بازدید 8946
۱

چه تفاوتی بین علائم کرونا با حساسیت فصلی هست؟

یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی با اشاره به برخی علائم مشترک میان کرونا و حساسیت های فصلی و آسم، گفت: این میان برخی نشانه ها و علائم وجود دارد که به تفکیک این دو از هم کمک می کند.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵ 18 April 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر سید حمیدرضا مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش حساسیت های فصلی با شروع فصل بهار گفت: متاسفانه برخی علائم این نوع عارضه و نیز برخی علائم بیماری آسم مشابه علائم بیماری کرونا بوده و همین امر موجب نگرانی های بسیاری شده است، اما در این میان برخی نشانه ها و علائم وجود دارد که با تشخیص آنها می توان تا حد زیادی تشخیص داد که فرد مبتلا به کرونا شده یا علائم او به خاطر حساسیت فصلی یا عود کردن بیماری آسم است.

مرتضوی اظهار کرد: مهمترین تفاوت علائم آسم و حساسیت فصلی با علائم کرونا در الگوی تکرار این علائم است، به نحوی که در آسم و حساسیت های فصلی علائم در طول یک ماه چندین مرتبه تکرار می شوند، اما در خصوص کرونا این علائم در مدت کوتاهی ظاهر شده و در طولانی مدت تکرار شونده نیست.

وی افزود: از طرفی داشتن الگوی فصلی می‌تواند به تشخیص این دو کمک کند، به نحوی که اگر افراد هرساله با شروع فصل بهار دچار علائم حساسیت فصلی می شدند و امسال هم در بهار این علائم ایجاد شده، می توان تا حد زیادی آن را به حساب حساسیت فصلی گذاشت.

مرتضوی تب و لرز را هم یکی از علائم کرونا دانست و افزود: بطور معمول در حساسیت های فصلی این علامت را نداریم.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی درد بدن و کم شدن احساس بویایی و چشایی را هم یکی از علائم دیگر کرونا عنوان کرد و افزود: این دو علامت را هم در حساسیت های فصلی و آسم وجود ندارد.

مرتضوی گفت: از طرفی گلودرد و سوزش گلو جزو علائم آلرژی و حساسیت فصلی است و در بیماری کرونا این علائم به ندرت دیده می شود.

وی افزود: همچنین عطسه یکی از علائم شایع آلرژی است که در مبتلایان کرونا خیلی کم دیده می شود.

مرتضوی گفت: قرمزی چشم اگر همراه با خارش و سوزش چشم باشد بطور معمول نشانه حساسیت فصلی است، اما اگر به تنهایی این علامت ایجاد شود می تواند نشانه ای از ابتلا به کرونا باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تنگی نفس هم که در بیماری کرونا شایع است، در حساسیت های فصلی تنها زمانی که ریه درگیر شده باشد ایجاد می شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: گرفتگی و آبریزش بینی هم بیشتر در حساسیت های فصلی شایع است و کمتر در کرونا دیده می شود.

وی در ادامه در خصوص علائم مشترک این دو بیماری از "سرفه" به عنوان یکی از این علائم مشترک یاد کرد و افزود: در هر دو بیماری علامت سرفه وجود دارد و از روی این علامت نمی توان تشخیص داد که فرد به کرونا مبتلا شده یا یک حساسیت فصلی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین سردرد و احساس خستگی هم در هر دو بیماری وجود دارد.

مرتضوی گفت: در مجموع افراد اگر هر نوع علامت مشابه کرونا داشتند باید به پزشک مراجعه کرده و در صورتی که سابقه آلرژی و حساسیت فصلی دارند باید به پزشک معالج خود نیز مراجعه کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وزیر بهداشت چند روز قبل فرمودند اگر عطسه کردید کرونا دارید
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی