بازدید 4962

تنش‌های دیپلماتیک میان پکن و لندن بالا گرفت

چین در واکنش به انتشار مقاله ای ضد چینی از سوی سفیر انگلیس در پکن، دیپلمات انگلیسی را به وزارت خارجه احضار کرد.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ 11 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین هرگونه اظهار نظر مداخله جویانه انگلیس در امور داخلی این کشور و اتخاذ سیاست‌ها و معیار‌های دوگانه لندن را در قبال برخی مسائل محکوم کرد.

پس از آنکه سفیر انگلیس در چین مقاله‌ای را در دفاع از آزادی مطبوعات منتشر کرد، چین چهارشنبه «پیش داوری‌ها» و «سیاست دوگانه» سفیر انگلیسی را محکوم کرد.

در بحبوحه تنش‌های دیپلماتیک میان پکن و لندن در خصوص رسانه‌ها و هنگ کنگ، وزارت امورخارجه چین کارولین ویلسون را احضار کرد تا ناراحتی خود را ابراز کند.

سفارت انگلیس در چین هفته گذشته مقاله‌ای را از کارولین ویلسون در شبکه اجتماعی چینی «وی چت» منتشر کرده بود. ویلسون گفته بود برخی رسانه‌های چینی به غلط مطبوعات خارجی در چین را «ضد چینی» معرفی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، کارولین ویلسون نوشت «اینکه رسانه‌های خارجی از مقامات چینی انتقاد می‌کنند به معنای این نیست که چین را دوست ندارند».

وی خاطرنشان کرد «برعکس، من فکر می‌کنم آن‌ها از روی حسن نیت عمل می‌کنند و به عنوان ارگان‌های ناظر بر اقدامات دولت نقش فعالی دارند».

این دیپلمات سپس مثال‌هایی از تحقیقات خبرنگاری در غرب و چین را نام برد که از طریق آن‌ها ضعف عملکرد مقامات یا اختلاس مالی فاش شد.

جائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین چهارشنبه در واکنش گفت: «هدف از انتشار این مطلب که پایه و اساسی ندارد فقط این است که با لحنی متکبرانه به اصطلاح تجربه غرب در زمینه آزادی مطبوعات ترویج پیدا کند».
وی همچنین در کنفرانس خبری گفت: «برعکس در این مطلب هرگز به اخبار جعلی و گزارش‌های غلط رسانه‌های انگلیسی درباره چین اشاره‌ای نشده است».

چین ماه فوریه، پخش برنامه‌های شبکه انگلیسی بی بی سی را در خاک خود ممنوع کرد. پس از آنکه بی بی سی مصاحبه با زنان «اویغور» را پخش کرد که می‌گفتند در اردوگاه‌های سین کیانگ (شمال غربی چین) متحمل خشونت‌های جنسی شده اند، چین پخش بی بی سی را ممنوع کرد. پکن این اتهامات را قاطعانه تکذیب کرد.

این ممنوعیت همچنین در واکنش به اقدام انگلیس در ممنوعیت پخش برنامه‌های شبکه دولتی چینی انگلیسی زبان CGTN چین انجام گرفت.

جائو لیجیان گفت: مطلبی که کارولین ویلسون منتشر کرد «دخالت در امور داخلی چین و بیانگر سیاست دوگانه انگلیس و پیش داوری‌های ایدئولوژیک و عمیقا ریشه دار است».

گفتنی است روابط چین و انگلیس به دنبال ممنوعیت بکارگیری تجهیزات مخابراتی هواوی در پروژه احداث اینترنت پرسرعت در انگلیس، بالا گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها