بازدید 58112
اصلاح سازمان لیگ و قوانین عجیب با مصوبه مهم در نخستین جلسه هیات رییسه جدید

تغییرات بزرگ در سازمان لیگ به‌ سود استقلال و پرسپولیس / صدها میلیارد پول سرخابی‌ها از انحصار فدراسیون خارج می‌شود

استقلال و پرسپولیس با برنامه رئیس جدید فدراسیون پولدار می‌شوند، چون به دلیل حجم عظیم بیننده و تعداد پخش زنده در هر فصل رقابت‌های فوتبال، درآمد به مراتب بیشتری از محل تبلیغات محیطی کسب خواهند کرد و دیگر محتاج واریزی‌های ناچیز و عجیب سازمان لیگ نخواهند بود.
کد خبر: ۱۰۳۹۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵ 09 March 2021

به نظر می‌رسد، فدراسیون فوتبال در دوره جدید، تغییرات بنیادی در تشکیلات خود به خصوص در سازمان لیگ را پیش روی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ قسمت مهم نخستین جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در دوره تازه، به مباحث سازمان لیگ و رفع ایرادات قانونی آن اختصاص یافت؛ جایی که یکی از بند‌های مهم مدنظر عزیزی خادم پس از تغییرات به اجرا درخواهد آمد و تبلیغات محیطی به احتمال فراوان به خود باشگاه‌های لیگ برتر واگذار خواهد شد.

هم اکنون یکی از مهمترین معضلات کنونی فوتبال ایران، موضوع درآمدزایی است و فدراسیونی که طی هشت سال گذشته درکسب درآمد از طریق اسپانسر‌های تیم ملی با وجود حضور در جام جهانی، ناکام بوده و نتوانسته حامی مالی برند مهم فوتبال ایران را حفظ کند، با ندانم کاری اش مشکلات بزرگی برای باشگاه‌ها نیز ایجاد کرده و چندین سال است، با گروگان گرفتن موضوع مهم تبلیغات دور زمین و انحصار نابودکننده در آن، شریان حیاتی بسیاری از تیم‌ها را بسته است.

تغییرات بزرگ در سازمان لیگ به‌ سود استقلال و پرسپولیس / صدها میلیارد پول سرخابی‌ها از انحصار فدراسیون خارج می‌شود

بخش مهمی از جدل دیشب افشین پیروانی با جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال به همین موضوع درآمد‌ها و بدهکار بودن فدراسیون به باشگاه‌ها مربوط می‌شد؛ جایی که تیم‌ها پول تسویه حساب با طلبکاران خود را ندارند و فدراسیون را بابت محرومیت خود محکوم می‌کنند، چون پول‌شان را به دلیل عدم توانایی در کسب درآمد بلوکه کرده است و به خاطر همان پول، باشگاهی نظیر پرسپولیس را از به کارگیری ستاره اش مهدی ترابی محروم کرد!


آزادسازی حق چندصدمیلیاردی استقلال و پرسپولیس از انحصار فدراسیون

چندصد میلیارد تومان از درآمد به حق باشگاه‌های لیگ برتر طی یک دهه اخیر، طعمه مسامحه و حاتم بخشی مدیران فدراسیون فوتبال شده و اکنون چندین پرونده در دادگاه‌های حقوقی در مورد این موضوعات باز است.

حالا خبر می‌رسد در بدو دوره جدید فدراسیون، مبنا را بر همگام سازی ساختار‌های مالی و درآمدزایی فوتبال ایران با موارد مشابه در فوتبال اروپا گذاشته اند و قرار است اختیار کسب درآمد از فرصت‌های تبلیغاتی دور زمین برای هر باشگاهی، متعلق به خود آن باشگاه باشد تا مشخص شود، مدیران مربوطه چه میزان در این زمینه تبحر و شایستگی دارند، چون این مساله هم در تمام فوتبال دنیا، بخشی از رقابت تیم‌هاست.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال بعد از این نشست درباره مصوبات جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: یکی از مصوبات بحث تفکیک موسسه لیگ برتر از کمیته مسابقات بود که با توجه به تجربه دو دوره حضور در هیات رئیسه سازمان لیگ مصوبه درستی بود. قرار است جزئیات آن مفصل‌تر مورد بررسی قرار بگیرد، اما قرار است یکی از برنامه‌های راهبردی عزیزی خادم که به باشگاه‌ها قول داده، سپردن درآمدزایی به خود باشگاه‌هاست.

به این ترتیب از هم اکنون باید به استقلال و پرسپولیس تبریک گفت چرا که به دلیل حجم عظیم بیننده و تعداد پخش زنده این تیم‌ها در هر فصل رقابت‌های فوتبال، درآمد به مراتب بیشتری از محل تبلیغات محیطی کسب خواهند کرد و دیگر محتاج واریزی‌های ناچیز و عجیب سازمان لیگ نخواهند بود.

عدالت در فوتبال نیز همین را می‌گوید و نمی‌شود درآمد تیمی بدون تماشاگر مثل پیکان و سایپا و ... از محل تبلیغات محیطی را برابر با تیم‌هایی با ۲۰میلیون هوادار مقایسه و یکسان سازی کرد.

اجرای ایده عزیزی خادم همچنین به سود تیم‌های خصوصی و یا پرطرفدار نظیر تراکتور، شهرخودرو، نساجی قائمشهر، صنعت نفت آبادان و ... خواهد بود که می‌توانند در صورت داشتن مدیریت صحیح و علمی درآمد بیشتری از بازی‌های خود کسب کنند.

به این ترتیب دومین سرفصل بزرگ درآمدی در فوتبال بعد از پرونده سنگین حق پخش تلویزیونی، با اقدام هیات رئیسه جدید در حال ساماندهی است. حرکتی امیدوارکننده از مدیران نسل تازه فوتبال ایران که با کنار رفتن چهره‌های سرشناس بازنشسته، حالا نفس می‌کشد.


قلب فدراسیون؛ شعار‌های تند با ابزار تکراری

نبض سازمان لیگ فوتبال ایران که عزیزی خادم آن را قلب فدراسیون نامیده است، هنوز نامرتب می‌زند. جایی که نیازمند یک مدیریت جدید و پرانگیزه بود، به تکراری‌ترین چهره فوتبال یعنی حیدر بهاروند بازگشت و این تاریک‌ترین تصمیم و اتفاق در دوره ریاست جدید فدراسیون است.

بازگشت بهاروند به ساختمان سازمان لیگ حتی به عنوان سرپرست موقت نمره منفی در کارنامه مدیریت عزیزی خادم محسوب می‌شود. فردی که صلاحیتش برای انتخابات احراز نشد و مجمع فدراسیون هم با رای ندادن به چهره‌ای همچون عبدالکاظم طالقانی، رفیق صمیمی و حتی فامیل حیدر بهاروند، میزان اقبال خود از سبک و سیاق کار او را فریاد زد، چگونه بدون جلب نظر هیات رئیسه بر کرسی تکیه زد که طی چند سال اخیر با مدیریت بهاروند هیچ تحرک مثبتی را شاهد نبود؟

این انتخاب نوعی دهن کجی به ادعای تصمیم گیری‌ها به صورت جمعی در هیات رئیسه بود و عزیزی خادم برای جلب رضایت شریک انتخاباتی خود، بخش مهمی از هیات رئیسه فدراسیون و البته کارشناسان بی‌طرف فوتبال ایران را از خود رنجاند.


سازمان لیگ؛ نوسازی با مدیر قدیمی ممکن است؟

قنبرزاده از اصلاحات اساسی در ساختار سازمان لیگ ایران نیز خبر داده است: بحث مدیریت سازمان لیگ هم تغییر خواهد کرد و سازمان لیگ به عنوان موسسه‌ای مستقل و بر اساس قانون تجارت به صورت چابک و با مشارکت و نظارت واقعی تمام باشگاه‌های ذینفع ادامه راه می‌دهد. عزیزی خادم هم این را به عنوان یکی از اولویت‌ها به بنده ابلاغ کرد و ما آن را به اجرا خواهیم گذاشت. سهام سازمان لیگ برای باشگاه‌هاست و تمام درآمد برای باشگاه‌هاست که بخشی را هیات‌های فوتبال استانی و بخشی را فدراسیون فوتبال منتفع می‌شوند. هسته و شاکله اصلی حق باشگاه‌هاست که ان شاءالله برای این پروسه برنامه داریم و اجرایی خواهیم کرد

تغییرات اساسی در تشکیلات سازمان لیگ فوتبال

 

حق پخش؛ زخم کهنه و لاعلاج فوتبال ایران؟

قنبرزاده در پاسخ به این که آیا درباره حق پخش تلویزیونی هم که ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌های فوتبال را شامل می‌شود، صحبتی شد یا نه، اظهار داشت: واقعیت این است که انتظارات را بر اساس معقولات و قوانین بسنجیم. در برنامه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۷۰ درصد از حق پخش برای صدا و سیما در نظر گرفته و این قانون شده است. ۳۰ درصد هم برای تمام ورزش کشور و همه فدراسیون‌هاست. این مطلب برای سال ۱۴۰۰ مصوب شده، اما می‌طلبد که مجلس شورای اسلامی این درصد را که کارشناسی شده نیست، تغییر بدهد.

وی در واکنش به این که عادلانه‌ترین کار تغییر این درصد به سود ورزش است، گفت: بله، باید با نمایندگان مجلس صحبت کنیم و حداقل برای سال بعد از ۱۴۰۰ تغییری در آن بدهند و برنامه‌ای هم برای این کار طراحی داریم که در برنامه عزیزی خادم وجود دارد. این برنامه تفصیلی است که حق مطلب در جمله کوتاه ادا نمی‌شود.

وی درباره اینکه آیا او مانند دبیرکل قبلی مدیر تیم‌های ملی نیز خواهد بود، عنوان کرد: در حوزه اختیارات من نیست که برای خودم تعیین و تکلیف کنم. این از اختیارات ریاست فدراسیون فوتبال است که درباره آن هنوز صحبتی نکردیم. تیم‌های ملی زیر نظر دبیرکل است، اما درباره اینکه من مستقیم کاری کنم یا افرادی تعیین شوند و مدیریت کلان را نظارت کنم، صحبت نشده است. باید بر اساس سیاست‌گذاری ببینیم به چه شکل کار بهتر انجام می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
انشالله هم صدا و سیما هم عدالت رو رعایت کنه و شبکه سه از انحصار این دو تا تیم دردونه در بیاد، مثلا زمانیکه بازی مهمی مثل تراکتور و سپاهان هست میتونه بازیهای این دو تیم رو ببره شبکه ورزش پخش کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
عزیزم این دوتا تیم تو سراسر ایران هوادار دارن،. اما تیمهایی که گفتی فقط تو شهر و محل خودشون محبوب، همون شبکه استانی نیاز هواداراشون رو برآورده میکنه، من مشهدی علاقه ای به دیدن تراکتور و سپاهان ندارم
اینها هم شعار پیش نیست ، از واگذاری سرخابی چه خبر ؟
بیشتر به نفع پرسپولیس از بازکردن دستوره پنجره نقل انتقالات مشخص است
حالا شما این بیست میلیون طرفدار برای تیم های سرخابی را از کجا در آوردید!؟ بر خلاف نظر سنجی های ابهام آلود صدا و سیما، در نظر سنجی های اخیر AFC و حتی فیفا مشاهده گردید که طرفداران تیم تراکتور بسیار بیشتر از تیم های عزیز دردانه پایتخت می باشد. با پخش بازی های سرخابی از شبکه 3 و عدم پخش بازی های تیم های پرطرفدار دیگر شهرستانی نظیر تراکتور و صنعت نفت آبادان از این شبکه، تبعیض سیستماتیک را اعمال می کنند تا درآمد بیشتر هم نصیب این تیم های نور چشمی گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما تراختوریها زیاد به اون نظرسنجی دل خوش نباشین چون بیشتر استقلالی ها به تراختور رای دادن بخاطراینکه
تقلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
عزیز من انگار خبر نداری در نظر سنجی ای اف سی تقلب شده رای ها با بات بوده
عارف قلب قرمز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
تراکتور؟ سپیدرود ما از تراکتور بیشتر طرفدار داره ضمنا پرسپولیس بیش از ۴۰ میلیون هوادار داره پسرجان ....
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خخخخخخخ
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
باور کنید به خدا ما علاقه ای به دیدن بازی‌های تراکتور و سپاهان نداریم، همون تو شهر خودشون پخش شه لطفا

استقلال و پرسپولیس همه جای ایران طرفدار و بیننده دارن
درستش همینه! در تمام دنیا باشگاه هایی که طرفدار بیشتری دارند و معروف تر هستند درآمد بسیار بیشتری هم دارند. این پول ها باید مستقیم وارد خود باشگاه ها شوند
عزیزی خادم نشون داد پیرو راه فدراسیون قبلی است اولین شاهکارش باز کردن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس بود با وجود خیل طلبکاران. تا تیم وزیر وزرا در ایران هست عزیزی خادم هم پیرو راه تاج و قبلی هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
امسال ما قهرمانی م وشما برا نسلتون از بد بختیتون بگید در ضمن خوب سر فولاد بریدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
طلب کیسه سعودی که بیشتر هست ولی چه کنیم دوردانه خادم هست
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
محض اطلاعت و نظارت متوهم شما

بدهکاری های باشگاه استقلال به مراتب بیشتر از پرسپولیسه اما فقط پنجره پرسپولیس بسته شد. ۹۰ درصد باشگاه های دسته اول و دوم بدهکار هستن . درضمن پرسپولیس با اینکه تعهداتشو به فدارسیون ارسال کرد ، اما روز شنبه پنجره پرسپولیس رو باز نکرد و بجاش یکشنبه باز کرد .
یکشنبه پنجره باز شد تا مهدی ترابی مجوز حضور بازی رو نگرفت
در این بازی پرسپولیس مساوی کرد .
در ۴ سال پیروزی لیگ ها و قهرمانی های زیاد پرسپولیس استقلال بالای ۱۰۰ میلیارد هزینه کرد اما موز هم گیرش نیومد.
تراکتور پر طرفدارترین تیم اسیا و ۵ جهانه یاشاسین تیراختور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
با ربات و چنتا بچه بیکار ک از صبح تا شب رای میدن باورتون شده ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خواب دیدی خیر هست
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خودت شمردی؟؟؟؟؟؟؟؟
تیراختور تیم اول هست ولی از آخر
تیمهای بیت المال خور دولتی استقلال و پرسپولیس باید هرچه سریعتر به بخش خصوصی واگذار شن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار