بازدید 3822

تمام خانم‌ها باید مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان زنان را بشناسند

مردان و زنان به بیماری‌های گوناگونی مبتلا می‌شوند. اما تعدادی از این بیماری‌ها در زنان شایع‌تر است و خانم‌ها را بیشتر یا متفاوت‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ 12 April 2021

تمام خانم‌ها باید مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان زنان را بشناسند

مردان و زنان به بیماری‌های گوناگونی مبتلا می‌شوند. اما تعدادی از این بیماری‌ها در زنان شایع‌تر است و خانم‌ها را بیشتر یا متفاوت‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از بیماری‌های زنان تا مدت‌ها توسط کادر پزشکی و دکترهای متخصص زنان ناشناخته باقی می‌مانند و عجیب است که آزمایش‌های دارویی هم در اکثر موارد روی خانم‌ها انجام نمی‌شوند. خانم‌ها مسائل بهداشتی دیگری هم دارند که از میان آنها می‌توان به سرطان سینه، سرطان دهانه‌ی رحم، یائسگی و بارداری اشاره کرد. آمار حملات قلبی منجر به مرگ در بین خانم‌ها بیشتر از آقایان است. افسردگی و اضطراب در میان بیماران خانم رایج‌تر است. مشکلات مرتبط با مجاری ادراری در زنان بیشتر دیده می‌شود و بیماری‌های مقاربتی (STD) تاثیرات مخرب بیشتری روی خانم‌ها می‌گذارند.

در میان بیماری‌هایی که در خانم‌ها رایج‌تر است، ۸ مورد زیر خطرات بیشتری روی سلامتی زنان می‌گذارند:

بیماری قلبی

در ایالات متحده تقریبا یک چهارم از موارد فوت در خانم‌ها ناشی از بیماری قلبی است. در حالی که اکثر مردم فکر می‌کنند بیماری‌های قلبی در مردان شایع‌تر است؛ این بیماری در خانم‌ها و آقایان به یک اندازه رایج است. با این حال تنها ۵۴ درصد از زنان متوجه این موضوع هستند که ناراحتی قلبی بزرگ‌ترین عامل تهدیدکننده‌ی سلامتی آنها است. در آمریکا ۴۹ درصد از مصرف‌کنندگان مواد غذایی به فشار خون و کلسترول بالا مبتلا هستند یا سیگار می‌کشند. این ۳ مورد بیشترین تاثیر را در بیماری‌های قلبی دارند.

سرطان سینه

سرطان سینه که بیشتر از بافت‌های مجاری شیردهی شکل می‌گیرد، توانایی انتقال به سایر اعضای بدن را دارد. این نوع سرطان بی‌رحم‌ترین سرطانی است که سلامتی زنان را تهدید می‌کند. این مشکل در میان زنانی که ساکن کشورهای پیشرفته هستند، بیشتر دیده می‌شود.

خانم‌هایی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، در ابتدا غده‌هایی را درون سینه حس می‌کنند. اکثر این غده‌ها خطرناک نیستند؛ اما لازم است که خانم‌ها برای بررسی هر یک از آنها به پزشک متخصص مراجعه کنند یا مشاوره تلفنی پزشکی بگیرند.

سرطان تخمدان و دهانه رحم

خیلی از مردم فرق بین سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم را نمی‌دانند. سرطان دهانه رحم در قسمت‌های پایینی رحم شکل می‌گیرد. اما سرطان تخمدان از لوله‌های فالوپ (Fallopian Tubes) یا همان لوله‌های رحمی شروع می‌شود. با وجود اینکه هر دو بیماری منجر به درد مشابهی می‌شوند، سرطان دهانه رحم منجر به خونریزی و دردهای شدید در هنگامی برقراری رابطه جنسی می‌شود.

در حالی که سرطان تخمدان علائم کاملا مبهمی دارد و منجر به ایجاد وضعیتی پیچیده برای بیمار می‌شود. انجام تست پاپ اسمیر تنها توانایی تشخیص سرطان دهانه‌ی رحم را دارد و در تشخیص سرطان تخمدان ناتوان است.

سلامت سیستم تولید مثل

خونریزی و درد خفیف از علائم عادی قاعدگی هستند. اما بروز علائم دیگر در هنگام قاعدگی می‌تواند دلیلی بر وجود بیماری باشد. خانم‌ها باید علایمی مثل خونریزی در بین دوره‌های قاعدگی یا تکرر ادرار را جدی بگیرند و از مشاوره تلفنی دکتر زنان استفاده کنند.

بیماری‌های واژنی هم می‌توانند ناشی از بیماری‌های مقاربتی (STDs) یا سرطان لوله‌های رحمی باشند. ممکن است دکترها با عفونت‌های عادی خیلی ساده برخورد کنند. اما اگر این بیماری‌های جدی گرفته نشوند، ممکن است به عدم باروری یا نارسایی کلیوی ختم شوند.

تمام خانم‌ها باید مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان زنان را بشناسند

مشکلات حاملگی و بارداری

بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند در حین بارداری تشدید شوند و سلامت مادر و فرزند را تهدید کنند. بیماری‌هایی مثل آسم، دیابت و افسردگی در صورتی که مدیریت نشوند، می‌توانند به مادر و فرزند لطمه بزنند.

بارداری می‌تواند منجر به افسردگی شود یا تعداد سلو‌های قرمز خون مادر را کاهش دهد و آنمی (کم‌خونی) ایجاد کند. گاهی بارداری خارج از رحم اتفاق می‌افتد و این اتفاق می‌تواند بارداری‌های بعدی را غیرممکن کند. خوش‌بختانه دکترهای متخصص زنان می‌توانند مشکلاتی از این دست را به راحتی تشخیص دهند و درمان کنند.

بیماری‌های خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سلول‌های دفع خطر در بدن که برای مقابله با ویروس‌ها هستند، به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کنند. این بیماری در حال شیوع در جامعه است و متخصصان هنوز نتوانسته‌اند درک کنند چرا این بیماری در میان زنان بیشتر دیده می‌شود. نشانه‌های زیر در اکثر بیماری‌های خودایمنی شایع است:

  • خستگی
  • تب خفیف
  • درد
  • خارش پوستی
  • سرگیجه

قسمت اصلی سیستم خودایمنی بدن در معده قرار دارد و بسیاری از افراد با موارد زیر توانسته‌اند سلامتی خود را بازیابی کنند.

  • مصرف شکر کمتر
  • مصرف چربی کمتر
  • کاهش استرس
  • مصرف کمتر مواد شیمیایی

پوکی استخوان

پوکی استخوان منجر به ضعیف شدن استخوان‌های سالم و به‌ سادگی شکستن آنها می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند منجر پوکی استخوان در خانم‌ها شوند:

  • سن
  • مصرف الکل
  • داروهای خاص
  • ژنتیک
  • کم تحرکی
  • کم بودن BMI
  • سیگار
  • مصرف استروئید

تشخیص پوکی استخوان با استفاده از دستگاه اشعه ایکس یا دستگاه‌های مافوق صوت و با سنجش میزان تراکم استخوان انجام می‌شود. هنوز درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد. اما متخصصان با تجویز مواردی می‌توانند جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند. تغییر در رژیم غذایی، داشتن لایف‌استایل سالم و مصرف مکمل‌های دارویی می‌تواند روند پوکی استخوان را کُند کند.

تمام خانم‌ها باید مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان زنان را بشناسند

افسردگی و اضطراب

نوسانات طبیعی در هورمون‌ها می‌تواند منجر به بروز افسردگی یا اضطراب شود. سندروم قاعدگی (Premenstrual Syndrome) در بین زنان رایج است. اما اختلالات وسواسی قاعدگی (PMDD) علایم مشابه و شدیدتری در زنان نشان می‌دهند.

بسیاری از مادران پس از زایمان نوعی افسردگی را تجربه می‌کنند. این افسردگی پیش از زایمان هم رخ می‌دهد و می‌تواند دغدغه‌ها، تغییرات احساسی، خستگی و ناراحتی شدید را به همراه داشته باشد. افسردگی‌های قبل و در حین یائسگی هم نوع دیگری از افسردگی در زنان است. استفاده از یک دکتر روانشناس می‌تواند در این هنگام به خانم‌ها کمک کند.

جمع‌بندی

خانم‌ها می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های رایج دیگر را با در پیش گرفتن عادت‌های سالم و مراجعه‌ی مستمر به دکترهای متخصص کاهش دهند. اما در بسیاری از مناطق کمتر برخوردار، وجود پرستاران دلسوز جای خالی دکترهای متخصص را پر کرده است. چنین پرستارانی با از خودگذشتگی محدوده‌ی وسیعی را پوشش می‌دهند و آگاهی زنان را بیشتر می‌کنند.

چیزی که برای سلامت زنان مهم است، مراجعه‌ی مستمر به پزشک است. راه جایگزینی وجود ندارد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار