بازدید 17620
گزارش تحقیقی و تحلیلی تابناک درباره عملکرد و تخلفات در زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی - بخش سوم

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

فدراسیون ورزش‌های همگانی ایران، هیچگونه پاسخ رسمی و مستقیم به ایراد‌های متعدد و برخی تخلف‌های آشکار اشاره شده در گزارش مبسوط پیشین تابناک نداشته است و البته خبری مبنی بر توجه نهاد‌های نظارتی به حجم تخلفات و مستندات منتشره نیز به دست ما نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۳۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱ 18 February 2021

لغت نامه دهخدا در تعریفِ ترکیب «هرج و مرج» آورده است: در محلی گویند که جمعی ناموافق و بی اتفاق برخلاف هم کاری کنند و هر که را آنچه از دست آید کند. علی اکبر دهخدا در ادامه تعریف این ترکیب عنوان می کند؛ شلوغ و پلوغ، بلبشو، آشوب و بی انتظامی.

با همین مقدمه کوتاه که شاید بعد از مطالعه این گزارش تفصیلی به ذهن مخاطب خطور کند، وارد سومین بخش از گزارش تحقیقی و تحلیلی تابناک ورزشی از عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی و به خصوص انجمن یوگای ایران می شویم که زیر نظر این فدراسیون فعالیت می کند. با وجود برخی واکنش های غیرمستقیم و غیررسمی، فدراسیون مذکور هیچگونه پاسخ رسمی و مستقیم به ایرادهای متعدد و برخی تخلف های آشکار اشاره شده در گزارش مبسوط پیشین تابناک نداشته است. بدیهی است در صورتیکه این فدراسیون پاسخی مکتوب و رسمی برای مطالب منتشره داشته باشد، این رسانه آمادگی خود را برای نشر و بازتاب آن طبق اصول حرفه ای کار رسانه دارد. 

بازی با سلامت مردم در شبکه های اجتماعی| یک رویه ثابت

یکی از شش نفر همکار اصلی مورد وثوق انجمن یوگای ایران در پیامی که برای تنی چند از مربیان و مدرسان صاحب گواهی نامه رسمی فدراسیون ورزش های همگانی ارسال کرده از آن ها خواسته در آزمونی که این انجمن تحت عناوین "همسان سازی" و "تربیت مدرس" با پیش نیاز "آزمون سطح 7" برگزار می کند شرکت کنند. او به آن ها می گوید:

"اصلا آزمونی در کار نیست. من همه را قبول اعلام می کنم".

زمان پایان ثبت نام در آزمون "تربیت مدرس" این رشته که پیش تر در سامانه آموزش فدراسیون 23/11/1399 اعلام شده و با استقبال بسیار اندک مخاطبان روبرو شده بود پس از پیام این عضو اصلی و انتشار همزمان اطلاعیه ای در کانال تلگرامی این انجمن و دست به دست شدن آن در سایر شبکه های اجتماعی مبنی بر تعویق 10 روزه زمان برگزاری به بهانه همزمان شدن با کارگاه کار با ابزار، دو روز بعد دوباره برای بانوان و چهار روز بعد برای آقایان تمدید شد. این اطلاعیه اما هیچ گاه بر روی وب سایت رسمی فدراسیون بارگزاری نشد. کارگاه مورد نظر نیز در میان کارگاه های برگزار شده فدراسیون ورزش های همگانی در این بازه زمانی وجود خارجی ندارد. در گزارش های قبلی تابناک اشاره شده است که برگزاری " دوره تربیت مدرس" با توجه به نظامنامه 353 صفحه ای فدراسیون مبنی بر پیش نیاز اخد گواهی نامه تعالی معنوی غیرقانونی است و مدارک شرکت کنندگان به جهت عدم گذراندن دوره تعالی معنوی معتبر نخواهد بود با این وجود برگزاری این دوره همچنان بر روی خروجی سامانه آموزشی فدراسیون خودنمایی می کند.

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

پوستری نیز برای ترغیب مربیان و مدرسان به شرکت در "آزمون سطح 7" توسط انجمن یوگای ایران طراحی شده که نه در پایگاه رسمی فدراسیون ورزش های همگانی که در کانال تلگرامی این انجمن بارگزاری و در شبکه های اجتماعی مختلف دست به دست می شود.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

در این پوستر آمده که آزمون تعیین سطح هفت، ویژه متقاضیان دوره های همسان سازی، تربیت مدرس و مربی گری درجه 2 است اما اشاره نشده که این آزمون با توجه به نظامنامه 353 صفحه ای فدراسیون برای آن ها که مدارک مدرسی آنان تا پایان سال 1400 اعتبار دارد ضرورت نداشته و بدون اخذ گواهی نامه های تعالی معنوی اعتبار قانونی ندارد. از سوی دیگر و مطابق با آیین نامه نیم بند و پرابهام جدید انجمن یوگا شرکت در دوره های تربیت مدرس نیازمند گذراندن ۴۰ ساعت دوره های عملی و آمادگی است اما بدون آن که هیچ نشانی از برگزاری این دوره ۴۰ ساعته در ماه های گذشته در وب سایت فدراسیون یافت شود دوره های تربیت مدرس این رشته همچنان بر روی سایت فدراسیون همگانی در حال ثبت نام از داوطلبان است. انتشار این دست از پوسترها که نه در وب سایت رسمی فدراسیون که در کانال تلگرامی انجمن یوگا بارگزاری می شوند "فریب افکار عمومی" است و تنها به قصد ترغیب متقاضیان برای پرداخت هزینه های بیشتر و بیشتر صورت می گیرد.

دومین نفر از هسته شش نفره این انجمن می گوید:

" فدراسیون مطابق با آیین نامه برای تربیت و آزمون مربیان جدید ملزم به استفاده از مدرسان آن رشته ورزشی نیست. تنها هفت یا هشت نفر در سایت فدراسیون به این منظور تعریف شده اند و تا سال 1400 فقط به آن ها اجازه برگزاری آزمون داده می شود." انشاالله از سال آینده دوباره روال جدیدی خواهد آمد". فدراسیون برای اخذ آزمون از کسانی استفاده می کند که از مربیان قدیمی هستند و با سطوح، آشنا". او در این پیام همه جا از ضمیر "ما" استفاده می کند.

 

هفت نفر یا هشت نفر؟| من همه را قبول اعلام می کنم

این استاد همه کاره اما نمی گوید که از کدام آیین نامه صحبت می کند. مسلم است که فدراسیون مطابق با نظامنامه برای تربیت مربیان جدید مکلف به استفاده از مدرسان آن رشته ورزشی است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

تاکنون فدراسیون ورزش های همگانی تنها نسبت به برگزاری دوره های مدرسی "سه رشته ورزشی" اقدام کرده که یوگا نیز یکی از آن ها است اما با توجه به آن چه در پرونده های پیشین این انجمن مرور شده اصرار بر برگزاری غیرقانونی این دوره اهدای مدرک مدرسی به همکاران این انجمن است که در طول یک سال گذشته تمام دوره های برگزار شده را بدون داشتن مدرک مدرسی برگزار و مربیان جدید را تربیت کرده اند. گروهی هفت یا هشت نفره که برخی از آن ها در ده سال گذشته حتی در یک دوره بازآموزی نیز شرکت نکرده اند. ردپای ویلموتس در میانه ی همین بندها است که پیدا می شود. فدراسیون ورزش های همگانی مطابق با کدام بندِ آیین نامه و اهداف اصلی تعریف شده خویش با سلامت و جان مردمی که در میانه بحران کرونا به باشگاه های ورزشی پناه می برند بازی می کند؟

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

تابناک آن چه یکی از تیم شش نفره این انجمن در پیام خویش می گوید را دوباره تکرار کرده و از مدیران فدراسیون می خواهد آن را تفسیر کنند.

"اصلا آزمونی در کار نیست. من همه را قبول اعلام می کنم".

در سایر رشته های تحت پوشش فدراسیون نیز وضعیت به همین شکل است. در کانال تلگرامی اخبار و فعالیت های آموزشی یکی از هیات های استانی اعلام شده که کارگاه 40 ساعته ای برای بانوان در رشته های ایروبیک، استپ و کانگو جامپ برگزار می شود و متقاضیان بایستی تصویر فیش پرداخت شده را به "فلان شماره" در پیام رسان"واتس اپ" ارسال کنند. تمام هزینه این کارگاه چهل ساعته به حساب هیات استانی برگزار کننده و نه فدراسیون ورزش های همگانی پرداخت می شود. در همین کانال تلگرامی هزینه برگزاری یک کارگاه کراس فیت به ترتیب 900000 ریال تحت عنوان هزینه دوره و 2000000 ریال هزینه هیات استانی برگزار کننده اعلام و عنوان شده که فیش های پرداخت شده چه از طریق بانک و چه از طریق دستگاه پوز بایستی به فلان شماره در واتس اپ ارسال شوند. در دو اطلاعیه ایروبیک، استپ و کانگو جامپ و کراس فیت اصلا به امکان پرداخت وجه از طریق وب سایت رسمی فدراسیون اشاره نشده است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

شیوه نامه خرید یک سطل ماست در فدراسیون| انجمن ها و دولت الکترونیک

نیازی به تاکید ندارد که چنانچه شما یک سطل ماست را هم از سوپرمارکت های تحت پوشش اسنپ خریداری کنید و یا کالایی را از دیجی کالا یا دیگر فروشگاه های مشابه، فاکتورِ هزینه پرداختی فورا با ذکر مشخصات کالای خریداری شده برای خریدار و پرداخت کننده وجه صادر شده و برای آن ها در قالب پیامک و ای میل ارسال می شود. تابناک از مدیران فدراسیون انتظار دارد چرایی صدور اطلاعیه های بالا را نیز تفسیر کنند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پیش تر، جباری، مسئول آکادمی فدراسیون همگانی در گفتگوی تلفنی با تابناک از ارادت مجموعه فدراسیون به پیام رسان واتس اپ پرده برداشته بود. او در ابتدای گفتگو از تابناک خواسته بود تا آیین نامه انجمن یوگا را از طریق این پیام رسان ارسال کند تا او برای "اولین بار" آن را مطالعه کند. امری که با مخالفت جدی تابناک مواجه شد. یکی از دستاوردهای برجسته دولت تدبیر و امید تحقق دولت الکترونیک اعلام می شود که به نظر می رسد نحوه تحقق آن در فدراسیون ورزش های همگانی ارسال فیش های پرداخت شماره به فلان شماره در واتس اپ و انتشار اخبار و اطلاعیه های گمراه کننده در شبکه های اجتماعی باشد. میزان تحقق دولت الکترونیک در فعالیت های فدراسیون ورزش های همگانی مخاطب را در حیرت فرو می برد. 

در شاهکار دیگری از انجمن یوگا و فدراسیون ورزش های همگانی در یکی از شبکه های اجتماعی آمده که ثبت نام در دوره مربیگری درجه 3 این رشته تنها از طریق "لیست رزرو" و از طریق تماس با یک شماره تلفن ثابت ممکن است. شما بایستی با آن تلفن تماس حاصل کنید و در لیست رزور قرار بگیرید. در این خصوص نیز وب سایت رسمی فدراسیون اما سکوت کامل اختیار کرده است.

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

دسامبر 2020| یکی از صاحبان سپرده فدراسیون؛ افشین ملایی سفیددشتی

تابناک اطلاع پیدا کرده که فدراسیون ورزش های همگانی ایران در آذرماه 1399 از مربیان و مدرسان انجمن یوگا در برخی از استان های ایران خواسته مبلغ 500000 ریال به بهانه تمدید مدارک مربی گری درجه 3 خویش به حساب فدراسیون ورزش های همگانی واریز کنند اما فدراسیون نه تنها به علت تعریف آزمون سطح 7 از تمدید مدارک آنان خودداری کرده بلکه تا لحظه تنظیم این گزارش و با توجه به عدم تمدید گواهی نامه آنان از برگشت وجه یاددشده به کلیه متقاضیان نیز خودداری کرده است. همان گونه که در گزارش های پیشین تابناک در این خصوص آمده آیین نامه جدید یوگا با امضای دبیر وقت فدراسیون در آذرماه 98 برای اجرا به هیات های استانی ابلاغ شده اما یک سال بعد از ابلاغ این آیین نامه از متقاضیان تمدید مدارک مربی گری در برخی استان ها خواسته شده برای تمدید مدارک مربی گری خویش مبلغ 500000 ریال به حساب فدراسیون واریز کنند. این در حالی است که سامانه آموزشی فدراسیون در همان بازه زمانی هزینه شرکت در آزمون سطح هفت را به ترتیبِ هزینه دوره و هزینه هیات 637500 ریال و 400000 ریال اعلام کرده است. فلسفه دریافت وجه 500000 ریال از ورزشکاران چه بوده است؟

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

همان طور که در تصاویر پیوست شده ذیل قابل مشاهده است این مبلغ در تاریخ 17 دسامبر 2020 یا 22 آذرماه 1399 به حساب فدراسیون ورزش های همگانی که یکی از صاحبان سپرده آن افشین ملایی سفیددشتی است واریز شده اما پس از عدم تمدید مدارک و پس از گذشت بیش از یک سال هنوز به حساب واریزکنندگان وجه برگشت نخورده است. تعداد واریز کنندگان این مبلغ به علت حجم بالای متقاضیان در استان های مختلف قابل محاسبه نیست و تاریخ های پرداخت وجه نیز با چند روز اختلاف نسبت به فیش منتشر شده متغیر است اما انتشار تصویر یکی از آن ها آن به پیگیری این امر توسط نهادهای ذیربط کمک خواهد کرد. ذکر این نکته ضروری است که اطلاع رسانی پرداخت هزینه 500000 ریال تمدید مدارک در آذرماه 1399 برای تمدید مدارک در شبکه های اجتماعی برخی از کمیته های متناظر استانی انجام شده اما وجوه پرداخت شده مستقیما به حساب فدراسیون ورزش های همگانی واریز شده است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

در سال 1397 نیز مربیان و مدرسان این رشته ورزشی هزینه ای معادل 6150000 ریال به حساب فدراسیون همگانی و هیات های استانی برای شرکت در سمینارها و کارگاه های مختلف واریز کرده اند اما اعلام شده که آن سمینارها و کارگاه ها مورد پذیرش مدیران فعلی فدراسیون قرارنگرفته است. با این وجود هزینه پرداخت شده این سمینارها و کارگاه ها نیز پس از اعلام عدم قبولی آن ها از سوی فدراسیون وقت به حساب متقاضیان شرکت کننده واریز نشده است.

در تاریخ 30/1/1397 نفرات مجاز به شرکت در دوره های "تربیت مدرس" انجمن یوگا مبلغ 2500000 ریال به حساب خزانه فدراسیون واریز کرده و در دوره ی برگزار شده در تهران نیز شرکت کرده اند. تقدیر نامه حضور در این دوره ها نیز توسط مجدآرا، رئیس وقت فدراسیون به نفرات شرکت کننده تحویل شده است اما گواهی نامه های دوره تربیت مدرس هنوز برای برخی شرکت کنندگان صادر نشده و به آن ها تحویل نگردیده است. فدراسیون ملایی با اعلام این که دوره های برگزار شده در آن تاریخ را قبول ندارد نه هزینه پرداخت شده را به واریز کنندگان وجه باز می گرداند و نه گواهی نامه های آنان را صادر می کند. انجمن یوگا می گوید این گروه بایستی برای شرکت در دوره های مورد تایید این فدراسیون هزینه های جداگانه ای برای شرکت در دوره های جدید به حساب خزانه واریز کنند.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

در تاریخ 19/7/1399 نیز گروهی از متقاضیان واجد شرایط انجمن یوگا برای اخذ 75 امتیاز تمدید مدارک خویش در مجموع 3400000 ریال - مبلغ 2650000 ریال به حساب هیات های استانی و مبلغ 750000 ریال به حساب خزانه فدراسیون - واریز و در یک سمینار بین المللی و کارگاه های آموزشی شرکت کرده اند اما باز هم فدراسیون تحت امر ملایی می گوید سمینارها و کارگاه های برگزار شده را قبول ندارد و این گروه بایستی هزینه های جدیدی بابت شرکت در دوره های مورد تایید فدراسیون وقت پرداخت کنند. هیچ کس از مدیران فدراسیون نیز اعلام نمی کند که در صورت عدم تایید مدارک با چه مجوزی مبلغ 6150000 ریال پرداخت شده توسط ورزشکاران برای مدت نزدیک به سه سال در خزانه فدراسیون در حال گردش بوده است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

در آخرین فیش پرداخت شده این گروه از متقاضیان تاریخ 20/8/1397 حک شده و مبلغ 250000 ریال به حساب خزانه فدراسیون پرداخت شده است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

افشین ملایی سفید دشتی در فروردین 1398 یعنی چهار ماه بعد و با حکم سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی شده است. حتی اگر یک نفر از ورزشکاران این مجموعه نیز در سال 1397 مبلغ 6150000 ریال به حساب خزانه فدراسیون واریز کرده باشد ملایی برای رسیدگی به هزینه پرداخت شده، تعیین تکلیف آن و بازپرداخت آن در صورت عدم قبولی مدارک و اخذ توضیح از انجمن مربوطه مسئولیت قانونی داشته اما به آن عمل نکرده است. این که چند نفر با توجه به گستردگی حجم ورزشکاران، مربیان، مدرسان و داوران انجمن های تحت پوشش این فدراسیون در چه بازه زمانی و به چه میزان به حساب خزانه این فدراسیون وجوهی را پرداخت کرده و بدون تعیین تکلیف مجبور به پرداخت هزینه های دیگر برای دوره های دیگر و در زمان های دیگر شده اند به هیچ عنوان قابل محاسبه نیست اما اگر فدراسیون تحت امر ملایی دوره های گذرانده شده قبل را قبول نداشته یا ندارد بایستی هزینه های پرداخت شده را در همان زمانِ قبولِ ردای سرپرستی فدراسیون به صاحبان اصلی اش بازگردانده بوده باشد. این مبلغ نامشخصِ غیر قابل محاسبه که از جیب مربیان ومدرسان تحت پوشش این فدراسیون پرداخت شده قریب به دو سال است در حساب خزانه این فدراسیون در حال چرخش است. پیشتر، فروحی، دبیر فدراسیون همگانی در گفتگو با تابناک ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون را "عزیزان فدراسیون" خوانده بود.3 فراموش نکنید که گروه کثیری از ورزشکاران، مطابق با اطلاعیه های صادر شده بایستی فیش های پرداخت شده را به شماره فلان در واتس اپ ارسال کنند. ردپای ویلموتس در میانه ی همین بندها است که آشکار می شود؛ از دسامبر 2020 و قبل از آن.

یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت| بیایید والیبال بازی کنیم

در یک فایل صوتی که در اختیار تابناک قرار گرفته سومین عضو هسته شش نفره انجمن یوگای ایران می گوید:

" تمام تلاش ما بر این بوده که تمام مربیانی که 75 امتیاز سه ساله آن ها تکمیل بوده و سمینار بهمن ماه و مهرماه 97 فدراسیون ورزش های همگانی را گذرانده اند از آزمون سطح هفت معاف کنیم. تمام مدارک این گروه از مربیان جمع آوری شده و به تهران ارائه گردیده است. دو جلسه یک ساعته و نیمه با آکادمی فدراسیون برگزار اما آکادمی به هیچ عنوان امتیازات و سمینار های برگزار شده سال 1397 را نپذیرفته است. او از آکادمی نقل قول می کند این گروه از مربیان و مدرسان باید در کارگاه های جدید فدراسیون شرکت کرده و هزینه های جداگانه ای را دوباره پرداخت کنند".

او به صراحت عنوان می کند: "این مورد نه در اختیار انجمن یوگای ایران که در اختیار آکادمی آموزش و فدراسیون ورزش های همگانی است و چنانچه مربیان و مدرسان این رشته ورزشی تا قبل از سال 1400 در آزمون سطح هفت شرکت نکنند مجبور هستند دوباره و به ترتیب در آزمون سطوح یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت شرکت کنند و در غیر این صورت کارت آن ها غیر فعال می شود".

او در این فایل صوتی مسئول اتفاقات رخ داده را نه انجمن یوگای ایران که آکادمی آموزش و مسئولین فدراسیون ورزش های همگانی معرفی می کند.

پیش تر، تهران در مراجعه حضوری برخی از مربیان و مدرسان از شهرستان های مختلف به صراحت عنوان کرده است که این مدارک در اختیار تهران قرار ندارد اما این مدارک بر روی سامانه آموزشی شخصی ورزشکاران در فدراسیون بارگزاری شده و توسط فدراسیون به راحتی قابل مشاهده است.

جباری، رئیس آکادمی آموزش فدراسیون در گزارش قبلی تابناک تحت عنوان " ردپای ویلموتس در فدراسیون ورزش های همگانی ایران!" در مورد شیوه نامه تمدید مدارک مربی گری و مدرسی صادر شده توسط این فدراسیون در سال های گذشته گفته بود:

"هیچ گاه مدرک مربی گری یا مدرسی کسی که در سال های گذشته توسط فدراسیون همگانی صادر شده از بین نمی رود؛ مثل مدارک رانندگی. همه ی مدارک قبلی صادر شده توسط فدراسیون نیز در حال حاضر موجود است. این مدارک مثل دیپلم آموزش و پرورش برای ابدیت همیشه با فرد دریافت کننده هستند. مدارک مربی گری هر سه سال یک بار بایستی تمدید شوند و مدارک مدرسی هر چهار سال یک بار با برگزاری دوره های همسان سازی. فلسفه برگزاری دوره های همسان سازی نیز به روز شدن و یکدست شدن سطح دانش است".

تناقض بین آن چه سه عضو هسته شش نفره انجمن یوگا و جباری، مسئول آکادمی فدراسیون می گویند آن چنان آشکار است که حتی نیازی به تفسیر مدیران این فدراسیون عریض و طویل هم ندارد اما مشخص است که انجمن یوگا توپ را در زمین فدراسیون می اندازد و فدراسیون، توپ را در زمین انجمن. بیایید والیبال بازی کنیم.

 

تخلف های پی در پی| چوبِ حراج بر سلامت مردم ایران

در ماده 2 آیین نامه جدید انجمن یوگا در سال 1398 که در گزارش های پیشین تابناک دلایل غیرقانونی بودن آن به وضوح بیان شده است سطوح فنی یوگا به ترتیب اولویت در 10 سطح فنی 36 ساعته طبقه بندی شده و عنوان شده که ورزشکاران تنها پس از گذراندن هر یک از سطوح فنی و قبولی در آزمون مربوطه موفق به دریافت گواهی نامه همان سطح خواهند گردید. مطابق با این آیین نامه ی تدوین شده یک ورزشکار ابتدا بایستی جداگانه سطوح یک تا شش را بگذارند تا جواز شرکت در کلاس های مربی گری را به دست بیاورد. فدراسیون ورزش های همگانی و زیرمجموعه آن یعنی انجمن یوگا اما حتی همین آیین نامه نیم بند تازه تدوین شده را نیز نادیده گرفته و با اضافه کردن تبصره 2 به ماده 6 این آیین نامه و بدون برگزاری سطوح یک تا پنج برای تربیت مربیان جدید تنها آزمون سطح شش را برگزار کرده است. توضیح تبصره 6 همین ماده اما می گوید از ابتدای سال 1399 شرطِ شرکت در آزمون فنی بالاتر منوط به داشتن گواهی مرحله پایین تر خواهد بود.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

 

در یک سال گذشته فدراسیون ورزش های همگانی بدون گذراندن سطوح فنی 1تا 5 تنها اقدام به برگزاری آزمون سطح شش در یک وبینار یک روزه ی شش ساعته کرده است و پس از آن با برگزاری آزمون سطح 7 باز هم در یک وبینار یک روزه شش ساعته مدرک مربی گری درجه 3 را برای مربیان جدید صادر می کند. تابناک تمام دوره های برگزار شده توسط فدراسیون ورزش های همگانی را در یک سال گذشته بررسی کرده و متاسفانه هیچ نشانی از برگزاری سطوح 1 تا 5 انجمن یوگا در سامانه اموزشی پیدا نکرده است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

در تخلفی آشکار انجمن یوگا با اضافه کردن تبصره 2 به آیین نامه خویش، ساعات دروس فنی و تخصصی کسب مدرک مربی گری درجه 3 در این رشته را از 216 ساعت در خوشبینانه ترین حالت به ۳۶ ساعت تقلیل داده است. هیچ نشانی نیز از برگزاری همین دوره های تخصصی مقدماتی ۳۶ ساعته در یک سال گذشته در وب سایت رسمی فدراسیون در دسترس نیست و برگزاری آن ها توسط بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در دوره های جدید برگزار شده مورد تایید قرار نگرفته است. نمونه ای از گفتگوهای کاربران این آزمون ها در یکی از گروه های مجازی تشکیل شده را مرور کنید و به سطح علمی آکادمی آموزش این فدراسیون و کارشناسان دانشگاهی اش از صفر تا بیست نمره بدهید.

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

پیش تر، ملایی، رئیس فعلی فدراسیون در تاریخ 14 آذرماه  1399 در یک گفتگوی تفصیلی به تسنیم گفته "طرح‌هایی داریم که می‌تواند یک انقلاب جدی در حیطه ورزش مردم ایجاد کند. باید وزارت ورزش به ورزش همگانی بیش از ورزش قهرمانی توجه کند." به او پیشنهاد می شود ابتدا با دقت این گزارش را مطالعه، عملکرد زیرمجموعه های خویش را بررسی و پس از آن کمی سنت را چاشنی طرح های انقلابی خویش کند. پیدا کردن سطح بالای تخلف از همین آیین نامه پرابهام نیازی به استفاده از اسطرلاب توسط مدیران بالادستی انحمن یوگا در فدراسیون ندارد. مخاطبان این یادداشت می توانند با "ترس ولرز" فراوان، فرزندان، همسران و خانواده خویش را راهی کلاس های مربیانی کنند که تنها با گذراندنِ خوشبینانه ی حداکثر ۳۶ ساعت و حداقل 6 ساعت شرکت در یک آزمون مجازی، گواهی نامه های خویش را دریافت کرده اند. بسیار محتمل است که مربیان جدید برای پرکردن خلا آموزشی و علمی خویش، این رشته ورزشی را از قامت علمی استوار خود منحرف و با پناه بردن محض به بوی عود، خرافه های انحرافی ناسازگار با ارزش های مذهبی و عرفی جامعه را تبلیغ کنند. ردپای ویلموتس در میانه ی همین بندها است که آشکار می شود با این تفاوت که بر سلامت جسمی، روانی و فرهنگی کلیه نفراتی که حداقل دو روز در هفته در باشگاه های ورزشی این رشته در سراسر ایران روزگار سپری می کنند نیز چوب حراج زده شده است.

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

گزارش های رسیده به تابناک حاکی است حداقل صدها نفر با شرکت در این کلاس های ۳۶ ساعته مجازی در تمام استان های ایران مجاز شده اند که " سلامت" را بر سر سفره خانواده های ایران ببرند. برخی از نفرات شرکت کننده در آزمون های جدید مربی گری درجه 3 این رشته ورزشی با صداقت تمام می گویند نمی دانند در صورت حضور در کلاس ها در قامت مربی چگونه و چه چیزی را بایستی آموزش دهند. بدون تردید فدراسیون ورزش های همگانی در تمامی آسیب های وارده احتمالی به مخاطبان این گروه از مربیان نیز سهیم است. آیا خانواده رئیس فدراسیون بر سر کلاس های این گروه از مربیان ۳۶ ساعته شرکت می کنند؟ آیا پیاده سازی این روند، مورد تایید تیم دانشگاهی آکادمی اموزش فدراسیون قرار گرفته بوده است؟4 چرا هیچ نشانی از برگزاری این دوره های مقدماتی تخصصی ۳۶ ساعته سطح شش در فدراسیون وجود ندارد؟

مطابق با تصویر نامه ای که به امضای فروحی، دبیر فدراسیون همگانی رسیده و به روسای انجمن ها و هیات های ورزشی استانی ابلاغ شده و در اختیار تابناک قرار گرفته سامانه ای تحت عنوان " ایران فعال" راه اندازی شده که ارزیابی تحقق آمار پیش بینی شده ورزشکاران در سال 1399 را بر اساس مستندات بررسی خواهد کرد.

 

بررسی تخلفات مالی و فنی در انجمن یوگای ایران؛ چوب حراج برسلامت عمومی مردم

 

ورود نهادهای نظارتی به پرونده فدراسیون ورزش های همگانی| محتمل یا نامحتمل؟

محتوای این نامه نشان می دهد که عملکرد انجمن ها و هیات های استانی بر اساس آمار کمی و نه سطح کیفی خروجی آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی از دلایلی که انجمن ها و هیات های استانی را بر پرداخت فیش واریز شده توسط ورزشکاران در پیام رسان واتس اپ برای فلان شماره ترغیب و آن ها از دایره نظارت فدراسیون خارج می کند نیز همین مورد است. تمامی فیش های پرداخت شده در یک سامانه متمرکز ثبت نشده و این مهم، امکان خطای انسانی، نادیده گرفتن آن ها و اجبار ورزشکاران به پرداخت وجوه ِ دوباره برای سایر دوره ها را بسیار بالا می برد.

با توجه به تعداد گسترده رشته های تحت پوشش این فدراسیون – بیش از شصت رشته ورزشی – و حجم گسترده ورزشکاران، مربیان، مدرسان و داوران تحت پوشش این فدراسیون، بررسی ابهامات مالی موجود و تخلفات صورت گرفته با توجه به سکوت و بی تفاوتی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان تا این لحظه، تنها در صورت ورود نهادهای نطارتی و دستگاه قضایی ایران ممکن خواهد بود. فدراسیون ورزش های همگانی تا لحظه تنظیم این گزارش به تخلفات اشاره شده در گزارش پیشین تابناک از جمله حذف "دو واحد تخصصی اخلاق و فرهنگ اسلامی" در تربیت مربیان و "دوره تعالی معنوی در شهر مقدس قم" در تربیت مدرسان نیز بی اعتنا بوده و این دوره ها همچنان بدون لحاظ کردن این دو یا اشاره به آن ها بر روی پایگاه رسمی فدراسیون جاخوش کرده اند. رسیدگی به این تخلفات و عدم واکنش فدراسیون در این خصوص نیز بدون شک نیازمند ورود دیگر نهادهای نظارتی حوزه فرهنگی است.

تابناک به اطلاع مخاطبان خویش می رساند به این دلیل در حال حاضر انجمن یوگای ایران را به عنوان نقطه عزیمت اصلی بررسی عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی انتخاب کرده که این انجمن از معدود انجمن های رشته های ورزشی تحت پوشش این فدراسیون است که اقدام به تدوین نامه آیین نامه جداگانه ای کرده و علاوه بر حذف دو واحد تخصصی "اخلاق و فرهنگ اسلامی" در برگزاری دوره های مربی گری و حذف " دوره تعالی معنوی در شهر مقدس قم" در برگزاری دوره های مدرسی با حذف سطوح یک تا پنج در اجرای آیین نامه نیم بند و پرابهام خویش که متاسفانه تا این لحظه همچنان لازم الاجراست چالش های عمیق و گسترده ای را در شیوه نامه تربیت مربی و مدرس و "به خطرانداختن سلامت مخاطبان خویش" ایجاد کرده است. بررسی تلویحی سایر انجمن ها نیز نشان می دهد که این رویه ها در فدراسیون ورزش های همگانی و هیات های همگانی استانی رویه ای ثابت است.

252  نفر از مدرسان ومربیان یوگای ایران نیز مشتمل بر 44 نفر از مدرسان و 208 نفر از مربیان از 21 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در نامه ای خطاب به ملایی، رئیس فدراسیون ورزش های همگانی که رونوشت آن برای دبیر این فدراسیون نیز ارسال شده برخی از نگرانی های خویش را در خصوص ابهامات آیین نامه جدید انجمن یوگای ایران در موارد مختلف در جلسه ای حضوری با فروحی، دبیر فدراسیون مطرح کرده اند. این نامه با امضای فروحی جهت بررسی و امکان بازبینی مجدد این آیین نامه به کمیته آموزش فدراسیون ارجاع گردیده است گرچه تعداد امضا کنندکان این نامه همچنان رو به افزایش است.  آنان منتظر پاسخ رسمی و مکتوب مدیران فدراسیون ورزش های همگانی بر نامه شماره شده خویش در دبیرخانه این فدراسیون هستند. تا لحظه تنظیم این گزارش و با وجود گذشت دو هفته هنوز از سوی فدراسیون تماسی با نمایندگان مدربیان و مدرسان معترض گرفته نشده است. آن ها به تابناک می گویند در صورت بی توجهی ادامه دار فدراسیون رونوشت نامه را به مراجع بالاتر و سازمان های نظارتی ارائه خواهند داد.

کاربری در فضای مجازی نوشته بود: 

‏همینطور که ما درگیر انتخابات فوتبال هستیم و سرپرست ردصلاحیت شده فدراسیون به فکر نامه به فیفا برای گرفتن مجوز بازگشت خویش است، رقبای عربی تنور برگزاری متمرکز مقدماتی جام‌جهانی رو داغ کرده اند تا میزبانی سه بازی مهم دور برگشت را از ایران بگیرند. تیم ملی کیلویی چند؟ صندلی خودت رو بچسب. 

تابناک یادآوری می کند که پیگیری تمامی موارد مطروحه در گزارش های دنباله دار بررسی عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی را برای حفظ شان و جایگاه تمام ورزشکاران، مربیان و مدرسان بدون نام و نشان این فدراسیون تا انتها دنبال می کند.

این گزارش بر اساس مستندات موجود در وب سایت رسمی فدراسیون، کانال های تلگرامی انجمن ها و هیات های استانی، شبکه های اجتماعی رسمی آن ها، فیش های پرداخت شده توسط ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون و بخش کوتاهی از فایل های صوتی تهیه شده که برای بررسی موضوع در اختیار تابناک قرار گرفته است. اسامی کلیه نفراتی که از آن ها نقل قول شده است نزد تابناک محفوظ خواهد ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل