بازدید 2576

اسباب‌بازي‌هاي مسموم چيني در بازار ايران

کد خبر: ۱۰۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۵ 14 June 2010

بيش از 95 درصد از اسباب بازي‌هاي موجود در بازار ايران، چيني است، درحالي‌كه واردات اغلب اين نوع اسباب بازي‌ها به كشورهاي ديگر ممنوع شده است

در غياب كنترل‌هاي بهداشتي، بازار ايران شاهد حضور انبوه اسباب بازي‌هايي است كه به مواد سمي نظير سرب، جيوه، آرسنيك و كروم آلوده بوده و همين امر باعث شده تا خطرات بزرگي سلامتي كودكان ايراني را تهديد كند.

چندي پيش مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران،  با اعلام اسامي 27 برند اسباب‌ بازي غيراستاندارد و مخرب گفت: با توجه به ضرورت استاندارد اجباري اسباب‌ بازي، متأسفانه نتايج آزمون از 27 نمونه اسباب‌ بازي موجود در بازار نشان داد كه تمامي اسباب ‌بازي‌هاي آزمون شده از كيفيت بسيار پاييني برخوردار بوده و حتي برخي از آنها از مواد بازيافتي توليد شده است كه استفاده از آن براي كودكان بسيار خطرناك و مضر است.

وي افزود: انواع سرويس آشپزخانه، بازي و سرگرمي، دوچرخه، ماشين باري، تلفن قلكدار، چرخ و فلك، چرخ خياطي، پروانه، عروسك، باغ وحش،  تفنگ، تير و كمان، كيسه بوكس، كالسكه عروسك،  قلك كلبه‌اي فلزي، ارگ، ماشين كنترلي و موبايل آلوده و مسموم با برند‌هاي مختلف توسط كارشناسان اين اداره شناسايي شده است.

به گفته وي اسباب بازي از 2جنبه مشخصات فيزيكي و مكانيكي و وجود فلزات و عناصر سنگين در آن مانند سرب، جيوه، آرسنيك و كروم بررسي مي‌شود و اقلامي هم به‌ويژه در ميان اسباب‌بازي‌هاي وارداتي بوده‌اند كه داراي عناصر سرب و كروم بيش از حدمجاز و مشكل‌زا براي كودكان بوده‌اند.

گفتني است چند سال پيش در آمريكا نسبت به بيش از 20ميليون اسباب بازي ساخت چين كه حاوي رنگ‌هاي سربي و اثراتي از نوعي ماده سمي ديگر بودند هشدار داده و اعلام شد كه اين نوع اسباب بازي‌ها مي‌تواند در اثر تماس دست كودكان، منجر به صدماتي به كبد، شش‌ها و سيستم هورموني بدن آنها شود.

اخيرا نيز حدود يك ميليون قطعه اسباب بازي ساخت چين در آمريكا،  به‌دليل نگراني در مورد خطرناك بودن نوع رنگ به كار رفته در ساخت آنها، نامناسب تشخيص داده شده و بازگردانده شد.

آزمايش‌هاي انجام شده نشان دادكه توليد‌كننده چيني در ساخت اين محصول از رنگي استفاده كرده كه سرب به كار رفته در آن از حد مجاز بيشتر است. يك شركت بين‌المللي ساخت و توزيع اسباب بازي نيز اعلام كرد كه نوعي قطار اسباب‌بازي ساخت چين با رنگ حاوي مقدار غيرمجاز سرب رنگ‌آميزي شده و در نتيجه، حدود 1.5 ميليون قطعه از اين محصول را از بازار جمع كرده است.

حتي شبكه بي‌بي‌سي خبر داد كه رئيس يك شركت چيني سازنده اسباب بازي كه محصولات آن به خاطر احتمال ايجاد مسموميت در كودكان به‌تازگي از بازارهاي آمريكا جمع‌آوري شد، خودكشي كرده است.

بررسي‌هاي خبرنگار همشهري نشان مي‌دهد با توجه به وفور اسباب بازي‌هاي موجود در فروشگاه‌هاي ايران كه بخش عمده آن از مبادي غيررسمي و قاچاق وارد كشور مي‌شود ضرورت نظارت بيشتر اداره استاندارد و وزارت بهداشت بر كنترل اين بازار احساس مي‌شود. شايد تا زماني كه اين دستگاه‌ها بخواهند بر اين امر كنترل داشته باشند بهترين اقدام،  خودداري خانواده‌ها از خريد اسباب بازي چيني در كشور باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل