بازدید 6922

ایران تجاوز به خاك عراق را تكذيب كرد

کد خبر: ۱۰۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۴ 09 June 2010
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با رد ادعای ورود نیروهای کشورمان به خاک عراق، هدف برخی از دولتها و رسانه های عربی از جوسازی علیه ایران را تلاش برای تخریب روابط مستحکم تهران و بغداد و همچنین سرپوش گذاشتن بر دخالتهای این کشورها در عراق دانست.

"حسن کاظمی قمی" در گفتگو با خبرگزاری مهر به سئوالاتی درباره روابط ایران و عراق و جوسازی برخی رسانه های عربی علیه کشورمان با طرح ادعای تجاوز نیروهای ایرانی به خاک عراق و روند تشکیل دولت جدید عراق و ادعاها علیه کشورمان در این زمینه پاسخ داده است.

عامل اصلی تنش در مرزهای مشترک

کاظمی قمی درباره جوسازی برخی رسانه های عربی علیه جمهوری اسلامی ایران و ادعای آنها مبنی بر تجاوز نیروهای نظامی به داخل منطقه کردستان و گزارشهای منفی فراوان آنها گفت : خبر ورود نیروهای ایرانی به داخل خاک عراق، صحت ندارد و بی پایه و اساس است.

وی افزود : نکته دوم این است، عامل اصلی تشنج در مرزهای شمالی غرب و منطقه کردستان عراق وجود گروههای تروریستی است که در این منطقه وجود دارند و از این منطقه سوء استفاده می کنند.
از طرف دیگر، مسئله امنیت، کنترل و حفظ مرزها، مسئولیت دو کشور و دو دولت است، و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران با حساسیت بالایی، امنیت مرزها را دنبال می کند، حفظ امنیت مرزها و حفظ جان شهروندان جزو ماموریت ذاتی هر کشوری است و طبیعی است که با حساسیت به مسئله کنترل مرزها نگاه کند.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد : خوشبختانه همکاری و هماهنگی میان دولتهای ایران و عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق در زمینه مقابله و برخورد با گروههای تروریستی وجود دارد.

روابط ایران و عراق تاریخی و مستحکم است

کاظمی قمی  درادامه گفتگو با مهرتاکید کرد : روابط میان ملتهای ایران وعراق و همچنین ملت ایران و مردم منطقه کردستان عراق، رابطه حسنه و تاریخی است و جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط هم یار و غمخوار و هم حامی و هم کمک کننده مردم کردستان عراق بوده است، اکنون نیز با فضایی که در عراق و در کردستان عراق به وجود آمده با توجه به روابط دو کشور در تمام زمینه ها، همکاری خوبی در زمینه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، کنسولی، رفت و آمد اتباع، بین ایران و کردستان عراق و از جمله همکاریهای امنیتی وجود دارد.

وی بار دیگر خاطر نشان کرد : مشکلاتی در مرزها وجود دارد که عامل اصلی، وجود گروهک تروریستی پژاگ است و طبیعی است که هر دو کشور مسئول هستند و برای حل آن با یکدیگر همکاری می کنند.
 
واکاوی شیطنت برخی رسانه ها و کشورها برای تخریب روابط ایران و عراق

کاظمی قمی درباره علت جوسازی برخی رسانه های عربی علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله العربیه و ادعای آنها مبنی بر حملات ایران به مناطق مسکونی و کشته شدن افراد غیرنظامی اظهار داشت : آنچه از ابتدای شکل گیری عراق جدید توسط  برخی دولتها و برخی رسانه ها در موضوع ایران در قبال عراق دنبال می شود با چند هدف طراحی و دنبال می شود، اولین هد ف این است که دو کشور و دو ملت ایران و عراق که ظرفیتهای ممتاز همکاری و پیوندهای فرهنگی و دینی دارند، اراده رهبران دو کشور بر همکاری مبتنی است، منافع دو کشور، منافع مشترک است، در مسائل مختلف امنیت، ثبات، سازندگی، در نتیجه برخی تلاش می کنند اجازه ندهند این دو کشور با این ظرفیتهای ممتاز، روابط خوب و حسنه ای با هم داشته باشند، چرا که وجود عراق قوی و ایران قوی به عنوان دو کشور مسلمان وهمسایه در کنار هم می تواند مجموعه ای قوی به وجود آورد که بتواند با کمکهای کشورهای دیگر در مسائل منطقه ای و بین المللی نقش آفرینی کند.

از طرف دیگر،برخی از کشورها که شرایط جدید عراق را برنمی تابند با تخریب روابط ایران وعراق به دنبال این هستند که حمایت بسیار قوی جمهوری اسلامی ایران از نهال نوپای دموکراسی وحکومت منتخب مردم عراق را قطع کنند. این هم یکی از اهدافی است که این گروهها و کشورها و رسانه ها دنبال می کنند، اما همانطور که اشاره شد اراده رهبران و منافع مشترک دو کشور مجالی به دیگران برای سوء استفاده نمی دهد، اگرچه هدف دیگر این جریانها این است که با بزرگنمایی و طرح این ادعا که ایران در مسائل عراق دخالت می کند، می خواهند نگاهها را از خطاها و دخالتهای دیگران منحرف کرده و بر آن سرپوش بگذارند، اما این تحرکات هیچ تاثیری بر اراده رهبران و ملتهای دو کشور نخواهد داشت و مسیر دو کشور به هم گره خورده است و ما شاهد رشد و پیشرفت روزافزون در روابط دو کشور خواهیم بود.

وی درباره دیدارهای خود با مقامهای کردستان عراق و دولت مرکزی عراق گفت : مسئله مرزها، مسئولیت دوجانبه است و ایران و عراق مسئول اعمال حاکمیت در مرزها هستند، طبیعی است جمهوری اسلامی ایران به امنیت مرزها حساسیت جدی دارد، اما آنچه مهم است و آنچه باید به عنوان ریشه اصلی بحران و تنش حل کنیم، وجود این عناصر تروریستی است که باید از منطقه پاکسازی شود.

کاظمی قمی تصریح کرد همکاریهای خوبی میان عراق و ایران در زمینه امنیت مرزها وجود دارد.
 

تشکیل دولت جدید عراق و موضع ایران
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره ارزیابی خود از تشکیل دولت جدید عراق اظهار داشت : چارچوب قانون اساسی عراق، بعد از تایید نتایج انتخابات اخیر توسط دادگاه عالی فدرال، دو هفته فرصت برای تشکیل اولین جلسه پارلمان وجود دارد که رئیس جمهوری باید برای اولین جلسه فراخوانی کند که البته دوشنبه آینده دراین زمینه تعیین شده است.

وی افزود : اما آنچه مهم است با توجه به اینکه نتایج انتخابات نشان داد یک فهرست به تنهایی نمی تواند دولت را تشکیل دهد، باید هماهنگی ها و هم پیمانی ها در تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی شکل گیرد، از آنچه هم پیمانی دو ائتلاف شیعه (دولت قانون به ریاست نوری المالکی و ائتلاف ملی عراق به ریاست عمارحکیم) اعلام شد، طبیعی است با توجه به اینکه در ماده 73 قانون اساسی عراق تاکید دارد به اینکه رئیس جمهوری مکلف است نامزد نخست وزیری را از فراکسیون اکثریت عددی پارلمانی نه انتخاباتی مامور تشکیل دولت کند، طبعا آنچه مسئولان و رهبران سیاسی عراق اعلام می کنند، این است که دولتی با مشارکت ملی باید تشکیل شود، طبیعی است رئیس جمهور باید بر اساس قانون اساسی، نامزد فراکسیون اکثریت را برای تشکیل دولت مکلف کند که مفهومش این است توافقات میان این فراکسیونها و فهرستها مشخص شود، یعنی در حقیقت مشخص شدن رئیس جمهوری، نخست وزیر از مسائلی است که باید پیش از تشکیل پارلمان یا تعیین رئیس پارلمان مشخص شود.

مسابقه ای میان ایران و دیگران وجود نداشته است
 
کاظمی قمی درادامه مصاحبه با مهر درباره ادعاهای مطرح شده علیه ایران مبنی بر دخالت در مسئله تشکیل دولت عراق خاطر نشان کرد : نکته ای که روشن است این است که ما باید به دموکراسی و رای مردم عراق احترام بگذاریم، مسئله انتخاب دولت جدید عراق یک مسئله عراقی است و این طور نیست که دیگران در آن دخالت کنند، مسئله مسابقه میان ایران و دیگران نبوده که بگوییم ایران بازنده شده است ، اینکه گفته شود فهرستهای انتخاباتی و فراکسیونها با نظر ایران است، توهینی به ملت و رهبران سیاسی عراق است.

آنهایی علیه ایران جوسازی می کنند که ملت عراق به آنها "نه" گفته است
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد که آخرین ماههای ماموریت خود را پشت سر می گذارد، خاطر نشان کرد : رهبران عراق نیازی به قیم ندارند، واقعیت انتخابات نشان داد که اگرچه ملت عراق به دنبال تامین منافع ملی،امنیت، ثبات، آرامش، رفاه و سازندگی کشورشان هستند، اما هر جریان قومی در عراق به فهرست نامزدهای خود رای داده، شیعه به شیعه، کُرد به کُرد و سنی به فهرست سنی رای داده است و طبیعی است که این گروهها در چارچوب منافع مشترکی که دارند با یکدیگر توافق می کنند و اینگونه نیست که نیازی به دخالت دیگران باشد.درنتیجه آنهایی که احساس می کنند مردم عراق به خواسته آنها تن نداده اند، جوسازی ها علیه ایران را به راه انداخته اند و همچنین درباره اینکه رای مردم عراق، رای آنها نیست که در حقیقت توهینی به مردم عراق است.

وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران همانطور که از ابتدا از هویت اسلامی،دموکراسی، ثبات و امنیت عراق حمایت کرده، امروز هم با تشکیل دولت جدید عراق، حمایت جدی خود از آن و سازندگی وبازسازی عراق ادامه خواهد داد.

منافقین جایی در عراق ندارند

کاظمی قمی درباره وضعیت گروهک تروریستی منافقین خاطر نشان کرد همانطور که قانون اساسی عراق تصریح کرده است، عراق پایگاه هیچ گروه تروریستی نیست و منافقین هم مشمول این سیاست می شوند، موضع دولت عراق این است که منافقین باید خاک عراق را ترک کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی