بازدید 1954
کد خبر: ۱۰۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸ 15 June 2010
زماني تصور مي‌شد، رژيم‌هاي غذايي نقشي در مرگ‌هاي ناشي از سرطان ندارند.

امروزه محققان ثابت كرده‌اند كه رژيم غذايي افراد، نقش مهمي در پيشگيري، بروز و درمان انواع سرطان‌ها ايفا مي‌كند.با پذيرش اين حقيقت كه انسان هر روزه ملزم به مصرف غذاست و به‌دليل تعداد و تنوع سرطان‌هايي كه به‌طور بالقوه با رژيم غذايي در ارتباط هستند، مي‌توان گفت كه در حدود يك‌سوم سرطان‌هايي كه در نهايت منجر به مرگ مي‌شوند با آنچه مي‌خوريم در ارتباطند.در رابطه با علل تغذيه‌اي ابتلا به سرطان با دكتر غلامرضا خاكپور، متخصص اورولوژي از دانشگاه مك مستر كانادا و محقق در زمينه بيماري‌هاي قلبي و سرطان‌ها گفت‌وگو كرديم.

    * آقاي دكتر، در بين غذاهاي مصرفي كدام‌يك در ابتلا به سرطان نقش بيشتري دارند؟

غذاهاي ما دو دسته هستند؛ غذاهايي كه از حيوانات مي‌گيريم و سبزيجات. امروزه ثابت شده كساني كه به مقدار زياد از فراورده‌هاي گوشتي استفاده مي‌كنند بيشتر مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، كليوي و سرطان‌ها مي‌شوند.به‌علت وجود مقدار زياد چربي در گوشت‌هاي قرمز، اين مواد در قسمت داخلي عروق مي‌نشيند و با كوچك‌ترين زخمي در اين ناحيه كلسيم در آن رسوب مي‌كند و باعث ايجاد لخته و بعد انسداد در عروق قلب و انفاكتوس ميوكارد مي‌شود.

براي همين توصيه ما به كساني كه مستعد بيماري‌هاي قلبي هستند عدم‌استفاده از گوشت و به‌خصوص گوشت قرمز است. از طرف ديگر چون امروزه تغذيه اين حيوانات از طريق مواد مصنوعي و شيميايي است، اين مواد وارد گوشت شده و وقتي در كبد متابوليزه مي‌شود ايجاد مواد سمي مي‌كند كه علاوه بر افزايش چربي، سرطان را نيز سبب مي‌شود.

    * در مورد مضرات احتمالي گوشت سفيد بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

در مرغ‌ها به‌علت اينكه مقدار زيادي استروژن، تستوسترون و آنتي‌بيوتيك به آنها مي‌دهند، استفاده از آنها به‌خصوص در خانم‌ها و دختران باعث بلوغ زودرس مي‌شود. به‌طوري كه در گذشته سن بلوغ 16 سال بود ولي امروزه به 13 سال رسيده و هرچه سن بلوغ و يائسگي پايين‌تر باشد ميزان ابتلا به سرطان افزايش پيدا مي‌كند.

    * در آقايان چطور؟

در آقايان نيز به‌علت وجود تستوسترون در مواد تغذيه‌اي حيوانات، بلوغ زودرس ايجاد مي‌شود و اين تستوسترون خودش در مردان ايجاد سرطان پروستات مي‌كند. به همين دليل امروزه در همه جاي دنيا سرطان سينه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقايان شيوع زيادي پيدا كرده است.

    * با اين حال يك سري از افراد به‌طور ارثي استعداد ابتلا به سرطان دارند. توصيه شما به آنها چيست؟

كساني كه مستعد سرطان هستند يا سابقه فاميلي دارند بايد گوشت قرمز را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند.استفاده از سبزيجات و ميوه‌ها به‌خصوص ميوه‌هاي حاوي رنگدانه بسيار مهم‌ترند و خاصيت آنتي‌اكسيدان دارند.همچنين آب تصفيه شده و نوشيدن آن به ميزان كافي بسيار مهم است. البته نوشيدن آب خيلي زياد چون باعث ايجاد مسموميت و ورم در اندام‌ها مي‌شود، مضر است.

    *  نوشيدن آب كافي از بروز چه سرطان‌هايي جلوگيري مي‌كند؟

اين كار از بروز بيماري‌هاي كليوي و سكته قلبي جلوگيري مي‌كند و منجر به رقيق شدن خون و شست‌وشوي مثانه و جلوگيري از سرطان مثانه مي‌شود و كليه‌ها را فعال مي‌كند. علاوه بر اين نور آفتاب نيز علاوه بر اينكه ميكروب‌كش است به‌علت ويتامين‌دي از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند.به‌طوري كه الان دانشمندان انگليسي تحقيق كرده‌اند در مناطقي كه نور خورشيد بيشتر است ابتلا به استئوآرتريت كمتر است ولي بايد مواظب بود كه اين نور منجر به سرطان پوست نشود.

    * پس براي چه مدتي قرار گرفتن در معرض نور خورشيد را پيشنهاد مي‌كنيد؟

روزي يك ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اين ويتامين را تأمين مي‌كند. البته فراموش نكنيد استفاده از ويتامين‌هاي مصنوعي خاصيت ضدسرطان ندارند و تنها نور خورشيد اين خاصيت را دارد.

    * استراحت و ورزش تا چه حد در اين امر مؤثرند؟

فاكتور استراحت باعث ساخته شدن سلول‌هاي جديد در بدن مي‌شود. اگر به هر علتي خواب كسي كم شد بايد با مراجعه به پزشك آن را تنظيم كند زيرا افراد كم‌خواب و كساني كه در روز كمتر از 8 ساعت مي‌خوابند در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي شانس بيشتري دارند و  كساني كه شب‌كارند نسبت به افراد طبيعي 5 سال طول عمرشان كمتر مي‌شود.

ورزش نيز همراه با تغذيه مناسب در حدود 20 دقيقه تا نيم ساعت در روز به‌خصوص در كساني كه سابقه خانوادگي سرطان دارند بسيار مهم است. به‌طوري كه تحقيقات نشان داده هنگام ورزش موادي در بدن ترشح مي‌شود كه فرد را سرحال كرده و با اثر گذاشتن روي جداره عروق از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند.

    * حرف آخر؟

اعتياد به مواد غذايي نامناسب در خيلي از افراد وجود دارد و ثابت شده كه افراد چاق به‌خصوص خانم‌ها بيشتر به سرطان مبتلا مي‌شوند.

علاوه بر اين روزانه مصرف 8واحد ميوه و استفاده از آن موقع خوردن صبحانه بسيار مهم است، ولي ميوه و سبزي را نبايد با هم خورد، چون محيط‌هاي اسيدي و قليايي آنها در هم اثر بد مي‌گذارند. اين را هم بدانيد كه خوردن كلم بروكلي و اسفناج و سبزي‌هاي سبزتر مفيدتر است.

در رابطه با چاي نيز بايد از نوع سياه آن كه حاوي مواد رنگي و طعم‌دار نيست استفاده شود. روزي 4 تا 5 ليوان چاي تا25 درصد باعث كاهش كلسترول مي‌شود و به‌دليل وجود آنتي‌اكسيدان از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند.
اشتراک گذاری
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
کروناویروس مناجات شعبانیه جهش تولید محمد باقر صدر حسن نوروزی روز جهانی بهداشت