بازدید 1457

پشت پرده برخی بدپوشی‌ها اهداف سیاسی است

برخی در قالب پوششهایی خارج از عرف به شکل سازمان یافته در جامعه ظاهر می شوند و ممکن است در این بین افرادی نیز از قبل برای ایجاد اغتشاش و درگیری مهیا شده باشند.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰ 09 June 2010
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه مسئله حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی - اجتماعی است که اکنون از این چارچوب خارج شده و ابعاد سیاسی پیدا کرده گفت: باید بین بدحجابی سازمان یافته و بدحجابی از سر ناآگاهی تفکیک قائل شد.

نیره اخوان بیطرف در گفتگو با مهر گفت: طرح عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 بود که بر اساس آن مسئولیت نظارت بر اجرای این قانون ابتدا به عهده وزارت ارشاد و از دو سال پیش به وزارت کشور گذاشته شد. همچنین مفاد اجرایی این قانون نیز برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ابلاغ این قانون نتیجه و اثری در پی نداشت افزود: 26 دستگاه وظیفه اجرای این قانون را برعهده داشتند که از بین این دستگاهها نقش نیروی انتظامی ملموس تر و محسوس تر بود و تنها این نیرو توانست به این مسئله ورود پیدا کرده و آن را پیگیری کند.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و اجتماعی است که در حال حاضر از این چارچوب خارج شده و ابعاد سیاسی پیدا کرده است به طوری که برخی شبکه های فعال علیه نظام جمهوری اسلامی به مخاطبین خود القاء می کنند که حجاب را کنار بگذارند. در واقع آنها با این اقدامات در تلاش برای تحریک این افراد برای مقابله با نظام هستند.

اخوان بیطرف با بیان اینکه بعضی از مظاهر بی حجابی و بدپوشی برنامه ریزی شده و پشت پرده آن اهداف سیاسی نهفته است اضافه کرد: برخی در قالب پوششهایی خارج از عرف به شکل سازمان یافته در جامعه ظاهر می شوند و ممکن است در این بین افرادی نیز از قبل برای ایجاد اغتشاش و درگیری مهیا شده باشند.

وی تاکید کرد: باید بین بد حجابی سازمان یافته و بدحجابی از سر ناآگاهی تفکیک قائل شد چرا که اگر با بدحجابیهای سازمان یافته برخورد مقتضی انجام نشود این مسئله به تدریج در جامعه عادی می شود که قصد عاملان پشت پردن و صحنه گردانان این نوع بدحجابیها نیز همین است.

اخوان بیطرف با تاکید بر اینکه اجرای طرح عفاف و حجاب یک موضوع فرهنگی است افزود: نباید بهانه دست افراد سودجو دهیم. در واقع، باید در اجرای این طرح ملاحظات بیشتری در نظر گرفته شود چرا که در غیر این صورت بدحجابی آثار سوء بیشتری بر جا می گذارد.

وی با بیان اینکه بهتر است اجرای این طرح ابتدا در مراکز و سازمانهای دولتی آغاز شود تصریح کرد: به دلیل اینکه بسیاری از شهروندان شاغلان دولت هستند این دستگاهها می توانند مسئله عفاف و حجاب را به عنوان یک ضرورت برای کارمندان خود مطرح کنند تا میزان تاثیرگذاری آن در جامعه بیشتر می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه گزارش اجرای طرح عفاف و حجاب باید از سوی 26 دستگاه اجرا کننده طرح به وزیر کشور ارائه شود گفت: سئوالی که نمایندگان مجلس در اسفند ماه سال گذشته از وزیر کشور داشتند این بود که این وزارتخانه به عنوان ناظر بر دستگاههای مسئول چه کاری انجام داده و این دستگاهها چه عملکردی در خصوص موضوع عفاف و حجاب داشته اند.

به گفته اخوان بیطرف وزیر کشور برای پاسخگویی و ارائه گزارش در مورد این طرح از مجلس مهلتی یکماهه خواسته که این مهلت رو به اتمام است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکارهای پیشنهادی وی برای اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه گفت: برای اجرای این طرح باید به طریقی رفتار کنیم که معروفها بیشتر شود به شرطی که از خودمان شروع کنیم. به عنوان اولین راهکار ادارات می توانند هزینه یا یارانه ای به تهیه لباسهای مد نظر برای اجرای طرح عفاف و حجاب اختصاص دهند و یا بهای کمتری را در ازای تولیدشان از کارمندان خود دریافت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان راهکار دوم، رسانه ها و به ویژه صدا وسیما را از جمله نهادهایی برشمرد که می توانند با آموزش غیر مستقیم و به ارائه برنامه های هنری، فیلم، تئاتر و ... نقش مهمی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ایفا کنند.

اخوان بیطرف به نقش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: آموزش عالی با سیاست تشویقی و تنبیهی می تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، طبق مصوبه های کمیسیون تحقیقات دانشجو اگر سه جلسه در کلاسها شرکت نکند از امتحان محروم می شود. حال اگر برای دانشجویانی که مسائل عفاف و حجاب را رعایت می کنند نیز نسبت به سایر دانشجویان امتیازی در نظر گرفته شود می توان میزان پایبندی دانشجویان به مقوله حجاب و عفاف را در میان دانشگاهیان و به تبع آن در جامعه افزایش داد.

این نماینده مجلس راهکار دیگر اجرای طرح عفاف و حجاب را نظارت بیشتر بر اماکن و اصناف عرضه کننده پوشاک دانست و گفت: با توجه به اینکه اصناف از عوامل اصلی ترویج انواع پوشش و به اصطلاح مد در جامعه هستند باید از سوی دستگاههای متولی کنترل بیشتری بر تولید و فروش لباس صورت گیرد.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار