بازدید 6098
عضو نیم WHO:

احتمال شیوع کرونا از آزمایشگاه ووهان بعید است

تیم سازمان جهانی بهداشت که برای بررسی منشا همه‌گیری کرونا در ووهان به سر می‌برد، اعلام کرد بسیار بعید است که «کووید-19» از آزمایشگاهی در این شهر به بیرون راه یافته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ 09 February 2021

به گزارش تابناک، به گفته یک متخصص سازمان جهانی بهداشت، بسیار بعید است که «کووید-۱۹» از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون راه یافته باشد.

به گزارش «یورو نیوز»، تیم کارشناسان اعزامی سازمان جهانی بهداشت که برای تحقیق درباره منشاء کرونا در ووهان چین، شهری که به عنوان کانون اولیه شیوع این بیماری در جهان شناخته می‌شود، به سر می‌برد، در یک کنفرانس اعلام کرد هیچ شواهدی مرتبط با این همه‌گیری در این شهر پیش از سال ۲۰۱۹ نیافتند.

«پیتر بن امبارک» از اعضای این تیم در بروزرسانی یافته‌های آن پیش از ترک ووهان، گفت تصویری که آن‌ها از وضعیت پیش از این تحقیقات داشتند، تغییر چندانی نکرده است.

اما او این فرضیه را که دولت سابق آمریکا آن را مطرح می‌کرد مبنی بر این که شیوع کرونا از آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان آغاز شده است، بسیار بعید دانست. وی افزود این فرضیه‌ای نیست که در کار آینده تیم او برای یافتن منشاء ویروس مورد بررسی قرار بگیرد.

وی که در کنار یک هیات علمی چین سخن می‌گفت، اظهار داشت تیم سازمان جهانی بهداشت به تحقیق برای یافتن مواردی در سال ۲۰۱۹ پرداخت اما به شواهدی از همه‌گیری‌های بزرگ که بتوان آن‌ها را با موارد کووید-۱۹ پیش از دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان یا جاهای دیگر ارتباط داد، نرسید.

این کارشناس افزود: همچنین می‌توانیم بگوییم شواهدی از گردش گسترده‌تر ویروس در ماه دسامبر یافتیم. این فقط خوشه همه‌گیری در بازارهای ووهان نبود، بلکه در خارج از این بازارها هم یافت شد.

«لیانگ وانیان» رئیس هیات علمی چین هم گفت انتقال از حیوان به انسان محتمل است اما حیوان مورد نظر هنوز مشخص نشده است.

امبارک هم در خصوص منشا اولیه انتقال ویروس گفت محتمل‌ترین گزینه، انتقال از طریق یک حیوان واسطه است.

این کارشناسان در ماه ژانویه وارد چین شدند و از مکان‌هایی که با شیوع اولیه مرتبط هستند از جمله بازارهای گوشت و ماهی که موارد اولیه ابتلا در آن‌ها یافت شدند، بازدید کرده‌اند.

پیشتر مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت تحقیقات این سازمان در چین در خصوص منشأ ویروس کرونا به پایان رسیده است.

«تدروس آدهانوم» در یک کنفرانس خبری مجازی این موضوع را به خبرنگاران اعلام کرد. او گفت: «تیم سازمان جهانی بهداشت که به چین سفر کرده اکنون مأموریتش در زمینه فراهم کردن زمینه تلاش‌های مشترک برای کشف منشأ ویروس را به اتمام رسانده است.»

مأموریت این تیم سازمان جهانی بهداشت ماه پیش آغاز شد و چین از آن استقبال کرد. «ژائو لیجان»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز ۱۸ تیر در کنفرانس خبری روزانه در پاسخ به سئوالی درباره اعزام کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای تحقیق در این خصوص گفت: «ردیابی منشأ ویروس یک کار پیچیده علمی است که باید توسط دانشمندان و متخصصان پزشکی انجام شود.»

سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده درک منشأ ویروس کرونای جدید می‌تواند به مبارزه با آن کمک کند و دنیا را برای مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر بعدی آماده کند.

تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا زمینه در ماه‌های گذشته یکی از زمینه‌های تلاش مقام‌های دولت آمریکا برای فشار بر چین هم بوده است. مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از لفظ «ویروس چین» به جای نام «کرونا» استفاده می‌کردند.

چین علی‌رغم استقبال از تحقیقات سازمان جهانی بهداشت گفته تحقیق درباره شیوع این بیماری نباید به مرز‌های این کشور محدود شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی