بازدید 5390
دکتر رضایی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر:
دکتر محسن رضایی ضمن بازدید از خبرگزاری مهر، به طرح دغدغه های خود پیرامون مسائل حال و آینده کشور در گام دوم انقلاب و دولت آینده و انتخابات پیش رو پرداخت و به پرسشهای خبرنگاران مهر پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳ 17 April 2021

دکتر محسن رضایی ضمن بازدید از خبرگزاری مهر، به طرح دغدغه های خود پیرامون مسائل حال و آینده کشور در گام دوم انقلاب و دولت آینده و انتخابات پیش رو پرداخت و به پرسشهای خبرنگاران مهر پاسخ داد.

به گزارش تابناک به نقل از rezaee.ir، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از پاسخ به پرسشهای خبرنگاران، به طرح دغدغه های خود پیرامون مهمترین مسایل کشور پرداخت و گفت: کشور ما امروز با مشکلات و چالش های بزرگی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مواجه شده است. در حقیقت در این دولت، مشکلات اداره جامعه به اوج خود رسیده است و ما کاملاً نارضایتی مردم از مدیریت اجرایی کشور را مشاهده می کنیم. مردم از مدیریت اجرایی کشور ناراضی هستند و حق هم دارند ناراضی باشند. باید در سال ۱۴۰۰ یک دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو تشکیل شود تا کشورمان به سلامت از این مشکلات عبور کند. هم جامعه و هم حکومت، نیازمند یک دولت قوی و کارآمد برای عبور از موانع و مشکلات کشور هستند.

رضایی در توصیف ویژگی های دولت قوی و کارآمد، گفت: یک دولت قوی و کارآمد، اولاً باید مردمی باشد، یعنی جناحی و باندی نباشد. ثانیاً باید بتواند انرژی عظیم جوانان را به صحنه بیاورد؛ چه از نظر استعدادهای ذهنی و فکری و چه از نظر استعدادهای یدی و جسمانی، جوانان کشور نیروی عظیمی را تشکیل می دهند که باید در آینده روی کار بیایند تا به کمک آن ها بتوانیم از موانع عبور کنیم.

رضایی افزود: سومین ویژگی دولت قوی و کارآمد، این است که شجاعت برخورد با باندهای فساد و مافیاهای رانتخواری را داشته باشد؛ بدون ملاحظه هیچ فردی حتی از نزدیکان خود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) افزود: چهارمین ویژگی دولت قوی و کارآند این است که در مذاکرات بین المللی حضور مقتدرانه داشته باشند نه اینکه دیپلماسی کاغذی را پیش بگیرد؛ زیرا دیپلماسی کاغذی به کشور آسیب می زند؛ مثل آنچه دیدیم که چندین امضا پای یک قرارداد آمد و یک طرف، یعنی ایران، به امضای خود پایند بود ولی کشورهای مقابل به امضای خود پایبند نبودند و خسارتش به ملت ما وارد شد.

رضایی افزود: بخش عظیمی از افراد جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند و باید از همه ظرفیت بانوان در عرصه های مختلف از خانه گرفته تا کار و تولید اقتصادی و نیز اداره کشور استفاده شود. نيمی از جمعیت ما را بانوان تشکیل می دهند چرا نبايد از توان عظيم آنان بهره بگیريم؟

وی گفت: امروز بیش از ۲۴ درصد جوانان ما بیکار هستند. یک دولت قوی و کارآمد، همه اقشار جامعه را به صحنه کار و فعالیت می کشاند. دولت قوی و کارآمد، دولت عمل و اقدام است؛ دولتی است كه به وعده هایی که میدهد عمل می کند.

رضایی افزود: کشور ما در سال ۱۴۰۰ بیش از هر زمان دیگر، نیازمند چنین دولتی است تا بتوانیم از مشکلات عديده ای که از دولت های گذشته به ارث رسيده و روی هم انباشت شده و مُزمِن شده است، عبور كنيم و کشورمان را برای روبرو شدن با رویدادهای جدید در آینده آماده کنیم.

رضایی گفت: مهمترین اولویت دولت قوی و کارآمد، باید پایان دادن به تبعیض های فراوانی باشد كه در جامعه وجود دارد. ما در كشور با پدیده سرطانی تبعیض مواجه هستیم. تبعیض بین اقوام، تبعیض میان استان ها، تبعیض پیرامون و مرکز، تبعیض جنسیتی و دهها نمونه تبعیض غلط و آسیب زای دیگر در جامعه به وجود آمده است و باید به همه آن ها پایان داده شود.

محسن رضایی در ادامه تشریخ دیدگاهها و دغدغه های خود گفت: فاصله ای میان ارزش های انقلاب با رفتار دولتمردان به وجود آمده است و با تشکیل یک دولت قوی و کارآمد باید بار دیگر به ارزش های اصیل انقلاب و ارزش های والای انسانی برگردیم.

رضایی افزود: طبیعی است که هر دولتی شاید در مسیر حرکت خود اشتباهاتی داشته باشد. آنچه مهم است، اتکای دولت به رویکرد علمی و خرد جمعی است و اینکه دولت در صورت قصور یا اشتباه، باید از مردم عذرخواهی کند و بر اشتباه خود اصرار و پافشاری نکند.

در ادامه این بازدید، دکتر محسن رضایی به پرسشهای خبرنگاران سرویس های مختلف خبرگزاری مهر پاسخ داد که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانیم:

✓ احتمال حضور شما در انتخابات، در فضای رسانه ای مطرح شده است اما هنوز به صورت رسمی اعلام نکردید که در انتخابات ثبت نام می کنید. در این زمینه توضیح بدهید.

- آنچه من به آن فکر می کنم، تشکیل شدن یک دولت قوی و کارآمد در سال ۱۴۰۰ برای اداره کشور است تا بتوانیم در مدت ۴ سال یا ۸ سال، ۲۰ سال کشور را جلو ببریم و این، زمانی امکان پذیر است که کابینه ای از افراد شایسته با برنامه های اقتصادی و فرهنگی تحولی و همچنین بسیج همه نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در سراسر کشور و از همه اقوام و استانها و مخصوصاً با تکیه بر جوان‌گرایی در اداره کشور شکل بگیرد. مهم، تشکیل چنین دولتی است. درخصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. ان شاء الله تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد.

✓حضرتعالی در انتخابات ۹۶ با جمنا همکاری کردید و از کاندیدای واحد اصولگرایان (آیت الله رئیسی) حمایت کردید. در انتخابات ۱۴۰۰ در صورت ثبت نام، با شوراهای جریان انقلاب مانند شورای ائتلاف همکاری خواهید داشت؟

- معتقدم جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است و شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری عناصر انقلابی هستند و مطمئن هستم اینها به نتیجه واحدی خواهند رسید. نیروهای انقلاب در تلاش هستند دولت کارآمد تشکیل شود و این مهم ترین بخش ماجراست.

✓ اگر در انتخابات حضور پیدا کنید، در چارچوب ائتلاف اصولگرایان هستید؟

- ما امروز در حال رایزنی و هماهنگی با همه دوستان خود برای تشکیل دولت قوی و کارآمد هستیم و فکر نمی کنم مشکل خاصی در ادامه کار به وجود بیاید. هماهنگی های امروز ما بیش از گذشته است و وحدتی که در جبهه انقلاب است، بیش از گذشته وجود دارد. نگرانی بابت احتمال ناهماهنگی در جبهه انقلاب انتخابات ندارم. هماهنگی خوبی وجود دارد.

✓ در صورتی که تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرید، دلیل حضور شما بعد از حضور در چند انتخابات قبلی، چیست؟ هدف شما از کاندیداتوری مکرر چیست؟

- کشور ما و ملت ما امروز در یک جبهه بزرگ نبرد اقتصادی قرار دارد و باید کمک کنیم که ملت ایران ان شاء الله با موفقیت از این جنگ اقتصادی عبور کند. آنچه برای من مهم است، شخص خودم نیست، بلکه عبور و موفقیت ملت ایران از یک جنگ اقتصادی است. یک سرباز تعداد روزهای حضور در جبهه را نمی شمارد بلکه به انتخاب درست و انجام وظیفه یعنی دفاع از کشور و ملت فکر می کند.

✓ چه اندازه به پیروزی امیدوارید؟

- به پیروزی ملت ایران در سال ۱۴۰۰ بسیار امیدوارم. مردم ما حق دارند که از دست وعده های توخالی، ناراحت و عصبانی باشند. ملت ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، با حساسیت بیشتر به برنامه های کاندیداها و صداقت و توان آنها فکر میکنند تا به شعارها.

✓ شما در نیمه دوم سال ۹۹ حدود ۲۵ سفر استانی داشتید، بفرمایید این سفرها با چه هدف و رویکردی انجام شده است؟

- به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. در سال ۹۹ تقریباً به مناسبت های مختلف به ۲۵ استان کشور عزیزمان رفتم. تلاشم در این سفرها بیش از هر چیز، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، هم اندیشی با مردم و نخبگان درباره تحول مثبت در مدیریت اجرایی کشور بوده است. سعی کردم شرایط کنونی کشور را با مردم و برای مردم تحلیل کنم و علل مشکلات را توضیح دهم و راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط کنونی با مردم و نخبگان در میان بگذارم و نطرات مفید آنها را نیز بشنوم.

✓ سازوکار شما در خصوص مقابله با فساد چیست؟

- اعتقاد من این است که پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است. اگر از فساد پیشگیری نشود، ده ها پرونده تشکیل می شود و این کار برخورد را سخت می کند. مهم، پیشگیری از فساد است.

✓ شما اخیراً گفتید اگر کاندیدا شوم و با رای ملت دولت تشکیل دهم، خواهید دید که در دولت من یک نفر هم بیکار نمی ماند یا اینکه گفتید درآمد سرانه هر ایرانی نباید زیر ۵۰ هزار دلار باشد. با توجه به گزارش های رسمی دولت فعلی، مبنی بر اینکه سالانه ۲۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد می شود، شما چگونه می توانید بیکاری را ریشه کن کنید؟

- صحبت هایی که درباره اشتغال و افزایش قدرت خرید مردم مطرح کردم، براساس مطالعات اقتصادی علمی بوده است. آیا شما فکر می کنید ملت و دولت ایران، نمی تواند یک برنامه تحول اقتصادی و جهش تولید را اجرا کند؟ آیا فکر می کنید ملت و دولت ایران چیزی کمتر از ملت و دولت مالزی دارند؟ چطور فکر می کنید ملت و دولت ایران نمی تواند برای چهار، پنج میلیون جمعیت بیکار شغل ایجاد کند؟ قطعاً به اتکای دانش بومی و سرمایه های عظیم کشور، می توانیم تحول مثبت اقتصادی ایجاد کنیم به گونه ای که دیگر حتی یک نفر شهروند سالم و فقیر در کشور نداشته باشیم. روحیه "ما می توانیم" را کسانی قبول ندارند و انکار می کنند که یا تخصص علمی ندارند، یا اطلاعی از منابع کشور ندارند یا اینکه مدیریت اجرایی ناکارآمد فعلی را سرنوشت قطعی کشور می دانند. قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان، نه سرانه اسمی خرید، در سالها و دوره های قبل، تا سرانه ۳۵ هزار دلار هم رسید اما اخیراً کشور دچار عقبگرد شد و قدرت سرانه خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرد.‌ اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است. اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامه ریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است. اگر دولت دستش را توی جیب مردم نکند و برای جهش تولید تلاش کند، این هدف محقق می شود. اینها از اجزای برنامه‌های دولت قوی و کارآمد است. مثلاً اینکه تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلّم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنانه ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم‌ و دست رانتخوارها و دست مافیای مسکن که نمیخواهند مردم صاحب خانه شوند را قطع می کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را قاطعیت اجرا خواهیم کرد. دولت قوی و کارآمد معلمان و کارگرها را صاحب خانه می کند و همین تلاش همه جانبه و علمی برای تأمین مسکن اقشار مختلف جامعه، تولید ملی ما را جهش می دهد. یکی از خطاهای بزرگی که این دولت کرد و مسئولین آن باید پاسخگو باشند، این است که سرمایه گذاری در مسکن را بخاطر لجبازی با دولت قبل کلاً پایین کشیدند و تنها دولتی که سرمایه گذاری اش در بخش مسکن منفی بوده است، همین دولت بود. به رکود کشاندن مسکن، تاثیر جدی در رکود اقتصادی کشور داشت؛ بویژه در شرایط تحریم ها، ضربه کاری به تولید ملی و رفاه مردم زد.

✓ مردم چگونه به وعده هایی که از کاندیداها می شنوند، اعتماد کنند؟ آیا‌ تحریمها، مانع از تحقق وعده ها در دولت احتنالی شما نمی شوند؟

- دو گروه از مدیران در کشور داشته ایم. یک گروه، مدیرانی که هر چه گفتند عمل کردند و یک گروه از مدیران دیگر که وعده هایشان تحقق نیافته است. گروه اول گفتند خرمشهر را آزاد می کنیم و خرمشهر را آزاد کردند. گفتند بوکمال را کمتر از سه ماه آینده آزاد می کنیم و به دولت داعش پایان می دهیم و به این وعده عمل کردند. گفتند اگر آمریکا غلطی بکند، ما با موشک می زنیم. آمریکا غلطی کرد و موشک خورد. اینها یک گروه از مدیران ما هستند که هر حرفی زده اند، به آن عمل کرده اند. یک گروه دیگر از مدیران هستند که به خیلی از وعده هایی که دادند عمل نکرده اند. فکر می کنم مردم ما به خوبی می دانند که من از کدام مدیران هستم.

✓ میراث دولت آقای روحانی را برای دولت سیزدهم چه می دانید؟

- با همه نقاط قوت و ضعفی که این دولت مانند دولت های گذشته داشته است، همه اذعان دارند که زمینی که دولت تحویل دولت آینده می دهد، چگونه است؛ زمین حاصلخیز است یا زمین سوخته! متاسفانه آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیب های جدی به زیرساخت های تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد.

✓ دولت آینده چگونه می تواند با میراثی که توصیف کردید، برنامه های خود را اجرا کند؟

- دولت آینده باید دو نوع برنامه داشته باشد؛ یک برنامه اقدام سریع و یک برنامه اقدام بلند مدت تر. دولت قوی و کارآمد، باید در ابتدا، قیمت ها را به سرعت کنترل کند و جلوی گرانی های سرسام آور را بگیرد و قیمت برخی اقلام را هم که به دلیل نفوذ رانتخوارها و واسطه گری ها افزایش پیدا کرده است، پایین بیاورد تا گشایشی در معیشت و زندگی و قدرت خرید مردم به وجود بیاید‌. کاری که دولت فعلی کرده است، هزینه های سنگینی به کشور و مردم تحمیل کرده است و تنها نیروهای انقلاب و دولت کارآمد و قوی می توانند این زمین را دوباره حاصلخیز کنند.

✓ در زمینه دیپلماسی، شما معمولاً بر ضرورت دیپلماسی با همسایگان تاکید کرده اید. دولت آقای روحانی عدم ارتباط بیشتر با همسایگان را با بهانه تحریم توجیه می کند. به نظر شما در شرایط تحریم، دیپلماسی با همسایگان می تواند موفق شود؟

- متاسفانه سیاست همسایگی مورد غفلت دولت فعلی قرار گرفته است. ایران در ابتدا یک قدرت منطقه ای است و سپس یک عضو موثر جامعه بین المللی است. ما تا در داخل و در منطقه پیشرفت نکنیم، نمی توانیم روابط بین المللی مستحکمی داشته باشیم. از دویست سال پیش که این دیدگاه در سیاست خارجی ایران تغییر کرد و از همسایگانمان غافل شدیم و نگاهمان را به غیرهمسایگانمان دوختیم، کشور ما مرتب عقب افتاد. دیدگاه درست در سیاست خارجی این است که ما باید از مرزهای خود و منطقه خود، شروع کنیم و راهمان را به توازن معادلات بین الملل پیدا کنیم. بدون قوی شدن در داخل و منطقه، نمی توانیم نقش موثر و متوازن در روابط بین الملل داشته باشیم. این سیاست، سیاست همیشگی حوزه تمدنی ایران بوده و قابل احیاء است. ما با برخی از کشورها روابط بسیار خوبی داریم و می توانیم سیاست همسایگی را تقویت کنیم؛ کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، قطر، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، و قفقاز. فقط با دو، سه کشور عربی به دلیل ناهماهنگی هایی که صورت گرفته است، شرایط خوبی نداریم که باید راه حلی برای تجدید سیاست همسایگی با ان دو سه کشور هم پیدا کنیم. بنابراین سیاست همسایگی فعال، کاملاً قابل عمل و قابل دستیابی و قابل تقویت است.

✓ آیا دولت در زمینه تحقق سیاست همسایگی نتوانسته است کاری کند یا نخواسته است؟

- به نظر من، هم نخواسته و هم به دلیل اینکه دیپلماسی فعلی دولت یک دیپلماسی کاغذی ناکارآمد بوده، نتوانسته راه های عملی را پیدا کند و پیش ببرد و به درستی پیاده کنند.

✓ آقای روحانی در صحبت های خود با اشاره به اختیارات رئیس جمهور، عدم توفیق در اجرای اقدامات دولت را به خاطر اختیار نداشتن دانسته اند. در صورت انتخابات شما به عنوان رئیس جمهور، صحبت هایی مشابه این صحبت آقای روحانی خواهید داشت؟

- هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، هیچ موردی نبوده است که دولت ها بخواهند کار مهمی برای مردم انجام دهند و امام جامعه، حتی بیش از اختیارات قانونی که رؤسای دولتها دارند، به آنها کمک نکرده باشد. بنابراین من این مسأله را نمی پذیرم که روسای جمهور بگویند ما اختیار نداشتیم و یا خواستیم کاری برای مردم انجام دهیم و رهبری به ما کمک نکرد. امام جامعه، هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، برخی اختیار خود را به دولت تفویض کرده اند و داده اند تا دولت گره از مشکل مردم باز کند. برای مثال همین تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، که دولت فعلی می تواند مشکلات اقتصادی ای که دارد را فراتر از اختیارات قانونی خود، در جلسه سران مورد بحث قرار دهد و از مقام معطم رهبری تایید بگیرند و عمل کنند، فرصت تاریخی بسیار بزرگی برای دولت فعلی بود. ولی دولت فعلی چگونه از این امکانات ویژه و اختیارات تفویضی مقام‌ معظم رهبری استفاده کرد؟ دولت فعلی عملاً با ذخایر صندوق توسعه ملی چه کرده است؟ در حالی که ذخایر صندوق توسعه ملی جزء اختیارات رئیس جمهور نیست، این دولت بارها اجازه گرفت و ده ها کار خارج از اختیارات قانونی خود را انجام داد ولی نتوانست نتیجه مطلوب برای معیشت مردم را حاصل کند. بنابراین من این بحث را نمی پذیرم. دولت می تواند به خوبی از اختیارات خود استفاده کند و هر جا نیاز داشته باشد از رهبری و مردم هم کمک بگیرد.

✓ شما پس از حادثه نطنز، بر ضرورت سالم سازی امنیتی تاکید کردید، هشدارهایی هم در مورد جاسوس های اقتصادی دادید. توضیحی در این زمینه می فرمایید که ریشه این هشدارها چیست؟

- کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، تلاش کردند بخشی از اسناد بکلی سری هسته ای را سرقت کنند. قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک، آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده ایم و سالم سازی امنیتی باید یکی از برنامه های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده ها، وزارتخانه ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند. معمولاً در دنیا هم چنین قاعده ای وجود دارد که هر ده سال، بیست سال، کل سیستم را سالم سازی امنیتی می کنند. ما مدت ها است که اینکار را نکرده ایم و شاید سی سال گذشته است و این سالم سازی امنیتی به وجود نیامده است.

✓ آیا منظور شما از اسناد طبقه بندی شده، همان اسنادی است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده از فعالیت هسته ای ایران به دست آورده است؟

- خیر. کاغذهایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش داده و ادعا کرده اسناد هسته ای است، جعلی هستند. موردی که اشاره کردم مربوط به فعالیت منابع نفوذی کشوری بودند که در حال خارج کردن آنها از کشور بودند که قبل از خروج از مرز، بازداشت شدند.

✓ این موارد آلودگی امنیتی، در این هشت سال به وجود آمده یا از قبل بوده است؟

- ااین الودگی امنیتی، از ده سال پیش تاکنون، تشدید شده است.

✓ حادثه نطنز را چه اندازه با مذاکرات احیای برجام در وین، مرتبط می دانید؟

- این حادثه همزمان با ۳ مصوبه خوب مجلس و اقدامات افتخارآمیز دانشمندان هسته ای ما صورت گرفت. فکر می کنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هسته ای در وین مقاومت کرد، اینها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند. بنابراین می تواند بی ارتباط نباشد.

✓ مذاکرات وین برای احیای برجام را چه اندازه موثر و نتیجه بخش می دانید؟

- اعتقاد من این است تا زمانی که تحریم های اقتصادی را کامل برندارند و ما راستی آزمایی نکنیم، به هیچ وجه نباید کاری کرد که موجب افتادن ما در دور بی پایان و هزینه بر مذاکرات بی خاصیت شود. بحث ما خیلی واضح و روشن است و آن این است که باید تحریم های اقتصادی را بطور یکجا بردارند و قطعاً در رفع تحریم ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک ساعت هم نباید تعلل کرد؛ منتها در دور باطل نباید بیافتیم.

✓ این راستی آزمایی چقدر زمان می برد؟

- بالاخره راستی آزمایی، بعد از عمل انجام می گیرد و روی کاغذ نیست. راستی آزمایی این است که توافقات انجام و اجرا شود و ما آثار آنها را در عمل ببینیم. راستی آزمایی این است که تحریم ها را بردارند و تراکنش های مالی کشور ما برقرار شود، پول هایی که کشور ما در بانک های دیگر دارد ازاد شود و به سوی سفره مردم بیاید، بارگیری و حرکت کشتی های باربری به سوی کشورمان آزاد شود و همه اینها به طرف مقابل بستگی دارد. هرچه طرف مقابل، این تحریم ها را زودتر بردارد، راستی آزمایی هم زودتر انجام می گیرد.

✓ آیا کشورمان در مسائل اقتصادی هم با مشکل نفوذ روبرو است؟

- اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذی ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده اند؛ از این رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل می گیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسأله بورس هم در شکل گیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده می شود. یعنی هجوم اشخاص حقیقی و حقوقی ِ خاص در ابتدای صعود بورس برای ارزان خریدن و نیز سراسیمگی یک عده در انتهای اوج گیری بورس برای گران فروشی، نمونه هایی از این حرکتهای مشکوک و مافیایی هستند که چنین اقداماتی بدون نفوذ غیرممکن است. این پدیده ها در اقتصاد کشورمان، عادی نیست و نشان می دهد واسطه گرها و رانت خواران با نفوذی ها به طریقی ارتباط برقرار کرده اند.‌ بنابراین اعتقاد دارم در مساله مشکلات اقتصادی کشورمان، شاهد پدیده نفوذ و نیز شاهد پیوند نفوذیها با مافیاها و سوداگران هستیم.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 عید فطر دعای روز بیست و نهم رمضان