بازدید 10456
۱

ماجرای یک رویای مشترک در فیلم «در جسم و روح»

ساخته ایلدیکو انیدی، یک درام تاثیرگذار با ضرب آهنگ پایدار است که با وجود ریتم یکدست، تماشاگر را با خود همراه می‌سازد و این دستاوردی برای فیلمساز مجارستانی است که اسباب تحسین او را فراهم آورده است.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲ 06 March 2021

در جسم و روح

فیلم سینمایی «در جسم و روح / Testről és lélekről / On Body and Soul» ساخته ایلدیکو انیدی، یک درام تاثیرگذار با ضرب آهنگ پایدار است که با وجود ریتم یکدست، تماشاگر را با خود همراه می‌سازد و این دستاوردی برای فیلمساز مجارستانی است که اسباب تحسین او را فراهم آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ تجربه‎ دیدن فیلم «در جسم و روح» سحرآمیز است. شاعر معروف «ویلیام باتلر ییتس» می‎گوید: «مسئولیت در رویاها آغاز می‎شود» اما آیا عشق و عاشقی نیز می‎تواند در رویاها آغاز شود؟ این فیلم مجارستانی، این مفهوم ظریف را می‎گیرد و از آن برای ایجاد یک طلسم سحرآمیز استفاده می‎کند؛ همچون بهترین رویاها، «در جسم و روح» استعاره‎های سینمایی آشنا را با ایده‎هایی شگفت‎انگیز متعلق به سازنده‎ فیلم، درهم می‎آمیزد.

در جسم و روح

ابتدا جهان سحرآمیز را می‎بینیم؛ جایی که «در جسم و روح» با کاراکتر انسانی خود آغاز نمی‎شود، بلکه با صحنه‎ای بی‎نهایت زیبا که توسط فیلم‎بردار شکار شده، شروع می‎شود. گوزن نر و ماده‎ای بی‎نظیر، تنها در صحنه‎ای زمستانی با درختان خشک و زمین برفی، در کنار هم ایستاده‌اند. وقتی به جهان حقیقی برمی‎گردیم، صحنه‎ اصلی فیلم، یک کشتارگاه شهری، به شدت زمینی و کسل‎کننده به نظر می‎رسد. گاوها، که سرانجام بی‎رحمانه‎ آنان را به زودی شاهد خواهیم بود، با چشمانی محتاط و ملتمس ما را نظاره می‎کنند؛ گویا که می‎دانند چه در انتظارشان است.

کسی که از پنجره‎ طبقه‎ دوم خود با ناامیدی به این صحنه خیره شده «آندره» (گیزا مورکزانی) است؛ فردی لاغر و ریشو با بازویی پژمرده. او مدیر کشتارگاه است. در این روز به خصوص، «آندره» به چهره‎ای غریبه نگاه می‎کند، در تلاش برای یافتن هویت این زن خجالتی و نامطمئن. «ماریا» (بوربلی) یکی از کارکنان نیست، بلکه بازرس کنترل کیفیت دولت است؛ زنی فوق‎العاده دقیق که چشمانی تیز برای تخمین میزان چربی یک طرف گاو دارد.

در جسم و روح

بین این دو نفر مقداری کشش به نظر می‎رسد، اما هر دو درون‎گرا هستند. بدون هرگونه مهارت اجتماعی برای باز کردن سر صحبت، به جایی نمی‎رسد، «ماریا» و «آندره» هر دو به زندگی فردی و انزوای خود برمی‎گردند. آنگاه تقدیر دست به کار می‎شود. «ماریا» و «آندره» از همین طریق متوجه می‎شوند که هر شب خوابی یکسان می‎بینند. هر دو مکررا تصاویر دقیقا مشابهی از گوزن نر و ماده‎ای که در ابتدای فیلم دیدیم را مشاهده می‎کنند. مطابق انتظار، «ماریا» و «آندره» هر دو از این اکتشاف مبهوت می‎شوند و نمی‎دانند با آن چه کنند؛ اما راضی به رها کردنش هم نیستند.

فیلم‎ساز کنترل کامل همه چیز را در دست دارد و مدلی از ترکیب ساخت فیلمنامه‎ دقیق با تخیلی غیرعادی را ارائه کرده است. او در این راه کمک بسیاری از بازیگران خود دریافت می‎کند. همانطور که «در جسم و روح» واقعیت و رویا را درهم آمیخته، بازیگران اصلی فیلم نیز بازی حرفه‎ای و آماتور را درهم می‎آمیزند.

در جسم و روح

«باربلی»، برنده‎ جایزه‎ بازیگری اروپایی، یک بازیگر حرفه‎ای شگفت‎انگیز است که توانسته یک «ماریای» آسیب‎پذیر را بسازد که شدیدا در جسارت و محدودیت‎هایش باورپذیر است. بازیگر مقابل او «مورکزانی» است، که در زندگی واقعی یکی از ناشران موفق مجارستان است، کسی که با افرادی نظیر «ایمره کرتز» همکاری کرده است. آن دو گوزن هم کارشان بی‎نظیر است. گوزن نر باشکوه ماه‎ها آموزش نیاز داشته و از کارگردان نقل شده که گفته: «گوزن را همانطوری قاب گرفتیم که بازیگران اصلی را قاب گرفتیم» و جواب هم داده است.

فیلمساز با قرار دادن افراد به شدت متفاوت در شرایطی که هدف مشترک پیدا می‎کنند، این ایده‎ را برجسته می‎کند که مشکلات روزمره اهمیت کمتری می‎یابند؛ زمانی که با چشم انداز فرار از آنها از طریق مصاحبت با دیگران مواجه می‎شویم. بزرگ‎ترین دستاورد فیلم، پایدار نگه ‎داشتن درامش در سطحی متوازن از قرابت احساسی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خیلی عالیه همچین مقاله های سینمایی از این فیلم های زیبا و معروف نشده زیاد معرفی کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها