بازدید 9809

اصولگراياني كه به لاريجاني راي ندادند

44 نماينده اصولگرا به تعهد فراكسيوني‌شان در ارائه راي به رياست لاريجاني پايبند نبودند/جمعي از نمايندگان در اعتراض به رويكرد اين 44 نفر، به هيات داوري شكايت كردند/رئيس هيات داوري: هيچ ضمانت اجرايي براي التزام نمايندگان در پايبندي به تعهدات اخلاقي‌شان نداريم.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳ 14 June 2010
انتخابات هيات‌رئيسه مجلس هشتم براي سومين سال از فعاليت اين مجلس، در حالي در پنجم خردادماه سال جاري برگزار شد كه پيش از آن علي لاريجاني با اخذ حداكثر آرا در فراكسيون اصولگرايان منتخب اين فراكسيون شده بود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، براساس توافق ضمني در فراكسيون اصولگرايان، تنها نامزدهاي منتخب اين فراكسيون حق نامزدي دوباره در صحن علني مجلس را دارند و اعضاي فراكسيون نيز اخلاقا متعهد به ارائه راي به نامزدهاي منتخب فراكسيون اصولگرايان هستند.

به همين دليل محمدرضا باهنر كه با كسر 4 راي از شهاب‌الدين صدر در انتخابات نايب‌رئيسي در فراكسيون اصولگرايان، جا مانده بود در احترام به راي‌گيري صورت گرفته در فراكسيون اصولگرايان، در صحن علني مجلس نامزد نشد و علي‌رغم اينكه توانايي جذب آرايي بيش از آنچه كه در فراكسيون كسب كرده بود را داشت، نايب‌رئيسي مجلس را به صدر واگذار كرد.

اين در حالي است كه 44 نماينده اصولگرا به عهد خود در فراكسيون اصولگرايان پايبند نبوده و در انتخابات رياست مجلس، به نامزدي علي لاريجاني راي سفيد دادند. رايي كه نشان‌دهنده رويكرد ممتنع اين نمايندگان به رياست لاريجاني است اما از آنجا كه درزمره آراي موافق شمرده نمي‌شود، از آن به عنوان راي مخالف تعبير مي‌كنند. اين موضوع در همان روز مورد تذكر محمدكاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا قرار گرفت كه در نطق ميان‌دستورش اعلام كرد: اين 44 نفر به مباني اصولگرايي در مجلس پايبند نبوده‌اند.

علي بنايي نماينده قم، از ديگر نمايندگان معترض به عملكرد اين 44 نماينده بود كه اعتراضش را تا مرز شكايت به هيات داوري فراكسيون اصولگرايان پيش برد.

او اعتراضي جمعي‌ را با امضاي چند تن از نمايندگان، تقديم هيات داوري فراكسيون اصولگرايان كرد و از پيگيري جدي آن خبر داد.

با گذشت قريب به دو هفته از اين شكايت، حسين ابراهيمي رئيس هيات داوري فراكسيون اصولگرايان از بررسي اين مساله خبر داد و به خبرنگار ايلنا گفت: از آنجايي كه مشخص نبود اين 44 نماينده كه عهد با فراكسيون اصولگرايان را شكسته‌اند، چه كساني بوده‌اند، عملا از دست ما كاري بر نمي‌آيد.

به گفته وي، كارت‌هاي اخذ راي از نمايندگان اگرچه شماره دارد، اما از آنجا كه آراي نمايندگان مخفي است؛ نمي‌توان مشخص كرد كه چه كساني راي ممتنع به رياست لاريجاني در مجلس داده‌اند.

عضو فراكسيون امنيت ملي مجلس در عين حال، نمايندگان را در ارائه آراي‌شان، آزاد دانست و با بيان اينكه نمي‌توان قانونا جلوي اعمال نظر آنها را گرفت، ادامه داد: تنها مي‌توان به توصيه‌هاي اخلاقي به نمايندگان اكتفا كرد كه به تعهداتشان به فراكسيون اصولگرايان پايبند باشند.

رئيس هيات‌داوري فراكسيون اصولگرايان از تذكر به نمايندگان خاطي از اجراي توافق صورت گرفته در اين فراكسيون خبر داد و گفت: در جلسات فراكسيون اصولگرايان اين تذكر را خطاب به همه اعضا عنوان مي‌كنيم. اما هيچ ضمانت اجرايي براي التزام نمايندگان در پايبندي به تعهدات اخلاقيشان نداريم.

وي كه پيش از اين از تعريف شاخص‌هايي براي سنجش اصولگرايي نمايندگان عضو فراكسيون اصولگرايان، خبر داده بود؛ در پاسخ به اينكه اين شاخص‌ها را تعريف كرده‌ايد يا نه؟، اظهار داشت: هنوز اين كار صورت نگرفته و بستگي به ميزان وقتي دارد كه اعضاي هيات داوري براي اين منظور صرف خواهند كرد.

به گفته وي در حال حاضر هيچ موضوع مشخصي در دستور كار فراكسيون اصولگرايان قرار ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر