بازدید 18362
وصله و پینه کردن مصوبه، کار را خراب‌تر کرد

تلاش عجیب مجلس برای سوق دادن مردم به اینترنت آمریکایی!

تصمیماتی که اگر منجر به گران شدن اینترنت هم نشود، بی شک منجر به توقف یا کند شدن توسعه اینترنت در کشور خواهد شد و افت کیفیت و افزایش نارضایتی را به دنبال خواهد داشت و در نهایت، بر صف مشتاقان و آرزومندان اینترنت ماهواره‌ای خواهد افزود؛ اینترنتی از نوع آمریکایی، بدون محدودیت و رایگان.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ 06 March 2021
تابناک اجتماعیاگر از جمله افرادی هستید که چشم انتظار اینترنت ماهواره‌ای وعده داده شده توسط غربی‌ها هستید، احتمالا مصوبه امروز قوه مقننه خوشحالتان خواهد کرد!

به گزارش «تابناک»، هفته گذشته و در خلال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، اختلاف نظری میان مجلس و دولت بروز کرد که به نظر نمی‌رسید خیلی جدی باشد و به زودی و در سایه یک مذاکره کارشناسی میان طرفین، رفع و رجوع شود؛ اما این گونه نشد تا به مرور ابعاد وسیع تری پیدا کند و به جایی برسد که حالا در قامت یک معضل بزرگ خودنمایی می‌کند؛ معضلی که بعید است به این زودی‌ها سایه آن از سر جامعه مان کم شود.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که نمایندگان مجلس در بررسی یکی از بخش‌های درآمدی بودجه، تاکید کردند که دولت در درآمدهایش در بخش ارتباطات، مرتکب کم اظهاری شده و بر اساس محاسبات مجلس، ۳ هزار میلیارد تومان از درآمدهایش و محل هزینه آن‌ها را اعلام نکرده است؛ مبلغی که نمایندگان تصمیم گرفتند به ساترا، یکی از زیرمجموعه‌های صدا و سیما اختصاص دهند تا صرف نظارت بر فضای مجازی و برخی امور دیگر شود.

افزون بر این، مجلس تصمیم گرفت که سهم دولت در درآمد‌های اپراتور‌ها را ۱۰ درصد افزایش دهد؛ آن هم در شرایطی که وزیر ارتباطات پذیرش این پیشنهاد را مترادف گران شدن اینترنت خوانده و خواستار رد آن در صحن مجلس شده بود؛ پیشنهادی که ساعاتی بعد تصویب شد و ساعاتی بعدتر که انتقادات فزونی یافته بود، اعلام شد که تبصره جدیدی بدان افزوده شده که تاکید دارد «اپراتور‌ها مجاز به گران کردن اینترنت نیستند»!
 
تلاش عجیب مجلس برای سوق دادن مردم به اینترنت آمریکایی!

این شروع کشمکشی جدید میان دولت و مجلس بود که به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی هم قرار گرفت و انتقاداتی متوجه نمایندگان مجلس کرد. موجی از واکنش‌ها که مجلس را مجاب به عودت این بخش از لایحه به کمیسیون تلفیق کرد تا مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد؛ هرچند به نظر همه چیز دو دو تا چهار تا بود و افزایش هزینه اپراتور‌ها معنایی جز گران کردن اینترنت ندارد.

اما بشنوید از فرجام ماجرا که امروز، در واپسین ساعات بررسی بودجه ۱۴۰۰ رقم خورد؛ اینکه مصوبه عودت داده شده به کمیسیون تلفیق، بار دیگر به صحن بازگشت و با ۱۸۲ رای موافق به تصویب رسید. مصوبه‌ای که تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد، جز اینکه در قسمتی از آن، تصریح شده که «اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنت مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند»؛ هرچند توضیح نداده که چگونه قرار است پرداختی ایشان افزایش پیدا کند، ولی دریافتی شان ثابت بماند؟!

این همان حساب سرانگشتی و ساده‌ای است که بسیاری با اتکا به آن، نتیجه گرفته اند که اینترنت در سال آینده گران خواهد شد، چون هزینه اپراتور‌ها با مصوبه مجلس به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ افزایشی که اگر از مردم دریافت نشود، بی شک تاثیرات شوم تری مانند توقف توسعه زیرساختی در این شرکت‌ها خواهد داشت که آسیب‌های بسزایی به قطار پیشرفت کشور در همه حوزه‌ها وارد خواهد آورد و مانع از تحقق عدالت، به ویژه در مناطق کم برخوردار خواهد شد.

همه این‌ها در حالی است که بر اساس مصوبه امروز مجلس، ماجرای افزایش پرداختی اپراتور‌ها، ابعاد جدید و تعجب آور دیگری هم یافته است؛ اینکه بر اساس محاسبات مجلس، از محل این افزایش قریب به ۷۰ هزار میلیارد ریال حاصل خواهد آمد که باید در مسیر‌هایی مانند «حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی» یا «تکمیل شبکه ملی اطلاعات» و امثال آن‌ها شود که نظارت بر آن‌ها بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صدا و سیماست!

نکاتی تامل برانگیز که در قیاس با یکی از بند‌های این مصوبه، قابل اغماض به نظر می‌رسند؛ آنجایی که تصویب شده بخشی از آن هفت هزار میلیارد تومان می‌بایست به شرکت مخابرات ایران پرداخت شود تا صرف توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت نماید.؛ اینترنتی که باید امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشور‌های خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد.
 
تلاش عجیب مجلس برای سوق دادن مردم به اینترنت آمریکایی!

تصمیمی عجیب که معنای آن، افزایش هزینه همه اپراتور‌ها در کشور (از جمله مخابرات)، برای پرداخت به یکی از اپراتور‌ها (همان مخابرات) است، تا این اپراتور خاص، بتواند خدماتش را توسعه دهد و به دشمن خارجی مقابله کند! درست مثل اینکه از همه شرکت‌های فولادسازی پول بگیریم تا به یک شرکت بدهیم تا توسعه پیدا کند و برایمان مهم نباشد که این‌ها همه با هم رقیب هستند و لاجرم پر و بال دادن به یکی از آن‌ها موجب می‌شود که خیلی ساده رقبایش را شکست دهد و حتی نابود کند!

نکته‌ای که هرچند بدیهی به نظر می‌رسد، برای نمایندگان مجلس بدیهی نیست، همان گونه که فکر می‌کنند افزایش ده درصدی هزینه اپراتور‌ها موجب افزایش قیمت هایشان نمی‌شود و برای جلوگیری از این افزایش، تبصره «ممنوعیت افزایش قیمت» اضافه می‌کنند. نمایندگانی که به دنبال مقابله با اینترنت ماهواره‌ای غربی‌ها هم هستند که حالا در چند نقطه از جهان در دسترس مردم کم برخوردار قرار گرفته، اما به جای تجهیز اپراتور‌های وطنی و ارائه تخفیف در هزینه‌های ایشان به ازای ملزم کردن آن‌ها به توسعه، هزینه هایشان را زیاد می‌کنند.

تصمیماتی که اگر منجر به گران شدن اینترنت هم نشود، بی شک منجر به توقف یا کند شدن توسعه اینترنت در کشور خواهد شد و افت کیفیت و افزایش نارضایتی را به دنبال خواهد داشت و در نهایت، بر صف مشتاقان و آرزومندان اینترنت ماهواره‌ای خواهد افزود. اینترنتی از نوع آمریکایی، بدون محدودیت و رایگان، که مجلس با دست آن را پس زده، اما با پا و به مدد مصوباتی مانند آنچه ذکرش رفت، پیش می‌کشد و مردم را راغب‌تر از قبل به شروعش می‌نماید؛ رغبتی که اگر اینترنت گران شود یا مصوبه مجلس موجب کندی یا هر آسیب دیگری در آن شود، فزونی خواهد یافت!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
افراطی ترین و بی فکرترین مجلس بعد از انقلاب!!!
کجاش رایگان هست پانصد دلار پول دستگاه و اشتراک ۱۰۰ دلاری ماهانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
هر اتصال تا 200 مگابیت رو پشتیبانی میکنه.تصور کن که اکر بین یک مجتمع آپارتمانی تقسیم بشه رقم قابل توجهی نخواهد بود.تازه با اون سرعت و کیفیت
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
من برای کارم لازم دارم از الانم سپردم حتی التماس ایلان ماسک رو هم کردم به محض اینکه بیاد داخل تهیه می کنم ، مشکل من کیفیت نیست فیلترینگ بی جاست عملا بدون وی پی ان هیچ سایت تخصصی درست باز نمیشه یا بخاطر اونها یا بخاطر اینوریها
درود بر ایالات متحده
کلاهتان بگذارید بالا با این انتخاب نماینده های انقلابی
به نظر می رسد مجالس دوره های اول تا سوم که حدود 5 نفر ناکارامد داشت الان به 270 رسیده
واقعا پیشرفت سرسام آوری است
بهتر
چطور مبشه از ایران رفت؟ خدایااا
کدامیک ازمصوبات اقتصادی مجلس که ازقضابارای زیادی
هم تصویب میشوندازنظرمنطقی وعلم اقتصادمفیدبوده وضررش
بمراتب بیشترازنفعش نبوده مثلاً افرایش یارانه هاباچاپ پول یا
افزایش مالیاتها بدون توجه به رکودشدیدوبیکاری که باعث ازدیادبیکاران ویارانه بگیران شده وبنابرآمارخودشان بیش از
شصت میلیون ازهشتادمیلیون جمعیت کشوررابه زیرخط فقر
برده درکشوری که تمام ثروتهای دنیارادارد ونیزقوانین عجیب وغریب اقتصادی که باعث فرارسرمایه هاازکشورشده درهیچ تاریخی مردم ما اینهمه فقیرنبودند که بایدگفت لعنت بر ؛
دشمنان دوست نمای ماکه مردم راتشویق به ندادن رای میکنند
چون نتیجه را خوب میدانند بازهم رای ندهید ببینیدچه میشود!
بدانیم که هیچکس مشکل ماراجزعفل خودمان حل نخواهد
کرداگرلجبازی نکنیم وبکارش گیریم وازمرخصی برگردانیمش
امیدوارم این وسط تابناک بی طرف باشه و فقط غصه توسعه زیرساختهای اینترنت رو بخوره
واقعا که، با کیا رفتیم سیزده بدر
تابناک جان تو از این مجلس و نمایندگان 20 درصدی چه انتظاری داری؟ این نمایندگان کجا و کار کارشناسی و تخصص و کاربلد بودن کجا ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
10 در صد
بزودی و طی دهه های آینده اینترنت فضایی حتی کره مریخ را هم پوشش می دهد چه برسد به زمین
کی گفته قراره اون اینترنت رایگان باشه؟! حداقل چیزی نباشه ماهی 90 دلاره. تازه ستاپش هم 900 دلار باید بدی براش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
ولی برای ایرانیها قرارء رایگان باشه....!1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
من حاضرم هزینه کنم. حداقل دیگه خیالم راحته.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مجانیه و رو هر موبایلی قابل دریافته
این هم از اون پولهای بی حساب و کتاب هست! سه هزار میلیارد برای نظارت بر فضای مجازی به صدا و سیما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ندونسته قضاوت کردن میشه حرف شما ، اولا لین خبر رو وزیر ارتباطات‌ پخش کرد ، دوم اینکه بحث گرونی اینترنت نبود، بلکه بحث افزایش سهم پرداختی وزارت ارتباطات برای تانین بودجه زیرساختهای اینترنتی هست که نه به صدا و سیما میرسه و نه گران میشه بلکه دزصد زیادی که دولت از پول خرید بسته نت از مردم میگرفت و خارج از بودجه هزینه میکرد را نمایندگان تصویب کردن که فلان درصد را برا پیشرفت بحث مجازی و اینترنتی هزینه کند و بعد از کشف پنهانکاری بزرگ دولت و وزیر ارتباطات‌، مجلس تصویب کرد که ده درصد هم بیشتر هزینه امور اینترنتی بشه .
پس بدون اطلاع و علم نطر دادن خطاست...
حسن حسنوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ایجاد محل دریافت برای سازمانی که از از محل هزینه بودجه اش هیچکس حق سئوال ندارد...
از مجلس انقلابی چه انتظاری دارین؟؟؟!!!
اصولا این مجلس برای فصل کردن آمده نی برای وصل کردن.
شما بهتر میفهمی یا نمایندگان مردم و کمیسیون های تخصصی!!!
کی انشا الله اینترنت ماهواره ای به دست ما می رسد؟
مجلس انقلابی
متاسفانه سواد نمایندگان ما در همین حد هست ! وقتی که شعار جای تعقل رو بگیره همین میشه و مثل همیشه و همیشه دودش تو چش ملت بدبخت میره
ما اصلا برایمان این مسائل مهم نیست. نه مجلس، نه ریاست جمهوری و نه ...
برن با هم خوش باشن. خسته شدیم. برای کارهای خودمان هم یک راه پیدا می‌کنیم.
مجلس اشتباه نکرده چون مردم در هر صورت اینترنت ماهواره ای رو در صورت وجود ترجیح می دهند بنابراین مجلس به همون طرفداران اندکشون فکر می کنه
تابی!سفسطه نکن اون اسمش اینترنت آزاده نه امریکایی!
ایشالا اینترنت ماهواره ای به دستمان برسد . ساعتش زیاد است به حدی که چند خانواده با خرید یک اشتراک تامین میشوند .
تابناک خودتم بدت نمیا گرون شه ها
وقتی به جای سواد و تخصص، ملاکهای دیگه ای برای نماینده شدن و پذیزفتن مسوولیت وجود داره اوضاع همینی میشه که میبینین
هر دم از این باغ بری می رسد
اینترنت ماهواره ای چه ایرادی داره؟؟؟؟
اینترنت رایگان بی معنیه ولیاینترنت ازاد عملیه
خداوندا زودتر اینترنت ماهواره ای درست بشه ما از شر اینترنت لاک پشتی و بامبولایی که هر روز درست می کنند نجات بده....
رتبه اینترنت ایران از کشور همسایه افغانستان هم پایین تر است. تا وقتی مسئولین بخواهند بفهمند که اینترنت موجب رشد اقتصادی و رفاه جامعه خواهد شد، دهها سال از دنیا عقب خواهیم افتاد !!!!
مجلس انقلابی :))
الحمدلله اینترنت ماهواره ای بزودی بر پهنه کشورمان گسترده خواهد شد و مردم ما از این نعمت الهی بهره مند خواهند شد ( تا آلان که ما اینترنت نداشتیم ) نمی توان با پیشرفت تکنولوژی مبارزه کرد و قدم بعدی اینترنت ماهواره ای در قبل از سال 2025 اجرایی خواهد شد.
مجلس 10 درصدی تصمیماتشم ده درصدی خواهد بود!
انشالله که اینترنت ماهواره ای بیاد هرچه زودتر از شر این فیلترنت ایرانی خلاص شیم...به حق پنج تن!
خود صدا و سیما محتواش چی هست که می خواد بر محتوای فضای مجازی نظارت کنه. واقعا از این بگیر و ببندها توی هر جامعه ای بود همین صدا و سیما الان براش خبر 20 و 30 و 20 و 40 و 20 و 50 ساخته بود.
مجلس انقلابی را اذیت نکنید مرد همیشه مقصر هستند
با اوردن اینترنت ماهواره ای معنی سرعت اینترنت رو میفهمیم بی صبرانه منتظر اون روز هستیم
انتظار بیشتری از مجلس بی سواد و حداقلی نمیره. من هم به قول شما مشتاق اینترنت آمریکایی هستم، بگذریم که خود اینترنت هم اختراع دارپا است و تجهیزات و تکنولوژی ای که باهاش به اینترنت وصل میشیم آمریکاییه.
اینها نماینده مردم نیستند. نماینده همان مالکان مخابرات و صدا و سیمای میلی هستند
زنده ر باد مجلس انقلابی توانا وآکاه ازعلوم
اینترنت ماهواره ای هیچگاه رایگان نبوده و نخواهد بود این نکته نباید فراموش شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
برو بشین پای تلویزیون حرف نزن، من از همین الان اماده ام حتی یکنفری هزینشو بدم فقط از شر این فیلترینگ بی حساب راحت بشم
شما فکر میکنید این مصوبه اجرا میشود من میگویم صد درصد اجرا میشود
یادتان است گفتن شیر را گران نکنید از نظر مبلغی شیر گران نشد ولی از نظر حجم و محتوا کم شد کسی که پشت دستگاه نشسته بجای اینکه از هر مودم 24 پورتی یک سوئیچ 48 پورتی به مصرف کننده میدهد عامیانه میگویم ورودی مودم برای 24 پورت تعبیه شده لکن بجای خروجی 24 پورتی یک خروجی 48 پورتی میگذارد.
اینجاست که قیمت تغیر نکرده ولی مصرف کننده بجای یکدقیقه دانود یک فیلم و یا موسیقی دو دقیقه اینترنت مصرف میکند به این میگن کلاه شرعی
پروزه اسپیس ایکس بزودی بر روی تمام دنیا از جمله بر روی ایران ، ماهواره های متعددی را بکار خواهد انداخت
و آنزمان نه کسی از مخابرات و نه صدا و سیمای میلی دیگر استفاده نخواهند کرد
و آنزمان میخواهم بدانم این مسولان چکار خواهند کرد
پاسخ ها
حسن حسنوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
پارازیت جانم،پارازیت،مطمئن باش که روی امواج ماهواره های تلویزیونی در حال پارازیت اندازی هست و اصلا براش جان و سلامت مردم اهمیت ندارد ،در حال ایجاد و نصب زیرساخت و تجهیزات برای پارازیت روی ماهواره های اینترنتی است و چه بسا تا کنون تمام هم شده باشه...
بله بزودی اینترنت ماهواره ای خواهد امد و سرعت ان انقدر بالا است که نمی توانید اختلالی در ان ایجاد کنید٫ پس کمی به خودتان بیائید ایا بهتر نیست بجای هزینه کردن در مقابل ان که نشدنی است بیایید اینترنت را ارزان و سرعت ان را بالا برده و صدا سیمای شخصی را به مردمی تبدیل کنید یا می خواهید همان روند گذشته را پیش بگیرید که در اخر بازنده این کار خواهید بود
یه سوال مگه نت هر سال گرون نمیشد چرا سالای قبل جناب جهرمی اینجور دفاع نمی کرد و نمی گفت نت رو گرون نکنید؟
برادران و خواهران عزیز
اشتباه متوجه شدید عزیزان
این مجلس همه تاجر و کاسب هستن حالا میخواد کاسب تحریم باشه یا کاسبی تجهیزات غیرقانونی
مگه امکان داره که تجهیزات غیرقانونی از این دست بدون مجوز و هماهنگی وارد شه ؟؟
شک نکنید که براش نقشه دارن و قراره که دستگاههاش رو که بقول دوستی 500 دلار هست رو در حدود 2000 دلار به خلق مستاصل بندازن
شک نکنید این آشی که پختن دهن من و شما رو میسوزونه و کام علمای مجلس رو شیرینتر
اینترنت آمریکایی هرچقدر هم باشه باز خیلی بهتراز قبول کردن ننگ اینترنت میلی هست.ما نمیزاریم کشورمون تبدیل بشه به کره شمالی
کجاش رایگان هست پانصد دلار پول دستگاه و اشتراک ۱۰۰ دلاری و ... _ در نتیجه اینترنت تابناک رایگان از طرف اپراتورها تامین میشه - پس باید دفاع کنه ...
عزیزان مطمئنن باشیدکه همان جایی که زیرساخت عظیم سامانه های پارازیت بر روی ماهواره های تلویزیونی را ایجاد کرده هم اکنون در حال توسعه سامانه ها و تجهیزات مربوط به ماهواره های اینترنتی است و شکر خدا پس از مشخص شدن تاثیرات مخرب و خطر ناک پارازیتهای ماهواره ای که بر روح و روان و جسم مردم ایجاد میکندودر زمانهای خاص و برنامه های که دوست ندارد مردم ببیند ایجاد پارازیت میکند ولی برای اینترنت ماهواره ای مجبور است مجددا به طور دائم با ایجاد فرکانسهایی بسیار قوی به صورت شبانه روزی ایجاد پارازیت کند که به دلیل توان فرکانسی بسیار بالای اینگونه ماهواره ها ، به دلیل ارتباط دو طرفه ارسال و دریافت(ماهواره های تلویزیونی به دلیل ارتباط یک طرفه تنها ارسال توسط ماهواره است) و نزدیک تر بودن آنها با زمین دارای توان و پتانسیل فرکانسی بسیار بالاتری نسبت به ماهواره های تلویزیونی است و مطمئنا برای مقابله فیزیکی با آن نیاز به فرکانسهای قویتر و دائمی برای منحرف کردن امواج آنهاست.
شرکت اسپیس ایکس تا الان چند هزارتا ماهواره فرستاده فضا تا این پروژه رو عملی کنه. این درحالیه که تعداد کل ماهوارهای یه کشوری که صداش گوش فلک رو کر کرده، به ۱۰ تا هم نمیرسه
اولا اینترنت نه اینترنت آمریکایی، دوما من به شخصه تنها دلیلم فعلا فیلترینگ بی دلیل و حساب و کتابه کار منو به عنوان برنامه نویس و آدم عادی مختل کرده! شماها تا زمانی که نفهمین مردم بچه نیستند هیچ کاری نمی تونی بکنین و بعد به راهی میرین که بازگشت نداره درضمن فیلتر باید با درخواست باشه خانواده ای خواست می گیره برای بچه هاش برای خودش، درضمن تو نسل بعد نیازی به دیش هم دیگه نیست اون موقع چیکار می کنین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر