بازدید 16472

واریز ۲۵۰۰ میلیارد تومانی رمضان برای ۶۰ میلیون نفر/ حمایت با طعم افزایش نقدینگی و تورم/ راهکار پیشنهادی چیست؟

سال گذشته بود که دولت طی چند مرحله کمک‌های کرونایی برای خانوار‌ها در نظر گرفت؛ از پرداخت یارانه‌های کرونایی تا وام‌های یک میلیونی. حالا قرار است دولت در دور جدید از کمک‌های کرونایی به خانوار‌ها یارانه معیشتی برای ماه مبارک رمضان بدهد. جزئیات پرداخت این یارانه چیست و آیا می‌شد راهکار بهتری برای کمک به خانوار‌ها در نظر گرفت؟
کد خبر: ۱۰۴۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ 14 April 2021

واریز ۲۵۰۰ میلیارد تومانی رمضان برای ۶۰ میلیون نفر/ حمایت با طعم افزایش نقدینگی و تورم/ راهکار پیشنهادی چیست؟

۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که رسما شیوع ویروس کرونا در کشور ایران تایید شد. ویروسی که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد به این مدت طولانی در جهان ماندگار باشد و تا این اندازه اقتصاد خانوار‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، از زمان شیوع ویروس کرونا، اقتصاد خانوارها در کشورمان دچار چالش های جدی شده و قدرت خرید بسیاری از خانوارها به شدت کاهش یافته است.

اما در این مدت دولت تلاش کرده است با ارائه یارانه های معیشتی، وام های کرونایی یا بسته های حمایتی قدرت خرید از دست رفته خانوارها را تا حدودی جبران کند، به گونه ای که به تازگی نیز اعلام شد یارانه معیشتی رمضان قرار است پرداخت شود. قبل از اینکه به جزئیات این یارانه بپردازیم، در ابتدا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که از سال گذشته تاکنون دولت چند یارانه کرونایی برای حمایت از خانوارها پرداخت کرده است.

در سال ۹۹ چند مرحله یارانه معیشتی کرونا واریز شد؟

از اواخر سال ۹۸ و با آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا، مقرر شد که دولت بسته حمایتی با مبلغ بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در چهار ماه پیش بینی کند که از اسفندماه ۹۸ برای حدود سه میلیون نفر از خانوار‌های بدون درآمد پرداخت شد ودر مجموع با یک مرحله برای ماه رمضان به پنج مرحله رسید.

نحوه پرداخت کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی متناسب با اعضای خانوار بود؛ این مبلغ در خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین دولت طی دو مرحله دو وام یک میلیون تومانی کرونایی نیز به خانوار‌های آسیب دیده پرداخت کرد که اولین آن خرداد ماه سال ۹۹ و دومین آن آذر ماه سال ۹۹ بود. به علاوه در ۲۷ آذرماه سال گذشته نیز دور جدیدی از حمایت‌های کرونایی آغاز شد. ستاد ملی کرونا طی اطلاعیه اعلام کرد به دنبال تفاهم حاصله با مجلس مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب درآمد آن‌ها مختل شده است، مقرر گردید:

١- به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ١٢٠ هزار تومان پرداخت شود.

٢ - به سایر افراد (با مشخصات تعیین شده)، نیز ماهیانه ١٠٠ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

در ادامه اعلام شده بود: این وجوه از آذرماه به مدت چهار ماه پرداخت خواهد شد. اولین مرحله این حمایت معیشتی ساعت ٢۴ روز ۲۷ /٩/ ۱۳۹۹ به حساب افراد مشمول واریز شد.

یارانه کرونایی ماه رمضان برای چه کسانی و به چه میزانی واریز می شود؟

حالا قرار است، در دور جدید حمایت‌های کرونایی از خانوارها، ساعت ۲۴ امشب چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ یارانه کرونایی ماه رمضان واریز شود.

این یارانه برای چه کسانی واریز می شود؟

این یارانه قرار است برای ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند واریز شود؛ بنابراین، خانوار‌هایی بسته حمایت معیشتی دریافت می‌کنند که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان نباشند یا خانوار‌های دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوار‌هایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهر‌ها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

همچنین خانوار‌هایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوار‌های دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک‌ها نیستند.

میزان درآمد یکی دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی است. بر اساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دو نفره پنج میلیون، خانواده سه نفره ۶ میلیون و خانواده چهار نفره هفت میلیون و خانواده پنج نفر و بیشتر هشت میلیون تومان باشد.

 

واریزی ها چقدر خواهد بود؟

با توجه به اینکه قرار است بسته معیشتی ماه رمضان مانند یارانه معیشتی باشد، مبلغ پرداختی به آن نیز ظاهرا همان است، این در حالی است که مبلغ یارانه معیشتی به تناسب افراد خانوار متفاوت بوده و برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

بودجه اختصاص یافته چه میزان است؟

ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا روز یکشنبه (بیست و دوم فروردین ماه سال جاری) مصوبه دولت برای پرداخت مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۶۰ میلیون نفر از مردم مشمول طرح معیشتی خانوارها در ماه مبارک رمضان را ابلاغ کرد. منابع مورد نیاز از طریق تسعیر بخشی از منابع ارزی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین و به همان میزان سقف ردیف (۱۰) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور افزایش می‌یابد.

مراقب فوران نقدینگی و افسارگسیختگی تورم باشید!

هر چند اکنون این کمک های معیشتی به خانوارها، می تواند به داد قدرت خرید از دست رفته برخی خانوارها برسد، نباید از این موضوع غافل شویم در شرایطی قرار داریم که درآمدهای دولت به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم های شدید به شدت کاهش یافته است و تامین منابع این نوع کمک ها می تواند بسیار حائز اهمیت باشد، چون تامین آن از طریق چاپ پول می تواند به رشد نقدینگی و در نهایت چند ماه بعد تورم بالاتر منجر شود و این می تواند دوباره قدرت خرید خانوارها را کاهش دهد.

تجربه این مساله را در سال گذشته داشتیم. همان گونه که عنوان شد در سال گذشته طی چند مرحله کمک های معیشتی توسط دولت پرداخت شد و نتیجه آن رشد نقدینگی بود.

رشد نقدینگی که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال گذشته ۳۹.۱ درصد اعلام شد ـ که رقم بی سابقه‌ای در ۶ سال اخیر بود ـ با این رشد، نقدینگی در بهمن ماه سال گذشته از ۳ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

تورم نیز در پایان سال ۱۳۹۹ به ۳۶.۴ درصد رسید و این در حالی بود که در فروردین ماه سال گذشته، نرخ تورم ۳۳.۹ درصد گزارش شده بود و این نرخ بین ماه‌های اردیبهشت تا شهریور ۹۹ روند کاهشی داشت و حتی به ۲۵.۴ درصد رسید.

 

یک پیشنهاد

گفتنی است در زمان رونمایی از طرح تامین کالاهای اساسی مجلس در سال گذشته، تابناک طی پیشنهادی اعلام کرد که برای این طرح پول نقد پرداخت نشود،چون این پول نقد اولاً احتمالا به افزایش تورم در چند ماه آینده دامن خواهد زد و ثانیا با افزایش نرخ تورم خانوارها قدرت خرید خود را از دست می دهند و ثالثا ممکن است این پول برای تامین کالاهای اساسی خرج نشود.

لذا پیشنهاد این بود که به جای پول نقد کارتی در اختیار خانوارها قرار گیرد که با مراجعه به فروشگاه های خاص و ارائه آن کارت، فرد بتواند کالاهای اساسی مشخصی از جمله برنج، روغن، گوشت و ... را خریداری کند. همچنین پیشنهاد شد که این خریدها فارغ از افزایش یا کاهش قیمت ها باشند و فرد بتواند در زمان های مختلف، سبد کالایی یکسان و مشخصی را دریافت کند. مثلا اگر هم اکنون یک کیلو برنج، یک عدد روغن مایع، یک کیلو گوشت و ... دریافت می کند بتواند شش ماه دیگر هم با همان کارت، همان سبد کالا را دریافت کند.

حالا هم پیشنهاد این بود به جای اینکه پول نقد به مردم داده شود، سبد کالا با فرآیند مشخص داده می شد تا هم به چاپ نقدینگی و مشکلات ناشی از آن منجر نشود و هم به نوعی تقاضا برای کالاهای داخلی تحریک شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۷
60 میلیون فقیر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
آنچنان رونننق اقتصادی ای بدهیم که مردم مجبور نباشند ....
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
طی سال 99 هزارهزار میلیارد تومن چاپ کردن و وام دادن به دلاله که دلار و ماشین بخرن، صدای کسی نیامد. حالا دوهزار و پونصد میلیارد تومن میخوان بدن به شصت میلیون فقیر صداها بلند شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
انشالله جمعیت برسه به ١۵٠ میلیون تمام مشکلات حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
خب اسکناسی که کشو پیمان نداشته باشه همینه!!!حالا دوهزار پانصد ملیون را حساب کنید با قیمت دلار چند میشه امسال؟!!
باید به این امار 60میلیون شک کرد چرا ما هیچ موقع تواین امار نیستم من مستمره بگیر مستاجردوتا دانشجوی دانشگاه ازادی چندین سال یارانه ام هم توسط دولت جناب روحانی قطع شده دخل خرجم هم چندین سال بالاس نیست این 60میلیون بس کیا هستن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
بله درست می فرمایید
یکی از اقواام ما هم مستاجره چون کارش طوریه که تراکنش مالی بالا داره بهش تعلق نگرفت
ضمنا به خود من هم تعلق نمی گرفت اعتراض کردم مشمول شدم
بجای 200 هزار تمن، یه گونی برنج میداد.
مگه یارانه معیشتی برای ۶۰ میلیون نفر واریز کرده بودند ؟؟؟؟
چرا دروغ میگید

۲۰ میلیون نفر هم نبودن

از تابناک انتظار نداشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
مصوب دولت هست.
گرفتی ما رو؟؟؟
با 55 هزار تومان تورم ایجاد میشه؟
به حضرت عباس پسر بنده نه خانه دارد نه ماشین نه حساب بانکی ونه شغل ثابت بیکار با زن بچه سربار من شده است هرکجا سر زدیم یارانه معیشت برایش جور نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
خیلی ریسک کرده ازدواج کرده.
من با 40 سال سن و تحصیلات دکتری هنوز مچردم. شغل هم ندارم. دیگه فکر هم نکنم برای من شغلی پیدا بشه.
ظلم به ملت است وواریزی به چاه ویل لااقلکاری میکردین به تولید یه کمکی بشه نه مانع تولید
ملت را فقیر کردند. عزت مردم را از بین بردند. حالا میخوان 55 هزار تومان به فقرا خیرات کنن
توجه کردید توی همین سایت نظرسنجی را انداختن که در موج چهارم دولت مقصره یا ملت
الان می گه باید بن خرید کالا می دادن که مروم برند توی صف و بیشتر بمیرن
عوض اینکه به مردم اعانه بدید قیمتها را تعدیل کنید بخدا دیگه بریدیم اینقدر هم مگه گرانی میشه
«این یارانه قرار است برای ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند واریز شود؛ بنابراین، خانوار‌هایی بسته حمایت معیشتی دریافت می‌کنند که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان نباشند یا خانوار‌های دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوار‌هایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهر‌ها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

همچنین خانوار‌هایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوار‌های دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک‌ها نیستند.

میزان درآمد یکی دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی است. بر اساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دو نفره پنج میلیون، خانواده سه نفره ۶ میلیون و خانواده چهار نفره هفت میلیون و خانواده پنج نفر و بیشتر هشت میلیون تومان باشد» یعنی بیش از شصت میلیون نفر حائز هیچکدوم از شرایط فوق نیستند؟!به خدا سوگند من با یارانه رمضان کاری ندارم در هر ماه دولت حدود 6200 میلیارد تومن یارانه(صدقه)به ملت میده،میدونین با این پول میشه چقدر کارخونه،کارگاه تولیدی،گلخانه،واحد صنعتی بخصوص در مناطق مرزی ایجاد کرد تا هم اشتغال پایدار ایجاد بشه و هم به ایجاد امنیت در مرزها کمک شایانی بکنه و هم پدیده کولبری و شوتی و قاچاق بنزین برای همیشه از این مملکت رخت بربنده؟من که یک نفر عامی و بیسواد هستم می تونم اینو متوجه بشم ولی مسئولانی که ادعا هم دارن متوجه نمیشن،صدقه دویست هزار تومنی با لحاظ یارانه معیشتی و یارانه احمدی نژادی)چندان گرهی از مشکلات اقتصادی خانوار باز نمی کنه ولی با مجموع این مبلغ میشه کشور رو از فلاکت فعلی رهانید
پس چرا برای یک خانوار 4نفره 153هزارتومن واریزشده؟
چند میلیون جمعیت داریم که تمام افرادی را که خصوصیات بالا را نداشته باشند حساب کنیم 60 میلیون نفر باقی می ماند؟ الان یک نفر که یک پژو فکستنی داشته باشد 300 میلیون تومان قیمتش می شود یا یک خانه 50 متری داشته باشد 1.5 میلیارد قیمتش می شود این 60 میلیون . این بدان معنا است که یان پول در جایی دیگر هزینه می شود و به نام مردم نوشته می شود مانند پول بنزین که به مردم دادند ولی کسی ندید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! علی برکت الله.
تابی جون ما پنج نفریم اما 180 هزار تومان برایمان واریز کردند اگه شماره بدی برات اس می کنم.
این همه شرط و شروط......خوب بگین نمیدیم
از خبر گزاری تابناک درخواست میکنیم آمار تبلیغاتی این شصت میلیون نفر رو بر رسی نماید و نتیجه را برای عموم اعلام نمایید چرا که دروغی بیش نیست خواهشن از اطرافیان خودتون شروع کنید و درصد بگیرید چند درصد جامعه این یارانه ها رو دریافت میکنند .
پول جایی دیگه خرج میشه ۶۰ میلیون دروغه
واریز به 60 میلیون نفر؟ محاله ما که اطرافمون از هر کی می پرسیم و شرایطش را هم دارن دریافت نمی کنندو دروغ محض است . شاید به 2 میلیون نفر بدن شاید ...
من درسال جدید یارانه100هزارتومانی برام واریزنشده خانومم هم بهزیستی اصلا هیچ کمکی نمی کنند دوتا بچه کوچک. دارم کرایه خونه هم سه ماه ندادم اگه پیگیری کنید یه کم کمکم کنید ممنون میشم
من خودم سرپرست خانوار هستم و امداد رفتم تو نوبت باشم ی سال گذشت هیچ اقدامی نشذه مستأجر هستم و بیکار خدایی چطور بدون هیچ پشتواته وحمایت زندگی کرد 2زبچه محصل دارم که تبلت و گوشی نیس چطور تو فضای مجازی باشن همش حرفه ما با هزار بدبختی و مشکل خدایی اینجوری حمایت از نیازمند است خسته شدم اگه مسولین ب این قشر توجه بیشتری بکنه بچه ها مشکل روحی ذارن با این وضعیت ب داد ما برسیذ اگه خیری هس کمکم کنه ذعای خیر همه نیازمند آن بدرقه راهتان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار