بازدید 1786

گنج هزار ميليارد دلاري در افغانستان

کد خبر: ۱۰۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۴ 15 June 2010
کشف معادن عظيمي از ذخاير طلا، مس و ليتيوم در افغانستان جنگ‌زده هيجاني کم‌سابقه آفريد. ارزش اين ذخاير را کارشناسان آمريکايي هزار ميليارد دلار و رئيس‌جمهور افغانستان 3 هزار ميليارد دلار اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاري آلمان، اين گنج زميني را محققان آمريکايي کشف کردند. ارزش ذخاير طلا، مس و ليتيوم کشف‌شده بسيار بيش از آن است که قبلا تخمين زده مي‌شد. نيويورک تايمز روز دوشنبه 14 ژوئن نوشت: «درآمد ناشي از اين گنج زميني مي‌تواند اقتصاد افغانستان را که تا امروز صرفا به ترياک وابسته بوده، کاملا نوسازي کند».

نيويورک تايمز همچنين به نقل از مقامات بلندپايه آمريکايي نوشت، کشف منابع فلزات مي‌تواند مسير جنگ افغانستان را نيز تغيير دهد و ضمن آفريدن اميدي تازه، دامنه تنش‌ها را گسترش دهد.

بهترين خبر سال‌هاي اخير

وحيد عمر، سخنگوي حامد کرزاي رئيس‌جمهور افغانستان، از کشف معادن تازه به عنوان بهترين خبر سال‌هاي اخير افغانستان ياد کرد و به خبرگزاري آلمان گفت که دولت افغانستان ماموريت تحقيق پيرامون گنج زميني را به محققان آمريکايي داده بود.

نيويورک تايمز به نقل از يک سند داخلي پنتاگون نوشت که افغانستان با کشف ذخاير جديد، "عربستان سعودي ليتيوم" خواهد شد. فلز سبک ليتيوم مهم‌ترين ماده براي ساخت کامپيوتر و تلفن‌هاي همراه است. به گزارش نيويورک تايمز، در کنار ليتيوم، ذخاير عظيم آهن، مس و طلا نيز در معادن جديد وجود دارد.

جليل جمرياني، مشاور وزارت معادن افغانستان گفت، کشف اين معادن اقتصاد افغانستان را به شدت تقويت مي‌کند و همه افغان‌ها از آن سود خواهند برد. همزمان، سخنگوي کرزاي آرزو کرد که اين خبر همه افغان‌ها را متحد کند. وي گفت: «پيش از هرچيز، کشف ذخاير جديد مي‌تواند فقر را در افغانستان به عنوان مادر همه تنش‌ها کاهش دهد».

نگراني آمريکا از تشديد تنش

خبرگزاري آلمان در گزارش خود افزود: «نظاميان آمريکايي مستقر در افغانستان مي‌دانند که معادن کشف‌شده شمشيري دولبه است و مي‌تواند طالبان را برانگيزد که با شدت بيشتري براي سلطه بر افغانستان بجنگند. همچنين ممکن است دامنه فساد گسترش بيشتري يابد».

برپايه همين گزارش، سال‌گذشته آمريکايي‌ها وزير معادن افغانستان را متهم کردند که براي استخراج معادن مس افغانستان 30 ميليون دلار از چيني‌ها رشوه دريافت کرده است.

حامد کرزاي در سفر ماه گذشته خود به آمريکا گفته بود که ارزش معادن زيرزميني افغانستان مي‌تواند بيشتر از هزار ميليارد دلار باشد و حتي به 3 هزار ميليارد دلار هم برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها