بازدید 16784
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

گرانی بالای ۱۰۰ درصدی برخی کالا‌های مصرفی/ برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران چه باید کرد؟

قرار است، نخستین جلسه رسمی شورای عالی کار برای بررسی و تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ امروز برگزار شود. تعیین دستمزد برای سال آینده کاری بسیار دشوار است، چون آمار‌ها نشان می‌دهند، در یک سال گذشته، کالا‌های اساسی رشد قیمت بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرده اند. از سوی دیگر، افزایش دستمزد خارج از حد متعارف، موجبات بیکاری گسترده را فراهم خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 02 March 2021

گرانی بالای 100 درصدی برخی کالاهای مصرفی/ تنها راه جبران کاهش قدرت خرید کارگران، افزایش حقوق نیست!

تابناک اقتصادیدر روزهای پایانی سال ۹۹ هستیم و چشم کارگران و حتی کارفرمایان به جلسات شورای عالی کار است تا ببینند در نهایت حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ چه تغییراتی خواهد کرد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تعیین حداقل دستمزد برای سال جاری بسیار طولانی شد و به دلیل اختلاف نظراتی که بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت وجود داشت، اواخر فروردین ماه سال جاری بود که دستمزد سال ۹۹ به تصویب رسید و بعد از آن هم در اوایل تیرماه سال جاری، مصوبه مذکور اصلاح شد و میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید.

تقریبا از اوایل دی ماه سال جاری بود که جلسات برای تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پیش نیاز تعیین حداقل حقوق و دستمزد هم این بود که مشخص شود، حداقل هزینه‌ یک خانوار کارگری برای معیشت خود در هر ماه، چقدر است؟ بنابراین، هزینه سبد معیشت خانوار کارگری طی دو ماه گذشته پس از برگزاری چند نشست و گفتگو میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، برای سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد. هرچند علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته است: «برآورد گروه کارگری از سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان بود که در جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار براساس آمار‌های رسمی عدد ۶ میلیون و ۸۹۵ تومان به عنوان حداقل‌های زندگی خانوار ۳.۳ نفری مشخص شد که این عدد برای حداقل‌های زندگی در شهر تهران پایین است و در مراکز کلان‌شهر‌ها این رقم، پاسخگوی نیاز خانوار‌ها نیست.»

با توجه به مشخص شدن هزینه سبد معیشت، حالا قرار است اولین جلسه رسمی شورای عالی کار برای بررسی و تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت امروز سه شنبه ۱۲ اسفند ماه برگزار شود.

کارگران هم به مانند کارمندان از جمله قشرهایی هستند که افزایش حقوق آن ها در سال، تنها یک بار اتفاق می افتد و اگر قرار باشد، باز هم حقوق آن ها افزایشی داشته باشد، باید تا سال بعد صبر کنند. از این روی، اگر روند نرخ تورم صعودی باشد، قدرت خرید این قشر رفته رفته کاهش می یابد؛ موضوعی که حداقل در یک سال اخیر به شدت خانوارهای کارگری را تحت تاثیر قرار داده است.

رشد حداقل دستمزد و نرخ تورم در سال ۹۹ چقدر بود؟

همان گونه که در بالا عنوان شد، جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران برای سال جاری بسیار به طول انجامید و اواخر فروردین ماه امسال بود که این جلسات به یک نتیجه مشخص رسید و حقوق و دستمزد سال ۹۹ تصویب شد. بعد از آن هم در اوایل تیرماه سال جاری بود که مصوبه مذکور اصلاح شد و میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید.

رشد ۲۶ درصدی حداقل حقوق و دستمزد برای سال جاری در حالی رخ داد که طبق گزارش نرخ تورم در بهمن ماه، این نرخ به ۳۴.۱ درصد رسید. تنها در شهریور ماه سال جاری بود که نرخ تورم سالانه با نرخ رشد حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری برابری کرد و در مرداد ماه هم این نرخ اندکی پایین‌تر از نرخ رشد حداقل حقوق و دستمزد کارگران بوده است.

 

افزایش قیمت کالاهای اساسی بسیار بیشتر از رشد حقوق و دستمزد در سال ۹۹

البته اگر کمی بررسی‌ها را دقیق‌تر کنیم و این مقایسه نرخ رشد دستمزد و حقوق کارگران را با نرخ رشد قیمت کالا‌های اساسی مورد بررسی قرار دهیم، پی خواهیم برد که به هیچ عنوان نرخ رشد دستمزد و حقوق کارگران در سال جاری نتوانسته است رشد قیمت کالا‌های اساسی را پوشش دهد.

نمودار زیر از گزارش متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در بهمن ۹۹ که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، استخراج شده است. همان گونه که می‌بینید، نرخ رشد قیمت بسیاری از کالا‌ها در بهمن ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بسیار بیشتر از نرخ رشد حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری بوده است؛ برای نمونه، هر کیلو برنج ایرانی در بهمن ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۷.۹ درصدی را تجربه کرده است و یا روغن مایع ۶۸.۱ درصد رشد داشته است. همچنین گوشت مرغ ۸۲.۳ درصد، گوشت گوسفند ۴۱.۵ درصد، قند ۸۵.۷ درصد و روغن نباتی ۱۳۹.۳ درصد رشد داشته اند.

 

گرانی بالای 100 درصدی برخی کالاهای مصرفی/ تنها راه جبران کاهش قدرت خرید کارگران، افزایش حقوق نیست!

برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران چه باید کرد؟

هم اکنون با این رشد شدید قیمت کالاها، کار برای تعیین حداقل حقوق و دستمزد برای سال آینده بسیار دشوار خواهد بود. از یک سو، اگر حقوق و دستمزد به میزان رشد نرخ تورم رشد نکند، شاهد کاهش شدید قدرت خرید خانوارهای کارگری خواهیم بود و از سوی دیگر، اگر حقوق و دستمزد بخواهد به میزان رشد نرخ تورم افزایش یابد، کارفرمایان قادر نخواهند بود که حقوق و دستمزد کارگران را پرداخت کنند و مجبور خواهند شد دست به تعدیل نیرو و یا اخراج برخی نیروی کار خود بزنند.

اینجاست که برای فرار از این وضعیت، دولت باید نقش حمایتی خود را ایفا کند و بخشی از کاهش قدرت خرید کارگران را از طریق پرداخت یارانه و یا سبدهای کالایی جبران کند تا هم شاهد بیکاری گسترده نباشیم و هم کارگران پیش خانواده های خود سرافکنده نباشند.

بنابراین پیشنهاد می شود، دولت در گام نخست، تدبیر و برنامه ای مشخص و جامع برای کنترل رشد نقدینگی و تورم داشته باشد و در مرحله بعد، در کنار افزایش نسبی حقوق کارگران، حمایت های معیشتی برای سبدهای کالایی کارگران را در دستور کار قرار دهد. زیرا افزایش حقوق در کنار تورم افسارگسیخته، نه تنها راهگشا نیست، بلکه آسیب جدی بر زندگی قشرهای مختلف همچون کارگران خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
حیف که آقایون به فکر قشر متوسط به پایین جامعه نیستن و دائم به فکر دعواهای جناحی و گروکشی سیاسی هستند. بخدا من کارگر روزی 11-12 ساعت کار میکنم ولی مجبورم برای حداقل های زندگی صرفه جویی کنم تا خرج یک خانواده 2 نفره رو بدم
خدا به دادمون برسه که هر کار میکنیم از قیمتا عقبیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
برای جبران قدرت خرید کارگران باید مالیات اعضای هیات علمی را صفر کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
سنگ بر شکم ببندند.این بهترین راه حل است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
این نمودار و آمار هم که درست نیست. کره پاستوریزه 100 گرمی پارسال 3500 بود امسال 10000 تومان که 180 درصد گرون شده بعد چطور زدن 113 درصد؟!
اینجاست که برای فرار از این وضعیت، دولت باید نقش حمایتی خود را ایفا کند و بخشی از کاهش قدرت خرید کارگران را از طریق پرداخت یارانه و یا سبدهای کالایی جبران کند تا هم شاهد بیکاری گسترده نباشیم و هم کارگران حداقل پیش خانواده های خود سرافکنده نباشند.:این جمله رو ده ساله این موقع که میشه مینویسید اما تو این ده سال هیچ حمایتی صورت نگرفته.فقط این چند خط رو کپی جایی داشته باشید برای مقاله سال بعدتون/
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
دولت باعث خرابی شده، چطور درستش کنه؟
افزایش حقوق هیچ دردی از کارمند و کارگر دوا نمیکند دولت باید قیمت انچه در دست خودش هست چون فولاد و سیمان و ماشین و مرغ و ...را کنترل و کاهش دهد و انتظارات تورمی کاهش دهد
تنها راه برون رفت از معضل گرانی استقراریک دولت مقتدرو متخصص درامور اقتصادی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
دیدی سلام برسون همه دنبال جیب خودشونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
گشتیم نبود،نگرد نیست
در کوتاه مدت هیچ کار نمیشود کرد چون این مشگل در طول سالها ایجاد شده و الان سر باز کرده در درازمدت هم چاره توسعه تولید وعرضه است و دیگر هیچ
دولتي ها تو اين مملكت زندگي نميكنن.....اگه ميدونستن مردم چقدر تو بدبختي و فلاكت زندگي ميكنن حتما يه كاري ميكردن بعد دنبال اين نبودن مردم بيان پاي صندوق هاي راي....
ببین تابناک، در یک طرف اصفهان شیر را به قیمتی که روی کیسه پلاستیک آن نوشته می‌فروشند یعنی ۵۰۰۰ تومان و بیسکویت ساقه طلایی هم همینطور، اما در آنسوی شهر اصفهان با اینکه قیمتهای درج شده مشابه هستش اما بیسکویت ساقه طلایی را ۳۵۰۰ و شیر را نیز بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان میفروشند، روزگاری آقایان گفتند تولید کنند قیمت مصرف کننده را درج کند تا فروشنده گران فروشی نکند اما حالا بنظر میرسه مسئولان قیمت‌ها را رها کرده و به تولید کنند جهت قیمت گذاری اختیار تام داده‌اند، وقتی فروشنده با وجدان دلش نمیاد جنسش را به قیمت درج شده بفروشه اما مسئولین بی خیال حال و روز مردم شده یعنی چی؟
برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران مالیات هیئت علمی را حذف و مالیات کارگران را باید دو برابر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
ایضا مالیات قضات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
مالیات از فقرا به جیب اغنیا
شاید تابناک چاپ نکنه، اما واقعیت تلخی هست:

ارزش پول ما توی دو سال اخیر حدود ۱۰ برابر ریزش داشته یعنی ۰/۱ ارزش سه سال گذشته شده!!!!!!!

این مطلب دلیلش فقط و فقط سیاست های غلط کشور در مسایل مختلف هست!!! اگر ما با دنیا به تعامل پایاپای نرسیم حتی وضعیت پول و اقتصادی ما از این هم که هست بدتر خواهد شد. باید گفت در ۲ یا ۳ سال اخیر صنایع تولیدی ما روز به روز کوچک و کوچکتر شده و خیلی از واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی با تعطیلی و برشکستگی کامل مواجه شدند. صادرات به نوعی محدود و متوقف شده و واردات هم به همین نسبت کم شده، البته سایه تحریم های سنگین هم بیشتر از قبل و پر رنگتر از قبل شده و یک بن بست بزرگ اقتصادی برای کشور به وجود آمده!!!!!!
فقر دین ایمان میبرد دیگر فکر نکنم کسی بتواند با این وضعیت دل دماغ زندگی داشته باشد جنس دربازار هست ولی نظارت نیست
تنها راه چاره این است که دولت هیچ کاری نکندو دست از رانت بازی بردارند، همه چیز به تعادل می رسد
باید سیاست کشور عوض بشه، با دنیا دعوا نداشته باشیم و سرمون به کار خودمون باشه. مثل بقیه کشورهای مسلمونی که مردمشون توو رفاه و آسایش زندگی میکنن و نوکر و برده کسی هم نیستن. تا این کارا نشه بقیش حرف و شعار و وعده الکیه
آقای تابناک ، شما قانون افزایش حقوق متناسب با تورم را ندیده اید ؟
وقتی که همه اجناس گران می شود در واقع کالای تولیدی کارفرکاها هم در هنگام عرصه گران می شود
پس چرا حقوق کارگر نباید متناسب با تورم گران شود ؟
لطفا با این استدلال های کم مایه در حق چهل میلیون ایرانی جفا نکنید
پاسخ ها
رضا
| Italy |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
همین قانون پوپولیستی و بی منطق شما را به اینجا رسانده است.این قانون در همه دنیا هست اما با یک شرط بزرگ و ان این است که رشد اقتصادی بیشتر از تورم باشد اما در ایران در ۱۰ سال گذشته حقوق ها ۱۵ برابر شده ولی رشد صفر بوده است پس تورم این قدرت خرید کاذب را خنثی میکند و حتی وضع بدتر میشود
هیچ کس به داد کارگر نخواهد رسید
...در جایی ن کار می کنم در یک کارخانه تولیدی مهم . همکارذ من ده روز دیگر بازنشسته می شود با حقوق 2900000(دو میلیون و نهصد هزار تومان ). این مملکت ثروت ندارد آقایون شما خودتون کلاهتون را قاضی کنید بعد از 20 سال کار یک کارگر در یک کارخانه مهم این کارگر به خانواده اش روش میشه بگه با این مبلغ بازنشسته میشم. ...
پول حاصل از افزایش بیش از صد درصدی اقلام در بازار به جیب کارفرمایان و شرکت‌های تولیدی رفته حالا مقداری از این پولها را به کارگرانشان اختصاص بدن.
دیگر کمر کارگر وغیر کارگر را زیر بار گرانی شکستهاید دیگر هیچ امیدی به این حرفهای غیر عملی شعارگونه نیست وتا زمانی که ساختار غلط اداره امور کشور حل نشود ونظارت کافی بر عملکرد مسئولین نباشد نه گرانی پایین خواهد آمد ونه مشکلی حل خواهد شد متاسفانه آینده روشنی در انتظار اکثر یت مردم و کارگران که هیچ تکیه گاهی به جز در آمد ثابتی که آنهم هرروز آب میرود ندارند نیست ومادامی که در کشور فقط حرف زده میشود که پشتوانه عملی ندارد وضعیت موجود ادامه خواهد داشت
دولت سالهاست که زیرکانه کارگر و کارفرما رو روبروی هم قرار داده...همین مقاله نقض تورم اعلامی از سوی دولت است.سال 97 یک کارگر 300 دلار حقوق گرفت که 1.200 بود الان 100 دلار بگیره 2.800 هست.کارفرمای بدبخت داره دوبرابر دستمزد میده اما در امد کارگر 1/3 شده...به نظرتون این 200 دلار ماهانه 40 میلیون کارگر تو جیب کی داره میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه فقط کارگران و بازنشسته ها و کارمندها جز ایران و ایرانی هستند . ما شغل ازدیها مثل راننده ها و کاسبهای خرد و کشاورزها و دامدارها جز ایرانی ها نیستیم . چرا هیچ حمایتی از ما نمیشه . بابا من یه خدمات کامپیوتری دارم با یک مغازه اجاره ایی . نه بیمه دارم و نه درامد ثابت . پدرم درامد از این همه گرانی . همه چیز دولت شده کارمندو حقوق بگیر ها . پس ما چی می شیم
باید تورم را کنترل کرد نه اینکه پول چاپ کرد داد دست ملت. باید جلوی رانت و پارتی بازی های درون گروهی گرفته شود، جلوی فساد اقتصادی گرفته شود، تجارت نرمال با دنیا آغاز شود، ارزش پول ملی بالاتر رود، سیاست در همه چیز دخالت منطقی داشته باشد و هزاران چیز دیگر. البته همه اینها درد دل هست، وگرنه شک ندارم هیچ کدام در ایران امکان پذیر نیست.
انشالله دولت بعد دیگه کسی توقع کاری ندارد
دلار را ارزان کنید
هی داد بیداد هر سال اجناس 300 400 حتی 500 درصد افزایش پیدا کرده بعد دولت از 7 درصد تا 10 درصد و این اواخر 25 درصد و امثالم که قیمت هرچیزی دو تا 10 برابر شده ... ... بعد چی قرار بخوریم تازشم .... مسئولین فرقی بین کارگر متاهل و مجرد رو نمیفهمند و میگن حق اولادم 200 تومنه که من نمیدونم از یک قلم پوشک خبر دارند که ندارند ......
جالبه . دولت طی یکی دوسال اخیر حقوق پرسنل ادارات و وزارتخانه ها رو به عنوانین مختلف دو سه برابر کرده اونوقت برا چندر غاز افزایش حقوق کارگر ،لشگر رسانه ای میان توجیه تکراری و بی منطق"ای وای اگر افزایش فلان قدر باشه کارفرما مجبور میشه کارگر و اخراج کنه و ... " میارن .کارفرماییکه روزانه داره تو نرخ کالا و خدماتش افزایش میزنه یک کم از سود بادآورده اش و بده به همون کارگری که مسبب این افزایش ثروت روزافزونه.
ای قربانت برم بعضی کالاها چیه بگو همه چی که گرون نشده حقوق کارگر کارمند تا دهم برج تمام میشه چه باید گفت از این بی تدبیری دولت
اخوی وقتی قیمت همه چیز بر اساس دلار است دست مزد را هم بر اسا دلار کنند همه چیز درست میشه
شما قرار نیست کاری انجام بدین .فقط دوباره حقوقشونو به مقدار کمتر از نرخ تورم افزایش بدین تا زودتر کمرشون بشکنه
بهتره کارگرا از این مملکت اخراج بشن تا وقت گرانبهای مسوولین هرسال صرف تعیین حداقل حقوق و اینگونه مسائل بی اهمیت نشه.بابا دلالی و اختلاس به این خوبی اخه کار چیه با این همه زحمت و درامد کم
فکر می کنید با بالا بردن حقوق کارگران و کارمندان وضع آنها بهتر می شود؟ تورمی که دولت ایجاد می کند و نمی تواند یا نمی خواهد جلوی آن را بگیرد کمر مردم را شکسته نه حقوق پایین. شما حقوق ها را بالا می برید و از فردای آن روز قیمت ها را بالا می برید چه فرقی کرده؟ حساب کنید با این حقوقی که کارگران می گیرند چه مقدار به سفره ی آنها اضافه می شود!!!!!!!!! شما فکر می کنید کارفرمایان از جیب خودشان حقوق اضافه شده کارگران را پرداخت می کنند؟ آنها هم روی قیمت اجناسشان می کشند و دوباره کارگر و کارمند بدبخت شده اند. به جای افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیایید قیمت اجناس را پایین بیاورید و تولید را در کشور با حداقل هزینه بیشتر کنید تا مردم دسترسی به مایحتاج روزانه و ماهیانه و سالیانه خود داشته باشند بعد ببینید مردم با همین حقوق ماهی دو سه میلیون تومان راضی هستند یا نه. علی برکت الله ها را فراموش نمی کنیم. علی برکت الله.
اللهم عجل فولیک الفرج
اللهم فرج عن کل مکروب
دلار میره بالا، قیمتها میره بالا، دستمزد میره بالا، قیمت بازه میره بالاتر و ..... این چرخه معیوب باید شکسته شود. آن هم با سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید، تولید با کیفیت برای صادرات و ...... در اولویت بهبود سیاست خارجی!
چین رسماً اعلام کرد فقر را ریشه کن کرده است. در 8 سال گذشته در آخرین فاز مبارزه با فقر، سالی 10 میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شدند. در ایران هم در 8 سال گذشته، سالی 10 میلیون نفر زیر خط فقر رفتند.....
برخی؟؟؟؟
ببخشید من از اقایان دولتی سوال میکنم، حقوق نمایندگان مجلس ، ببخشید نمایندگان ملت، رؤسا و اقایان که در ادارجات دولتی پست دارن ، وحقوق های نجومی میگیرند، تورم ایجاد نمیکنه، فقط افرایش حقوق کارگر متناسب با نرخ تورم امسال و نه سال بعد تورم ایجاد میکنه، کارگر دیگه محتاج نون شبش شده به لطف اقایان، دیگه با چی میتونه تورم افسار گسیخته ایجاد کنه؟
متاسفانه هرسال این موقع تمام جمله های زیبا جهت حمایت کارگر استفاده میشه اما خروجی در حد همون ۱۵ تا ۲۰ درصد،کارمندان سال جاری دوبار افزایش داشتن اما کارگربدبخت هر چی تلاش میکنه آخر هیچ....،باور کنید بچه های ما از خوردن میوه هم محروم شدن چه برسه به رفاه و مسافرت و ....خدا نکنه مریض بشی دیگه نمیتونی قسط بدی و دیگه خسته ایم از این همه تبعیض و شکاف طبقاتی ،البته شکاف که چه عرض کنم شده گسل طبقاتی،خدا وکیلی پولدار هر روز پولدارتر و فقیر هر روز محتاج تر میشه،دلار هم که دست خودشونه بهانه ش میکنن تحریم ،اندکی تامل و تفکر...... دلخوشی های کاذب
مگه چند درصد از هزینه تولید یک کالا صرف دستمزد کارگر میشه ؟؟؟؟
چطور میشه وقتی یک کالا 100 در 100 گرون شده کارفرمایی که اون کالا رو تولید میکنه توان افزایش چند درصدی دستمزد کارگر رو نداشته باشه !!! کارفرما جلو جلو چندین برابر پولی که میخواد صرف افزایش دستمزد کنه رو با بالا بردن قیمت کالاهاش گرفته !!!!
چرا به دستمزد کارگر که میرسه همه زورشون میاد حق کارگر رو بدن بهش ؟؟؟ مقصر تورم و گرونی و افزایش نقدینگی و چاپ بی حساب و کتاب پول بدون پشتوانه و بودجه ریزی غلت و رانتهای بودجه ای و هزینه کردنهای نجومی برای دستگاه های به درد نخور کیه ؟؟؟ تاوان این هزینه های غلت رو چرا باید ملت و در صدر اون کارگر بده ؟؟؟؟
چرا پرداخت حق کارگر رو به چیزهایی که میدونید انجام نخواهید داد حواله میدید ؟؟؟
دولت راست میگه حقوق کارگر رو مطابق هزینه های زندگی تصویب کنه کم و کسرش رو خودش به کارفرماها بده نه اینکه حقوق رو پایین تصویب کنن و حواله بدن به آینده ، آینده ای که هیچ وقت قرار نیست بیاد و دوباره سال بعد و همین داستانها !!!!
بنظر من برای کسری درامد کارگران تا میشه به کارفرما فشار وارد کنیم. انقدر فشار که عطا را به لقایش ببخشد و فرار کند. کارگران هم تمام اموال باقیمانده را بین خود تقسیم کنند.اشکالی هم ندارد .نیمت غنیمت است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل