بازدید 8625
یک پایگاه عربی مدعی شد؛

شش سناریو آمریکا برای تعیین نخست وزیر جدید عراق

در سناریو دوم، به ائتلاف ملی عراق ( عمار حکیم ) و دولت قانون ( مالکی ) اختیار تام داده خواهد شد که دو برنامه جداگانه اجرایی را ارائه دهند و تمامی گروه ها را تحت پوشش خود قرار داده و پس از آن گروهی که توانست بیشترین احزاب را در خود جای دهد اختیار انتخاب نخست وزیر را داشته باشد...."الکفاح العربی" معتقد است سرانجام آمریکا سناریو ششم ـ با محوریت کرد ها ـ را در عراق اجرا خواهد کرد!
کد خبر: ۱۰۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۸ 11 June 2010
سرویس بین الملل ـ یک پایگاه خبری عربی مدعی شد که، بحران تشکیل دولت در عراق ، مقامات آمریکایی را وادار کرده که برای برون رفت از این وضعیت 6 سناریو را طراحی کنند.

به گزارش "تابناک"، پایگاه خبری "الکفاح العربی" با طرح ادعای بالا نوشت: در سناریوی نخست، آمریکا شیعیان را به یک گروه تبدیل خواهد کرد و نوری المالکی را به عنوان نخست وزیر به این گروه که الزاما سایر گروه ها را جذب خواهد کرد، معرفی می کند و پس از آن برای عراق و حکومت آن نام جدیدی که همه گروه ها روی آن اتفاق نظر خواهند داشت، انتخاب خواهد کرد.

در سناریو دوم، به ائتلاف ملی عراق ( عمار حکیم ) و دولت قانون ( مالکی ) اختیار تام داده خواهد شد که دو برنامه جداگانه اجرایی را ارائه دهند و تمامی گروه ها را تحت پوشش خود قرار داده و پس از آن گروهی که توانست بیشترین احزاب را در خود جای دهد اختیار انتخاب نخست وزیر را داشته باشد.

بر پایه این گزارش، سناریو سوم مورد ادعای این پایگاه خبری عربی اینگونه است که، مالکی را دولت آمریکا راضی خواهد کرد تا از داعیه نخست وزیری دست کشیده و مجلسیان نخست وزیر را به سرعت در یک جلسه پارلمان انتخاب خواهند کرد.

اتحاد "ایاد علاوی" ( العراقیه ) با ائتلاف کردستان ( طالبانی و بارزانی ) و سپس تعیین نخست وزیر مورد نظر برای مدت قانونی 4 سال حکمرانی بر عراق سناریو چهارمی است که طراحی شده است. "الکفالح العربی" در تحلیلی بر این سناریو می نوید: با این برنامه کردهای عراق به بخشی از حقوق قانونی و تاریخی خود دست خواهند یافت.
 
اما سناریو پنجم اینگونه طراحی شده است؛مالکی و علاوی از خواسته های خود( شخصی ) دست برداشته و با تشکیل ائتلاف و دست یافتن به 180 کرسی پارلمان سرنوشت پست نخست وزیری را روشن خواهند کرد.

سناریو ششم نیز اینگونه ترسیم شده است؛ رئیس جمهور کنونی عراق (طالبانی) و رئیس حکومت خودمختار کردستان (بارزانی ) با حمایت آمریکا یک نفر را به عنوان نخست وزیر تعیین کنند تا نه هوادار کردها باشد و نه هوادار شیعیان و یا سایر گروه های کوچک وبزرگ عراق .

"الکفاح العربی" معتقد است سرانجام آمریکا سناریو ششم را در عراق اجرا خواهد کرد!
 
البته مشخص نست که تحلیل الکفاح بر اساس اطلاعات است و یا بررسی شرایط موجود، اما با توجه به تقسیم قدرت در عراق، نخست وزیر باید از میان شیعیان انتخاب شود و برای انتخابش به تعداد مشخصی کرسی در مجلس نیاز است که کردها به تنهایی قادر به تامین چنین اکثریتی نبوده و ائتلاف با علاوی نیز مشکل آنها را حل نخواهد کرد و تنها راه آن جلب حمایت یکی از دو گروه شیعی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل