هجمه دولت به مجلس به بهانه توافق ایران و آژانس

این روز‌ها کار نمایندگان مجلس و کابینه دولت، پاسخ به یکدیگر آن هم از تریبون‌های عمومی شده است؛ گویی آن‌ها فراموش کرده اند که مهمترین مولفه برای عبور از روز‌های سخت کنونی، حفظ وحدت و انسجام برای «تامین حداکثری منافع ملی» است؛ حلقه مفقوده‌ای که اگر به آن تمسک شود، شاید به هر بهانه‌ای شاهد شعله ور شدن اختلافات دو قوه مجریه و مقننه نباشیم.
کد خبر: ۱۰۳۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 26 February 2021
به فاصله چند روز از تصمیم مجلس برای ارسال گزارشی از تخلف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، اظهارات رییس جمهوری بار دیگر آتش اختلاف دولت و مجلس را شعله ور کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ اختلاف مجلس یازدهم با دولت دوازدهم به مثابه این ضرب المثل است که «این رشته سردراز دارد»؛ این بار اختلاف بر سر نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است. مجلس، دولت را متهم به تخلف از اجرای درست قانون کرده و دولت از تصمیم پارلمان و اظهارات برخی از نمایندگان ابراز تاسف می‌کند.

البته با ورود داهیانه مقام معظم رهبری تا حدودی شعله این اختلاف فروکش کرد، اما صحبت‌های رییس جمهوری در هیات دولت بار دیگر بر این آتش دمید.
 
هجمه دولت به مجلس به بهانه توافق ایران و آژانس

ماجرا این است که یک روز پس از انتشار بیانیه توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبنی بر دادن مهلت سه ماهه برای ادامه بازرسی‌های آژانس بعد از خروج ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این تصمیم اعتراض کرده و آن را تخلف از اجرای قانون قلمداد کردند؛ اعتراضی که منجر به ارائه گزارشی به قوه قضاییه شد.

بعدازظهر همان روز (دوشنبه ۴ اسفند) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رییس و اعضای مجلس خبرگان، با اشاره با اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد، گفتند: «این اختلاف‌نظر‌ها قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد. دولت خود را موظف به عمل به قانون می‌داند و باید به این قانون که قانون خوبی است، به دقت عمل شود.»

این بیانات باعث شد محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به مجتبی ذوالنوری و فریدون عباسی روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و انرژی ماموریت دهد تا درباره اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مربوط به توقف اجرای پروتکل الحاقی با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و در تعامل با نهاد‌های مرتبط دولتی از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، این مساله را پیگیری و نتیجه را در اسرع وقت به او و صحن مجلس گزارش کنند.

علاوه بر این، ۲۱۴ نماینده مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که «به توصیه‌های داهیانه رهبر انقلاب مبنی بر یکپارچگی و حفظ صدای واحد لبیک می‌گوییم و از هرگونه ابتکار مشترک مجلس و دولت در راستای اجرای قانون عزت بخش اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها استقبال می‌کنیم.»

بعد از ورود بموقع مجلس و واکنش‌های نمایندگان ظاهرا این اختلاف برداشت حل و فصل شد، اما صحبت‌های رییس جمهوری در هیات دولت باز هم شرایط را تغییر داد.

حسن روحانی رییس قوه مجریه گفت: چرا توصیه رهبری را فراموش می‌کنیم؟ رهبری چند بار باید تاکید کنند که احترام یکدیگر را نگه دارید، اخلاق و ادب اسلامی را مراعات کنیم. یعنی هر هفته و هر روز ایشان باید این را توصیه کنند؛ چرا گوش نمی‌کنیم؟ وقتی رهبر انقلاب نکته‌ای را تاکید می‌کنند باید تا آخر عمر و برای همیشه آویزه گوش ما باشد و به آن عمل کنیم.

او این را هم اضافه کرد که «آنچه امروز از هر موضوعی مهمتر است، وحدت، اتحاد و انسجام مخصوصاً میان قواست. ما باید منسجم و متحد باشیم، نباید روبروی هم قرار بگیریم. باید کنار هم باشیم و دست یکدیگر را بگیریم، نباید مچ‌گیری کنیم، بلکه باید دستگیری کنیم.»

 
هجمه دولت به مجلس به بهانه توافق ایران و آژانس

صحبت‌های رییس دولت در مجلس بدون پاسخ نماند؛ چه اینکه ساعاتی بعد، وحید جلال زاده نماینده ارومیه گفت: «آیا روزی که جلسه غیرعلنی داشتیم و درخصوص بیانیه دولت صحبت می‌کردیم، در مجلس بی احترامی و بی ادبی به رئیس جمهور شد؟ آقای رئیس جمهور مجدداً در هیات دولت در موعظه اخلاقی بالای منبر رفته و به مجلس تذکر دادند که چندین بار باید رهبری به شما تذکر دهد! آیا نمایندگان مردم در مجلس بی ادبی و بی احترامی کردند یا اینکه دولت، مجلس را به عنوان یک نهاد مردمی نادیده گرفت و بدون مشورت با مردم بیانیه صادر کرد؟»

وی تاکید کرد، «مجلس در کمال آرامش و متانت از حق و مصوبه قانونی خود دفاع کرده است. فقط مجلس است که باید تصمیم بگیرد و هیچ کس حق ندارد جای مجلس تصمیم بگیرد. من نمی‌دانم این چه مرضی است که روسای جمهور، آخر دولت‌ها با آن مبتلا می‌شوند و قوانین مجلس را کوچک می‌شمارند و پای در کفش دیگر قوا می‌کنند! این مجلس است که حاکم بر دیگر قواست.»

صحبت‌هایی که با پاسخ قالیباف رئیس مجلس همراه شد و او با لحنی آرام توضیح داد: «قطعا مبنای کار همه قانون به ویژه قانون رفع تحریم هاست و همه مکلف به اجرای آن هستیم. فرمان حضرت آقا و رهنمود‌های ایشان مبنی بر تفاهم و وحدت هم جزو وظایف ماست، ما حتماً قانون را با همین محور همدلی و وحدت پیش می‌بریم و همه بدانند که هیچ یک حق نداریم ذره‌ای از قانون عقب نشینی کنیم و مجلس هم حتماً از قانون عقب نشینی نخواهد کرد.»

سید نظام الدین موسوی نماینده تهران نیز گفت: «آقای رئیس جمهور ضمن ادامه حمله به سایر قوا گفته اند: مطابق اصل ۱۱۳ هر کجای قانون اساسی صدمه ببیند، رئیس جمهور وظیفه دارد که فریاد بزند. جناب آقای روحانی! طبق قانون اساسی رئیس جمهور و دولت موظفند قوانین مصوب مجلس را دقیقاً اجرا کنند، اما نمی کنند؛ لطفاً فریاد بزنید.»

همچنین فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: «رئیس جمهور باید بداند اگر خلاف ریل گذاری مجلس با آژانس توافق بشود و آن را بیانیه بنامد، فریب افکار عمومی و استمرار حرکت، مطابق دیکته دشمن است. ما مچ غرب که یک مدیر رده چندم جهانی را به ایران فرستاد تا باز هم زمان بخرند، گرفتیم تا دستگیر دولت و ملت باشیم. با اعصاب مردم بازی نکنید.»

البته این پایان ماجرا نبود که در حاشیه جلسه هیات دولت محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «انتظار ما این بود که اگر قصد تعامل دارند، باید این کار را قبل از توهین به دولت در مجلس انجام داده و جلسه می‌گذاشتند. عملکرد مجلس در روز دوشنبه برای ما عجیب بود؛ اگر تعامل نزدیک بین سه قوه باشد، مردم سود می‌برند. با وجود اینکه امروز برای تعامل دیر است، اما ما استقبال می‌کنیم، امیدواریم تذکرات رهبری آویزه گوش شود و این گونه نباشد که هر بار توهین کنند و سپس قصد اصلاح داشته باشند.»

این اظهارات تند مسئول دفتر رییس جمهوری با واکنش‌های متعدد دیگر نمایندگان روبه رو شد که از جمله آن می‌توان به توییت احمد نادری نماینده تهران اشاره کرد که نوشت: «آقای واعظی، منشی جناب روحانی فرموده اند که نمایندگان مجلس فقط حرف می‌زنند. ایشان حق دارند، چون مصلحت فعلا این است که در برخی موارد به تذکر اکتفا کرد. خوب است ایشان بفرمایند خودشان و دولتشان که اهل حرف نیستند، در این هفت سال چه کرده اند و آیا جرات دارند مانند نمایندگان به میان مردم بروند؟»

متاسفانه این روز‌ها کار نمایندگان مجلس و کابینه دولت پاسخ به یکدیگر آن هم از تریبون‌های عمومی شده است؛ گویی آن‌ها فراموش کرده اند که مهمترین مولفه برای عبور از روز‌های سخت کنونی، حفظ وحدت و انسجام برای «تامین حداکثری منافع ملی» است؛ حلقه مفقوده‌ای که اگر به آن تمسک شود شاید به هر بهانه‌ای، شاهد شعله ور شدن اختلافات دو قوه مجریه و مقننه نباشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
اگر مجلس کوتاه بیاید تئوری نمایشی بودن دعواهای بین سیاستمداران برای همیشه اثبات خواهد شد


ببینیم و تعریف کنیم

از دولت هیچ خیری ندیدیم . از مجلس هم تا اینجا فعلا ندیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
مجلس حداقلی نماینده واقعی اقشار مردم نیست و مربوط به یک جناح خاص است که حفظ قدرت را در تحریم و سایه جنگ می بیند و بقیه شعار است
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
امریکا در شورای حکام قطعنامه تصویب خواهد کرد و دوباره
داستان سال ۱۳۸۳ به بعد تکرار
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
ابله ها بجان هم میافتند و دزد خانه را در میان دعوای آنها میزند.
هر دوی شما فقط و فقط برای خدمت بمردم سرکارید و باید تحریمها را بردارید. اگر عرضه ندارید که نداشته اید کمتر صحبت کنید و بگذارید دو نفر عاقل با تعامل سیاسی کار را پیش ببرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
درود بر هوش و فراست شما . همانطور که اشاره کردید، اگر مجلس کوتاه بیاید، کاملا افشا خواهد شد که این دعواها فقط یک جنگ زرگری بوده است
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
ناشناس 16:48
شما و هم فکرانتان عادت دارید خودتان را اکثریت جامعه معرفی کنید و منتخب مردم را تحقیر کرده و کارامدی اون رو زیر سوال ببرید.
نمایندگان مجلس منتخب مورد احترام مردم هستند و کم یا زیاد بودن آراء نشانگر نگاه لیبرالیتی و مادی شماست.
دولت و مجلس در نهایت باهم کنار خواهند آمد

این مردم هستند که مانند قبل زیر بار سنگین فشارهای اقتصادی و معیشتی و .... استخوان هایشان خرد خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
مجلس که رئیس ان با ده درصد ارا امده است حریف دولت 24 میلیونی نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
مرحبا
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
ناشناس 16:48
آمارتو از جیبت در آوردی؟
نمایندگان مجلس منتخب مردم هستند و مورد احترام کامل.
تو و امثال تو رای ندادید و خودتان را اکثریت جامعه میدانید؟؟
ضمن اینکه قرآن می فرماید: «کم من فئته غلبت فئته کثیرتا باذن الله...»
البته نه مطلق اما قضاوت من این است که همه ی این فرمایشات نمایندگان گویی مشابه آدم های ..و بچه گانه میم ماند که یکی به دو می کنند و در پایان هم گیس و گیس کشی میکنند و به کشتی به گل نشسته ملت شریف و نجیب ایران صدمه وارد میکنند چون در صندلی قدرت هر چه هست با هم تقسیم می کنند فقط بد بخت مردم اند که دود این دعواها و آتش سوزانی ها به چشمشون میره. ا
مردم بین این دولت و مجلس همیشه دولت رو انتخاب میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
حداقل دولت می گوید مذاکره برای رفع تحریم. طرف مقابل فقط شعار می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
مردم نه وارداتچی ها رانتخواران دخترای وزرا داماداشون و البته برادراشون خخخخ مردم حالشون از دولت و پادوهاش به هم می خوره
دولت در روابط بین الملل تنها استراژی ای که داره سر خم کردنه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
پ ن پ، میخواد بمبافکن بی 52 به آمریکا ارسال کنه یا با تحریم آمریکا کمر اقتصادش رو بشکنه. گویا نمیدونی در کشوری زندگی مبکنی که در 42 سال گزشته با پول نفت چاق شده و شعار میده و اقتصاد ازهم پاشیده ای داره.
با سلام واحترام
نکته: جمله کاملا درستی فرمودید آنچه مهم است" منافع ملی " است. لیکن در تیتر این مهم رعایت نشده و طرف مجلس را گرفته اید.
دولت با فرافکنی داره زمان میخره تا این چند ماه رو هم سپری کنه
سلام اقای قالباف
اقای نیکزاد
این چند ماه که شما در مجلسد بارقه های امید در دل ما روشن شد
ولی عملی در کار نیست
اقای نیکزاد قرار بود اهن به زیر 8000 تومان بیاد
وسیمان کیسه ای 20 هزار تومان
خداوکیلی شما نادرست میگید
یا ما اشتباه متوجه میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
این هم درد دل یک بساز بفروش (بساز بنداز).
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
اینا فیلم بازی میکنند که قدرت بیشتر بگیرند و رلیس جمهور هم بشند . با کمتر از 10 درصد رای به کرسی مجلس رسیدند و با همین درصد رئیس جمهور میشوند و انجام تکلیف الهی را شروع میکنند. داستان تکراری مرگ ملت ها.
این دولت از جان مردم چه می خواهد ؟؟؟ م
ظاهر برجام به نفع ما بود اما اصل قضیه این بود که غرب از اول نمیخواست برجام رو درست اجرا کنه. ما نقد دادیم نسیه گرفتیم. این توافق فعلی با آژانس هم حداقل از نظر نمادین باعث ضربه به اعتبار ما شد. البته اینکه پشت پرده چی بوده ما خبر نداریم ولی حداقل در ظاهر توافق خوبی نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
وقتی شعارت کنده تر از جیب و درآمدت هست میشی نو کیسه و بی اصل و ببازی گرفته میشی. طرف 400میلیارد دلار پول نفت درآورد فکر کرد تمومه و همه چیز کاغذ پاره هست و شدیم اینی که میبینی.
آقای روحانی با رای 24 میلیون ایرانی به ریاست جمهوری انتخاب شد. آقای قالیباف با رای چند تهرانی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده است و در این چند ماه گذشته همانند یک رئیس جمهور عمل کرده است؟
مجلس بی درد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
درد نقرس دارند اونقدر ها هم بیدرد نیستند.
این آقا دیروز گفته قیمت ارز رو عمدا بالا نگه داشتیم تا دشمن فک نکند ... البته که دشمن فک نکندش چرت و پرت بوده و خوب دوستان ارز ۴۲۰۰ بگیرن کالا با قیمت ۲۷ بفروشن بهتر از ۱۵ هزار تومنه
اخه چقد شما ها دروغ میگید چقد ضعیف النفس و خود باخته هستین ، فیلم وحدت و اتحادم تموم کنید .....
نمایندگان درمیان مردم نیایند بهتراست چون سیلی میزنند
کار مجلس و حامیان ان صرفا نگه داشتن تحریم ها برای ناامید کردن مردم و عدم شرکت در انتخابات است تا مثل مجلس رئیس جمهوری را با ده درصد رای در اختیار بگیرند
قالیباف همه اش دنبال نمایش انتخابات است و نه حل مسائل کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
حداقل یکی منفی بده
مجلس ثبت سفارش شبانه خودروهای وزارت صمت در سال ۹۷ را پیگیری کند.
اگر دولت و مجلس در جهت حفظ منافع ملت بودند نه منافع مقامي و جناحي علنا عليه مردم در بورس توطئه مداوم نمي کردند .....
مردم بايد بفكر خود باشند نه دولت به درد مردم ميخورد ونه مجلس مشگلي از مردم حل ميكند
این مجلس طبل توخالی است و نبودش بیش از بودش ارزش دارد.
همانطور که مسئولین برای اجرای چنین دعواهای نمایشی کار آزموده شده اند، خوشبختانه ملت هم در تشخیص این ترفندها حرفه ای شدند و به این سادگی ها گول نمی خورند
کدام آدم هالو قبول میکند که دولت بدون اطلاع و توافق مجلس، چنین توافق مهمی را با آژانس امضا کند؟
کجا نشسته اید که آمریکا مشغول ترغیب شورای حکام آژانس برای صدور قطعنامه ی محکومیت ایران می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
بهتر
پس کی جنگ میشه؟
مردم توی گرفتاریهای اقتصادی و گرانی و کلاهبرداری بورسی و کمبود کالاهای اساسی مثل روغن و ... دست و پا میزنند، ولی این حضرات فکر و ذکرشون تمام وقت مشغول این هست که چطور جواب دندانشکن تری به فلان وزیر یا نماینده یا رئیس جمهور بدهند.
مگر رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی نیست؟ اگر در اون شورا تصمیم به تفاهم با آژانس گرفته شده، چرا رئیس مجلس نمایندگان رو در جریان نمیگذاره که اینجوری به دولت تذکر میدهند؟
چپکی تیتر زدی
هجمه دولت به مجلس به بهانه توافق ایران و آژانس :
تصمیم‌ آمریکایی‌ها درباره تحریم‌های ایران:
باید منطقی به داستان تحریمها نگاه کرد. وقتی سخنگوی امور خارجه امریکا میگوید: توپ در زمین ایران است. باید آقای خطیب زاده پاسخ دهد که: بله توپ در زمین ایران است و ما تا امریکا نگوید اشتباه کردیم و کلیه خسارتها و نپردازد و تحریمها بطور عملی برندارد و نباید ایران حتی به فکر مذاکره با این غربها فکر کند. اگر وادار کردن طرف بی تعهد (یعنی غربها) باج خواهی است ایران باج خواهی میکند. اگر کسی در ایران فکر میکند ناتو و غرب بدون گرفتن 10 امتیاز نقدی نگیرد، حاضر نیست یک امتیاز بصورت وعده سرخرمن (از نوع وعده های که اسرائیل به فلسطینها میدهد) به ایران میدهد، چرا راه دور بریم همین برجام چه چیزی از برجام به مردم ایران رسید!! دولت که توافق 3 ماه با آژانس امضا کرد مگر از خودش مایه گذشت! از جیب مردم هزینه میکند! سه ماه نشد بشه شش مگر دکتر روحانی ضرر میکنه از 2015 مردم ایران را سرکار گذاشتند، کدامیک از مدیر پایین، مدیر میانه، مدیر بلند پایه، وزیران، معاونین، معاون اول ریاست جمهوری، از توافق برجام متضرر شدند، چه شد!!!
باید یکی در ایران پیدا شود که بگوید توپ در زمین ماست و ما با امریکا هیچ مذاکره ای نداریم. بیا در ایران یکی پیدا شود و بگوید اگر دنبال حق خود از توافق برجام هستیم، باج خواهی میکنیم بله ایران باج خواهی میکند.
دکتر قالیباف در جلسه شورای امنیت ملی حضور داشت زاکانی و ذوالنوری حضور داشتن
چرا چنین کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی