بازدید 4842
۱

شناسایی ۳۴۴ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همه کشور‌ها در مقابل کرونا غافلگیر شدند، گفت: اصل این ویروس بر غافلگیری است و کوچکترین سهل انگاری موجب گسترش آن می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳ 07 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر قاسم جان بابایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه هر قدر دانش انسان درباره ویروس کرونا بیشتر می‌شود، تصمیم گیری بسیار سخت‌تر می‌شود، افزود: با ویروسی رو به رو هستیم که با ویروس‌های دیگر متمایز است. این ویروس، سیستم ایمنی را دور می‌زند و در طول زمان، میزان آنتی بادی آن، به تدریج کم می‌شود حتی به رغم زدن واکسن هم این گونه است.

وی به نظرات متعدد و متفاوت متخصصان در مورد این ویروس، اشاره و اضافه کرد: آینده این ویروس مشخص نیست. احتمال دارد در آینده، بومی شود و هر سال ممکن است جهش‌های کوچک تری داشته باشیم و مانند ویروس آنفلوآنزا مجبور شویم هر سال، واکسیناسیون جدید داشته باشیم.

دکتر جان بابایی با بیان اینکه ویروس کرونا به سرعت به اوج ابتلا می‌رسد، گفت: در خوزستان در کمتر از یک هفته به بالاترین میزان بستری رسیدیم و حداقل دو هفته طول می‌کشد تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این اوج را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: ذات این ویروس، جهش است و همه ویروس‌ها به سمت ضعیف‌تر شدن یا قوی‌تر شدن، جهش پیدا می‌کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کشورمان در موج‌های مختلفی که نمونه برداری انجام شد از جمله اسفند پارسال و تیر امسال از قله دوم، تغییرات جهش پیدا شد و هر چه میزان تکثیر ویروس بیشتر می‌شود احتمال جهش در آن بیشتر است.

بابایی با اشاره به اینکه در ایران، همه جهش‌های ویروس کرونا را داشتیم، گفت:، اما این جهش تغییری در سرایت پذیری یا قدرت بیماری زایی نداشته است، اما نوع شناخته شده‌ای که در انگلیس پیدا شد، قدرت سرایت پذیری و مرگ و میرش بیشتر است.

پخش کرونای انگلیسی در کل کشور

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۴۴ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کشورمان شناسایی شده اند، گفت: این نوع ویروس در ایران پخش شده است و باید این واقعیت را بپذیریم.

قاسم جان بابایی افزود: فعلاً شهرستان‌های قرمز کرونایی فقط در استان خوزستان هستند و اگر مردم رعایت کنند در روز‌های آینده، وضع این استان بهتر می‌شود.
وی با بیان اینکه اکنون موج ویروس کرونا در کشور، جز در استان خوزستان، خیلی عمده نیست، گفت: شرایط کنونی کشور، پایدار است و از نظر میزان بستری و فوتی شرایط تقریباً آرام و ثابتی داریم.

دکتر جان بابایی اضافه کرد: اکنون استان خوزستان به نسبت جمعیت خود، بیشترین میزان بستری و فوتی را دارد.
وی گفت:اکنون استان همدان مشکل عمده‌ای ندارد، اما چون از قبل، میزان آلودگی به این ویروس در آن بالا بوده است جزو استان‌هایی است که بستری در آن زیاد بوده است.

جان بابایی افزود: استان مازندران موج را پشت سر گذاشته است و استان‌های گلستان، قزوین، آذربایجان شرقی، البرز، تهران و گیلان آلوده‌ترین استان‌های کشور از نظر میزان بستری و میزان فوتی به نسبت جمعیت خود تا کنون بوده اند.
وی افزود: استان‌هایی مانند هرمزگان، کرمان و بوشهر هنوز آلودگی‌های سنگینی نداشتند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: استان خوزستان، موج بسیار سنگینی در خرداد و تیر داشت و در آبان هم موج سبکتری داشت و اکنون درگیری موج سوم است که به ثبات نرسیده است و همچنان در آن جا روند رو به افزایش بستری را داریم.

بابایی با اشاره به اینکه در خوزستان تقریباً روزانه ۲۰ هزار تست کرونا انجام می‌شود، افزود: با این افزایش تست‌ها و مراعات بیشتر مردم، میزان سرایت پذیری در این استان در حال کاهش است و پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده شرایط با ثبات تری را در این استان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استان‌های مجاور استان خوزستان در معرض خطر هستند و باید مراقب باشیم و تمهیدات لازم را بیندیشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در استان خراسان رضوی هنوز جمعیت زیادی مبتلا نشدند، اما با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز و افزایش مسافرت‌ها به این استان، باید مراقب باشیم.

بابایی افزود: هنوز جمعیت زیادی از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان، خراسان رضوی، خوزستان، اردبیل، البرز، قزوین، کردستان، فارس و کرمانشاه به ویروس کرونا آلوده نیستند و ممکن است در یک سهل انگاری به این ویروس مبتلا شوند.

افزایش فوتی کودکان ناشی از کرونای انگلیسی صحت ندارد

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: میزان افزایش بستری و فوتی بین کودکان صحت ندارد، البته تعداد محدودی فوتی داشتیم، ولی افزایش روند ابتلا در اطفال به خاطر در معرض محیط قرار گرفتن آنهاست.

قاسم جان بابایی در ادامه این برنامه درباره افزایش میزان فوت کودکان ناشی از کرونای انگلیسی افزود: در حال حاضر در کشور نسبت به اسفند ۹۸ میزان مراجعان اطفال و بستری شدن آن‌ها بیشتر شده است، ولی این که وحشت ایجاد کنیم؛ چنین موردی نیست.

جان بابایی درباره افزایش درگیری ریه با کرونای انگلیسی گفت: درگیری ریه بیشتر است، ولی باید تعداد نمونه‌ها بیشتر شود تا قضاوت بهتری داشته باشیم.
وی درباره رسیدن جامعه به ایمنی دسته جمعی هم گفت: ایمنی دسته جمعی در تمام دنیا از طریق واکسن است و ما هم این مسیر را می‌رویم.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: امروز اعلام می‌کنیم در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهار محال و بختیاری، ایلام، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و قزوین درصد زیادی از مردم آن‌ها مبتلا نشده اند و اگر این مشکل که در خوزستان اتفاق افتاده در این استان‌ها اتفاق بیفتد نفی صحبت افرادی می‌باشد که می‌گویند ایمنی دسته جمعی رخ داده است.

جان بابایی ادامه داد: واکسن به اندازه کافی خواهد آمد، ولی ماسک را نباید کنار بگذاریم و باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، چون این ویروس جهش پیدا می‌کند.
وی گفت: در حال حاضر مواردی داریم با این که در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس واکسن دریافت کردند، ولی الآن با ورود به کشور تست آن‌ها مثبت است.

جان بابایی افزود: اگر موج چهارم اتفاق بیفتد مانند آبان بیش از نیمی از کشور گرفتار شدند اتفاق می‌افتد و در حال حاضر اگر خوزستان را مدیریت نکنیم امکان درگیری استان‌های مجاور وجود دارد.

وی گفت: متأسفانه آمار ۸۰ فوتی روزانه برای ما به سمت عادی شدن می‌رود؛ ولی این تعداد کمی نیست.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره جبران کمبود پرستار در اهواز هم افزود: امسال بیشترین جذب کادر درمان را داشتیم که بیشترین آن در پرستاری بوده است و الآن در استان خوزستان کمبود حاد پرستاری نداریم و این شرایط به خاطر درگیری بالای بیماری است و اگر همین اتفاق در استان‌های دیگر هم بیفتد این وضع پیش می‌آید.

جان بابایی گفت: در حال حاضر درصد زیادی از همکاران کادر درمان به کرونا مبتلا نشده اند مثلاً در بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل مراقبت ها؛ یک سوم آن‌ها درگیر شده اند و در بخش‌های بیمارستانی همکاران زیادی درگیر نشده اند.

وی افزود: در طول یک سال کار‌های زیادی در توسعه تخت‌ها اتفاق افتاده است و در خوزستان با حمایت وزیر بهداشت؛ کمتر از یک هفته حدود یکصد تخت ویژه اضافه شده و سه دستگاه کانتینر اکسیژن ساز به آنجا ارسال شده است.

جان بابایی ادامه داد: ما همیشه زمانی که بیماری اوج می‌گیرد تصمیم به قرنطینه می‌گیریم، ولی الآن زمانی است که سخت بگیریم تا به نقطه قرمز نرسیم.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره برنامه‌ای در جهت سرعت بخشیدن واکسیناسیون گفت: شروع واکسیناسیون در کشور بخصوص با برنامه جامعی که اخبار آن منتشر شده است و بسیاری در دنیا اطلاع حاصل کردند که ایران علیرغم همه دشمنی ها، فشار‌ها و تحریم‌ها توانسته با یک برنامه جامع که از ۲۱ بهمن شروع شده در هر هفته افزایش موارد واکسیناسیون را دارد.

وی افزود: ایران زودتر از بسیاری از کشور‌های دنیا و قبل از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی با اتکا بر توان تولید داخلی، تولید مشترک و استفاده از ظرفیت‌های موازی واکسیناسیون را به اتمام می‌رساند.

جهانپور ادامه داد: مهم برای ما این است که واکسیناسیون به سرعت ادامه پیدا کند.

وی گفت: مرحله اول واکسیناسیون تا روز‌های ابتدایی سال جدید پایان می‌گیرد و در بهار هم فاز دو واکسیناسیون به سالمندان و بیماران صعب العلاج و خاص را خواهیم داشت و طبق سند ملی در شورای عالی اخلاق پزشکی؛ اولویت رعایت خواهد شد و پیشنهاد‌ها و درخواست‌ها برای واکسیناسیون موجب تغییر در اولویت‌ها نخواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: تا امروز بیش از یکصد هزار نفر واکسن دریافت کردند و تا این لحظه ۵۷۰ هزار دُز واکسن وارد کشور شده است و تا پایان این هفته هم محموله جدیدی خواهیم داشت.

جهانپور افزود: واکسن مورد استفاده فعلی از محل خرید مستقیم است و در روز‌های پایان سال از سبد کوواکس هم واکسن‌های مورد نظر را دریافت می‌کنیم و در میانه بهار هم اولین واکسن‌های تولید داخل به تدریج وارد کمپین ملی واکسیناسیون همگانی خواهد شد و در تابستان با سرعت خیلی بیشتری مسیر را ادامه می‌دهیم و قبل از بسیاری از کشور‌های دنیا واکسیناسیون همگانی علیه کووید ۱۹ به نقطه هدف نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس هدف گذاری بیش از ۵۶ میلیون نفر باید در کشور واکسن را دریافت کنند و حدود ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برای این موضوع پیش بینی شده است که به تدریج وارد یا تولید خواهد شد.

جهانپور گفت: واکسیناسیون از روزانه ۱۰ هزار نفر شروع شده و به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم در وضعیت بهینه به لحاظ تأمین واکسن روزانه برای ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در اواخر بهار و ابتدای تابستان واکسیناسیون انجام دهیم.

وی ادامه داد: واکسیناسیون تا پایان فاز یک شامل؛ خط مقدم جبهه درمان و در اولویت‌های بعدی سایر کارکنان مدافعان سلامت و البته سالمندان، معلولین و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها خواهد بود که این مشمولین فاز یک هستند و تا اتمام فاز یک وارد فاز دو نخواهیم شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: روند تولید واکسن در دنیا تأخیر نسبی داشته و در کشور هم در حد چند روز در ارسال واکسن توسط تولیدکنندگان تأخیر داشتیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پس لطفاً غافل نشید ازین ویروس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر