بازدید 11461

آشنایی انواع مختلف پمپ آب : کارکرد و کاربردهای آنها

انواع مختلفی از پمپ در بازار موجود است. این مقاله به شما کمک می کند تا از ویژگی های اصلی هر نوع پمپ مطلع شوید.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴ 27 March 2021

آشنایی انواع مختلف پمپ آب : کارکرد و کاربردهای آنها

نوع پمپ و همچنین انتخاب عمدتا به نوع نیاز ما بستگی دارد. این در واقع شامل نوع مایعاتی است که می خواهید پمپ کنید، مسافتی که می خواهید مایعات را حرکت دهید و مقداری که برای عبور از یک بازه زمانی خاص نیاز دارید. با این حال، تشخیص دقیق اینکه چه نوع پمپی را باید انتخاب کنید پیچیده است. برای ساده تر کردن کار در هنگام انتخاب دقیق پمپ خود، می توان پمپ ها را به دو نوع طبقه بندی کرد که بسیار مشابه هم کار می کنند.

انواع پمپ

پمپ ها به دو نوع پمپ دینامیکی و پمپ جابجایی مثبت طبقه بندی می شوند.

پمپ دینامیکی

پمپ دینامیکی به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند اما به برخی از آنها در زیر مانند پمپ سانتریفیوژ، گریز از مرکز عمودی، گریز از مرکز افقی، شناور و غیره اشاره خواهیم کرد.

پمپ سانتریفیوژ

این نوع پمپ ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. به راحتی کار می کنند و ساختار این پمپ قدرتمند، کارآمد و نسبتاً ارزان است. این نوع پمپ با انتقال نیروی مکانیکی از موتور الکتریکی به مایع توسط پروانه های چرخان  موجب افزایش جریان مایع در مرکز پروانه شده و در انتها توسط تیغه های آن به بیرون هدایت می شود. قدرت گریز از مرکز در واقع سرعت مایع را افزایش می دهد. پمپ آب سانتریفیوژ در دسته ها و با ظرفیت های مختلفی تولید می شود. پمپ آب صنعتی یکی ازدسته های پرکاربرد و همچنین متنوع این مدل از پمپ ها است.

پمپ گریز از مرکز عمودی

پمپ سانتریفیوژ عمودی را پمپ های پایه دار نیز می نامند.این پمپ از یک شفت اختصاصی خارجی بهره میبرد که به خوبی به اجزای داخلی مانند یاتاقان و بربرینگ ها متصل شده است . با وجود اینکه شفت این مدل از بدنه اصلی بیرون است ولی به صورت کامل آب بندی نشده است .

پمپ گریز از مرکز افقی

این نوع پمپ معمولا دو پروانه است ومی تواند بسته به نیاز تعداد پروانه های بیشتری داشته باشد. این پمپ در پمپاژ سیالات با هر حجم و دبی قابل استفاده هستند. پمپ آب سانتریفیوژ انواع مختلفی دارد که بسته به کاربرد و محل نصب می تواند متفاوت باشد . یکی از پرکاربرد ترین مدلهای این نوع پمپ، پمپ آب خانگی است . پمپ آب خانگی برای مصارف محدود و مناسب استفاده در منازل مسکونی با جمعیت و واحد کم است.

آشنایی انواع مختلف پمپ آب : کارکرد و کاربردهای آنها

کفکش

این پمپ ها همچنین به عنوان آب طوفان ، فاضلاب و پمپ های سپتیک نامگذاری شده اند. کاربردهای این پمپ ها عمدتاً شامل خدمات ساختمان ، برنامه های بازیافت خانگی ، صنعتی ، تجاری ، روستایی ، شهری و آب باران است.

این پمپ ها مناسب برای جابجایی آب طوفان ، آب زیرزمینی ، فاضلاب ، آب سیاه ، آب خاکستری ، آب باران ، مواد زائد تجاری ، مواد شیمیایی ، آب چاه و مواد غذایی هستند. کاربردهای این لوله ها عمدتا در پروانه های مختلف مانند بسته ، ضد بلوک ، گرداب ، چند مرحله ای ، تک کانال ، برش ، در غیر این صورت پمپ های چرخ. برای برنامه های مختلف ، یک انتخاب گسترده قابل دسترسی است که شامل جریان زیاد ، جریان کم ، سر کم ، در غیر این صورت سر زیاد است.

پمپ آب آتشنشانی

سیستم های پمپ هیدرانت یا آتش نشانی همچنین به عنوان تقویت کننده های هیدرانت ، پمپ های آتش نشانی ، و پمپ های آب آتش نشانی نامیده می شوند. این پمپ قدرت بالایی دارد و برای افزایش ظرفیت آتش نشانی در ساخت و ساز با افزایش نیرو در سرویس هیدرنت طراحی شده اند. کاربردهای این سیستم عمدتا شامل آبیاری و همچنین انتقال آب است.

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های دیافراگم

پمپ های دیافراگم با نام های دیگری همچون  پمپAOD ، پنوماتیک و AODD شناخته می شوند. این پمپ ها عمدتا در موارد استفاده طولانی مانند کارخانجات صنعتی و معادن مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های AOD به ویژه در اماکن ناپایدار و قابل احتراق و همچنین برای انتقال مواد شیمیایی ، تولید مواد غذایی ، معادن زیرزمینی ذغال سنگ و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

آشنایی انواع مختلف پمپ آب : کارکرد و کاربردهای آنها

پمپ پیستونی

پمپ پیستونی یکی از مدلهای پمپ جابجایی مثبت است . این پمپ ها به طور معمول در آبیاری ، مواردی كه نیاز به یک سیستم فشار قوی است ، کارخانجات تولید شکلات ، شیرینی ، رنگ و غیره ، استفاده می شوند.

همچنین می توانید مقاله آشنایی با عملکرد و کاربرد پمپ آب صنعتی و خانگی، استفاده از پمپ لجن کش و کف کش جهت انتقال آب و سیالات را در وبسایت ویدفکتور مطالعه نمایید.

بنابراین ، در طبقه بندی پمپ ها به دو دسته اساسی جابجایی مثبت و گریز از مرکز اشاره شد. پمپ آب در زمینه های مختلف استفاده می شود تا حرکت و جابجایی سیال را ساده تر کند. پمپ آب در واحدهای مسکونی و تجاری می تواند برای تامین آب بسیار حیاتی باشد. پمپ آتش نشانی در واقع یک منبع شتاب دهنده آب برای آب پاش ها و سیستم های اطفاء حریق و پمپ تقویت کننده آب تمیز است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل