بازدید 9510
۸

تحویل اولین شناسنامه فرزند زن ایرانی با تبعه خارجی

نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازداواج زن اسفراینی در استان خراسان شمالی با تبعه خارجی در آیینی با حضور مسوولان محلی تحویل شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ 16 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، فرماندار شهرستان اسفراین در این آیین تصویب قانون اعطاء شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و ابلاغ آن از سوی دولت را اقدامی ارزشمند از سوی جمهوری اسلامی ایران دانست.

مهدی کرامتی پنجشنبه شب اظهارداشت: تاکنون برای ۴۶ خانوار با ۱۱۵ نفر، پرونده برای دریافت شناسنامه ایرانی تشکیل شد و مراحل قانونی برای اعطاء شناسنامه به این افراد مراحل پایانی خود را طی می کند.

وی اضافه کرد : با تحویل شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی مشکل احراز هویت ملی این فرزندان نیز مرتفع می شود.

فرماندار شهرستان اسفراین اظهارداشت : تا پیش از صدور شناسنامه این خانواده ها برای احراز هویت فرزندانشان با مشکلات زیادی مواجه بودند و با دریافت اوراق هویتی این افراد نیز از یک هویت ملی ایرانی برخوردار شدند.

نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در استان خراسان شمالی بهمن ماه سال گذشته تحویل شد.

براساس آمار رسمی ۱۰۹ تبعه خارجی که با زنان ایرانی ازدواج کردند در استان خراسان شمالی سکونت دارند که مراحل قانونی برای صدور شناسنامه برای این افراد در دست بررسی است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

به گزارش ایرنا، بحث اولیه در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ و مجلس هفتم باز می‌گردد. این طرح در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تغییراتی پیدا کرد و در نهایت توسط شورای نگهبان رد شد. و در سال ۹۷ دولت دوازدهم لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

این لایحه موافقان و مخالفانی داشت و هر کدام استدلال‌های خاص خود را داشتند تا آنکه سرانجام شورای نگهبان آن را در مهر ماه سال ۹۸ تصویب کرد و هم اکنون نیز وارد فاز اجرایی شده است.

معاون اول رییس‌جمهوری۱۳ خرداد ماه سال ۹۹ آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد و بعد از آن هیات وزیران در اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

براساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
یک مراسم عذرخواهی از این فرزندان و خانواده هاشون هم برگزار کنید
ای وای
منظورتون از اتباع خارجی همون افغانی ها هستند !
سلام تابناک
مبارکش باشه
امیدوارم ب بچ هامون یاد بدیم ک با همسرانشون و مردم چطور رفتار کنن تا خشونت علیه انسان ها فرقی نداره زن یا مرد نباششه مرسی
چشم خانم ابتکار روشن
خب بگو زن ایرانی با تبعه افغانی یا پاکستانی . تبعه خارجی دیگه چه صیغه ایه
بعد از ۴۲ سال انقلاب به چه دست آوردی رسیدیم !!!
برید افعانستان ببنیید چه جوری تشنه خون ایرانی ها هستن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر