بازدید 12924
۹

پاسخ خرازی به ابهامات سند همکاری ایران و چین/ چرا سند همکاری 25 ساله ایران و چین منتشر نمی‌شود؟

ی در پاسخ به این سوال «چرا متن کامل این سند منتشر نمی‌شود» گفت: کشور‌های دیگری نیز هستند که مشابه این سند را با چین امضا کرده‌اند و ابداً آن را منتشر نمی‌کنند، زیرا اسناد همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی کشورهاست و این یک مقررات (پروتکل) جا افتاده است که کشور‌ها چنین اسنادی را منتشر نکنند. البته وقتی براساس اسناد راهبردی موافقتنامه...
کد خبر: ۱۰۴۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳ 01 April 2021

پاسخ خرازی به ابهامات سند همکاری ایران و چین

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به ابهامات مطرح شده سند برنامه همکاری جامع ایران وچین پاسخ داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی شورای راهبردی روابط خارجی، سید کمال خرازی در پاسخ به سوالی درباره سند برنامه همکاری جامع ایران و چین گفت: این سند یک قراداد یا موافقتنامه نیست که حاوی جزئیات همکاری دو کشور در ۲۵ سال آینده باشد.

وی افزود: این سند یک قصدنامه و نقشه راه برای هدایت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف در طول سال‌های آینده است و همان طور که وزارت امور خارجه در گزاره برگ خود توضیح داده، حاوی رئوس همکاری درازمدت دو کشور در زمینه‌های سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی است.

آقای خرازی گفت: این سند براساس بند ششم بیانیه روسای جمهور دو کشور که در سفر رئیس جمهور چین به ایران در سال ۱۳۹۴ امضا شد، تدوین شده است و شورای راهبردی روابط خارجی نیز در ترغیب مسئولان ذیربط دو کشور در تدوین پیش‌نویس سند و پیگیری امضای آن نقش داشت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که نقش آقای علی لاریجانی در تصویب این سند چه بوده است؟ افزود: با توجه به اینکه دولت‌ها در ایران تغییر می‌کنند و در ۲۵ سال آینده ممکن است گرایش‌های سیاسی مختلف، دولت را در اختیار داشته باشند، دولت چین که برخاسته از یک حزب حاکم و از تداوم و ثبات برخوردار است، تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد، لذا آقای لاریجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری چنین نقشی را ایفا کرد تا به تداوم این همکاری تاکید شود.

وی در پاسخ به این سوال «چرا متن کامل این سند منتشر نمی‌شود» گفت: کشور‌های دیگری نیز هستند که مشابه این سند را با چین امضا کرده‌اند و ابداً آن را منتشر نمی‌کنند، زیرا اسناد همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی کشورهاست و این یک مقررات (پروتکل) جا افتاده است که کشور‌ها چنین اسنادی را منتشر نکنند. البته وقتی براساس اسناد راهبردی موافقتنامه یا قرارداد‌هایی در هر یک از زمینه‌های مندرج سند راهبردی بین دو کشور منعقد می‌شود، طبعاً باید در مجلسین آن دو کشور به تصویب برسد و متن آن موافقتنامه‌ها برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۹
یعنی‌‌تصمیم‌به‌این‌بزرگی‌،نباید‌مردم‌در‌موردش‌بدونند؟‌معنی‌مردم‌سالاری‌اینه؟
امنیت ملی ما چگونه به چین ارتباط دارد؟
اتفاقا مثل این توافق نامه کشور با خدای چین با کره شنالی و کامبوج و غیره امضا کرده چقدر هم باعث پیشرفت این کشورها شده!لطفا شعار سر در وزارت خارجه که نه شرقی و نه غربیه رو بردارید.
چرا 25 ساله؟ چرا زمان مشخص؟ قیمت نفت و سرمایه گذاری که ثابت نیست.
اگر در 25 سال چین روزانه 2 میلیون بشکه نفت ببرد می شود 1.1 تریلیون دلار نفت!
بوی گند استثمار به مشام می رسد.
اگر قراداد یا موافقتنامه نیست و فقط یک نقشه راه است پس چرا محرمانه است!؟
دوما، گمان می کنید امریکایی ها از محتویات سند اطلاع ندارند!؟ لابد بخاطر دستگاه امنیتی مطمئن و مستحکم و نفوذ ناپذیر خود می گویید؟
اصلا موضوعیت تاسیس خود شورای راهبردی روابط خارجی به نظر غیر قانونی میاید
مملکتی که وزیر خارجه دارد ،،دیگر احتیاج به وجود این شوراها نیست و اگر نیاز هم باشد ،،فقط درصورتی وجودشان ضروریست که این نوع شوراها هم ، زیر نظر خود وزیر و بعنوان اتاق فکر وزارت مربوطه، کاربردی ملموس داشته باشد
شاید که یکی از دلائل مشگلات موجود در مملکت ما ،، وجود همین سازمانهای موازی غیر مسئول در مقابل مجلس شورای اسلامی باشد که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست ،،سازمانهای موازی با سازمانهای قانونی مسئول که دارای اختیارات بسیار بیشتری از سازمانهای قانونی و کاملا مسئول مشابه خودشان هستند و لی به هیچ وجه :
نه مسئولیت میپذیرند و نه پاسخگو به نهادهای قانونی ذیربط میباشند
بطور مثال :
این سازمانها و شوراهای موازی تا حدی مختار شده اند که میتوانند تصمیم بگیرند که مردم و حتی خود مجلس شورای اسلامی هم ، در چه مواقعی ذیحق هستند که در جریان وقایع و یا اطلاعات خاصی قرار بگیرند و یا قرار نگیرند.
با این مفهوم :
که خودرا نهادی بالاتر از نهادهای قانونی مملکت میدانند و بخود اجازه میدهند تا برای ان نهادهای قانونی تعیین تکلیف هم بنمایند و هیچ پاسخگوئی و مسئولیتی متناسب با اختیارات خود هم ، اصلا نداشته باشند
چینی ها قابل اعتماد نیستند. کرونا از نشانه های موذی گری چینی هاست.
من که قانع نشدم
چین یک کشور کاملا دیکتاتوری و امنیتی است برای همین این قرارداد چون تماما به نفع چین است منتشر نمی شود .مثلا می گویید چین در سواحل مکران زیرساخت های گردشگری ایجاد می کند ولی نمی گویید که این زیرساخت ها در تملک چین خواهند بود و از مزایای دریایی نیز کمال بهره را خواهد برد و مردم ایران هم تماشاگر این غارتگری خواهند بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی