بازدید 9199

فارین پالیسی: جنگ در خاورمیانه دیجیتال می شود

عربستان و ایران رویکردهای بسیار متفاوتی در نبرد سایبری دارند.پیشرفت ایران در این زمینه جایگاهش را به عنوان یکی از پیشرفته ترین قدرت های سایبری منطقه ارتقا داده است.
کد خبر: ۱۰۳۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴ 23 February 2021


به گزارش تابناک به نقل از فارین‌پالیسی: در دسامبر گذشته اخباری پیرامون هک شدن دستگاه های اطلاعاتی مهم ایالات متحده توسط روسیه شنیده شد. همزمان اخباری به گوش می رسید که عربستان مشغول جاسوسی از روزنامه نگاران الجزیره ای با استفاده از ابزارهای جاسوسی اسرائیلی است.
خاورمیانه به سرعت به آزمایشگاهی برای آزمایش شیوه های جنگ ترکیبی تبدیل می شود. در گزارش تازه ای از انجمن خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه کمبریج به پیشران ها و هدایت کنندگان این راهبرد رو به تکامل پرداخته شده است. ایران و عربستان سعودی با دستور العمل های مذهبی متناقض و پشتیبانان بین المللی رقیب، تلاش کرده اند به کمک روش های جنگ کوتاه- تقویت صدای سیاسی گروه های مخالف طرف مقابل و استفاده روزافزون از حملات سایبری- اهرم ایجاد کنند. برای هر دو طرف، جنگ سایبری یک گزینه اخلاقی است- افراد کم تری کشته می شوند اما ویرانی های بیشتری به عمل می آید.
عربستان و ایران رویکردهای بسیار متفاوتی دارند. عربستان تصمیم گرفته تا بیشتر توسعه سایبری اش، خرید ابزارهای سفارشی از پیمانکاران خصوصی در ایالات متحده، اسرائیل و انگلیس را برای انجام فعالیت های سایبری ویژه، برون سپاری کند. عربستان از لژیونی از ربات ها برای تقویت تصویر پادشاهی در رسانه های اجتماعی در مواقع بحران استفاده کرده است، اخیرا هم برای کنترل خسارت پس از قتل خاشقچی. پادشاهی این کشور تلاش کرده تا دفاع سایبری اش را استوار کند، به ویژه با زیرساخت های نهادی گسترده برای مدیریت امنیت سایبری. در سال ۲۰۱۷، این کار با راه اندازی یک سازمان امنیت ملی سایبری و همچنین فدراسیون سعودی برای امنیت سایبری، برنامه نویسی و هواپیماهای بدون سرنشین راه اندازی شد.
این نوشتار همچنین مدعی است: ایران نیز برنامه یکپارچه، چند پلت فرمی و تهاجمی خود را توسعه داده است. به سبب تحریم ها و موقعیت ناموجه بین المللی، برنامه ایران در داخل کشور،البته به کمک روسیه و چین، توسعه می یابد. در سال ۲۰۱۳، چین به ایران کمک کرد تا اینترنت ملی، با نام شما، مستقل از شبکه جهانی وب را ایجاد نماید. مشارکتی که انتظار می رود با توافق امنیتی ۲۵ ساله گسترش یابد. پیشرفت ایران در این زمینه جایگاهش را به عنوان یکی از پیشرفته ترین قدرت های سایبری منطقه ارتقا داده است.
تشدید فضای سایبری بدون توجه به ثروت، اندازه و ایدئولوژی درس هایی برای همه دولت ها دارد. با این حال، هنوز جوابی برای این سوال وجود ندارد که چگونه و با چه سرعتی می توان به پیامدهای جاسوسی، خرابکاری و مهندسی اجتماعی پاسخ داد.

 

شفقنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس