بازدید 7482

هشدار مسکو به ترکیه و غرب درباره حمایت از اوکراین

در میانه تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف، وزیر خارجه روسیه به ترکیه و سایر کشور‌ها درباره دامن زدن به روحیه نظامی‌گری اوکراین هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۴۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵ 12 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در میانه نگرانی‌ها درباره احتمال آماده شدن اوکراین برای آغاز تعرضی دیگر علیه منطقه «دونباس»، به ترکیه و سایر کشور‌ها درباره دامن زدن به روحیه نظامی‌گری اوکراین هشدار داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، لاوروف در صحبت با خبرنگاران در قاهره گفت: ما قویاً توصیه می‌کنیم که همه کشور‌های مسئول که با آن‌ها در ارتباط هستیم، از جمله ترکیه موقعیت و اظهارات جنگ‌طلبانه بی‌پایان رژیم در کی‌یف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. ما به آن‌ها درباره دامن زدن به این روحیه نظامی‌گری هشدار می‌دهیم.

طبق این گزارش، لاوروف یادآوری کرد که «در سال ۲۰۱۴ تشویق‌های مشابه خارجی باعث شد عناصر نخبه اوکراین کودتایی خلاف قانون اساسی را ترتیب دهند که بعد از آن مقامات جدید در کی‌یف، توطئه‌گران، به تجاوزگری علیه مردم خود پرداختند؛ بنابراین وقتی نمایندگان دولت زلنسکی می‌گویند که کی‌یف برای هیچ چیزی در دونباس برنامه‌ریزی نمی‌کند، چون کی‌یف نمی‌تواند علیه مردم خود بجنگد، این درست نیست».

او در ادامه این سوال را مطرح کرد که ایالات متحده با استقرار نیرو و کشتی‌های جنگی در اوکراین، هزاران کیلومتر دورتر از سواحل خود به دنبال چه چیزی است.

لاوروف در این خصوص گفت: در ارتباط با اقدامات ایالات متحده از جمله استقرار کشتی در دریای سیاه این به طور مرتب در حال رخ دادن است و در حال حاضر این کار به ویژه با انرژی و لفاظی‌های تهاجمی همراه شده است.

این دیپلمات ارشد روس در ادامه گفت: از ما می‌پرسند روسیه در مرز با اوکراین چه می‌کند. پاسخ بسیار ساده است، ما اینجا زندگی می‌کنیم، کشور ماست. اما آمریکا با نظامیان و کشتی‌های جنگی‌اش در اینجا چه می‌کند. آن‌ها دائما در حال سازماندهی برخی رویداد‌ها در اوکراین تحت نظارت ناتو، هزاران کیلومتر دورتر از خاک آمریکا هستند. این سوالی است که بی پاسخ مانده است.

سال ۲۰۱۴ دولت روسیه از طریق برگزاری همه‌پرسی، شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد که چالش‌هایی را در پی داشت. اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۵ و در قالب نشست نرماندی، در کنار آلمان و فرانسه به توافق رسیدند، اما در خاتمه یافتن درگیری‌های مرزی ناموفق بودند.

اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیرو‌های نظامی در اطراف مرز‌های مشترک متهم کردند و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

در همین راستا، هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا از تماس تلفنی میان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتایان روس و اوکراینی خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «واشنگتن از تشدید اوضاع در شرق اوکراین نگران بوده و از تحرکات نیرو‌های روسیه در مرز مطلع هستیم».

اوکراین چندی پیش از کمک نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا به کشورش شامل خودرو‌های زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک، خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در انتقاد از مواضع دوگانه غربی‌ها بیان داشت: «غرب هنگام تجمع نیرو‌های اوکراین در دونباس سکوت کرد. این سکوت از سوی کی‌یف به عنوان تاکتیک حمایتی برداشت شد و باعث ترغیب این کشور به تشدید تنش شد. اینک غرب روسیه را مقصر این تنش می‌داند. وضعیت موجود به دلیل معیار‌های دوگانه غرب است.»

رؤسای‌جمهور ترکیه و اوکراین هم اخیراً درباره تحولات منطقه از جمله منطقه مورد مناقشه شرق اوکراین، در استانبول رایزنی کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه کشورش به شدت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین دفاع می‌کند، گفت «ما بر موضع اصولی خود درباره به رسمیت نشناختن الحاق کریمه تاکید می‌کنیم».

«ولادیمیر زلنسکی» نیز با تمجید از ترکیه بابت تجهیزات نظامی این کشور گفت که صنایع دفاعی ترکیه نیروی بازدارنده‌ای برای شراکت راهبردی بین دو کشور است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی