بازدید 9236
۲

فرونشست زمین در دشت سراب

فرونشست زمین در دشت‌های شربیان و دوزدوزان شهرستان سراب موجب نگرانی کشاورزان و ساکنان این مناطق شده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴ 20 April 2021


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، دشت سراب یکی از دشت‌های منحصربه‌فرد آذربایجان شرقی که سفره‌های زیرزمینی آن از کوه‌های سبلان تغذیه می‌کند و یکی از حاصل‌خیزترین دشت‌های شمال غرب کشور به شمار می‌آید در سال‌های اخیر با مشکل برداشت بی‌رویه آب و در نتیجه فقر سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست زمین روبه‌رو شده است.

فرونشست محسوس زمین در دشت شربیان

حامد شربیانی از کشاورزان منطقه با ابراز نگرانی از فرونشست زمین کشاورزی خود می‌گوید: کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرده‌اند کهزمین این منطقه سالانه ۱۰ سانتی‌متر فرونشست دارد، ولی ما شاهد فرونشست بیشتری هستیم. حتی جاده‌های فرعی این منطقه در برخی مسیرها ترک‌خوردگی‌های محسوسی دارد.

وی ادامه می‌دهد: از حدود ۱۰ سال قبل حفر چاه‌های عمیق در دشت شربیان و دوزدوزان آغاز شد و تا همین ۵ سال پیش هم عملاً نظارت زیادی برای برداشت آب از چاه‌ها صورت نمی‌گرفت و کنتورهای هوشمند نصب نشده بود.

لزوم کنترل برداشت آب و آموزش به کشاورزان

یک کارشناس کشاورزی به همشهری آنلاین می‌گوید: برداشت بی‌رویه آب به مسابقه‌ای میان کشاورزان منطقه تبدیل شده و حتی زمین‌هایی که قبلاً در آنها کشت صورت نگرفته بود با ورود ماشین‌آلات جدید کشاورزی به منطقه شخم زده شده است.

ثریا جلالی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه آب و فقر سفره‌های زیرزمینی تبعات برگشت‌ناپذیری خواهد داشت، می‌افزاید: کشاورزان بازندگان اصلی این ماجرا هستند و اگر آموزش‌های لازم به آنان داده شود، قطعاً همراهی لازم را خواهند داشت.

جلالی به تجارب استان‌های جنوبی کشور در کنترل برداشت آب اشاره می‌کند و می‌گوید: بهره‌برداران از سفره‌های آب زیرزمینی باید ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم خود را برای ماه‌های پایانی سال ذخیره کنند تا در پاییز که معمولاً سطح آب‌ها پایین می‌آید با بحران مواجه نشوند.

آموزش چهره‌به‌چهره تا تزریق مصنوعی آب

رئیس اداره منابع آب شهرستان سراب با اشاره به برنامه‌های این اداره برای جلوگیری از خطر فرونشست دشت‌های شربیان و دوزدوزان می‌گوید: در این زمینه تزریق مصنوعی آب به سفره‌های زیرزمینی منطقه مورد نظر است که با توجه به آورده رودخانه‌های محلی می‌توان سالانه حدود ۳ میلیون مترمکعب آب به این سفره‌ها تزریق کرد.

جلیل سعادت‌طلب به همشهری آنلاین اظهار می‌کند: تلاش ما برای تثبیت فرونشست زمین در این دشت‌هاست و بر این اساس آموزش عمومی کشاورزان محلی را دنبال می‌کنیم که این کار از طریق ارسال پیامک عمومی و آموزش‌های چهره‌به‌چهره از طریق کارشناسان صورت می‌گیرد.

وی از الزام نصب کنتور هوشمند و کنترل برداشت آب هم خبر می‌دهد و می‌گوید: به کشاورزان هشدار داده شده است که همه سهمیه آب خود را برداشت نکنند و برای ماه‌های پایانی هم آب ذخیره کنند، زیرا شارژ مجدد سهمیه آب صورت نخواهد گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
خیانت جهاد کشاورزی بعدها مشخص خواهد شد کارکنان و مسئولان جهاد با دریافت وجوهی احدات باغ و ویلا و دیوار کشی و خانه باغ و دریافت انشعاب برق را در همه جا گسترش داده اند هر کس یک اتاق 50 متری احداث کرده و در زیر همین اتاق چاه آب زده کسی هم نمی بیند و ولی واقعا مسئولان نمی پرسند که این زمینی که حق آبه ندارد این سر سبزی اش از کجاست مخصوصا بهره برداران این باغها اکثرا ناشی هستند و آب را هدر می دهند
امسال وضعیت بدتر هم شده است با رندگی نشد دشت صحرا همه جا خشک شده اند علوفه برای گاو گوسفند پیدا نخواهد شد وقیمتها دگرگون خواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر