بازدید 9555

وقایع انتخابات دهم، بدون روتوش

سید احسان رئیس الساداتی
کد خبر: ۱۰۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸ 13 June 2010
أفوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

اکنون یکسال از حماسه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری دهم می گذرد. نقطه عطفی دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران که با وجود همه چالش ها و فرصت هایی که بعد از آن ایجاد شد نقطه عطفی را در تاریخ این مملکت به ثبت رساند.

 بعد از انتخابات حوادثی رخ داد که تقریبا همه آحاد جامعه به نوعی تلخی آن را چشیدند. حوادثی ایجاد کردند و در پی آن حوادثی دیگر ایجاد شد. حوادثی که به آزمونی بزرگ مبدل شد و عده ای در آن مردود و عده ای پیروز و سربلند شدند. عده ای هم برگ آزمون خود را سفید دادند که چون آزمون بر سر ارزش ها بود٬ فرق چندانی با مردود شدن ندارد.

عده ای دلیل بروز فتنه را مناظره ها می پندارند و عده ای موضوع را فراتر از این می بینند٬ اما ذکر آمار بعضا متناقض در مناظره ها٬ نام بردن از اشخاصی که برای انقلاب زحمت کشیده اند و خارج شدن از موضع انصاف توسط دو کاندیدای شاخص در مناظره سوم قبل از انتخابات ۸۸ در بی اعتماد کردن گروهی معترضِ بی خبر از حقیقت٬ بی شک مؤثر بوده٬ همانطور که دامن زدن به افتراهای بی اساس و ثابت نشده در هیچ دادگاهی توسط عده ای اندکِ مدعی دفاع از رئیس جمهور دولت نهم نیز موثر بوده است.

اما در آستانه این سالگرد شیرین با حواشی تلخ٬ نکاتی را باید یادآوری کرد:

۱. اگر نگوییم دهه هشتاد شبیه دهه شصت است شباهت هایی وجود دارد که ذهن را به یاد وقایع اول انقلاب می اندازد. آزمون های بزرگی رخ داد که چهره خیلی ها را بر ملا ساخت. ملی مذهبی هایی که در پاریس اطراف امام را گرفته بودند بعد از فرصتی که امام(ره) و مردم در اختیار آنها قرار داد سوء استفاده کردند و امام آنها را طرد کرد و مردم آنها را منزوی.

سازمان مجاهدین خلق مارکسیست شدند و با سوت و کف روی انقلابِ مردم اسلحه کشیدند.
خیابان ها را با لباس خاکستری به شورش کشیدند و خواص و یاران امام را ترور کردند. بنی صدر تحت تاثیر خلقی ها قرار گرفت و چهره پنهان خود را هویدا ساخت. او آیت الله زاده ای بود که قبل از انقلاب کتاب هایی با موضوع اسلام نوشت و خود را در حلقه اطرافیان امام در اروپا قرار داد. به محض ورود به ایران سخنرانی هایی علیه جبهه ملی و مصدق انجام داد.

مردم اما حال او را نمی دانستند پس بر اساس دیروزش تصمیم گرفتند و او شد رئیس جمهور. در انتها کارش به جایی رسید که روسری به سر از آن سر دنیا سر درآورد و چه پالوده ها با دشمنان دیروزش که نخورد.

 دهه شصت خواصی ریزش کردند. از قائم مقام رهبری و یکی از مراجع تا نوه امام و فرزند برخی علما و مبارزین. حقیقتا باید پرسید این چه انقلابی است که بعد از هر نقطه عطفی پوست اندازی می کند و تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می کند. راز و رمز این ماندگاری در چیست؟

شرایط چندان تغییر نکرده. آزمون سخت هنوز هم خودنمایی می کند. حماسه ای رخ می دهد و اتفاقی بی نظیر در تاریخ ایران را رقم می زند. ملی مذهبی ها را امیدوار به مشارکت می کند جوری که طمع بازگشت به قدرت را در دل می پرورانند و به فکر تعیین کاندیدا می افتند. اصلاح طلبان را به عرصه می کشاند. خاکستری ها سبز می شوند و میرحسین موسوی بعد از کش و قوس هایی ۲۰ ساله اعلام کاندیداتوری می کند.

مردم شناختی از اکنونِ او ندارند پس موسوی در ذهن مردم می شود نخست وزیر امام و هر کس درباره او افشاگری می کند می شود مخالف خط امام! انتخابات انجام می شود و حماسه ای کم نظیر رخ می دهد. طوری که همه سران عالم را شگفت زده می کند. اما سبزها جور دیگر شگفت زده می شوند. موسوی با اینکه شب را به امید پیروزی اش در انتخابات نخوابیده٬ از اختلاف رأیش با رقیب اصلی انتخابات شوکه می شود. سبزی رؤیای پیروزیش در انتخابات رو به زردی می نهد و راه برون رفت از زردی را به سیاهی روزگارش مبدل می کند، چرا که نمی خواهد یا نمی تواند فرق قائل شود میان اعتراض قانونی به یک روند یا اعتراض غیر قانونی به اصل نظام با همه تبعات منفی اش.

مهندسی تقلب و تجاوز در زندان٬ کلید واژه های آنها می شود. خیابان ها شلوغ می شود و آسمان غبار آلود. موجی درست می شود که موج سواری ضد انقلاب و منافقین و همه دشمنان زخم خورده را ظاهر می کند. هر کس چیزی می گوید. کسی می گوید این فتنه است و کس دیگر می گوید نفاق. خواصی از رأس انقلاب سقوط می کنند و عده ای تا مرز ورود به اپوزیسیون پیش می روند.

راوی وصیت نامه امام اما در جایگاه رهبری ناظر است. گذشته افراد را دیروز دیده است و حالشان را هم امروز. مبانی و اصول انقلاب در اولین حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه تاریخی ایشان مشخص می شود:

«اصول انقلاب هم مشخص است كه چيست. اصول انقلاب امور سليقه‌‌‌‌‌اى نيست كه هر كه از يك گوشه‌‌‌‌‌اى در بيايد، سنگ اصول را به سينه بزند؛ بعد كه سراغ اين اصول مي رويم، مى‌‌‌‌‌بينيم بيگانه‌‌‌‌‌ از انقلاب است. اصول انقلاب، اسلام است؛ قانون اساسى است؛ رهنمودهاى امام است؛ وصيت‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌ امام است؛ سياست هاى كلى نظام است كه در قانون اساسى معين شده است كه اين سياست هاى كلى بايست تدوين بشود.»

صف معترضین از اغتشاشگران جدا می شود و اینطوری شناسایی سران اغتشاشات راحت تر می شود. عده ای روزی برای انقلاب کتک خورده بودند و عده ای دیگر از توابین بودند. از همین رو نظام اسلامی از خود رأفت نشان می دهد.

عده ای از رأفت چیزی نمی فهمند و به تکرار آشوب می پردازند. غارت می کنند و در روز عاشورا کف و سوت می زنند. به تمثال امام رحم نمی کنند که چه رسد به کودکان مظلوم فلسطینی. ملت که هوشیار شده یکی پس از دیگر حماسه می آفریند. بعد از حماسه نماز جمعه تاریخی رهبری، حماسه ۹ دی رقم می خورد و سپس حماسه ۲۲ بهمن٬ که این حماسه ها چیزی جز حاصل پاسخ های عمارهای تازه روئیده انقلاب به اغتشاشگران نیست.

۲. ولایت فقیه و بصیرت ناشی از ایمان مردم٬ دو عامل نگاهدارنده انقلاب در طول این ۳۱ سال بوده است. اگر اخلال و فتنه ای رخ داده٬ روشن نگهدارنده راه حق٬ ولی فقیه بوده و مردم به فاصله کمی بیعت تاریخی را با ولی فقیه داشته اند. در فتنه سال ۸۸ مردم چهار «حضور» تاریخی را به ثبت رساندند که در تاریخ انقلاب کم نظیر بوده است.

اول حضور مردم در پای صندوق های رأی در انتخابات ریاست جمهوری دهم است.

دوم حضور در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد است.

 سوم حضور حماسی در محکومیت هتک حرمت نسبت روز عاشور در 9 دی است

 و چهارم حضور مردم در سالگرد ۲۲ بهمن است.

وقتی امام خمینی می فرمایند: ملاک حال فعلی افراد است این شامل مردم نیز می شود. عده ای همواره در گوشه و کنار به مانند زنگ ناکوک وقت نشناس٬ ناله می کردند که آری این نظام مقبولیت خود را از دست داده است و یا اکنون بعد از ۳۰ سال مردم عوض شده اند و یا دیگر این مردم انقلابی نیستند و از این طور حرف ها.

 این چهار حماسه عظیم به همه ثابت کرد مقبولیت این نظام جا افتاده و نهال انقلاب با وجود کم تحملی ها و کندکننده های سرعت انقلاب اسلامی٬ باز به مسیر خود ادامه می دهد. از همین رو تعداد اپوزیسیون داخل نظام هم معلوم می شود و سالبه به انتفاء موضوع است.

۳. سابقه نشان داده ملت ایران همواره تهدیدهای اطراف خود را به فرصت در جهت آینده خود تبدیل کرده است. بازخوانی تاریخ انقلاب و تاریخ صدر اسلام و فتنه های مقابل حضرت علی و نهج البلاغه در سال ۸۸ باعث افزایش آگاهی و بصیرت ملت بیش از پیش شد.

نسل سوم و چهارم انقلاب که در کوران وقایع سخت و طاقت فرسای سال های مقاومت مردم در مقابل استکبار و سلطنت حضور نداشته و به دلایل گوناگون از ظرافت های آن بی خبر بود٬ ناچار شد دوباره نگاهی به تاریخ بیاندازد و این یعنی فرصتی برای بر ملا شدن نقشه های تکراری.

رهبر انقلاب شاخص ترین فردی است که در بیانات خود ملت را در طول فتنه ۸۸ از تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب بهره مند کرد. از همین رو اهمیت بازخوانی تاریخ انقلاب و تاریخ اسلام و نقاط عطف آن انکار ناپذیر است. ۳۰ سال بعد آیندگان چه نظری راجع به این برهه از تاریخ انقلاب خواهند داشت. آنها که نه انقلاب را دیده اند و نه جنگ را و نه فتنه های ابتدای انقلاب و دهه هشتاد را٬ به مراتب به روایت درست تاریخ از وقایع امروز و دیروز نیازمندند.

یکی از مغالطه هایی که همواره ضد انقلاب خارج نشین یا شاید داخل نشین در مورد حوادث پس از انتخابات داشته است٬ شبیه سازی آن با روند پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد ۴۲ تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ که قیاسی مع الفارق است.

سال ۴۲ امام خمینی (ره) چون با کلام نورانیشان از اسلام و قیام عاشورا و نماز و امر به معروف و نهی از منکر می گفتند مردم جذب می شدند. چون از خیانت های شاه و نفوذ آمریکا و استکبار در بلاد اسلامی و ایران سخن می گفتند مردم جذبشان می شدند. در حالی که اپوزیسیون اعتقادی به اسلام و ولی فقیه دارد و آمریکا و صهیونیزم و همه معاندین به اسلام که پشت سرشان صف کشیده اند نه اعتقادی به اسلام هست و نه روحیه ضد استکباری. پس هیچ وقت نمی توان این دو موضوع را شباهت داد. تا چه رسد به انقلابی دیگر که کاملا مضحک است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
دروغ ممنوع....چه فحش خورت ملسه تابی جون
موافق نيستم. به عنوان يك شهروند معتقدم انقلاب از مسير خود منحرف شده است.
مطلب مضحکی بود
این بدون روتوش بود !!؟؟
پس 25 خردادش کو؟
سلام
1- متني كه نوشته شده است حاوي نكاتي در خور توجه است كه البته قبلا بسيار زياد به انحاء مختلف بيان شده است .
2- اين درست است كه به قول جنابعالي و دوستانتان سران فتنه كارهايي دور از شان ايران اسلامي انجام داده اند و حال فعلي خودشان را نشان دادند ولي بايد ديد كه چه عنصري باعث اين رويه شده است آيا بايد ديد كه يك حسادت به سران دولتي و حكومتي است ؟ و يا حرفي براي گفتن داشته اند ؟ و يا اينكه تحت تاثير غربي ها قرار گرفته و وعده وعيدي دريافت كرده اند بهتر در سالروز اتفاقات سبزها و خاكستر ها يك باز نگري در افكار كانديداي شكست خورده انتخابات صورت گيرد.
تابناک..اشتباه اومدی..مقاله پر از توهین هیچ وقت به معنای مقاله قوی تیست...بر عکس..نشان ضعف قلم نگارنده است....البته برای نان به نرخ روز خورهای تابناکی همین بسه..  
این مقاله هابه تابناک نمی یاد
ت ا ب ن ا ک....نترس.نظرات رو بذار بخونیم
چقدر بدون روتوش بود ؟ مغرضانه ترين و جانبدارانه ترين وقايع نگاري بود كه تا حالا خوندم . چرا بدون روتوش به حضور ميليوني 25 خرداد اشاره نكردي؟ چرا ؟
1- بايد در نظر داشت كه تنوع در تفكرات كانديداها عامل حماسه حضور چشمگير مردم بوده است.
2- نظرات 15 ميليون راي دهنده حداقل بايد محترم شمرده شود .
3-تحمل شنيدن انتقادات و انديشه مخالف بايد نهادينه شود و همه تحمل شنيدن نظرات مخالف را داشته باشند.
4- نبايد نهادهاي نظارتي را زير سوال برد تا با اعمال فشار در كار آنها اختلال ايجاد شود .
5- از احساسات پاك مردم در جهت منافع شحصي بهره برداري نشود.
6- براي نتيجه گيري بهتر در كليه امور بايد در جهت فرهنگ سازي در جامعه اقدام شود.
زيبا بود
قلب تاریخ مالیات نداره !
وای چقدر تحلیل دقیقی!
باعث تاسف است كه شعور مردم راناديده مي گيري خداشمارابه راه راست هدايت كند
بی انصاف
با این که تنفر از احمدی نژاد را نتوانستی یا نخواستی مخفی کنی ، ولی خیانتی که موسوی وحامیانش در حق نظام و مردم کردنند را خوب مخفی کردی.
بی خودی تحلیل نکنید، 24 میلیون رای احمدی نژاد حتما تقلبی است.
به به حظ کردیم از این همه بصیرت!!!!!!
ممنون
با سلام-این تحلیلها نیز برای دهه ی اول انقلاب بود نه برای اکنون
برادر ساداتی انصاف را رعایت میکردید و روز 25 خرداد راهم در فتنه سال 88 فراموش نمیکردید!این ندیدن عمدی واقعیات(هر چند ناخوشایند و غلط) است که ما را به بیراهه میبرد.بخشی از مردم ایران گمراه شده اند چه قکری برای انان کرده اید؟تا به حال کسی با انها حرف زده است و به طور مستقیم مورد خطاب قرار گرفته اند؟تعریف و تمجید از مقام رهبری (که نه خودشان به آن نیاز دارتد و نه مردم) شاید مشگل شخص شما را در جائی حل کند ولی مشگل کشور و این فتنه را رفع نمیکند!
آره ارواي .... خيلي بدون رتوش بود.
زکی
واقعا تابناك خيلي پرويي چهره خودت رو خراب كردي
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی