بازدید 5387

مرگ حدود ۱۱ درصد از بیماران کرونایی‌ در مازندران

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در یک سال اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه جان خود را از دست دادند که حدود ۱۱ درصد از مجموع بیماران بستری با تست مثبت کووید-۱۹ را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۳۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 24 February 2021


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، دکتر سید عباس موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در مازندران تا به امروز طبق آمار حدود ۲۲ هزار نفر از بیماران کووید-۱۹ با تست مثبت در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته وی آمار مرگ و میر ناشی از بیماران کرونایی در استان مازندران نسبت به میانگین کشوری حدود ۲/۶ درصد کمتر بود و دلیل آن را اجرای طرح های پیش دستانه مقابله با کرونا از جمله اجرای سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از ۸۰ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در استان مازندران مربوط به بیماران زمینه ای و سالمندان بالای ۷۰ سال است.

علاوه بر این استان مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران دارد که طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از ۲ دانشگاه علوم پزشکی این خطه شمال کشور، حدود ۱۰ هزار و ۱۴۳ بیمار با علایم مثبت کووید ۱۹ در بیمارستان های این دانشگاه بستری شدند که ۵۳۲ نفر از این بیماران جان خود را از دست دادند که ۵/۳ درصد بیماران کوویدی بستری این دانشگاه را تشکیل می دهند.

محدودیت های ترددی تنها مانع کرونای جهش یافته

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شیوع ویروس انگلیسی در برخی استان های کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ریشه ویروس جدید در سطح کشور از نوع اروپایی و انگلیسی است که نسبت به مشابه قبلی موسوم به چینی سریع‌تر و کشنده‌تر است.

دکتر موسوی افزود: هرگونه بی احتیاطی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان ها به خصوص استان مازندران می تواند این خطه شمال کشور را نیز با شیوع این ویروس خطرناک نیز مواجه کند.

وی اجرای سفت و سخت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های تردد را مهمترین راهکار برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا جهش‌یافته موسوم به انگلیسی اعلام کرد و خواهان رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان شد.

کمک ۳۳۱ میلیارد تومانی دولت برای مقابله با کرونا در مازندران

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در یک سال اخیر ( از بدو شیوع کرونا ) دولت برای مقابله با ویروس کرونا ۳۳۱ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص داد.

موسوی افزود: حدود ۱۲۴ میلیارد تومان از این اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز جهت مقابله با کرونا شامل ونیتلاتور و دستگاه اکسیژن ساز هزینه و در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه نصب شده است.

به گفته وی در این مدت با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای اقتصادی حدود ۲۰۷ میلیارد تومان اعتبار نیز از سوی دولت برای خرید تجهیزات دارویی و اقلام محافظتی و حفاظتی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه شدن یکهزار و ۱۷۶ تخت بیمارستانی و جذب ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی جدید اعم از پرستار و پزشک را از دیگر دستاوردهایی دانست که با کمک مالی و اعتباری دولت برای مقابله با ویروس کرونا در این خطه شمال کشور انجام شد.

موسوی اظهار داشت: در یک ساله شیوع ویروس کروان با مساعد مالی دولت تدبیر و امید ۲۷ هزار متر مربع زیرساخت بیمارستانی در مازندران تکمیل و حدود ۱۹ هزار و ۲۸۰ متر مربع زیر ساخت جدید بهداشتی و درمانی نیز بدون احتساب بیمارستان های بزرگ در دست ساخت قرار دارد که بخشی از آنها آماده افتتاح است.

کاهش ۴۲ درصدی درآمد مراکز بهداشتی و درمانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در بخشی هایی از سخنانش به وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا به دلیل اولویت قرار گرفتن مقابله با این ویروس در بیمارستان ها و مراکز درمانی سطح استان، درآمد بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش حدود ۴۲ درصد کاهش یافت.

دکتر موسوی بیشترین کاهش درامد را مربوط به خارج شدن عمل جراحی در بسیاری از مراکز درمانی دانست وافزود: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا، الویت ما در بیمارستان ها و مراکز درمانی این خطه شمال کشور مقابله با ویروس کرونا بود و سایر خدمات به خصوص جراحی غیرالویت دار از دستور کار خارج و در نتیجه درآمد این مراکز درمانی کاهش یافت.

ویروس کرونا که از ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل در مازندران شیوع یافت ، تاکنون سه موج را در این استان پشت سر گذاشته است.

طبق آخرین گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون ۷۴۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند . ۱۸۴ تن از این بیماران به خاطر شرایط حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر