بازدید 3948

احمدي‌نژاد: اروپا از آمريكا جدا شود

اروپايي‌ها در انتخاب مستقل هستند. اگر مي‌خواهند تحت تاثير آمريكا حركت و روابط خود را تنظيم كنند بايد بدانند كه قدرت آمريكا در حال اضمحلال و روبه افول است در اين صورت آن‌ها هم به همراه آمريكا افول خواهند كرد اما اگر به طور مستقل با ملت و دولت بزرگ و مستقلي مانند ايران رابطه دوستانه و احترام‌آميزي برقرار كنند به نفع خود آن‌ها خواهد بود
کد خبر: ۱۰۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴ 13 June 2010
رييس‌جمهور در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «الان» امارات به سوالاتي پيرامون تحولات داخلي، جهاني، انقلاب اسلامي و برنامه‌ريزي ايران براي دهه پيش رو پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد با بيان اين كه روابط ايران با همه كشورها دوستانه است، گفت: اروپايي‌ها در انتخاب مستقل هستند. اگر مي‌خواهند تحت تاثير آمريكا حركت و روابط خود را تنظيم كنند بايد بدانند كه قدرت آمريكا در حال اضمحلال و روبه افول است در اين صورت آن‌ها هم به همراه آمريكا افول خواهند كرد اما اگر به طور مستقل با ملت و دولت بزرگ و مستقلي مانند ايران رابطه دوستانه و احترام‌آميزي برقرار كنند به نفع خود آن‌ها خواهد بود. ملت ايران از اين رويكرد استقبال مي‌كند اما اگر مي‌خواهند دركنار آمريكا قرار بگيرند براي ما تفاوتي نمي‌كند. زيرا در زمان جنگ صدام عليه ايران كشورهايي مانند شوروي، آمريكا و بسياري از كشورهاي اروپايي از او حمايت مي‌كردند و ملت ايران در مقابل همه آن‌ها با دست خالي و در محاصره اقتصادي ايستادگي كرد و از آن دوره با موفقيت عبور كرد بي‌شك كساني كه امروز در مقابل ايران باقي مانده‌اند بسيار كوچك‌تر از قدرت‌هاي آن زمان هستند.

رييس‌جمهور درپاسخ به اتهاماتي مبني بر منزوي بودن ايران در جهان، تصريح كرد: مگر همه دنيا در چند كشور اروپايي خلاصه مي‌شود. در كنفرانس بازنگري ان.‌پي.‌تي، از سوي ايران مواضع و پيشنهاداتي مطرح شد، آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها هم حرف‌هايي زدند ولي در نهايت بيش از 180 كشور جهان با مواضع ايران همراهي كرده و راي دادند و اين به روشني كساني كه منزوي هستند را مشخص مي‌كند.

وي افزود: ملت ايران با همه ملت‌ها غير از رژيم صهيونيستي و دولت آمريكا، رابطه بسيار صميمي و دوستانه دارد به طوري‌كه ارتباطات و همكاري‌ها در زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي بسيار گسترده است. مسوولان ايراني به هر كشوري سفر مي‌كنند با استقبال گسترده‌اي مواجه مي‌شوند اما آيا مسوولان آمريكا و برخي ازكشورهاي اروپايي حاضرند آزادانه در بين ملت‌ها حضور پيدا كنند، اين موضوع به روشني كساني كه منزوي هستند را معلوم مي‌كند. در سراسر دنيا نام ايران با احترام همراه است و ملت‌ها به ايران علاقه‌مند هستند. آن‌هايي كه در مقابل ايران قرار مي‌گيرند منزوي هستند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره مهم‌ترين ويژگي‌هاي انقلاب اسلامي با بيان اين كه انقلاب اسلامي يك رويش و رنسانس جهاني است، اظهار كرد: انقلاب اسلامي مسير حركت بشر را تغيير داد در شرايطي كه دنياي مادي همه شئون زندگي بشر را به تصرف خود درآورده بود ودر دو قطب ليبراليسم و ماركسيسم اصولي مانند انسانيت، هويت، اخلاق، معنويت، خداپرستي و عدالت به فراموشي سپرده شده بود، انقلاب اسلامي فضا، انديشه و راه جديدي را در برابر بشريت قرار داد.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين كه امروز انقلاب اسلامي مهم‌ترين رويكرد ملت‌ها و تنها راه باقي مانده در برابر آن‌هاست، گفت: ماركسيسم شكست خورد و به تاريخ پيوست، ليبراليسم هم در آستانه فروپاشي است بنابراين راهي جز يگانه‌پرستي، عدالت، دوستي و راه انبياء الهي در برابر بشر باقي نمانده و اين راهي است كه انقلاب اسلامي احياء كرده است.

او افزود: امروز نه تنها ملت ايران زنده، شاداب و مصمم‌ترين ملت دنيا است بلكه راه ايمان، پاكي، عزت و عدالت را به روي همه بشريت باز كرده است. در گذشته ايران كشوري دست چندم، تحت سلطه و وابسته بود اما امروز به كشوري پيشرفته، قدرتمند و مستقل تبديل شده است؛ هم‌چنين در گذشته ملت ايران ملتي تحقير شده بود اما امروز ملتي عزيز، صاحب نظر و موثر در تحولات جهاني به شمار مي‌رود و همه اين تغييرات از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره اولويت انقلاب اسلامي در دهه آينده خاطرنشان كرد: در دهه آينده وضعيت داخلي كشور به گونه‌اي خواهد بود كه راه انقلاب به همراه پيشرفت، عدالت و دوستي با سرعت هر چه بيش‌تر ادامه پيدا مي كند. در سطح جهاني نيز علاوه بر حضور فعال براي تغيير نظام‌هاي ظالمانه حاكم برجهان، در مديريت جهاني حضور فعال و اثرگذاري خواهد داشت.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از اين مصاحبه در پاسخ به سوالي در مورد حمله رژيم صهيونيستي به كاروان حامل كمك‌هاي انساني به غزه اظهار كرد: رژيم صهيونيستي تنها براي ايجاد درگيري، جنگ، تجاوز و بحران ايجاد شده است. سرزمين فلسطين را اشغال و اين رژيم جعلي را درست كردند تا دائماً در منطقه بحران، درگيري و جنگ ايجاد كنند.

احمدي‌نژاد با انتقاد از محاصره سه ساله غزه گفت: سه سال است مردم مظلوم غزه در محاصره آب، غذا و دارو هستند. رژيم صهيونيستي جنگ بسيار سنگيني را عليه مردم غزه تدارك ديد و اطلاعات حاكي است كه اين رژيم در حال برنامه‌ريزي براي حمله مجدد به غزه است تشديد محاصره و جلوگيري از رسيدن كمك‌هاي انساني به غزه هم در همين جهت انجام مي‌شود.

رييس‌جمهور افزود: حمله به كاروان آزادي بار ديگرحقيقت، موجوديت و اهداف اين رژيم را آشكار كرد با اين تفاوت كه دنيا در سه دهه گذشته در غفلت بود و در برابر جنايات آن‌ها سكوت مي‌كرد اما امروز دنيا بيدار شده و همه دولت‌ها و ملت‌ها عليه اين رژيم موضع مي‌گيرند. گرچه حمله رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي براساس يك برنامه‌ريزي بود اما در واقع آن‌ها يك اشتباه بزرگ و تاريخي را مرتكب شدند كه مطمئنا گام بلندي در نزديك كردن اين رژيم به پايان عمرش خواهد بود.

او در پاسخ به سوالي مبني بر واكنش كشورهاي عربي در مقابل جنايت اخير رژيم صهيونيستي اظهار كرد: از كشورهاي عربي و اسلامي انتظار مي‌رود به عنوان اولين اقدام با رژيم صهيونيستي قطع رابطه كرده و اين رژيم را تحريم و به مردم غزه كمك كنند. بايد محاصره غزه شكسته و حقوق ملت فلسطين به طور كامل اعاده شود. بي‌ترديد مواضع سست و دوپهلو نمي‌تواند تاثيري در محيط سياسي داشته باشد.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين كه آيا بيانيه تهران شكل‌گيري حركت جديدي در نظام بين‌الملل است،گفت: حتما همين طور است. برخي دولت‌ها كه 60 سال بر دنيا حاكم بودند تصور مي‌كردند همه آينده جهان در اختيار آن‌هاست و همه دولت‌ها و ملت‌ها دقيقا همان مسيري را مي‌روند كه آن‌ها ترسيم كرده‌اند در اين ميان بيانيه تهران نشان داد كه جريان و جبهه جديدي از دولت‌هاي مستقل با نگاهي مبتني بر انسانيت، عدالت و دوستي به دنبال برپايي مناسبات جديدي در جهان و نفي سلطه، تحميل و فشارهاي استكباري است. حمايت بسياري از كشورها از اين بيانيه، نظام يك سويه و انحصاري چند قدرت را با چالش جدي مواجه كرده و فضاي جديدي را در مناسبات جهاني به وجود آورده است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره وضعيت اقتصادي ايران، خاطرنشان كرد: دولت برنامه گسترده‌اي را براي اصلاح ساختارهاي اقتصادي طراحي كرده است كه از نيمه دوم امسال به طور گسترده اجرا خواهد شد. امروز اقتصاد ايران بسيار بزرگ و قوي است. درآمد سرانه مردم هم به طور متوسط بسيار بالا رفته و سرمايه‌گذاري در ايران به طور گسترده در حال افزايش است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه زيان استفاده از انرژي هسته‌يي به مراتب از سود آن بيش‌تر است، اظهار كرد: اين نگاه، اشتباه است. قيمت توليد برق با انرژي اتمي در مقايسه با توليد برق با سوخت فسيلي بسيار پايين‌تر است. بنابراين نه تنها ضرري وجود نخواهد داشت بلكه هزينه‌ها هم كاهش مي‌يابد. هم‌چنين در عرصه سياسي مقابله ايران با دنياي غرب در موضوع هسته‌يي، موجب اقتدار و پيشرفت كشورمان شده است.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين كه هزينه‌اي كه براي استقلال داده مي‌شود، سرمايه‌گذاري به حساب مي‌آيد تاكيد كرد: هزينه‌اي كه براي پيشرفت علمي پرداخت مي‌شود سرمايه‌گذاري و سود است و ملت ايران بي‌ترديد تاكنون سود كرده‌ است. شايد چنين تصور شود كه ايران به دليل حركت در اين مسير به‌خاطر تحريم اقتصادي ضرر كرده اما تجربه نشان داده كه تحريم‌ها موجب سرعت بيش‌تر كشورمان در مسير پيشرفت و خودكفايي شده است. بي‌شك اگر منتظر مي‌مانديم تا ديگران فن‌آوري‌هاي نوين و پيشرفته را در اختيارمان قرار دهند چه بسا ده‌ها سال ديگر هم به پيشرفت‌ها و جايگاه امروز دست پيدا نمي‌كرديم.

وي در پاسخ به اين كه برخي معتقدند هزينه انرژي هسته‌يي با نياز ايران برابري نمي‌كند، خاطرنشان كرد: اگر اين سخن به معناي هزينه اقتصادي است كه توليد نيرو با انرژي اتمي ارزان‌تر از توليد نيرو با نفت است؛ پس اين روند با سود همراه بوده است و اگر به معناي تحريم فن‌آوري‌هاست كه 30 سال در تحريم هستيم ولي اين تحريم‌ها موجب پيشرفت‌هاي بسياري در ايران شده است به طوري كه امروز صاحب فن‌آوري‌هاي بزرگ هستيم اما اگر به معناي هزينه در عرصه سياسي باشد امروز ايران مقتدرتر از حتي پنج سال قبل است، مطمئنا در عرصه سياسي هم قوي‌تر شده‌ايم؛ بنابراين ضرري وجود ندارد.

او در پاسخ به سوالي درباره روابط ضعيف ايران با كشورهايي مانند آلمان و فرانسه، خاطرنشان كرد: زماني آلمان و فرانسه جز شركاي اصلي تجاري ايران بودند اما امروز چنين نيست. امروز روابط ايران با اكثر كشورهاي دنيا، بسيار گسترده‌تر از كشورهاي اروپايي است. امروز ايران هيچ نيازي به اروپا ندارد ضمن اين كه براي ادامه حيات خود نياز به تكيه كردن به يك قدرت بيگانه نداريم چرا كه ايران قدرتي بزرگ است و نيازي ندارد به كسي متكي باشد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه چه زمان احساس كرديد مي‌توانيد نقش بزرگي را ايفا كنيد؟ گفت: من قطره‌اي از درياي ملت ايران هستم؛ هنگامي كه انقلاب به پيروزي رسيد اين باور شكل گرفت كه ملت ايران مي‌تواند اقدامات بزرگي انجام دهد و اين اتفاق هم افتاد و البته كارهاي بزرگي هم در راه است.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين كه با گذشت يك سال از انتخاب مجدد به عنوان رياست جمهوري اسلامي ايران چه تغييراتي در ايران ايجاد شده است، اظهار كرد: اقتصاد ايران در حال پيشرفت است. ما در ابتداي انقلاب، كشوري عقب مانده با اقتصادي كاملا وابسته و ضعيف بوديم. در آن زمان شش ميليون بشكه نفت توليد مي‌شد كه 600 هزار بشكه آن در داخل كشور مصرف و بيش از پنج ميليون بشكه صادر مي‌شد اما امروز 2 ميليون و 400 هزار بشكه صادر مي‌شود و ايران در همه عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، علمي و تكنولوژي در حال پيشرفت است البته سرعت پيشرفت در يك سال اخير بيش‌تر شده و در سال‌هاي آينده بيش‌تر هم خواهد شد به طوري كه ايران به‌زودي به يك قدرت بزرگ اقتصادي در دنيا تبديل خواهد شد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار اين شبكه درباره نگراني از تشعشات نيروگاه بوشهر، تصريح كرد: بالاترين استانداردهاي ايمني در نيروگاه بوشهر رعايت شده است و بنا بر اعلام كارشناسان، متخصصان و ناظران آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مجموعه نيروگاه بوشهر از ايمني كافي برخوردار است ضمن اين كه در حال حاضر بيش از 10 ميليون نفر از مردم كشورمان در اطراف اين نيروگاه و در شهرهاي بوشهر، خوزستان و فارس زندگي مي‌كنند و اگر مشكلي در اين زمينه بود دولت ايران حساسيت لازم را نشان مي‌داد. با نهايت دقت و استفاده از همه ظرفيت‌هاي تخصصي دنيا، ايمني در اين مجموعه رعايت شده است و جاي هيچ‌گونه نگراني وجود ندارد.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درباره احتمال وقوع حادثه براي نيروگاه بوشهر خاطرنشان كرد: در همه جاي دنيا امكان حادثه وجود دارد. بنابراين نگراني درباره هر چيزي عمومي است اما به طورخاص درباره نيروگاه بوشهر نگراني خاصي وجود ندارد. ضمن اين كه در دنيا بيش از 400 نيروگاه اتمي وجود دارد پس بايد همه دنيا در خطر باشد و كسي نبايد از انرژي اتمي استفاده كند.

احمدي‌نژاد افزود: معتقديم كشورهاي حاشيه خليج‌فارس هم بايد از نيروگاه اتمي برخوردار باشند اين به نفع همه است كه از انرژي هسته‌يي به عنوان يك انرژي پاك استفاده كنند؛ امروز به دليل استفاده از انرژي فسيلي، تغييرات آب و هوايي خسارات سنگيني وارد كرده است. استفاده گسترده و فراوان از انرژي فسيلي موجب توليد گازهاي گلخانه‌يي و تغيير آب و هوايي شده است در حالي كه استفاده از انرژي اتمي چنين تبعاتي را ندارد.

وي در بخش ديگري از اين مصاحبه در پاسخ به سوالي درباره اعتقاد به امام زمان (عج) و تاثير ايشان در حوادث امروز جهان، خاطرنشان كرد:خداوند متعال پيامبران را براي هدايت بشر فرستاد. خدا به زندگي امروز بشر راضي نيست خدا انسان را نيافريد كه در جنگ، كينه، درگيري، فقر و تبعيض زندگي كند. خداوند انسان را آفريد تا در صلح، دوستي، محبت، عشق و پيشرفت زندگي كند. خدا انسان را آفريد تا تجلي علم، حكمت، قدرت، رحمت و رافت خداوند باشد كه اين امر در وجود پيامبران متجلي شده است. ماموريت پيامبران الهي تمام نشده زيرا بايد در جهان حاكميتي برقرار شود كه سرشار از محبت و عدالت باشد همه باهم دوست باشند و كسي بركسي برتري نداشته باشد.

احمدي‌نژاد افزود: پيامبران وعده دادند كسي خواهد آمد كه اين نياز بشر را برآورده خواهد كرد. مسيحيان معتقدند حضرت عيسي (ع) مي‌آيد او در آسمان است اما بازخواهد گشت و عدالت را برپا مي‌كند. ما مسلمانان هم معتقديم فرزندي از فرزندان پيامبر اسلام حضرت مهدي (عج)خواهد آمد و حضرت عيسي (ع) هم او را ياري و همراهي خواهد كرد. راه زندگي امروز بشريت انتظار براي تحقق عدالت جهاني است.

وي هم‌چنين گفت: تلاش براي برپايي عدالت، مقابله با ظلم و بي‌عدالتي و ترويج محبت، عشق و برادري در مناسبات جهاني از نتايج اعتقاد به امام زمان (عج) و انتظار براي حاكميت ايشان در زندگي انسان‌هاست. كسي كه منتظر امام زمان (عج) است بايد پاك و صالح باشد، ساير انسان‌ها را دوست داشته باشد، خداپرست باشد و در برابر بي‌عدالتي و ظلم مقاومت كند.

احمدي‌نژاد درباره ويژگي‌هاي مومناني كه منتظر حضرت مهدي (عج)هستند، اظهار كرد: مومنان بايد عشق به انسان‌ها و خدا را در دل خود تقويت كنند. امام زمان (عج) عاشق همه انسان‌هاست و همه انسان‌ها را دوست دارد به دليل اين كه براي همه انسان‌ها احترام قايل است بنابراين كسي كه مي‌خواهد امام زمان (عج) بيايد بايد براي همه انسان‌ها احترام قايل و همه را دوست داشته باشد. او مي‌آيد تا عدالت را برپا كند پس كسي كه مي‌خواهد او بيايد بايد در جهت عدالت حركت كند. او مي‌آيد تا صلح جهاني را برقرار كند پس هر كس به دنبال او است بايد تلاش كند صلح جهاني برپا شود. او مي‌آيد تا برابري ايجاد كند بنابراين كسي كه مي‌خواهد امام زمان (عج) بيايد بايد در برابر قانون و حق تابع باشد.

او درباره اقداماتي كه به تعجيل در ظهور امام زمان (عج)كمك خواهد كرد، تصريح كرد: امام زمان (عج) خود را بر بشريت تحميل نخواهد كرد او حقيقتي است كه بايد انسان‌ها او را بخواهند در اين صورت است كه خواهد آمد اگركسي او را دوست دارد بايد كاري كند همه او را بطلبند و از او دعوت كنند كه بيايد. متاسفانه بدخواهان، مستكبران و كساني كه ضد بشر هستند موضوع امام زمان (عج) را به صورت مغشوش و انحرافي معرفي مي‌كنند. امام زمان (عج) نمي‌آيد كه بجنگد؛ او مي‌آيد كه جنگ را ريشه كن كند، او نمي‌آيد كه خونريزي كند، بلكه مي‌آيد تا خونريزي را ريشه كن كند، او نمي‌آيد كه دشمني ايجاد كند؛ او مي‌آيد تا دشمني را از بين ببرد. وجود او مانند پيامبرگرامي اسلام رحمت است. او مي‌آيد تا برادري، صلح و محبت را تقويت كند بنابراين مومنان مي‌توانند با اصلاح خود و محيط‌شان، مطالبه عدالت و دعا براي امام زمان (عج) در ظهور ايشان تعجيل ايجاد كنند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره نقش زنان در جامعه ايراني خاطرنشان كرد: بيش‌تر زنان ايران الگو هستند. امروز آن‌ها در علم، دانش، مديريت، فرهنگ، هنر و در فعاليت‌هاي مهم سياسي حضور بسيار گسترده‌اي دارند. حضور زنان و دختران در بخش عمده‌اي از دانشگاه‌هاي ما پررنگ است و مراكز پژوهشي مهم ايران با حضور زنان اداره مي‌شود. هم‌چنين در عرصه فرهنگ و هنر حضور زنان بسيار گسترده است. زيباترين هنر دستي و صنايع‌دستي توسط بانوان ايراني انجام مي‌شود.

رييس‌جمهور كشورمان افزود: امروز در دولت، خانم‌هاي متخصص و استادان دانشگاه در مديريت سطح بالاي كشور نقش ارزنده‌اي دارند. وزير بهداشت ما يك استاد كامل دانشگاه است و در يكي از تخصصي‌ترين وزارتخانه‌ها مديريت مي‌كند. معاون علمي رييس‌جمهور يك خانم استاد دانشگاه است كه تمام مخترعان، مكتشفان و نخبگان ايراني با او همكاري مي‌كنند. معاون حقوقي رييس‌جمهور يك استاد دانشگاه است كه در تخصصي‌ترين موضوعات داخلي و خارجي ورود و مديريت مي‌كند. بانوان ايراني در دانشگاه‌ها، مدارس، آموزش و پرورش وكارخانجات مديريت‌هاي خوب و ارزنده‌اي را دارند. بالاتر از آن مادران ايراني هستند كه فرزنداني شجاع، مومن و عالم را تربيت مي‌كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی