بازدید 13845
۹

روستای کپرنشین «بارگدان»

کد خبر: ۱۰۴۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷ 17 April 2021
پاسداشت، نکوداشت، حفظ و نگهداری آداب و رسوم، پوشش، فرهنگ، تمدن، تاریخ، معماری و هویت گذشتگان، بدون شک از بزرگترین نیاز‌های یک جامعه است. در جوامع مختلف تلاش شده که میراث مرتبط با فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم حفظ و نگهداری شود؛ اما این‌ها نباید مانع دسترسی مردم به نیاز‌های اولیه زندگی مانند بهداشت و درمان، تحصیل، آب قابل شرب و انرژیِ مناسب شوند. در سرزمین ما، ایران، هستند مناطق و روستا‌های فراوانی که گاه در فضای مجازی هم نامی از آن‌ها پیدا نمی‌شود. روستای «بارگدان» بخش بنت شهرستان نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان یادگار عشایری است که سال‌ها قبل یکجانشینی را برای ادامه زندگی انتخاب کردند. مردم روستا همانند صد‌ها سال پیش همچنان در خانه‌هایی معروف به «کپر» زندگی می‌کنند. کپر نام سازه‌ای است که در این منطقه با تنه، ساقه و برگ‌های درخت خرما توسط اهالی همین روستا ساخته می‌شود که البته در قسمت پایینی بعضی از کپر‌ها برای جلوگیری از ورود سرما و... از سنگ و گل نیز استفاده می‌شود. اهالی بارگدان با دستان خود نان می‌پزند، از اندک آب چشمه استفاده می‌کنند و پوشش و فرهنگ اصیل خود را حفظ کرده‌اند و چند سالی است که با کمک خیرین، از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق استفاده می‌کنند. محرومیت و فقدان جاده، ساکنان بارگدن و روستا‌های اطراف آن را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است؛ مشکلات بهداشتی، تحصیلی و بسیاری از حداقل امکانات رفاهی دیگر. تنها راه دسترسی به این روستا به قدری طولانی و دشوار است که فقط حیوانات باربر و موتورسیکلت قادر به طی کردن آن هستند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
چقدر سخت است
چشم مسئولان خدوم و دلسوز روشن
وای بر ما و وای بر مسئولین ! جواب خدا را چی خواهید داد ؟؟؟؟!!! واقعا این شرایط زندگی در قرن 21 از نظر شما قابل قبوله ؟؟؟
تا اونجایی که من میدونم به این مدل میگن آلاچیق
پاسخ ها
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
به اینا تو بلوچستان میگن کوتوگ یا کاپار
عکس پنجم و ششم دردناکه
چقدر خوب می شود در تیزر های میان برنامه ای صدا و سیما با نام «ایران من»، این تصاویر را نیز نمایش دهند و در پایان با افتخار بخوانند و بنویسند: «ایرااااان من»
آقای قارائی قبلا از اونجا برنامه ساخته بود .
بریم تولبنان پارک بسازیم از حق اینها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار