بازدید 2559

5 ساله‌ها و آموزش اجباري در مهدهاي كودك

کد خبر: ۱۰۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰ 08 June 2010
كودكان 5 ساله با شروع سال تحصيلي، سرگرداني جديدي را تجربه خواهند كرد.

به گزارش «همشهری»، گفته‌هاي مسئولان سازمان بهزيستي و وزارت آموزش و پرورش نشانه‌اي از وحدت نظر و رويه براي تعيين تكليف كودكان 5ساله ندارد. سازمان بهزيستي اعلام كرده كه مسئوليت دوره پيش‌ دبستان از امسال بر عهده آموزش و پرورش است.

از سوي ديگر وزير آموزش و پرورش هم اعلام كرده كه دوره دبستان از امسال 6ساله خواهد شد‌ اما يكي از معاونانش گفته پيش دبستان جزء ‌سال‌هاي دبستان محسوب نمي‌شود.

اگر حرف اولي و دومي را بخواهيم مبنا قرار دهيم و بپذيريم كه وزارت آموزش و پرورش قرار است از مهرماه آينده مسئوليت آموزش كودكان 5ساله را بر عهده بگيرد  و دوره دبستان 6ساله شود، در روزهاي آينده  بايد  در دبستان‌هاي كشور براي ثبت نام 5ساله‌ها گشوده شود و با آغاز مهرماه 5ساله‌ها پشت ميز و نيمكت مدرسه بنشينند  و كتاب‌ها و معلماني را كه وزارت آموزش و پرورش برايشان تدارك ديده تجربه كنند.

در اين صورت وزارت آموزش و پرورش  بايد با سرعتي نزديك به سرعت نور، كار تدوين كتاب‌ها و منابع آموزشي را در كنار استخدام و تربيت معلم براي اين گروه سني انجام دهد.

اما درصورتي كه حرف معاون ابتدايي وزير آموزش و پرورش را مبنا قرار دهيم كه پيش‌دبستان  در شمار سال‌هاي دبستان نمي‌آيد، ناچار حرف وزير را بايد دوتا شده به حساب آوريم و امسال هم چون سال‌هاي پيش كودكان 5ساله را به مهدها بسپريم و الي آخر.

اختلاف ميان 2نهاد

اختلاف ميان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي براي تعيين تكليف وضعيت آموزش پيش دبستان به معمايي حل‌نشده مي‌ماند كه برداشتن هر گام براي بهبود، تنها اوضاع را پيچيده‌تر كرده‌است.

مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كه مسئوليت مهدهاي كودك را بر عهده‌ دارد از تفاهمنامه‌اي خبر داده كه به گفته خودش وحدت رويه‌اي در چگونگي ادامه فعاليت آموزش‌هاي پيش دبستان در مهدهاي كودك است.

سيدمحمدحسن جوادي گفته كه آموزش پيش از دبستان از سن 4سالگي شروع خواهد شد و مسئوليت تعيين محتواي آموزشي براي سنين 4 و 5ساله آموزش و پرورش تعيين شده‌است، به همين دليل تمامي مهدهاي كودكي كه آموزش پيش‌ دبستان دارند 3 سال فرصت دارند تا خود را با شرايطي كه آموزش و پرورش تعيين كرده  وفق دهند. در مدت اين 3سال نيز وزارت آموزش و پرورش مسئول تعيين محتواي آموزشي است.

به اين ترتيب آموزش و پرورش بايد  برنامه و منابع آموزشي لازم را براي تدريس در مهرماه در اختيار مديران مهد كودك قرار دهد؛ يعني آموزش و پرورش تنها 2 تا 3 ماه فرصت دارد كه منابع را آماده و در تيراژ بالا منتشر كند.

اما در اين صورت مردم بايد براي تحصيل فرزندان‌شان در دوره رسمي تحصيلي كشور پول بپردازند؟ يعني آموزش رسمي كشور به‌صورت رايگان در دسترس نخواهد بود، پس نمي‌توان از مردم انتظار داشت كه تن به اين نوع آموزش براي فرزندان‌شان بدهند.

نكته جالب اين است كه براساس تفاهمنامه شهريه آموزش 5 ساله‌ها در مهدهاي كودك مطابق با ضوابط شوراي نظارتي مدارس غير‌دولتي توسط ادارات كل آموزش و پرورش تعيين خواهد شد.

5ساله‌ها بخوانند

5ساله‌ها در اين شرايط اضطراب سختي را تحمل خواهند كرد. آنها در كنار پدر و مادرانشان با اين پرسش روبه‌رويند كه بالاخره دوره دبستانشان 6 سال خواهد بود يا اين سيب تا به زمين برسد هزار چرخ مي‌خورد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی