بازدید 1775

تولید روزانه 400 تن زباله بیمارستانی در ایران

محمدی زاده به تولید سه کیلوگرم زباله به طور میانگین از هر110 تخت بیمارستانی اشاره کرد و افزود: 82 درصد زباله های بیمارستانی در مبدا تفکیک می شود و بقیه تفکیک نمی شود که باید به این موضوع جدی تر نگاه شود .
کد خبر: ۱۰۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰ 12 June 2010
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : روزانه400 تن زباله در مراکز بهداشتی درمانی تولید می شود.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمدی زاده در نشست خبری هم اندیشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با سازمان حفاظت محیط زیست در بیمارستان فارابی تصریح کرد : پسماند از نگرانی های بین المللی است و اگر درست مدیریت نشود ، عامل بیماری است .

وی با اشاره به تولید روزانه70 تن زباله بیمارستانی در تهران گفت :10 تا 25 درصد این زباله ها خطرناک است .

محمدی زاده به تولید سه کیلوگرم زباله به طور میانگین از هر110 تخت بیمارستانی اشاره کرد و افزود: 82 درصد زباله های بیمارستانی در مبدا تفکیک می شود و بقیه تفکیک نمی شود که باید به این موضوع جدی تر نگاه شود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر تفکیک اختصاصی پسماندهای بیمارستانی ، افزود : تفکیک زباله های عفونی ، شیمیایی ، دارویی ، فلزات سنگین و اجسام تیز و برنده با هم متفاوت است و باید سعی شود این پسماندها در جعبه های متفاوت تفکیک شود .

وی با اشاره به ضرورت وجود اتاق های موقت نگهداری پسماندهای بیمارستانی گفت : وضع تفکیک زباله در تهران در مقایسه با شهرستان ها بهتراست اما در بسیاری شهرستان ها ، هنوز شهرداری زباله های بیمارستانی را با زباله های معمولی جمع می کند که خطرناک است .

محمدی زاده تاکید کرد : مراکز دفع زباله باید مراقبت شوند که متاسفانه شهرداری ها به علت مشکلات مالی و مانند آن ، این مراقبت را انجام نمی دهند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دستگاه های زباله سوز مرکزی هم گفت : این دستگاه ها برای تهران و شهرهای بزرگ نیاز است و خریداری آنها را در دستور کار داریم .

محمدی زاده افزود : دستگاه های زباله سوز مرکزی برای تعداد زباله محدود ، ویژه و خطرناک ، اما دستگاه اتوکلاو برای همه بیمارستان ها نیاز است .

وی با تاکید بر اینکه موضوع زباله سوز ، اتوکلاو و سامانه جمع آوری ، امحاء و تصفیه خانه باید جزء لاینفک ساخت بیمارستان ها قرار داده شود ، گفت : ساخت بیمارستان کمتر اما با کیفیت ، ضرر و آلودگی کمتری به جامعه وارد می کند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تصفیه خانه بیمارستان ها هم گفت : هم اکنون 119 بیمارستان در تهران سامانه تصفیه قابل قبولی دارند و نصب این سامانه در 9 بیمارستان هم در دست اجراست .

وی افزود: ‌20 بیمارستان در تهران به سامانه تصفیه خانه مجهز نیستند که باید در این زمینه اقدام شود .

محمدی زاده گفت : وضع در شهرستان ها ، به خوبی تهران نیست و باید سعی شود در دو سال آینده ردیف جداگانه ای برای سامانه تصفیه خانه بیمارستان ها اختصاص یابد .

وی درباره وظایف شهرداری در جمع آوری زباله های بیمارستانی گفت : قانون پسماند در سال 83 در مجلس شورای اسلامی تصویب و آیین نامه اجرایی آن در سال 85 ابلاغ شد که براساس این قانون هر دستگاهی که زباله تولید می کند ، مسئولیت جمع آوری آن را برعهده دارد .

محمدی زاده افزود : شهرداری طرف قرارداد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در جمع آوری و امحاء زباله های بیمارستانی است .

وی گفت : مرحله گندزدایی زباله های بیمارستانی در بیمارستان اجرا می شود و مرحله بعدی برعهده شهرداری است .

محمدی زاده افزود : شهرداری در این فرایند ، نقص هایی دارد که براساس قانون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می تواند این وظیفه شهرداری را به بخش خصوصی محول کند .

وی گفت : شهرداری مسئول جمع آوری زباله های خانگی است و جمع آوری زباله های بیمارستانی ، کلینیک و مطب ها را با نظارت وزارت بهداشت انجام می دهد و وزارت بهداشت می تواند در صورت کوتاهی شهرداری ، از آن مطالبه کند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره زباله های مطب و کلینیک ها افزود: زباله این مکان ها باید مدیریت شود که این موضوع در دستور کار وزارت بهداشت است و سازمان حفاظت محیط زیست تا تدوین آیین نامه ، آماده هرگونه همکاری با وزارت بهداشت در این خصوص است .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس