؛ به این سخنان وی دقت کنید: «با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند. حجم خرید توسط این ۳ شرکت، ۶ میلیون دوز است که از شرکت‌های آسترازنکا سوئد و اسپوتنیک روسیه صورت گرفته است. بودجه مورد نظر تهیه و هزینه حمل نیز پرداخت شده و هم اکنون منتظر باز شدن درگاه‌های پرداختی هستیم، تا در چند روز آینده وارد کشور شوند.»

برای آنکه بیشتر شگفت زده شوید، بد نیست بدانید که قیمت این مقام مسئول قیمت واکسن‌ها وارداتی را هم بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده و افزوده: «بخش خصوصی این واکسن‌ها را در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار می‌دهد و این ستاد واکسن‌ها را بین گروه‌هایی که در اولویت نیستند، اما گروه‌های حساسی هستند (مانند فعالان در کارگاه‌های تولیدی) توزیع خواهد کرد. شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.»

سخنان ریاحی به رغم آنکه نشان می‌دهد تنها مجرای توزیع واکسن در کشور، ستاد ملی مقابله با کروناست، نشان از شکل گیری مجرایی تازه برای واردات واکسن به کشور و توزیع آن در چارچوبی خارج از برنامه ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ دارد. مسیری تازه که در آن خرید و فروش واکسن صورت می‌گیرد، با این ملاحظه که این معامله در داروخانه‌ها و در مقیاس خرد صورت نخواهد گرفت و خریدارانش تولید کنندگان هستند.

اتفاقی که می‌توان آن را مقدمه فروش آزاد واکسن خواند؛ همان چیزی که روز گذشته تکذیب شد و به یک شبانه روز نرسیده، مهر تایید خورده است. گزاره‌ای که بایستی منتظر واکنش وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به آن بود، اما مهم‌تر از آن، شکافی است که در سخنان مسئولان کشورمان درباره واردات واکسن پدید آورده است؛ اینکه واکسن نیست و دلیل کندی واکسیناسیون همین فقدان واکسن و ممکن نبودن واردات آن است، در حالی که اتاق بازرگانی مدعی است واکسن هست و واردات آن تا کنون برای سه شرکت ممکن شده است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
اینجا ایرانه. همشون دروغ میگن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
ولی همان که می گوید واکسن را به مردم خواهند فروخت و سود بزرگی هم خواهند کرد
راست راست راست می گوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
دولت آقای روحانیه
که خودتون بهش رأی دادین!
ایشان در وعده های خود اصلا دم از عدالت خواهی نزده است.
ناشناس
| India |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
خدایی دوست دارم روز قیامت برخی مدیران رو بیارن تو محشر بهشون بگن ، شما آدم های بسیار خوبی بودید. تمام نماز و روزه و ... رو انجام دادید. حق هیچ کسی هم بر گردن شما نیست. شما پاک پاک هستید. شما لیاقت دارید که وارد بهشت خاص تر از خواص بشید. ولی این بهشت زیر جهنمه. قرار بوده بیاریمش بالا ولی یه مقدار کار داره. برید اونجا که پایین تر از جهنمه تا بعدا بیاریمتون بالا. واقعا با این کارهایی که میکنند و با این دروغهایی که میگن .
معلوم نیست فرمون دسته کیه تو دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
دست خود آقای روحانی است و خوب هم داره پیش میره!
تنها در سیاست خارجی ممکنه ترمز هایی براش تعبیه شده.
دولت در وعده های انتخاباتی قول واکسن نداده بود.
تازه اونایی که قول هم داده را عملی نکرده
اما اینو دیگه قول نداده بود
با این وضعی که داره پیش میره دولت اعلام میکنه از خونه هاتون هم خودتون مواظبت کنید و بابت ان نیروی مسلح خصوصی بگیرید
کاپیتالیست ترین کشورها هم واکسن رایگان در اختیار مردم خود قرار دادند
برای تست کرونا هم همه کشورها تست رایگان دارن من مجبور شدم دویست و پنجاه هزار تومن تست کرونا بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
در کل خانواده بزرگ ما که متوسط رو به پایین هستند
از اول کرونا تا حالا
یک ریال نه یارانه کسی دریافت کرده
و نه تست رایگان گرفته
و نه خدماتی مثل ماسک و تجهیزات ساده گرفته
و قطعا واکسن را هم با میلیونها تومان
باید از آقا زاده های ژن خوب!!!؟؟
که در کانادا اشرافی زندگی میکنند و هزینه دلاری دارند
در آخر با بدبختی خرید و استفاده کنیم
اینها یک ریال به مردم هیچ کمکی نکرده و نمی کنند
مردم باید خودشان بفکر خودشان باشند
ناشناس
| India |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
بیشترین مالیات رو نسبت به درآمد از قشر کارگر و شرکتهای پیمانکاری دارن میگیرن. هزینه بیمه سرسام آوره. علاوه بر اونها برای هر خدماتی هم باید پول بدی. پول تلفن دیگه مونده هفتگی بگیره. دست آخر هم هیچ خدماتی نمیدن. حداقل برای بچه های مردم از این پولهایی که میگیرید شغل ایجاد کنید. بابت یک کار مسئولیت به عهده بگیرید. به خداوندی خدا که قدرتمندترین نیرو در تمام کائنات خود خداوند متعال است و نیاز به هیچ وکیل و وصی ندارد. اگر قبول کنیم که نیاز دارد کفر است. خداوند به هیچ کس و هیچ چیزی نیاز ندارد.
گزاره درست در واقع این هست:
واکسن هست ولی دلمون نمیاد مردم کشورمون رو رایگان واکسینه کنیم
حیفه از این کیسه پول بگذریم
همینه که با مدیریت کرونامون دنیارو انگشت به دهان کردیم.از بدیهی ترین حق مردم هم دنبال کسب سود ودرآمدیم
تمام هزینه های جانی و مالی مقابله با کرونا به گردن مردم افتاد. جای تاسف داره
با سلام تنها کشوری که در دنیا قرار است واکسن کرونا را به مردم کشور خود بفروشد ایرن اسلامی است که ادعای عدالت خواهی گوش فلک را کر کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
خاک بر سر ما که هنوز زیر لحاف مانده
و جرات حرف نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
کجا آقای روحانی دم از عدالت خواهی یا مسکن ارزان برای محرومان یا دم از مستضعفان زده؟!
تبلیغات کاندیداها را قاطی نکنید
معنای این اتفاقات این است:
۱. نظام توان تامین واکسن ملت را ندارد هم به دلیل آشفتگی، هم تحریم ، هم کمبود منابع مالی و هم بی اهمیتی
۲. بخش خصوصی از دولت قطع امید کرده و خودش می خواهد مشکل خودش را حل کند. اگر این کار را نکنند فعالیت اقتصادی ناممکن می شود.
۳. در وضع فعلی جهانی امکان ندارد شرکتهای خصوصی بتوانند به واکسن دسترسی پیدا کنند مگر اینکه وزارت بهداشت و دولت ظاهر قضیه باشد و پول از بخش خصوصی باشد. کمبود واکسن در سطح جهانی موضوعی جدی است
خدا میدونه برای کدام اقازاده رانت ایجاد شده.
خیلی زشته از مرگ مردم هم بخای پول دربیاری.
هیچوقت فکر نمیکردم به اینجا برسم دراین کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
البته ما فکرش را می کردیم. جز جدیدی نیست
جای حسن رحیم پور و عباسی و راعفی و اینا خالیه
همه دروغ میگن
یعنی هرج و مرج
زنده باد دروغ! زنده باد فريب!
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
زنده باد استادنمکی راستگوترین وزیرتاریخ
متاسفانه تجربه بنده بیانگر این است که چند مدت دیگر واکسن در بازار سیاه زیاد می شود و دولت هم می گوید این واکسن ها ربطی به ما ندارد و جزو واردات شرکت های خصوصی است. (و شاید فیلم واکسن فایزر در ایران و سخنان آقای جهانپور مقدمه ای بر همین موضوع باشد.)
از سوی دیگر آقای روحانی می گوید آمادگی داریم در هر کجا واکسن باشد پول بدهیم و بخریم اما واکسن نیست و کم است. پس این شرکت های خصوص از کجا قرار است واکسن بیاورند که دولت نمی تواند از همانجا وارد کند؟
ببشتر به نظر می رسد واکسن هست اما کمبود بودجه سبب شده دولت بجای برنامه واکسیناسیون رایگان به دنبال فروش واکسن ها باشد.
عملکرد مسئولین در مورد واکسن به طرز غیر قابل باوری شرم آور است
اصلا حرفی برای گفتن نمی ماند.
من شخصا نه این دولت را قبول دارم و نه روحانی را فردی مسئولیت پذیر میدانم، ولی آنهایی که ادعا دارند دولت اختیارات زیادی دارد و اصرار دارند مردم رای بدهند، خدا وکیلی در همین مساله واکسن دولت چقدر اختیار داشت؟
واکسن ها باید تنها از ارگانهای بهداشتی انجام بشه. توزیع در بین شرکتهای خصوصی باعث بوجود آمدن واکسنهای تقلبی و به تبع مرگ و میر و... انجام می گیرد. وزارت بهداشت در این مورد ورود کند لطفا!
از دروغهای مسئولین که بگذریم با این شرایط دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای مملکت پول واکسن کارکنانش رو از کجا میده؟؟از جیب ملت؟چرا باید یه کارمند دولت، مجانی از جیب سایر مردم واکسینه بشه ولی بقیه مردم از این امتیاز برخوردار نباشن؟؟الان یعنی پزشکهای محترمی که در بخش خصوصی و مطبهاشون رایگان و در اولویت واکسن زدن کحق تر بودن یا اون کارگر کم برخوردار در دورافتاده ترین نقاط؟؟تازه باید پولم بده!!!
حالا برید رای بدید
خيلي تصميم درستي هست. كارگراني كه چرخه توليد به دستشان است بايد زودتر واكسينه شوند حتي اگر در الويت پر خطر نباشند.
از روز اول هم هیچ امیدی به ساختار نبود و باور نداشتیم که واکسن خوب و به صورت رایگان(البته که به صورت مخفی میگرفتن) در اختیار مردم قرار بگیره
من رای می دهم چون حق قانونی و شرعی ام هست
در حال حاضر هیچ شرکت تولید کننده واکسن کرونا در دنیا محصولاتش را به بخش خصوصی نمی فروشد، حتی در کشورهای غربی که تمام اقتصادشان را بخش خصوصی اداره می کند. آن وقت بخش خصوصی ما قرار است از کجا واکسن بخرد. تنها فرض منطقی این است که خود دولت ایران می خواهد سهمیه واکسن کواکسش را به بخش خصوصی بفروشد تا از این راه درامد کسب کند.
این تکنیکها را مردم دیگر یاد گرفته اند ، مثلا" یک جنسی را میخواهند گران کنند اول یک نفر شایعه ی گران شدنش را تکذیب میکند و این در حالی است که اصلا" شایعه ای در کار نبوده و بعد میگویند به صورت آزاد ولی با یک قیمت خیلی بالا هم بخشی از آن به فروش می رسد و بعد میگویند کلا" آزاد شد ولی نه آنقدر گران و مردم هم خدا را شکر میکنند که فقط سه برابر شد. آره داداش تا آخرشو خوندیم چه جوریاست
از اول هم درد مسولین پول بود.چون قراره مجانی باشه میگن نمیشه.الان تست کرونای 2 دلاری رو تو همه جای دنیا رایگان با تعداد بالا انجام میشه تو ایران 400 هزار تومن میگیرند بعد میخواهید واکسن مجانی به ما بزنند؟
واکسن دولتی با ۵ میلیون پیش و ماهی ۲۵۰ هزار تومان


وام واکسن برای نیازمندان ۲۵ میلیون با سود ۱۵ درصد

بخرید
واکسن دولتی با ۵ میلیون پیش و ماهی ۲۵۰ هزار تومان


وام واکسن برای نیازمندان ۲۵ میلیون با سود ۱۵ درصد

بخرید
واقعیت همینه که بیشتر دوستان نوشته اند ،مسئولان مقدمه چینی میکنند تا طرح واکسن ازاد و تعاونی یا دولتی را مطرح کنند و چون دولتی آن قاعدتا یافت نخواهد شد مردم مجبور خواهند شد از ازاد آن استفاده کنند و چنین میشود سرانجام واکسینه کردن مردم ایران.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل