بازدید 21722

تعیین حداکثر مجازات قابل وضع برای مهدی جهانگیری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی در یادداشتی در خصوص محکومیت مهدی جهانگیری نوشت: دادگاه انقلاب با توجه به جمیع جهات موجود و با تبعیت از قانون، حداکثر مجازات قابل وضع برای مهدی جهانگیری را تعیین کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 06 February 2021

تعیین حداکثر مجازات قابل وضع برای مهدی جهانگیری

به گزارش تابناک به نقل از میزان - محمدهادی توکل پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی در یادداشتی در خصوص محکومیت مهدی جهانگیری نوشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلى أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوى؛ مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید. عدالت پیشه کنید که به پرهیزگاری نزدیکتر است.»
قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران همواره خود را پایبند به اجرای مر قانون دانسته و همان‌طور که در رسیدگی به جرائم افراد صاحب نفوذ، هیچ‌گونه مماشاتی به خرج نمی‌دهد، در صدور حکم مجازات آنان نیز از دایره انصاف خارج نمی‌شود و با پایبندی کامل به قانون، اسیر هیاهوی موجود در جامعه نمی‌شود.
در راستای سیاست مزبور، شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران اتهامات مهدی جهانگیری را در دستور بررسی و رسیدگی قضایی خود قرار داده و مطابق قانون اقدام به تعیین مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه کرده است. یکی از اتهامات وی، قاچاق حرفه‌ای ارز است که مطابق بند (ب) ماده 32 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، مجازات آن ضبط ارز قاچاق، تعیین حداکثر جزای نقدی و نیز حبس بیش از شش ماه تا دو سال است.
علیرغم اینکه دادگاه این اختیار را داشت تا مطابق ماده 134 قانون مجازات اسلامی که اخیراً توسط قانون کاهش مجازات حبس تعزیری اصلاح شده است به 15 ماه حبس حکم دهد، ولی با توجه به محتویات پرونده به حداکثر میزان اختیاری که قانون‌گذار برای آن در نظر گرفته است حکم داده است.
این موضوع در خصوص سایر اتهامات ثابت‌شده‌ی وی نیز مجری است؛ یعنی در قبال جرم تحصیل مال نامشروع (موضوع ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری) به حداکثر مجازات قابل اعمال یعنی 2 سال حبس و رد مال محکوم شده است.
البته باید توجه داشت که طبق قواعد مربوط به تعدد جرم مذکور در بند (ث) ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، صرفاً مجازات اَشد مندرج در دادنامه قابل اجرا است.
به رغم اینکه ممکن است مردم فهیم ایران اسلامی و نیز رسانه‌های محترم انتظار برخورد شدید با جرائم صاحب‌منصبان حکومتی داشته باشند، ولی همان‌گونه که ملاحظه شد دادگاه انقلاب با توجه به جمیع جهات موجود و با تبعیت از قانون، حداکثر مجازات قابل وضع برای مهدی جهانگیری را تعیین کرده است؛ لذا انتظار می‌رود که همگان قضات شریف را یاری رسانند تا قانون‌گرایی را سرلوحه اقدامات قضایی خود قرار دهند و به بهترین انحاء به احقاق حقوق حقه مردم ایران اسلامی بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۰
۱۰۰۰ میلیارد تومان وثیقه داشت.
فکر کنم به مسوولان و خانواده محترمشان به ازای هر یک میلیارد تومان یک روز زندان.
واقعا مجازات سنگینی است.
سلام علیکم ، حالا آقای مهدی جهانگیری با آقای حسین فریدون (روحانی) ، تعطیلات
و مرخصی از زندان را با هم آزادانه ، با توجه به وجوه مشترکشان میگذرانند .
این آقای کارشناس خودش عضو هئیت علمی دانشگاه علوم قضایی هست و بنابراین در این حکم طرف سازمان متبوع خودش (قوه قضاییه) را گرفته.
یک نفر میلیاردها دزدیده. باعث فقر و بزهکاری و افسردگی و ... جوانان شده. 2 سال حبس
حالا یکی از همون جوانان افسرده وناامید روسریش رو باز کرده 15 سال حبس ....
همه دزدهای کلان به مسئولان وصل هستند از کدام عدالت حرف می زنید؟ از عدالتی که این همه دزد کلان هستند اما دست یک آفتابه دزد را قطع می کنند؟
دکتر همه می دانیم مجازات دکتر جهانگیری تا بیست سال هم قانونی بود.اما یقه سفیدان تو این کشور مصونیت دارند......اما دکتر شما عجیب ماست مالی کردین.........
1- همان‌طور که در رسیدگی به جرائم افراد صاحب نفوذ، هیچ‌گونه مماشاتی به خرج نمی‌دهد، در صدور حکم مجازات آنان نیز از دایره انصاف خارج نمی‌شود و با پایبندی کامل به قانون، اسیر هیاهوی موجود در جامعه نمی‌شود. 2-علیرغم اینکه دادگاه این اختیار را داشت تا مطابق ماده 134 قانون مجازات اسلامی که اخیراً توسط قانون کاهش مجازات حبس تعزیری اصلاح شده است به 15 ماه حبس حکم دهد، ولی با توجه به محتویات پرونده به حداکثر میزان اختیاری که قانون‌گذار برای آن در نظر گرفته است حکم داده است. 3- ایا مهدی جهانگیری صاحب منصب حکومتی است ؟!) مورد 1 و 2 ضد و نقیض هم هستند به چه دلیلی شما حداکثر را قایل شده اید اگر برایتان شخص با شخص فرق نمی کند
فقط اعدام
مهدی جهانگیری بدون حمایت برادرش عملا هیچکاره بوده و پادو آنهاست. برادر روحانی هم همین داستان را دارد. قضات محترم هم بدانند که اوضاع کشور مردم را بخوبی فهیم کرده است
خوب قوانین ناقص که همونم اجرا نمیشه در جهت منافع عموم و کشور اصلاح شوند

چه کسی نمیگذاره؟

نمایندگان محترم بفرمایید
چرا برای ارتشاء و کلاهبرداری و فساد که همه مصداقی از دزدی های مداوم و پی درپی است انگشتان و دست مهدی جهانگیری را قطع نمیکنند؟!
با نظر شما موافق که باشیم این نشان می دهد که قانون ما مشکل داره ..اما یک سوال از این برادر عزیز : آیا اگر یک آدم معمولی بود همین طور می شد؟
من سراغ دارم فردی به خاطر دریافت یک رشوه 200 هزار تومانی چند سال رفته
چرا حکم اعدام صادر نشد؟
یه ادم بدبخت از سر گرسنگی افتابه می دزدید مجازاتش سنگین تر از این بود
باشه باور کردیم
قوانین ضعیف و قضات بیسواد و سیستم فاسد
شما گفتید و ما هم باور کردیم !
حالا که مجازات ها باز دارنده نیست قانون را باید تغییر داد تا بازدارنده شود
علی برکت الله
به امید خدا دست افراد خیانت کار را هر چه زودتر از ارگانهای دولتی و غیر دولتی کوتاه کنید . موفق باشید
یه بدبخت رامیگیریدبه عنوان سلطان سکه حکم اعدام صادرمیکنید. یکی راهم بااین همه دارایی میگیریدمیفرستیدهتل. خواهشا دم ازعدل علی نزنید. ایران شده مثل هند. حکم هاهمش رابطه ایه. بنازم به این قاضی باشتین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار