بازدید 8001

ادامه اعتراضات معیشتی در سودان

شهر‌های سودان همچنان صحنه اعتراضات گسترده مردمی نسبت به وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی علیه دولت انتقالی است.
کد خبر: ۱۰۳۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴ 10 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، معترضان خشمگین در شهر «الضعین» در استان «شرق دارفور» سودان در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی، ساختمان رادیو تلویزیون و چندین خودروی دولتی را به آتش کشیدند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از شاهدان گزارش داد، ده‌ها معترض که بیشترشان دانش آموز و دانشجو بودند، امروز در شهر الضعین تجمع کردند تا به افزایش تورم و کمبود کالا‌های اساسی اعتراض کنند.

معترضان ضمن سر دادن شعار سرنگونی دولت به سمت شماری از ساختمان‌های دولتی حرکت کردند و توانستند وارد مقر رادیو تلویزیون دولتی شوند و ضمن تخریب گسترده بخش‌هایی از آنجا، چندین خودروی دولتی را به آتش کشیدند.

معترضان همچنین خود را به ساختمان وزارت دارایی رساندند و چند خودروی دولتی آنجا را نیز آتش زدند.

حوادث امروز الضعین در راستای اعتراضات روز‌های اخیر در شهر‌های مختلف سودان نظیر القضارف، الابیض، الفاشر و نیالا است که با غارت اموال عمومی و هرج و مرج فراگیر همراه بوده است؛ اما مقامات دولتی معتقدند که این اتفاقات از سوی عناصر رژیم سابق (رژیم عمر البشیر) طراحی شده است.

شهر الابیض سودان نیز روز دوشنبه شاهد هرج و مرج امنیتی گسترده‌ای بود و «حسن عبدالرحیم» رئیس پلیس استان «شمال کردفان» گفت که بیش از یکصد متهم در اغتشاشات آن روز بازداشت شدند کما اینکه در شهر‌های «الرهد» و «ام روابه» این استان نیز ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند.

سودان طی سال‌های اخیر با بحران شدید در کمبود کالا‌های اساسی و به خصوص نان و سوخت روبه‌رو است و بار دیگر روزانه صف‌های طولانی از شهروندان در مقابل نانوایی‌ها و ایستگاه‌های سوخت شکل گرفته و نارضایتی مجدد سودانی‌ها را به همراه داشته است.

بحران کمبود نان و سوخت در سودان در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید که در نتیجه آن انقلاب سراسری مردم سودان به سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ منجر شد و نظامیان اداره امور این کشور را به دست گرفتند.

دولت انتقالی سودان در آگوست ۲۰۱۹ تشکیل شد که بر اساس توافقی که میان نظامیان و غیرنظامیان بر سر تشکیل این دولت صورت گرفت، عمر این دولت ۳۹ ماه است و اعضای آن میان ارتش و ائتلاف الحریه و التغییر تقسیم شده است.

مردم سودان امیدوار بودند با روی کار آمدن دولت انتقالی اوضاع اقتصادی آن‌ها نیز بهبود یابد، اما این کشور همچنان درگیر رکود اقتصادی و صحنه اعتراضات مردمی است، با وجود اینکه دولت انتقالی طبق وعده‌های آمریکا برای بهبود اوضاع اقتصادی، تن به سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی داد.

مردم سودان در نوزدهم دسامبر گذشته نیز به مناسبت دومین سالگرد آغاز انقلاب کشورشان موج جدید اعتراضات را کلید زدند و تاکید کردند که تا بهبود اوضاع به این اعتراضات ادامه می‌دهند تا اینکه «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی، کابینه خود را منحل کرد و دولت جدید تشکیل داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل