بازدید 14819
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

دل بستن به لغو تحریم‌ها به اندازه خود تحریم‌ها خطرناک است/ فساد یکی از مخرب‌ترین موانع رونق تولید ملی/ ضرورت به حداقل رساندن صدور مجوز‌ها

دستگاه‌های مجری بسیاری از اوقات ضعف‌هایی دارند که باعث به وجود آمدن فساد می‌شود. این دستگاه‌ها آن قدر چوب لای چرخ تولید و تولیدکننده می‌گذارند که در نهایت تولیدکننده مجبور خواهد شد تا کاری را انجام دهد که دوست ندارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴ 31 March 2021

تابناک اقتصادیرهبر انقلاب شعار سال جاری را تولید؛ "پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" اعلام کردند و فرمودند: در این چند سال مکرر گفته شد که اگر تحریم برداشته یا اگر سرمایه گذاری خارجی شود، چنین و چنان خواهد شد، در حالی‌که این «اگر، اگرها» اقتصاد کشور را معطل و سردرگم می‌کند و بلاتکلیفی ضرر بزرگی برای اقتصاد است.»

با توجه به صحبت ها و رهنمودهای رهبر انقلاب تحلیل کارشناسان چیست و چه مسیری را باید اقتصاد کشور و بخش خصوصی در پیش بگیرند تا رونق تولید محقق شود؟

دل بستن به لغو تحریم‌ها به اندازه خود تحریم‌ها خطرناک است/ فساد یکی از مخرب‌ترین موانع رونق تولید ملی/ ضرورت به حداقل رساندن صدور مجوز‌ها

رهبر انقلاب در آغازین ساعات نوروزی به رسم همیشگی صحبت هایی را با مردم از قاب تلویزیون داشتند و سال 1400 را با نام تولید؛ پشتیبانی و مانع زدایی نامگذاری کردند.

به گزارش تابناک اقتصادی، رهبر انقلاب فرمودند: چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت های همه‌جانبه قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بر این اساس شعار سال ۱۴۰۰، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود فرمودند: «در این چند سال مکرر گفته شد که اگر تحریم برداشته یا اگر سرمایه گذاری خارجی شود، چنین و چنان خواهد شد، در حالی‌که این «اگر، اگرها» اقتصاد کشور را معطل و سردرگم می‌کند و بلاتکلیفی ضرر بزرگی برای اقتصاد است.»

حال با توجه به این صحبت ها و رهنمودهای رهبر انقلاب پیرامون رونق تولید ملی و افزایش قدرت خرید مردم، تحلیل کارشناسان چیست؟ و چه مسیری را باید اقتصاد کشور و بخش خصوصی در پیش بگیرد؟ چه موانعی سد راه تولید بخش خصوصی در این سال ها بوده و باید برطرف شود؟

علی صالح نیا دبیر شورای سیاستگذاری دفتر مطالعات راهبردی رونق ‌تولید دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش ها گفت: صحبت های مقام معظم رهبری درباره بلاتکلیفی و سردرگمی ناشی از اما و اگرها و آمال و آرزوها سال ها است که توسط ایشان تذکر داده می شود و هم اکنون هم یک تجربه هشت ساله داریم. آن تجربه هشت ساله هم این است؛ دل بستن به لغو تحریم ها می تواند به اندازه خود تحریم ها خطرناک باشد و در خیلی از جاها این امید واهی نه تنها باعث خواهد شد که ما در تحقق هدف رفع تحریم ها ناموفق باشیم بلکه از خود تحریم هم خطرناک است.

دلیل این موضوع هم این است که دشمن متوجه خواهد شد که ما جز لغو تحریم ها هیچ برنامه دیگری نداریم و این باعث امتیازخواهی بیشتر دشمن در میز مذاکره خواهد شد.

دلیل این موضوع هم این است که دشمن متوجه خواهد شد که ما جز لغو تحریم ها هیچ برنامه دیگری نداریم و این باعث امتیازخواهی بیشتر دشمن در میز مذاکره خواهد شد. همچنین همه بازیگران اقتصادی کشور، احساس یک نوع حالت بی ثباتی و بی برنامگی می کنند. بعید است که تولیدکننده خوب و معتبر در کشور وجود داشته باشد و این اعتقاد را نداشته باشد که اثر این خودتحریمی ها و امیدهای واهی این چنینی کمتر از اثر همین تحریم ها است.

صالح نیا اظهار داشت: علیرغم اینکه در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو می باشد و بسیاری این انتظار را داشتند که شعار سال رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشد اما رهبر انقلاب برای سومین سال متوالی بعد از سال رونق تولید و جهش تولید، بر تولید ملی تاکید داشتند و تولید را جزء شعار سال 1400 لحاظ کردند. هر چند که در گذشته نیز موضوع کالای ایرانی و حمایت از آن، اقتصاد مقاومتی و ... هم مطرح بوده است اما سه سال است که موضوع تولید ملی به صورت ویژه مطرح می شود و در روز اول فروردین 1400 رهبر انقلاب تاکید جدی بر بخش خصوصی و فعال کردن آن برای تحقق شعار سال داشتند.

دبیر شورای سیاستگذاری دفتر مطالعات راهبردی رونق ‌تولید دانشگاه امام صادق علیه‌السلام افزود: این فرمایشات رهبر انقلاب بیانگر آن است که اصلی ترین راهبرد برای مقابله با تحریم ها این است که بخش خصوصی سالم و کارآمد در کشور تقویت شود که این تقویت باعث خواهد شد که تعداد کنشگران اقتصادی زیاد شود و اولا اعمال تحریم ها بر بازیگران اقتصادی سخت و غیرممکن شود و ثانیا رقابت بین کنشگران اقتصادی زیاد و خلاقیت هایی به وجود آید و خود بخش خصوصی بتواند راهکارهایی را برای دور زدن و رفع تحریم ها بیابد.

ثالثا اگر به بخش خصوصی بها داده شود و به آن احترام گذاشته شود، قطعا بدون در نظر گرفتن تحریم ها سرمایه گذاران داخلی اعم از سرمایه گذاران مقیم ایران یا خارج از ایران و سرمایه گذاران خارجی حاضر خواهند شد که در داخل کشور سرمایه گذاری کنند. به دلیل آن که فرصت سرمایه گذاری در ایران بسیار بالاست قطعا بسیاری از سرمایه گذاران با ایجاد ثبات به دنبال سرمایه گذاری در ایران خواهند بود.

فساد یکی از مخرب ترین موانع رونق تولید ملی است

صالح نیا ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که حرمت و امنیت روانی تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارآفرینان را در کشور حفظ کنیم که این باعث خواهد شد که بتوانیم در جذب سرمایه گذار گام های بهتری برداریم و سرمایه گذاران بیشتری را جذب کنیم. همچنین باید در برخورد با فساد جدی و فعالانه عمل کرد. فساد قطعا یکی از مخرب ترین موانع رونق تولید ملی است.

اگر فرآیند صدور مجوز سخت باشد طبیعتا سرمایه گذار را به سمت فساد سوق خواهد داد.

دستگاه های مجری بسیاری از اوقات ضعف هایی دارند که باعث به وجود آمدن فساد می شود. این دستگاه ها آن قدر چوب لای چرخ تولید و تولیدکننده می گذارند که در نهایت تولیدکننده مجبور خواهد شد تا کاری را انجام دهد که دوست ندارد و نیازمند برخورد قضایی است. در این گونه مواقع باید اول با آن دستگاهی که عامل این گونه فسادها هستند برخورد شود.

وی ادامه داد: بنابراین برخورد با فرآیندهای فسادخیز از جمله همین بحث مجوزها باید در اولویت قرار گیرد. اگر فرآیند صدور مجوز سخت باشد طبیعتا سرمایه گذار را به سمت فساد سوق خواهد داد.

دبیر شورای سیاستگذاری دفتر مطالعات راهبردی رونق ‌تولید دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت: برای اینکه اتفاقات خوبی در حوزه تولید را شاهد باشیم دولت باید یک مجموعه کارهایی را انجام دهد. یکی از این کارها اصلاح ساختار تولید ملی است، مخصوصا در حوزه تامین مالی.

ضرورت به حداقل رساندن صدور مجوز‌ها

دومین کار به حداقل رساندن صدور مجوزها و تسهیل فرآیند صدور مجوزها است که خود این کار شامل دو راهبرد است: حذف مجوزهای زائد و تسهیل اخذ برخی مجوزها.

سومین کار توجه به تکمیل و تعمیق زنجیره ارزش داخلی با تاکید بر خود بازیگران به خصوص بازیگران بزرگ هر زنجیره با رویکرد توسعه صادرات. چهارمین کار توجه به ظرفیت های کشور مخصوصا در حوزه ژئوپلتیکی.

به عنوان مثال ما هم اکنون در منطقه ای قرار داریم که در آن به خدمات فنی و مهندسی به شدت نیاز دارد. در منطقه ای قرار داریم که در آن جنگ های مختلفی اتفاق افتاده است و ویرانه هایی به جا مانده است. همچنین منطقه نفت خیزی است که نیازمند خدمات فنی و مهندسی است. بنابراین باید به حدی برسیم که این خدمات فنی مهندسی را حتی به کشورهای فرامنطقه ای مانند ونزوئلا صادر کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
شعار میدهید ؟! اگر تحریمها لغو نشود چطور میخواهید به همین کشورهای منطقه که درگیر جنگ هستند خدمات فنی یا اقتصادی بدهید ؟! مگر اینکه مفتی باشه !! بانکها مطابق با کدام تضمین پول خود را به شخص مدعی تولید بدهند از کجا معلوم طرف پول را بگیره بعد فلنگ را نبنده مگر در دولت هاله نور حاتم بخشی نشد و تقریبا همه ان مدعیان تولید توان تولید نداشتند و پولها حیف و میل شد اهمیت به تولید کننده ربطی به صدور مجوز نداره به این ربط داره که هر روز برای تولید کننده یک مشکل ایجاد نشه یک روز با جوگیری یک کارخانه تولید پوشک را می بندید که احتکار کرده در صورتیکه مقدار پوشک انبارش تولید یک روزش بود یک روز بزرگترین قطعه ساز ماشین را بجرم اینکه چطوری وام گرفتی میگیرید بعد هم هیچ خبری از نتیجه محاکمه نمیشه ابروی انها را قبل از محاکمه می برید یک عده کارگر را بیکار میکنید اول باید دست تمامی نهادهای غیر مرتبط را با تولید باید قطع کرد و جلوی خرده فرمایشاتشان را گرفت
شعار میدهید ؟! اگر تحریمها لغو نشود چطور میخواهید به همین کشورهای منطقه که درگیر جنگ هستند خدمات فنی یا اقتصادی بدهید ؟! مگر اینکه مفتی باشه !! بانکها مطابق با کدام تضمین پول خود را به شخص مدعی تولید بدهند از کجا معلوم طرف پول را بگیره بعد فلنگ را نبنده مگر در دولت هاله نور حاتم بخشی نشد و تقریبا همه ان مدعیان تولید توان تولید نداشتند و پولها حیف و میل شد اهمیت به تولید کننده ربطی به صدور مجوز نداره به این ربط داره که هر روز برای تولید کننده یک مشکل ایجاد نشه یک روز با جوگیری یک کارخانه تولید پوشک را می بندید که احتکار کرده در صورتیکه مقدار پوشک انبارش تولید یک روزش بود یک روز بزرگترین قطعه ساز ماشین را بجرم اینکه چطوری وام گرفتی میگیرید بعد هم هیچ خبری از نتیجه محاکمه نمیشه ابروی انها را قبل از محاکمه می برید یک عده کارگر را بیکار میکنید اول باید دست تمامی نهادهای غیر مرتبط را با تولید باید قطع کرد و جلوی خرده فرمایشاتشان را گرفت
قانون ضعف دارد. در شناسایی فساد بشدت ضعف دارد و در برخورد کند و ناکارآمد و خشک (روان نیست) است گذشته از آن، با همه ضعف ها، اغماض بسیار زیاد است ...
بین حرف وعمل فاصله است!
شعار که بخودی خود به واقعیت نمی پیوند!
مگر چینی ها اقتصاد مورچه ها را بهمون هدیه کنند!
وقتی عدم مدیریت در داخل بیداد میکند وقتی وضعیت مردم روز به روز بدتر میشود کورسوی امیدی به برداشتن تحریم ها پیدا میکنند ایا اگر تحریم نبودیم امروزه د واکسینه کردن مردم اینگونه درعذاب بودیم برای یک لیتر روغن صف ببندیم یا برای مرغ ناله کنیم
مهمترین کاری که باید انجام شود ریشه یابی علت خروج سرمایه هاست (همه نوع سرمایه). این علل، مشکل بزرگ هستند و "باید" رفع شوند. وضعیت مانند انباشت آب در مخزن سوراخ است هر چقدر تلاش کنید در انتها هیچ چیز نمی ماند.
فساد یکی از مخرب‌ترین موانع رونق تولید ملی:
فساد علاوه بر تخریب رونق تولید، کل نظام کشور را تحت و شعاع قرار داده و حتی چشم انداز سند 25 ساله با چین و هر تلاش دیگر را از بین میبرد. اوایل دولت 11 صحبت از مبارزه با ابر بدهکاران بانکی بود، لیستها تنظیم شده، برایشان خط و نشان کشیدن از بانک مرکزی به قوه قضاییه و ... بعد از هفت سال چه شد؟ هنوز هم نام ابر بدهکاران با همان مضون مطرح است!! این طوری به هیچ جای که نمیرسیم هیچ؛ شرایط را هم برای مردم که اعتمادشان به دولت به پایین ترین سطح رسیده کار را بدتر میکند. به نظر شما بانکها که از این ابر بدهکاران پول طلب کارند تلفی عدم دسیرسی به پولشان را با پولهای مردم عادی جبران نمیکنند!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
تحت الشعاع
کوبا ۶۰ ساله تحریم ولی مقتدرانه داره پیشرفت میکنه با تورم ۴درصدی ؟؟ اصلاح طلبان واقعا چه کردند آن هم با ۱۰ برابر قیمتها طی سه سال ؟؟؟ این سه سال واقعا سال های اصحاب کهف ملت بود ؟ یعنی اگه کسی بعد از سه سال بهش بگی پراید ۲۲میلیونی شده ۱۵۰ ملیونبدون شک فکر میکرد ۵۰ سال گذشته ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
کوبا پیشرفت کرده؟تو که راست میگی
اینکه تحریمها یک مدت برداشته بشن و دوباره گذاشته بشن اثرش از باقی ماندن در تحریم شاید بیشتر باشه. چون اینجوری دایم نوسان ایجاد میشه. یا مثلا تولیدکنندگان و سرمایه گذاران دایم مجبورن منتظر بمونن که آیا تحریمها برداشته میشه یا خیر و همین باعث کاهش سرمایه گذاری داخلی میشه.
ما در ایران چیزی به نام بخش خصوصی نداریم. انچه که وجود دارد همان خصولتی است که امتیاز ان به نورچشمی ها به ثمن بخس واکذار شده که بارشان را ببندند و در بلاد کفر سرمایه گذاری کنند.
دل بستن به لغو تحریم‌ها/
دل بستن به لغو تحریم‌ها/
منظور این است که همه کارها تعطیل شده و منتظر لغو تحریم هستند ؟؟؟
آیا واقعیت دارد ؟!!
....
وقتی با همه کشورهای منطقه دشمن هستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به عنوان مثال ما هم اکنون در منطقه ای قرار داریم که در آن به خدمات فنی و مهندسی به شدت نیاز دارد.
ما دل بسته رفع تحریم نباشیم، قبول، ولی واقع بین باشیم، وقتی تحریم هستیم کدوم بانک خارجی با ایران مراوده مالی میکنه؟ شما ببینید دهه 70 بین 1 تا 2 میلیارد دلار صادرات فرش دستباف داشتیم، چون سطح تحریم کم بود، الان کار به جایی رسیده که میگن زیر 100 میلیون دلار صادرات فرش داریم. این یک قلم کالای سنتی ما، دیگه چه برسه به کالا های دیگه که رقابت جهانی خیلی بیشتره
یکی از عوامل فساد انگیز در رونق تولید؛ بستر بوروکراتیک اداری کشورمان در زمینه فرآیند و تسهیل تولید است. گاه این فرآیند چنان طولانی و خسته کننده است که یا ارباب رجوع و یا کارمند شرایط را برای ایجاد فساد و دور زدن قانون و یا کوتاه کردن ضوایط را مهیا می کنند.
کدام تولید؟؟؟
یکی از سیاستهای غرب در بحث تحریم اینه که تحریمها رو یک مدت بذاره و دوباره برداره. اینجوری هم اهرم فشار تحریم رو حفظ میکنه. هم اینکه دایم نوسان و بحران در اقتصاد ما ایجاد میکنه. اینجوری نه اقتصاد ما به شرایط تحریم عادت میکنیم و نه میتونیم چندان از مزایای رفع تحریم استفاده کنیم.
وقتی به گفته مقامات رسمی ، تنها ۱۱ نفر میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار هستند
و نام و مشخصاتشان نیز همچون قرار داد ۲۵ ساله با چین محرمانه است
دیگر چه امیدی به اصلاحات این سیستم معیوب است ،؟
من در اردبیل می خواستم برای عرق گیری از گیاهان دارویی مجوز بگیرم.کارشناسان غذا دارو گفتند که طبق استاندارد کشوری باید دیگ های استیل و آزمایشگاه داشته باشی و درست هم می گفتند.ازشون پرسیدم در کاشان که دارند با دیگ مسی عرق و گلاب می گیرند چرا این استاندارد اجرا نمیشه.پاسخ دادند همانطور که ما در اردبیل برای حلوا سیاه زیاد سخت گیری نمی کنیم اونا هم در کاشان سخت گیری نمی کنندگفتم برای تهیه دیگ های استیل و راه اندازی آزمایشگاه لازمه بیش از یک میلیارد تومان هزینه بشه و برای یک کارآفرین تامین این پول غیر ممکنه یا باید اینکار رو ببوسم بزارمش کنار یا اینکه من هم برم توی کار تولید حلوا سیاه.جالبیش این بود که خودشان هم براشون سوال بود که چرا درخواستهای اخذ مجوز معمولا پیگیری نمیشه.بهشون گفتم داستان شما دولتی ها با این مقررات در واقع جوریه که می گید کسی کاری نکنه اگه حرکتی کردید پاهاتو قلم می کنیم.
تا اف ای تی اف را امضا و اجرا نکنید فساد از این هم بیشتر خواهد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر