بازدید 23447
۲

افتتاح راه آهن تبریز- میانه تا خرداد ۱۴۰۰

تاخیر ۲۰ ساله در افتتاح راه آهن تبریز – میانه، سبب شد مسئولان کشوری برای اتمام این طرح وارد عمل شوند که تا پایان دولت فعلی این قطار مسافرگیری کند.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 10 April 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، سوت قطار تبریز – تهران، ۶۰ سال است که به گوش می رسد. این قطار تا ۴۰ سال قبل وسیله‌ای محبوب برای تبریزی‌ها بود زیرا می توانست بدون وجود مخاطرات و گرفتاری‌ها در مسیر و گردنه های شبلی، مسافران را طی ۱۳ ساعت به تهران برساند. مسافرانی که این مسیر را ۱۵ ساعته با اتوبوس طی می‌کردند با زمانی کوتاهتر به مقصد می رسیدند. اما اکنون و با احداث آزادراه‌ها کندترین اتوبوس‌ها در ۸ ساعت مسیر تهران تا تبریز را طی می کنند و دیگر برای کمتر شهروندی قابل قبول است که ۶ تا ۷ ساعت در قطار منتظر رسیدن از تبریز به میانه باشد، مسیری که اتوبوس‌ها ۲ ساعته می‌روند. این موضوع باعث شده تا قطار تبریز به تهران در اغلب مواقع حداقل مسافر را داشته باشد که این اتفاق برای شرکت‌های راه آهن هم مقرون به صرفه نیست. در حال حاضر فقط شرکت راه آهن سهند با واگن های قدیمی به این مسیر خدمات رسانی می‌کند.

مسئولان امر برای حل این مشکل از ۲۰ سال قبل طرح راه آهن تبریز به میانه را پایه‌ریزی کردند که هم دو خطه خواهد بود و هم در زمانی بسیار کمتر این مسیر را طی خواهد کرد.

علت طولانی بودن مسیر فعلی تبریز- میانه

قطار فعلی با رسیدن به شهر میانه، مسیری متفاوت را طی می کند و با دور زدن شهرهای هشترود و مراغه به آذرشهر و ایلخچی می رسد که زمانی بسیار طولانی‌تری را سپری می کند. در سال‌های قبل به دلیل تمرکز نیروهای نظامی در مراغه از یکسو و جمعیت زیاد شهرهای مراغه و هشترود از سوی دیگر، این قطار به جای خط مستقیم تبریز- میانه، شهرهای جنوبی استان را هم دور می‌زد و با چند ساعت تاخیر به تبریز می‌رسید.

تلاش ناکام مسئولان استانی برای اتمام پروژه

در تمام این مدت و با وجود تلاش مسئولان استانی، این پروژه همواره با تاخیر مواجه بود و ۲ سال قبل نیز افتتاح نمایشی خط میانه به بستان آباد با انتقادهای زیادی مواجه شد.

استانداران آذربایجان شرقی از جمله بیگی و خدابخش از بی توجهی پیمانکاران کشوری به این پروژه گله می‌کردند و اعتبارات ملی برای اتمام این ابر پروژه را ناکافی می دانستند.

این پروژه‌ می‌تواند علاوه بر تبریز، موجب اتصال سریع راه آهن سراسری به کشورهای خارجی از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان شود. بنابراین برای به سرانجام رسیدن، همت ویژه مسئولان کشوری را می‌طلبد که تا پایان دولت فعلی به ایستگاه خاوران در تبریز برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره نکات مثبت ورود مسئولان کشوری به این پروژه می گوید: خوشبختانه مسئولان ارشد کشوری در این زمینه جدیت زیادی دارند و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده شخص رئیس جمهور روند اجرا و اتمام این پروژه را رصد می‌کند. پیش بینی ما این است که تا اواخر اردیبهشت ایستگاه خاوران در تبریز مسافرگیری کند.

داود بهبودی بخش اصلی پروژه را اتمام پل باسمنج می‌داند و می‌گوید: این پل در دو خط در حال اتمام است و امیدواریم بااعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی که تزریق شده این پروژه به بهره برداری نهایی برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
طرف داستان سرهم کرده - باور ندارین یه خبرنگار بفرستین گزارش تهیه کنه از محل
معمولا تو ایران اینطوریه که وقتی پروژه تموم بشه (اگه بشه!) نصفش عمر مفیدش رو گذرونده بقیه ش هم انقد کم کاری کردن که بدرد نمی خوره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار