بازدید 55745
به نام شهرداری، به کام که؟

بخشی از میدان آزادی تهران سند خورد!

مگر سودجویی قصد دست درازی به میدان آزادی را داشته است؟ کی و چگونه؟ واکنش مسئولان به این دست درازی چه بوده است؟ آیا براستی اوضاع اینقدر وخیم است که برخی ادعای مالکیت خیابان و میدان را می‌کنند و قانون برای ادعای ایشان احترام قائل می‌شود و راه گریز از تکرار این ماجرا و کوتاه کردن دست سودجویان، صدور سند تک برگی است؟!
کد خبر: ۱۰۳۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 10 February 2021
تابناک اجتماعیمیدان آزادی تهران، که احتمالا از زمان انتشار این خبر تا پایان شب نماد مشهور واقع در مرکز آن را به واسطه راهپیمایی پرشکوه و متفاوت پیروزی انقلاب بارها از رسانه ملی خواهیم دید ـ سند خورد!
 
به گزارش «تابناک»؛ آنچه خواندید، به رغم آنکه ممکن است شوخی به نظر برسد و حتی قابل درک نباشد، کاملا واقعی است و دست بر قضا متولیان امر با آب و تابی خاص روایتش کرده‌اند؛ «صدور سند تک برگ برای یکی از میدان‌های شهر [میدان آزادی]، همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب، اتفاق خوبی است که برای اولین بار در کشور شاهد آن هستیم.»

این را محمدنادر محمدزاده، مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفته و در توضیح ماجرا افزوده است: «با هماهنگی‌های انجام شده جهت حفظ و صیانت از اموال شهرداری تهران و حفظ حقوق بیت المال، کارگروهی با حضور سازمان املاک و مستغلات، اداره کل ثبت استان تهران، اداره کل راه و شهر سازی، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست و... به ریاست بازپرس ویژه شورای حفظ حقوق بیت المال تشکیل شده که از دستاوردهایش، صدور اسنادی مثل سند بخشی از اتوبان شهید همت و میدان آزادی برای اولین بار در کشور است.»

وی در ادامه گفته: «میدان آزادی در محدوده منطقه ۹ شهرداری تهران در پلاک ثبتی ۲۳۹۵ اصلی واقع شده که معروف به اراضی طرشت است. این اراضی جزو آن دسته از املاکی است که مورد توجه سودجویان بوده و هر ساله مبالغی را با عناوین مختلف از شهرداری تهران برداشت می‌کردند. حالا، اما با صدور این اسناد، این املاک تثبیت شده و جلوی سوءاستفاده احتمالی افراد سودجو دربرداشت‌های غیر قانونی از اموال عمومی شهر و شهرداری تهران گرفته خواهد شد.»

این چکیده توضیحات مسئولان درباره ثبت میدان آزادی و چرایی این تصمیم است؛ ثبتی که ظاهرا نه همه میدان، که بخشی از آن را در بر گرفته و البته عمارت شاخص واقع در مرکز میدان که بعد از انقلاب برج آزادی نام گرفت و اثر «حسین امانت»، معمار نامدار ایرانی است را هم هم شامل می‌شود. عمارتی که بسیاری از مردم نمی‌دانند زیرش مجموعه‌ای بزرگ دارد که شامل موزه، کتابخانه، سالن دانستنی‌ها، سالن ایرانشناسی، نگارخانه، سالن اجتماعات و سالن برگزاری کنسرت موسیقی و نمایش است.
 
بخشی از میدان آزادی تهران سند خورد!

البته این عمارت که تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی را در خود دارد، از جمله میراث‌های ثبت ملی کشورمان است و از این بابت نگرانی‌ بابت دست درازی به آن ـ که حکم اموال عمومی را دارد ـ وجود ندارد؛ اما ظاهرا این موارد برای رفع نگرانی مسئولان کفایت نمی‌کرده است تا جایی که کارگروهی مفصل ترتیب داده و در گام نخست، بخشی از یک آزادراه شهری و میدان آزادی و عمارت واقع در آن را در دستور کار قرار داده و برایشان سند تک برگی صادر کرده اند!

نکته قابل تامل در این میان، اشاره به «نخستین» بودن این رویداد در کشور است؛ اینکه برای نخستین بار میدانی در تهران سند خورده و برای اولین بار اتوبان صاحب سند تک برگی شده است! اولین‌هایی که قطعا شروع مسیری طولانی هستند و حکم فتح بابی را خواهند یافت که ممکن است به صدور سند برای تک تک معابر شهری و حتی تقاطع ها، باغچه ها، بلوار‌ها و... بینجامد و حتی از آن‌ها فراتر برود و به استفاده از این سند‌های تک برگی هم منجر شود!

این اتفاق زمانی قریب الوقوع به نظر می‌رسد که بدانیم شعار کلیدی مسئولان برای شروع این مسیر، صیانت از حقوق بیت المال و کوتاه کردن دست سودجویان است؛ اما مگر سودجویی قصد دست درازی به میدان آزادی را داشته است؟ کی و چگونه؟ واکنش مسئولان به این دست درازی چه بوده است؟ سودجویی و دست درازی به آزادراه چگونه و کی رقم خورده و واکنش‌ها به آن چه بوده است؟ آیا براستی اوضاع اینقدر وخیم است که برخی ادعای مالکیت خیابان و میدان را می‌کنند و قانون برای ادعای ایشان احترام قائل می‌شود و راه گریز از تکرار این ماجرا و کوتاه کردن دست سودجویان، صدور سند برای معابر است؟

آیا سند تک برگی که باشد، کسی نمی‌تواند میدان آزادی را مالک شود، اما اگر نباشد ممکن است روزی یک نفر ادعای مالکیت میدان را مطرح کند، تردد خودرو‌ها و مردم در اطرافش را مانع شود و مثلا در آنجا برج بسازد یا مغازه دایر کرده و کسب و کار راه بیندازد؟ آیا اگر کسی ادعا کرد مالک میدان آزادی یا انقلاب یا جمهوری و... است، همه نهاد‌ها از جمله شهرداری و شورای شهر، پلیس، قوه قضائیه، سازمان ثبت و ... دور می‌ایستند و نگاهش می‌کنند، چون سند تک برگی برای میدان‌ها صادر نشده و مشخص نیست، مالک میدان شهرداری است یا مثلا فلان شخص یا ارگان؟!

به راستی دلیل تشکیل کارگروه یاد شده صیانت از این دست بیت المال است یا مثلا مقابله با زمین خواری و تعیین تکلیف زمین‌های موات و رها شده و... در محله‌هایی مانند طرشت؟ آیا رواست که از بیت المال برای سند زدن میدان آزادی هزینه شود و جریانی به راه بیفتد که میلیون معبر در سراسر کشور سند تک برگی بخورند تا مبادا عده قلیلی سودجو پایشان را از گلیمشان درازتر کنند؟

اصلا فایده سند تک برگی برای میدان آزادی چیست؟ گرو گذاشتن آن نزد بانک‌ها برای دریافت وام و تسهیلات یا رها کردنش در بایگانی شهرداری و سیاه کردن رزومه افرادی که میدان را به نام شهرداری سند زده و در قرن بیست و یکم، موفق شده اند کاری انجام دهند که برای اولین بار است و در تاریخ سابقه نداشته؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
ﺗﻮﻱ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻭﺿﻊ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺑﻌﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ. اﮔﺮﻛﺴﻲ ﺳﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺭا ﻫﻢ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
شورای شهر اصلاح طلب
این چه مافیایی هست که مملکت رو داره می بلعه ؟
این هم از مبارزه با فساد نمایش!
یعنی چه؟ شروع کرده اند به استفاده از همه ظرفیت های سازمان ثبت برای صدور سند برای املاک دولتی؟ اونوقت کار مردم مونده و هزاران هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور بدون سند هستند!!!
چند وقت پیش ، ساختمان فدراسیون فوتبال را بخاطر وامی که گرفته بودند و سند را گرو گذاشته بودند توقیف شد...
تصور کنید شهرداری برای یک مبلغ جزیی وام سند برج آزادی را گرو بگذارد و بعد وام دهنده آنرا مصادره کند !!!!
برج آزادی هم به تاراج رفت که رفت !
ایشان دارای سوابقی روشن در قزوین هستند آقای محمد زاده
چند سال قبل پیرمردی را دیدم که میگفت ساکن امریکاست واصالت خویی داشت میگفت برای اخرین بار به ایران امده ام که قبل از مرگم دوباره زادگاهم را ببینم سندی دردست داشت که شهرستان چالدران ارثیه پدری اش بود میگفت مراجعه کردم به ثبت اسناد گفتند برو بابا انجا دیگر به هزاران سند مختلف تبدیل شده است وپیشنهاد دادند که ان سند را برای نمایش درموزه بگذارند
چند سال بعد اگر دیدید این سند رو در رهن بانک برای تسهیلات گذاشتن تعجب نکنید.
وقتی کوه و جنگل صاحب پیدا می‌کنه دیگه میدان خیابان جای خود دارد
واقعا دیگه
این برای اینه که! هرجا سند نداشت! یه عده بهش دست درازی کنن!
این مسخره بازیا پشتش نقشه هاست
دماوند وقتی فروخته میشه آزادی یا میدانش که چیزی نیست
یکی رفته بود دبی برای مصاحبه ویزای امریکا. البته ۱۰ سال پیش. افسر مهاجرت بهش گفته بود اگر به ایرانی ها بگویی سند کاخ سفید را بیارید. سند را درست می کنند و میاورند.
وقتی اوقاف با تکه کاغذی که معلوم نیست مربوط به کجا و چه مناطقی میباشد ادعای مالکیت یک محله و یا قسمتی از جنگل چند هزار ساله را میکند و سند رسمی را باطل و با زور سند را به نام خودشان منتقل میکنند پس چیزی بعید نیست و هر کی میتونه ادعایی داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
اراضی ده اوین هم به همین بلا دچار شد. و کاغذی در اوردند که سیصد سال قبل و...... و کل اوین بالغ بر هزاران اپارتمان و خانه و باغ را هوا بردند.
دست شهرداری درد نکنه! واقعا کار دیگه ای ندارن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
دست حـناچـی درد نکنه.
ملکی که سند تک برگ داشته باشه قابل خرید و فروشه مثل پارک های که زمان شهردار قبلی به فروش رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
دقیقا موضوع همینه.... خیلی جالبه....
اقا یکی بیادمنوبخره سندم دارم تک برگ
اقا یکی بیادمنوبخره سندم دارم تک برگ
پاره کنید بریزید دور این مسخره بازیهارو.. ملت زیر بار این مسخره بازیها نمیرن و براش ارزش قائل نیستن.. حتما باید قوه قضائیه ورود کنه و جلو این مسخره بازی رو بگیره...
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
قوه قضاییه یا خبر نداره یا ...
اين كارها خيانت به ممكلته. چرا با طراحان و مجريان اينها برخورد نميشه؟
بايد مسببان اين كارهاي مسخره كه البته در آينده منشا مشكلات حقوقي براي شهروندان خواهد شد برخورد بشه و رسما سند باطل بشه وگرنه اين كارها روال ميشه و در جاهاي ديگه و شهرهاي ديگه ام انجام ميشه
كاش ...با جديت با فساد و حيف و ميل بيت المال برخورد ميكردند و از زير مجموعه و دستگاههاي مرتبط جواب ميخواستند تا كسي جرات انجام خلاف نداشته باشه
برای دماوند هم سند برنید
سند کافی نیست قفل و زنجیرش کنید ندزدندش
از فردا که شروع کردن سند زدن برای همه ی معابر اون وسط مسطا یه زمین بایر رو هم یواشکی به نام یکی میزنن.کسی هم متوجه نمیشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار