بازدید 17824
۹
کارآفرین و فعال صنعت مرغ و جوجه یک روزه در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

ردپای دلالان در گرانی جوجه یک روزه/ ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد/ نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم گذاشت/ به نظرات تولیدکنندگان اهمیتی نمی‌دهند/ برخی مسئولین گفتند: اگر ضرر می‌کنید تعطیل کنید!

رضا سواری، فعال صنعت مرغداری درباره قیمت جوجه یک روزه در بازار هم گفت: واحد‌هایی که مانند واحد ما زنجیره هستند، جوجه خود را به بازار نمی‌دهند و جوجه در همان زنجیره پیش می‌رود؛ اما قیمت‌هایی که هم اکنون در بازار از جوجه یک روزه به گوش می‌رسد مثل قیمت ۵ هزار تا ۵۵۰۰ تومان، قیمت تولیدکننده نیست و دلال‌ها در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱ 18 April 2021
رد پای دلالان در قیمت‌های بالای جوجه یک روزه در بازار/ ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد/ نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم گذاشت
تابناک اقتصادیقیمت مرغ در چند ماه گذشته چنان به چالشی جدی برای دولت تبدیل شد که برای ساماندهی آن همین اواخر قرارگاهی برای کنترل قیمت مرغ راه اندازی شد تا این قرارگاه بتواند قیمت مرغ را تنظیم کند و صف‌های شکل گرفته در جلوی فروشگاه‌ها جمع شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، آن قدر دولت مشغول داستان و ماجرای بازار مرغ شد که از بازار جوجه غافل و این بازار با چالش‌هایی رو به رو شد؛ چالشی که می‌تواند دوباره چند ماه دیگر بازار مرغ را با مشکلاتی رو به رو کند.

این روز‌ها گویا بازار جوجه یک روزه با کمبود مواجه شده است و قیمت جوجه یک روزه از قیمت مصوب که ۴۲۰۰ تومان اعلام شده بود، بالاتر رفته است، در حالی که سال گذشته در همین روز‌ها شاهد مازاد جوجه یک روزه و حتی زنده به گور شدن این جوجه‌ها بودیم.

برخی قاچاق جوجه یک روزه به آن سوی مرز‌ها را دلیل کمبود جوجه یک روزه در بازار داخلی عنوان کرده اند. حالا پرسش این است که چقدر این مساله صحت دارد و دلیل افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار چیست؟ قیمت منطقی برای جوجه یک روزه از دیدگاه فعالان این صنعت چقدر است؟ پیشنهاد فعالان این صنعت به مسئولین چیست؟

برای بررسی وضعیت بازار جوجه یک روزه گوشتی به سراغ یکی از تولیدکنندگان و فعالان این صنعت رفتیم. رضا سواری یکی از کارآفرینان مهابادی است که ۳۳ سال قبل کارش را با فروش مرغ با موتورسیکلت آغاز کرد و هم‌اینک با دایر کردن زنجیره کامل این صنعت با ۴۴ واحد مرغداری (مالکیتی و مشارکتی)، واحد تولید خوراک دام و کشتارگاه صنعتی طیور به نخستین چهره ماندگار صنعت مرغداری ایران تبدیل شده است.

در آینده نه چندان دور بازار جوجه یک روزه به حالت عادی باز خواهد گشت

سواری در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره وضعیت بازار جوجه یک روزه و شرایط پیش آمده گفت: در مقطعی مقداری جوجه اجداد کم شد و نهایتا تولید جوجه مادر هم کاهش پیدا کرد و پیش بینی این که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد نشده بود. وی ادامه داد: اعلام کردند که گله‌های مادر را در ۶۰ هفته حذف کنید و این کار انجام شد و این موارد دست به دست هم داد و باعث کمبود جوجه یک روزه گوشتی شد.

سواری ادامه داد: بعد از آن که مسئولین امور دام متوجه شدند که احتمالا این قضیه منجر به کمبود جوجه شود، اعلام کردند که سن گله‌های مادر را تا ۷۶ هفته بالا ببرید و این گله‌ها را بین ۶۰ تا ۶۴ هفته حذف نکنید. البته در دنیا زمان حذف گله‌های مادر همان ۶۰ تا ۶۴ هفته است، زیرا بعد از آن راندمان کاهش می‌یابد و نگهداری به صرفه نیست.

این فعال گفت: مقداری زمان می‌برد تا تولید جوجه یک روزه گوشتی افزایش یابد و این اتفاق در آینده نه چندان دور رخ خواهد داد و دوباره بازار به حالت عادی خود باز می‌گردد.

رد پای دلالان در قیمت‌های بالای جوجه یک روزه در بازار/ ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد/ نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم گذاشت
 

در مقاطعی جوجه یک روزه، ۳۵۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده فروخته می‌شد

وی با اشاره به میزان تولید زیاد جوجه یک روزه در سال گذشته، اظهار داشت: در مقاطعی آن قدر تولید افزایش یافت که ما جوجه‌های یک روزه‌ای که قیمت تمام شده آن‌ها ۴ هزار تومان بود، به قیمت ۵۰۰ تومان می‌فروختیم و حتی بسیاری از جوجه‌ها و حتی بدتر از آن گله‌های مولد به دلیل همین مازاد تولید و کاهش شدید قیمت معدوم شدند.

سواری گفت: زمانی که قیمت جوجه یک روزه از قیمت مصوب آن پایین‌تر می‌آید، قطعا دیگر تولیدکننده نخواهد توانست به تولید ادامه دهد. این مسائلی که در سال گذشته اتفاق افتاد هم در کمبود کنونی جوجه یک روزه در بازار موثر است.

جواب برخی مسئولین: ضرر می‌کنید، تعطیل کنید!

این فعال صنعت جوجه یک روزه گفت: ما در سال گذشته نامه نوشتیم و اعلام کردیم که به داد تولیدکنندگان مرغ مادر برسید، اما متاسفانه مسئولین این را جدی نگرفتند و حتی با بیان اینکه در حال ضرر کردن هستیم، برخی از مسئولین گفتند که اگر ضرر می‌کنید چرا ادامه می‌دهید؟ اگر ضرر می‌کنید تعطیل کنید!

وی ادامه داد: این ضرر و تعطیل کردن، نتیجه اش این شد که دارید در بازار مرغ مشاهده می‌کنید. ما اگر تعطیل کنیم مرغ به کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می‌رسد و بعد دولت ناچار می‌شود که برای تنظیم بازار مرغ، از خارج وارد کند که این راهکار هم نه منطقی است و نه معقول. چرا روزی که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند، در حال ضرر هستیم، به تولیدکننده کمک نمی‌کنند و امکانات در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌دهند و حمایت نمی‌کنند؟ چرا اقدام به واردات می‌کنند و به یک عده‌ای رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند؟ خب همین سوبسید‌ها را به تولیدکننده داخلی بدهید و حمایت کنید.

رد پای دلالان در قیمت‌های بالای جوجه یک روزه در بازار/ ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد/ نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم گذاشت

ما را به چشم سربازان اقتصادی ببینید

این کارآفرین گفت: خواسته ما از مسئولین این است که ما را باور داشته باشند و به ما اعتماد کنند. ما ایثارگر و سربازان اقتصادی در سنگر تولید این مملکت هستیم. متاسفانه به ما اعتنا نمی‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند. جالب اینجاست که در جلسات تنظیم بازار و تولید، نه تنها کسی از ما را دعوت نمی‌کنند، بلکه به نظرات ما تولیدکنندگان اهمیتی هم نمی‌دهند.

ظرفیت تولید برای صادرات است، اما در تامین بازار داخلی مشکل داریم

سواری اظهار داشت: ظرفیت تولید ما بسیار بالاست و برای صادرات در نظر گرفته شده است، اما ملاحظه می‌کنید به گونه‌ای عمل شده که حتی برای تامین داخلی مشکل داریم. خود مسئولین باید الان آسیب شناسی کنند و ببینند چه اشتباهاتی مرتکب شدند که امروزه این وضعیت پیش آمده است.

رد پای دلالان در قیمت‌های بالای جوجه یک روزه در بازار

وی درباره قیمت جوجه یک روزه در بازار هم گفت: واحد‌هایی که مانند واحد ما، زنجیره هستند، جوجه خود را به بازار نمی‌دهند و جوجه در همان زنجیره پیش می‌رود. اما قیمت‌هایی که هم اکنون در بازار از جوجه یک روزه به گوش می‌رسد مثل قیمت ۵ هزار تا ۵۵۰۰ تومان، قیمت تولیدکننده نیست و دلال‌ها در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. دلالان هستند که از تولیدکننده جوجه می‌گیرند و در بازار آن را به قیمت‌هایی که عرض شد می‌فروشند. متاسفانه در کشور ما به دلال بیشتر از تولیدکننده اهمیت می‌دهند.

میزان تولید جوجه یک روزه ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون قطعه در ماه

سواری درباره میزان نیاز کشور به جوجه یک روزه گفت: تقریبا نیاز ماهانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی است که تولید ما در این مقطع حدود ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون قطعه می‌باشد. با افزایش سن گله‌ها که هر چند از نظر ما تولیدکنندگان منطقی و اقتصادی نیست امیدواریم این کمبود هم رفع شود.

قیمت سر به سر برای تولید جوجه یک روزه، ۵ هزار تومان

 
وی با اشاره به قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان برای جوجه یک روزه گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰، حدود ۴۶ درصد دستمزد و حقوق افزایش یافت و قیمت برق، آب و گاز، واکسن و دارو، نهاده ها، سبوس، گندم، جو و ... هم افزایش یافت، این قیمت مصوب منطقی و مقرون به صرفه نیست. حداقل قیمتی که باید گذاشته شود، ۵ هزار تومان است و این قیمت تقریبا یک قیمت سر به سر برای تولیدکننده جوجه یک روزه است.

ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد

 
این تولیدکننده درباره ماجرای قاچاق جوجه یک روزه هم گفت: این موضوع صحت ندارد و متاسفانه شایعاتی است که دلالان و افرادی که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، مطرح کرده اند و به هیچ وجه صحت ندارد و هم اکنون جوجه قاچاق نمی‌شود، چون مرز‌ها بسته است.

نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم کرد

 
سواری در پایان گفت: خواهش ما از مسئولین و دولتمردان این است که ما را در تصمیم گیری‌ها دخالت دهند و مشاوره رایگان از ما بگیرند. از ما ترس نداشته باشند. ما دلمان به حال مملکتمان می‌سوزد و اگر این گونه نبود با این شرایطی که پیش آمده است تولید را کنار می‌گذاشتیم، چون تولید در این مقطع بسیار بسیار سخت است. ما احساس می‌کنیم به این مملکت دِینی داریم که باید ادا شود و با همه سختی‌ها شانه خالی نمی‌کنیم و فقط خواسته این است که به ما بها دهند. در این سنگر تولید خواهیم بود و این سنگر را خالی نخواهیم کرد، حتی اگر به نابودی ما منجر شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
الان دیگه بازار مصرف چین هستیم
آخر سر یا مردم یا مرغا مقصر اصلی شناخته میشن

واقعن حیفه که کشوری با این همه منابع به این حال و روز افتاده البته مقصر اصلی مردمن که تا چیزی گرون میشه برای خریدش حریص تر میشن و حتی به خودشون هم رحم نمیکنن

در این که ایجاد این شرایط عمدی بوده هیچ شکی نیست و تا زمانی که انحصار حذف نشه و تعرفه گمرکی برای واردات کالاهای اساسی حذف نشه این وضع ادامه داره

مردم ما هم هر روز دارن نون تو خون میزنن و میخورن و با زجر زندگی میکنند و با این وجود بازهم زاد و ولد میکنن. وقتی کسی نمیتونه شکمش رو سیررکنه و در رفاه زندگی کنه خوب چه دلیلی داره زاد و ولد کنه
دقیقا سال قبل 3 مبلبون جوجه زنده خاک شدند و مسئولان هم گفتند این اتفاق عادی است حالا .........
خواهش ما از مسئولین و دولتمردان این است که ما را در تصمیم گیری‌ها دخالت دهند و مشاوره رایگان از ما بگیرند

دولتمردان فقط مذاکره دوست دارند
مردم اواخر اردیبهشت مرغ گران میشود جوجه 1روزه را نایاب وگران کردند واین درتولید مصرف اواخر اردیبشهت وتا10خرداد نشان میدهد وحسابی با مشکلات مرغی روبرومیشویم
اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب درستی داشت و بر مبنای اصول کارشناسی بود ما اینهمه بحران نداشتیم و گرنه چرا باید واردات مانع تولید داخل شود یا اینکه برابری پول ما با ارز های جهان مشکل دارد و یا اینکه صداقت و درستکاری در تولید نداریم و یا اینکه یارانه ها در محل خودش مصرف نمی شود
ﺩﻻﻻﻥ ﻳﺎ .......
تحریم باعث بیکاری شده و تنها کار باقی مانده دلالی است
از دلار 1000 تومانی تا دلار 24000 تومانی متوجه نشدید.
کارتن تلویزیون 2 میلیون تومان شده
یک عدد قاشق ایرانی 25 هزار تومان شده

تحریم ها را بردارید
دنبال معلول نگردید
به فکر رفع علت باشید.
ماشین و خانه ده برابر شده فکر میکنید چظور مردم ماشین باید بخرند
یا باید حق حساب بگیرند یا دلالی کندد یا دزدی علنی
حالا که هرچیز گران میشود یا کمبود پای دلالان را میان میکشند
بنابراین به دلال رای بدهیم شاید کشایشی در کار ها بشود
من که به دلال دام رای میدهم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل