بازدید 6024

مالکی و حکیم به توافق نهایی رسیدند

کد خبر: ۱۰۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴ 11 June 2010
در نهایت پس از گذشت دو ماه از توافق صورت گرفته میان جریان مالکی و حکیم در زمینه ایجاد تشکل بزرگتر پارلمان که حق تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست وزیر را دارد، تنها دو روز مانده به آغاز نخستین جلسه پارلمان این سه جریان در این زمینه به توافق نهایی رسیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، در نهایت پس از مذاکرات ماراتونی و دیدارهای فشرده سران ائتلاف ملی عراق به رهبری "عمار حکیم" و ائتلاف دولت قانون به رهبری "نوری المالکی" شب گذشته دو جریان در زمینه تشکیل ائتلاف واحد به نتیجه رسیدند.

بر این اساس، ائتلاف جدید مالکی و حکیم با نام "اتحاد ملی" در نخستین جلسه پارلمان که روز دوشنبه 14 ژوئن (سه روز دیگر) برگزار می شود، اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش تعداد کرسی های ائتلاف اتحاد ملی به 159 کرسی از کل 325 کرسی پارلمان جدید عراق خواهد رسید.

خاطر نشان می شود براساس نتایج انتخابات پارلمانی هفتم مارس در عراق که یک هفته پیش توسط دادگاه عالی فدرال تایید شد، فهرست العراقیه با اختلافی ناچیز بالاتر از ائتلاف دولت قانون قرار گرفت. بنابر این نتایج فهرست العراقیه به ریاست "ایاد علاوی" با 91 کرسی در صدر و نوری المالکی با ائتلاف دولت قانون خود با به دست آوردن 89 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم با 70 کرسی و ائتلاف کردستان نیز با 43 کرسی در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس قانون اساسی عراق هر گروهی از ائتلاف های پیروز انتخابات پارلمانی اخیر که بتواند اکثریت کرسی های پارلمان را بدست آورد، صلاحیت تشکیل دولت جدید، انتخاب نخست وزیر و هیئت وزیران را داراست.

نامه تشکیل ائتلاف جدید به رئیس پارلمان و دادگاه عالی فدرال عراق ارائه شد

"حسن السنید" عضو ائتلاف دولت قانون در ارتباط با تشکیل ائتلاف اتحاد ملی اظهار داشت: شب گذشته در نهایت دو جریان در زمینه تشکیل ائتلاف بزرگتر پارلمان تحت نام ائتلاف اتحاد ملی به توافق رسیدند.

وی تاکید کرد: ائتلاف جدید در نامه ای خطاب به "حسن العلوی" رئیس نخستین پارلمان و دادگاه عالی فدرال تشکیل ائتلاف اتحاد ملی را به اطلاع آنان رساند.

بر اساس قانون اساسی عراق نخستین جلسه پارلمان به ریاست مسن ترین نماینده برگزار می شود، تا در نهایت در همان جلسه رئیس و اعضای اصلی هیئت رئیسه انتخاب شوند.

همچنین با ارسال نامه تشکیل ائتلاف اتحاد ملی میان جریان های مالکی و حکیم به داداگاه عالی فدرال عراق، این مرجع با تایید تشکیل ائتلاف به آن حالت رسمی می بخشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل