بازدید 5328
۱

خسارت سالانه ۵۰ میلیارد تومانی ریزگردها به اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خسارات ناشی از پدیده مخرب ریزگرد در این استان سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ 16 April 2021

به گزارش «تابناک»، منصور شیشه فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر این خسارات به زمین‌های کشاورزی، زیرساخت های حمل و نقل، محیط زیست و فرودگاه‌ها و راه آهن وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه آثار مخرب ریزگردها سال به سال افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: توجه هرچه بیشتر به طرح‌های بیابان‌زدایی در این استان و کاهش روند بیابان زایی با اجرای پروژه‌های مرتبط تنها چاره و راه حل این موضوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ریزگردها از سوی دیگر سلامت ساکنان مناطق مختلف استان را به خطر می‌اندازد تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی همین آلودگی هوا و ریزگردها است که در بسیاری از روزهای سال بخصوص در پاییز بیشتر می‌شود و حتی تعطیلی مدارس و یا مراکز دولتی را در پی دارد.

شیشه فروش با اشاره به وجود ۱۶ کانون اصلی انتشار ریزگردها در استان اضافه کرد: تخصیص اعتبار کافی برای اجرای طرح‌های مرتبط با بیابان‌زدایی روند رو به رشد این معضل را کاهش خواهد داد.

وی مساحت کانون‌های گرد و غبار استان را یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اجرای طرح های نهالکاری گونه‌های گیاهی مقاوم به مناطق خشک و بیابانی مانند تاغ و قره داغ در این مناطق راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ریزگردها محسوب می‌شود که البته با تلاش متولیان امر در بخشی از بیابان‌های شرق و شمال استان انجام گرفته است.

استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

بیابان‌زایی در استان به‌ویژه در شرق اصفهان، سالانه در کنار به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست، به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می‌کند، عمده خسارت‌ها به پایگاه‌های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک‌های صنعتی، راه‌آهن و شهرهای پیرامون وارد می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
آب نداره خب چرا برنج میکارن کشاورزاش
هندونه میکارن
عقل که در مسئولین نباشد جان و بدن در عذاب است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار