بازدید 4814

جزییات ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس

بر اساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۱ 11 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، در گفتگو با خبرنگاران ابعاد ضمیمه فنی بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس که سوم اسفند ماه و در پی سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس به تهران مورد توافق قرار گرفت را تشریح کرد.

نماینده دائم کشورمان گفت: همانگونه که در بند دو این تفاهم آمده است، آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود برای مدت تا سه ماه طبق فهرست فنی پیوست این تفاهم ادامه خواهد داد.

وی افزود: این ضمیمه، کمتر از یک صفحه و نیم است و محتوای آن (بدون ذکر نام تأسیسات هسته‌ای به دلیل محرمانگی) به شرح زیر می‌باشد:

- ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین‌های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند.

- دوربین‌های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تأسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می‌دهند.

- ایران برای مدت تا سه ماه سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.

- داده‌ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم هاست. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.

- ایران در این دوره سه ماهه، بروزرسانی اظهارنامه‌های پروتکل الحاقی را ارائه نخواهد کرد، مگر زمانی که تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم هاست.

غریب آبادی در ادامه افزود: اینکه مدیرکل آژانس بعد از برگشت، چه گفت مهم نیست، مهم این است بدانیم که هیچ اقدامی برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است.

وی اینکه آژانس همین اقدامات (ذخیره سازی داده‌ها بدون دسترسی آژانس به آن‌ها مگر لغو تمامی تحریم‌ها در طول سه ماه) را به منزله تداوم فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود دیده، در حالی که تمامی اقدامات داوطلبانه و شفاف ساز از جمله پروتکل الحاقی از ۵ اسفندماه متوقف شدند، یک دستاورد مذاکراتی خواند.

نماینده دائم ایران در آژانس در مورد علت ذکر سه ماه نیز با رد هرگونه گمانه زمانی در مورد ارتباط این موضوع با مباحث داخلی، گفت: این تاریخ به پیشنهاد آژانس در متن قید شد، چرا که اجلاس‌های شورای حکام هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود و مدیرکل نیز به شورا از روند تحولات گزارش می‌دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: پیشنهاد ما دو ماه بود که بعد از بحث و بررسی و برخی نکات فنی بر دوره زمانی سه ماهه تفاهم شد.

* آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می‌شود دسترسی تکمیلی است

غریب آبادی همچنین با اشاره به اینکه برخی‌ها به نقل از مدیرکل بعد از برگشت از تهران گفتند که بازرسی‌های سرزده همچنان ادامه خواهد یافت و این را به منزله نقض قانون مجلس تلقی کردند، نیز ضمن تاکید بر پرهیز از گمانه زنی در مورد موضوعاتی که ابعاد حقوقی و فنی دارد، گفت: بازرسی سرزده و همچنین بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می‌شود دسترسی تکمیلی است.

در پایان سفر گروسی به تهران، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از روز سه شنبه متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی