بازدید 7400
ظریف:

طالبان باید بر اساس راه‌های دموکراتیک تغییر کند

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه کشور‌های همسایه افغانستان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند، تاکید کرد که طالبان باید بر اساس راه‌های دیپلماتیک تغییر کنند.
کد خبر: ۱۰۴۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲ 16 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که طالبان باید بر اساس راه‌های دموکراتیک تغییر کند.

ظریف امروز در نشست آنلاین «کنفرانس دیالوگ رایزینا» گفت که اگر طالبان می‌خواهند تفکر دهه ۹۰ را دنبال کند، امکان ندارد، ”، زیرا افغانستان جدید با افغانستان دهه ۹۰ فرق دارد.»

وزیر خارجه ایران در واکنش به خروج نظامیان خارجی از افغانستان هشدار داد که تلاش طالبان برای ایجاد یک فضای خالی، به معنای رفتن افغانستان به یک جنگ دیگر است.

ظریف همچنین گفت که مهم است که همه افغان‌ها در مورد آنچه می‌خواهند به توافق برسند و سپس در مورد جزئیات نحوه ایجاد آن کار کنند.

وی اظهار داشت: «کشور‌های منطقه باید به افغانستان کمک کنند تا یک دولت دموکراتیک که نماینده همه اقوام و بر پایه یک اقتصاد قوی است را ایجاد کند.

ظریف بر لزوم وحدت در منطقه برای کمک به افغانستان در روند صلح تأکید کرد.

وی گفت: «ما باید اختلافات خود را کنار بگذاریم و بر روی مشترکات خود تمرکز کنیم، از جمله این واقعیت که امارت اسلامی در افغانستان تهدیدی وجودی برای پاکستان و تهدیدی برای امنیت ملی برای ایران و هند است.

وزیر خارجه ایران گفت که امروزه نقش جامعه مدنی در افغانستان با ۲۰۰۱ یا ۱۹۹۰ قابل مقایسه نیست.

وی افزود: «در حالی که مشکلاتی در افغانستان باقی مانده است، ما باید آنچه را که در افغانستان بدست آمده است حفظ کرده و از تداوم آن اطمینان حاصل کنیم.»

ظریف افزود که کشور‌های همسایه افغانستان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند و نیاز است که طالبان باید با دولت و طرف‌های سیاسی به مذاکره بپردازند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: ما نباید یک فضای خالی را ایجاد کنیم، طالبان نباید به دنبال یک فضای خالی باشند. طالبان باید حالا گفتگو‌ها را با مردم، دولت و گروه‌های مختلف افغانستان آغاز کنند. گفتگو‌های آن‌ها باید حالا فراگیر باشد.

وی تاکید کرد: منتظر بودن برای یک اتفاق و تلاش طالبان برای ایجاد یک فضای خالی، به معنای رفتن به یک جنگ دیگر است، ما به عنوان همسایه‌های افغانستان در منطقه، نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم.

ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تهران سند‌های انکار ناپذیری در دست دارد که نشان می‌دهد، حلقات مشخص، داعش را از عراق و سوریه به افغانستان می‌برند.

همچنین در این نشست «حمدالله محب» مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت، که خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان فرصت خوبی است، اما طالبان نباید محاسبه نادرست و به روند صلح پشت کنند.

اس جی شنکر وزیر امور خارجه هند نیز در این نشست گفت: «اگر ما به تاریخ افغانستان نگاه کنیم، متاسفانه همسایه‌های افغانستان بیش‌تر نقش منفی بازی کرده است. همان‌گونه که من در دوشنبه گفتم، افغانستان به یک صلح دوگانه نیاز دارد، صلح با خود و صلح با همسایه‌هایش. همسایه‌های افغانستان هم باید بگذارند هر آن‌چه که منافع مردم افغانستان در آن نهفته است آن را انجام دهند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار